Decyzja wykonawcza 2017/552 dotycząca zgodności docelowych parametrów w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawartych w zmienionym planie dotyczącym funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonym przez Szwajcarię zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/552
z dnia 22 marca 2017 r.
dotycząca zgodności docelowych parametrów w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawartych w zmienionym planie dotyczącym funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonym przez Szwajcarię zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia

(Jedynie teksty w języku niemieckim, francuskim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 marca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego ("Umowa") 1 ,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) 2 , uwzględnione w Umowie, w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych 3 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uwzględnionym w Umowie, państwa członkowskie i Szwajcaria przyjmują plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej (FAB), zawierające wiążące krajowe parametry docelowe lub wiążące parametry docelowe na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, zapewniające zgodność z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W rozporządzeniu (WE) nr 549/2004 przewidziano również, że Komisja dokonuje oceny zgodności tych docelowych parametrów na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d) rozporządzenia. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 390/2013.

(2) Szwajcaria przedstawiła Komisji taki plan w odniesieniu do funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej Europa Centralna ("FABEC"). Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/1056 4  Szwajcaria skorygowała wspomniany plan i zawarte w nim docelowe parametry. W drodze decyzji wykonawczej (UE) 2017/258 5  Komisja ustaliła jednak, że zmienione docelowe parametry skuteczności działania w zakresie kluczowych obszarów działania dotyczących przepustowości w odniesieniu do FABEC jako całości, a także efektywności kosztowej w odniesieniu do Szwajcarii, jak również odpowiednie środki zawarte w zmienionym planie w dalszym ciągu nie były właściwe oraz że Szwajcaria jest zobowiązana wprowadzić określone środki naprawcze prowadzące do kolejnej korekty docelowych parametrów skuteczności działania w celu wyeliminowania niezgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami.

(3) W dniu 30 stycznia 2017 r. Szwajcaria przedłożyła zmieniony po raz kolejny plan zawierający środki naprawcze prowadzące do kolejnej korekty docelowych parametrów skuteczności działania. Komisja dokonała następnie oceny tych skorygowanych docelowych parametrów oraz środków naprawczych.

(4) Jeśli chodzi o kluczowy obszar działania dotyczący przepustowości, zgodność odnośnych docelowych parametrów w odniesieniu do opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATMF) na trasie oceniono zgodnie z zasadą określoną w pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, to jest w oparciu o wartości odniesienia w zakresie przepustowości, obliczone dla danego FAB przez menedżera sieci i ujęte w najnowszej wersji planu operacyjnego sieci (2014-2018/2019), których stosowanie zapewnia osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że wspomniane docelowe parametry są zgodne ze stosownym ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.

(5) Jeśli chodzi o kluczowy obszar działania dotyczący efektywności kosztowej, odnośne docelowe parametry, w postaci ustalonych kosztów jednostkowych na trasie, oceniono zgodnie z zasadami określonymi w pkt 5 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, w związku z pkt 1 tegoż załącznika, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognoza ruchu) i poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu z państwami członkowskimi o podobnym otoczeniu operacyjnym i gospodarczym. Ocena ta wykazała, że wspomniane docelowe parametry są zgodne ze stosownym ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.

(6) W związku z tym środki naprawcze wprowadzone przez Szwajcarię w odniesieniu do FABEC są zgodne z decyzją wykonawczą (UE) 2017/258, a docelowe parametry w zakresie kluczowych obszarów działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawarte w zmienionym planie skuteczności działania przedłożonym przez Szwajcarię, są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w tych obszarach ustanowionymi na drugi okres odniesienia (2015-2019). Należy zatem, z uwagi na jasność i pewność prawa, potwierdzić to ustalenie w drodze niniejszej decyzji i poinformować o tym fakcie Szwajcarię.

(7) Komisja skonsultowała się ze Szwajcarią w sprawie niniejszej decyzji, zgodnie z art. 19 ust. 2 Umowy.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wymienione w załączniku docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej zawarte w zmienionym planie skuteczności działania przedłożonym przez Szwajcarię zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uwzględnionym w Umowie, są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia ustanowionymi w decyzji wykonawczej Komisji 2014/132/UE 6 .

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Konfederacji Szwajcarskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2017 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawarte w zmienionych planach krajowych lub zmienionych planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonych przez Szwajcarię zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, w przypadku których stwierdzono zgodność z ustalonymi na drugi okres odniesienia ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania

Kluczowy obszar działania dotyczący przepustowości

Opóźnienie w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATFM) na trasie w min/lot

Państwo członkowskie FAB Docelowy parametr w zakresie przepustowości na trasie, na poziomie FAB
2015 2016 2017 2018 2019
[Belgia/Luksemburg] FABEC 0,48 0,49 0,42 0,42 0,43
[Francja]
[Niemcy]
[Niderlandy]
Szwajcaria

Kluczowy obszar działania dotyczący efektywności kosztowej

Objaśnienia:

Oznaczenie Pozycja Jednostki
(A) Ustalone koszty na trasie ogółem (w ujęciu nominalnym i w walucie krajowej)
(B) Stopa inflacji (%)
(C) Wskaźnik inflacji (100 = 2009)
(D) Ustalone koszty na trasie ogółem (ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)
(E) Trasowe jednostki usługowe ogółem (w jednostkach usługowych ogółem)
(F) Ustalony koszt jednostkowy na trasie (ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)

FABEC

Strefa pobierania opłat: Szwajcaria - waluta: CHF
2015 2016 2017 2018 2019
(A) 158 188 309 156 222 383 157 901 505 157 939 446 159 353 943
(B) - 1,0 % 0,0 % 0,5 % 1,0 % 1,0 %
(C) 99,1 99,1 99,6 100,6 101,6
(D) 159 633 416 157 649 529 158 551 235 157 019 140 156 856 827
(E) 1 452 683 1 470 066 1 490 591 1 512 889 1 565 000
(F) 109,89 107,24 106,37 103,79 100,23
1 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 73.
2 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
3 Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1.
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/1056 z dnia 30 czerwca 2015 r. dotycząca niezgodności niektórych celów zawartych w planie krajowym lub planie dotyczącym funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonym przez Szwajcarię zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, z ustalonymi na drugi okres odniesienia parametrami docelowymi skuteczności działania obowiązującymi na obszarze całej Unii oraz wyznaczająca zalecenia w sprawie korekty tych celów (Dz.U. L 171 z 2.7.2015, s. 18).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/258 z dnia 13 lutego 2017 r. dotycząca zmienionych parametrów docelowych skuteczności działania i właściwych środków zawartych w planie krajowym lub planie dotyczącym funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, przedłożonym przez Szwajcarię zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, które nie są stosowne w odniesieniu do ogólnounijnych parametrów docelowych skuteczności działania ustalonych na drugi okres odniesienia oraz wyznaczająca obowiązki w zakresie środków naprawczych (Dz.U. L 38 z 15.2.2017, s. 71).
6 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/132/UE z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania dla sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz progi alarmowe na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019 (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 20).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.79.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/552 dotycząca zgodności docelowych parametrów w kluczowych obszarach działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawartych w zmienionym planie dotyczącym funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, przedłożonym przez Szwajcarię zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia
Data aktu: 22/03/2017
Data ogłoszenia: 24/03/2017