Decyzja wykonawcza 2017/499 w sprawie utworzenia Europejskiej Infrastruktury e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (LifeWatch ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/499
z dnia 17 marca 2017 r.
w sprawie utworzenia Europejskiej Infrastruktury e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (LifeWatch ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1648)

(Jedynie teksty w języku niderlandzkim, francuskim, greckim, włoskim, portugalskim, rumuńskim, słoweńskim i hiszpańskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Belgia, Grecja, Hiszpania, Włochy, Niderlandy, Portugalia, Rumunia i Słowenia zwróciły się do Komisji o utworzenie Europejskiej Infrastruktury e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (LifeWatch ERIC). Uzgodniły one, że Hiszpania będzie przyjmującym państwem członkowskim LifeWatch ERIC.

(2) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Ustanawia się Europejską Infrastrukturę e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej o nazwie "LifeWatch ERIC".
2. 
Istotne elementy statutu LifeWatch ERIC określone są w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej, Rumunii i Republiki Słowenii.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2017 r.
W imieniu Komisji
Carlos MOEDAS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUSU LIFEWATCH ERIC

Następujące artykuły i ustępy w statusie LifeWatch ERIC stanowią zasadnicze elementy zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009

Artykuł 2

Zadanie i działalność, komponenty ERIC

1. Głównym zadaniem LifeWatch ERIC jest utworzenie i eksploatacja infrastruktury i systemów informatycznych niezbędnych do gromadzenia i integracji danych i algorytmów na potrzeby badań w dziedzinie różnorodności biologicznej i ekosystemów, w tym w zakresie poprawy zrozumienia problemów oraz powiązań i synergii z innymi wyzwaniami społecznymi, takimi jak przystosowanie się do zmiany klimatu i łagodzenie jej skutków, oraz na potrzeby zapewnienia możliwości analitycznych.

2. Aby osiągnąć ten cel, LifeWatch ERIC podejmuje i koordynuje szereg różnorodnych działań, w tym między innymi:

a) eksploatację rozproszonej infrastruktury badawczej, która obejmuje potencjał wyjściowy dla gromadzenia dostosowanych do zapotrzebowania danych w zakresie różnorodności biologicznej; zintegrowany dostęp do rozproszonych zasobów danych; świadczenie usług w zakresie wyszukiwania, analizy, modelowania i wizualizacji danych; internetowe i lokalne wsparcie dla użytkowników oraz środowiska cyfrowe na potrzeby współpracy naukowej i doświadczeń naukowych;

b) wsparcie dla krajowych i międzynarodowych obiektów i współpracę z nimi, na podstawie umów o gwarantowanym poziomie usług, w odniesieniu do gromadzenia i współdzielenia danych; mocy obliczeniowej oraz rozwoju nowych możliwości infrastrukturalnych - w tym poprzez odgrywanie roli pośrednika koordynującego wymogi i plany realizacji między obiektami krajowymi i międzynarodowymi, instytucjami i organizacjami, na ich ewentualne żądanie;

c) budowanie zdolności w celu wspierania nowych możliwości rozwoju naukowego na dużą skalę; umożliwienia szybszego pozyskiwania danych dzięki nowym technologiom; wspierania procesu decyzyjnego opartego na wiedzy w zarządzaniu różnorodnością biologiczną i ekosystemami oraz wspierania programów szkoleniowych;

d) utrzymanie zdolności do modernizacji infrastruktury badawczej, innowacji i podnoszenia wartości wiedzy i technologii, a także rozwoju nowych możliwości analitycznych;

e) wykonywanie wszelkich innych zadań ściśle związanych z określoną powyżej działalnością, o których zdecydować może walne zgromadzenie.

Artykuł 1

Nazwa, siedziba, lokalizacja i język roboczy

1. Niniejszym powołuje się Europejską Infrastrukturę e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej, zwaną dalej "LifeWatch ERIC", utworzoną jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

3. Siedzibą statutową LifeWatch ERIC jest Sewilla, Królestwo Hiszpanii (zwane dalej "przyjmującym państwem członkowskim").

Artykuł 18

Czas trwania

LifeWatch ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.

Artykuł 19

Likwidacja i niewypłacalność

1. O likwidacji LifeWatch ERIC decyduje walne zgromadzenie kwalifikowaną większością głosów.

2. Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od przyjęcia decyzji o likwidacji, LifeWatch ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.

3. Z chwilą przyjęcia decyzji o likwidacji LifeWatch ERIC jego zarząd, działając zgodnie z prawem jurysdykcji przyjmującego państwa członkowskiego, przygotowuje likwidację jego aktywów i działalności zgodnie z następującymi zasadami:

a) zwraca się całe mienie rzeczowe udostępnione w ramach wsparcia przez członka przyjmującego wspólny obiekt lub ośrodek rozproszony;

b) wszelkie inne aktywa wykorzystuje się do pokrycia zobowiązań LifeWatch ERIC i kosztów związanych z jego likwidacją. Nadwyżkę finansową rozdziela się pomiędzy członków w momencie likwidacji proporcjonalnie do wysokości ich podstawowych wkładów finansowych wniesionych od początku funkcjonowania LifeWatch ERIC;

c) w odniesieniu do wkładów rzeczowych i innych, zarząd - po zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie - na tyle, na ile to możliwe, może dokonać przeniesienia działalności i wiedzy eksperckiej LifeWatch ERIC na rzecz instytucji realizujących podobne cele. W przypadku braku równoważnych instytucji aktywa inne niż nadwyżka finansowa pozostała po spłacie długów LifeWatch ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanych wkładów rocznych, o ile nie przewidziano inaczej w ramach umów o gwarantowanym poziomie usług. W miarę możliwości aktywa przydziela się członkom, którzy je wnieśli.

4. Likwidacja prowadząca do wycofania LifeWatch podlega terminom mającym zastosowanie do wystąpienia członka lub zakończenia członkostwa, o których mowa w art. 5 ust. 1, 2 i 6.

5. LifeWatch ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 14

Zasoby, polityka budżetowa, odpowiedzialność i ubezpieczenia

3. LifeWatch ERIC odpowiada za swoje długi. Członkowie nie ponoszą zbiorowo odpowiedzialności za długi LifeWatch ERIC. Odpowiedzialność członków za długi LifeWatch ERIC jest ograniczona do wysokości ich wkładów.

ROZDZIAŁ 6

POLITYKA

Artykuł 15

Dostęp do obiektów LifeWatch ERIC i polityka upowszechniania informacji

1. LifeWatch ERIC ułatwia prowadzenie badań naukowych i uczenie się i nie ogranicza dostępu do dostępnych danych i algorytmów, o ile nie jest on sprzeczny z warunkami korzystania z góry ustalonymi z ich właścicielem(-ami).

2. LifeWatch tworzy i eksploatuje infrastrukturę badawczą na rzecz różnorodności biologicznej i ekosystemów na poziomie europejskim. Świadczone usługi ustala się w drodze decyzji walnego zgromadzenia, w której może być wprowadzone rozróżnienie na usługi świadczone dla członków i nieczłonków oraz ich naukowców.

3. Decyzje dotyczące priorytetyzacji danych usług świadczonych przez LifeWatch ERIC przyjmowane są przez walne zgromadzenie z uwzględnieniem wyników niezależnej oceny przeprowadzonej przez naukowo-techniczną radę doradczą.

4. Jeżeli możliwości udzielenia dostępu są ograniczone ze względów finansowych lub technicznych, walne zgromadzenie tworzy, w miarę dostępności zasobów, konkurencyjne programy dotacji umożliwiające wnioskodawcom korzystanie z proponowanych możliwości. Wnioski ze wszystkich państw świata są poddawane ocenie przez niezależne komitety oceniające powołane przez zarząd zgodnie z sugestiami naukowo-technicznej rady doradczej. Programy dotacji, procedura oceny i warunki, które może określić walne zgromadzenie, muszą być zgodne z ogólnymi wymogami doskonałości naukowej i uczciwych praktyk.

5. Zarząd może zaproponować walnemu zgromadzeniu zasady dotyczące wymogów w zakresie ogólnych i doraźnych relacji z użytkownikami danych. Możliwe jest udzielenie dostępu dla szerokiego zakresu odbiorców, jeżeli usługi lub zasoby nie są ograniczone warunkami licencyjnymi nałożonymi przez właścicieli. LifeWatch ERIC postępuje zgodnie z odpowiednimi politykami i regulacjami Unii Europejskiej.

6. Walne zgromadzenie, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, może zdecydować bezwzględną większością głosów o pobieraniu opłat za ogólny dostęp od określonych społeczności lub od wszystkich społeczności w odniesieniu do konkretnych usług świadczonych przez LifeWatch ERIC, a także o udzielaniu licencji na własne narzędzia lub produktów w formie zasobów współdzielonych lub objętych licencją.

7. Polityka LifeWatch ERIC w zakresie dostępu do danych i upowszechniania musi być zgodna z najlepszymi praktykami międzynarodowymi w odniesieniu do danych publicznych, takich jak te określone przez Unię Europejską, musi uznawać prawa właścicieli danych i algorytmów oraz w pełni uwzględniać jakiekolwiek powiązane kwestie etyczne i prawne. LifeWatch ERIC promuje doskonałość w zakresie badań, nauczania i uczenia się i wspiera kulturę "najlepszych praktyk" poprzez działania szkoleniowe i promocyjne.

8. LifeWatch ERIC zachęca naukowców korzystających z LifeWatch ERIC do publicznego udostępniania wyników ich badań oraz zwraca się do naukowców z państw będących jego członkami o udostępnianie wyników poprzez LifeWatch ERIC.

9. LifeWatch ERIC identyfikuje różne grupy docelowe polityki informacyjnej oraz wykorzystuje różne kanały celem dotarcia do tych grup, takie jak portale internetowe, biuletyny informacyjne, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły w czasopismach i gazetach codziennych.

Artykuł 16

Oceny naukowe i techniczne

1. LifeWatch ERIC tworzy naukowo-techniczną radę doradczą jako niezależny organ wykwalifikowanych naukowców i ekspertów. Jej warunki funkcjonowania są przedkładane do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu przez zarząd. Członkowie naukowo-technicznej rady doradczej są mianowani na cztery lata z możliwością przedłużenia kadencji. Naukowo-techniczna rada doradcza może wydawać zarządowi zalecenia. Zalecenia te muszą być w pełni ujawniane walnemu zgromadzeniu, które może wydać przepisy wykonawcze lub wytyczne w zakresie dalszych wskazówek dla zarządu.

2. Walne zgromadzenie może zatwierdzić odpowiednie wynagrodzenie za zadania wykonywane przez członków naukowo-technicznej rady doradczej i komitetów oceniających.

3. Komitet oceniający ad hoc powołuje się w czwartym roku każdego pięcioletniego okresu planowania w celu oceny ogólnych wyników naukowo-technicznych LifeWatch ERIC oraz przedstawiania strategicznych zaleceń na kolejny okres pięcioletni. Jego członkowie są mianowani przez walne zgromadzenie z uwzględnieniem zaleceń naukowo-technicznej rady doradczej. Są oni powoływani osobiście i nie reprezentują żadnego konkretnego państwa ani instytucji.

Artykuł 17

Polityka w zakresie dostępu do danych i własności intelektualnej

1. LifeWatch ERIC uznaje, że część jego wartości jako infrastruktury opiera się na zwiększeniu korzyści wynikających z wiedzy, która jest własnością publiczną. Przestrzega się zasad otwartego oprogramowania i otwartego dostępu.

2. LifeWatch ERIC dostarcza naukowcom wytycznych pozwalających zapewnić, aby badania z wykorzystaniem materiałów udostępnionych poprzez LifeWatch ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób. Zapewnia się kontrolę pochodzenia danych, a polityka dostępu do danych LifeWatch ERIC, w razie korzystania z zewnętrznych zasobów danych lub innych infrastruktur, podlega uzgodnieniu z tymi partnerami zgodnie z niniejszym artykułem, przy czym zarządza nią jeden z członków zarządu wskazany przez walne zgromadzenie.

3. Użytkownicy i usługodawcy, mający dostęp do danych, wiedzy specjalistycznej lub innych zasobów objętych prawami własności intelektualnej, pozostających w posiadaniu LifeWatch ERIC lub przez niego wygenerowanych, uznają prawa własności intelektualnej i inne prawa właścicieli określone w protokołach dotyczących przekazania informacji lub umowach i protokołach ustaleń. Użytkownicy danych i usługodawcy LifeWatch ERIC muszą wykazać należytą staranność, zapewniając, aby właściwie zarządzano prawami do danych przez nich posiadanych.

4. LifeWatch ERIC zapewnia wyrażenie przez użytkowników zgody na warunki udzielania dostępu oraz istnienie stosownych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa przechowywania i przetwarzania danych.

5. LifeWatch ERIC publikuje ustalenia dotyczące badania i rozstrzygania zarzutów dotyczących wewnętrznych wykroczeń zawodowych oraz przypadków naruszenia bezpieczeństwa lub poufności danych i usług będących w jego posiadaniu.

Artykuł 12

Polityka zatrudnienia

1. LifeWatch ERIC nie stosuje dyskryminacji ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, religię, płeć, wiek, niepełnosprawność fizyczną lub umysłową, orientację seksualną, stan cywilny ani posiadanie dzieci. Polityka ta dotyczy wszystkich praw, przywilejów i działań pracowników. LifeWatch ERIC może angażować się w politykę dyskryminacji pozytywnej w zakresie zatrudnienia kobiet; w tym celu walne zgromadzenie zatwierdza plan dyskryminacji pozytywnej, zanim ogłoszona zostanie jakakolwiek umowa o zatrudnieniu.

2. Dyrektor generalny posiada uprawnienia w zakresie zarządzania personelem i jest odpowiedzialny za warunki zatrudnienia oraz za każde stanowisko ogłoszone do obsadzenia, z zachowaniem limitów budżetowych zatwierdzonych przez walne zgromadzenie, przepisów wykonawczych, wytycznych i decyzji politycznych przyjętych przez walne zgromadzenie. Dyrektor generalny, o ile nie określono inaczej, może delegować konkretne funkcje jednemu członkowi lub większej liczbie członków zarządu.

3. Działalność LifeWatch ERIC w zakresie rekrutacji, przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych, zatrudniania i awansu/degradacji odbywa się w sposób spójny z zasadami określonymi w ust. 1 i z zachowaniem zasad i ograniczeń dotyczących zatrudnienia określonych w przepisach wykonawczych, wytycznych lub ogólnych mandatach i strategiach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie.

4. Polityka zatrudnienia określona w przepisach wykonawczych opiera się na zasadach i warunkach przyjętych przez walne zgromadzenie i podlega odpowiednim przepisom ustawowym i wykonawczym przyjmującego państwa członkowskiego lub przepisom państwa, w którym prowadzona jest działalność LifeWatch ERIC.

Artykuł 13

Zamówienia publiczne i zwolnienia podatkowe

1. Informacje o wszystkich przetargach są publikowane na stronie internetowej LifeWatch ERIC oraz na terytoriach członków i obserwatorów. LifeWatch ERIC zawiera deklarację o udzielonych zamówieniach w rocznym sprawozdaniu z działalności.

2. Walne zgromadzenie zatwierdza przepisy wykonawcze dotyczące zamówień publicznych, które określają minimalną kwotę, powyżej której zamówienia są udzielane wyłącznie po uzyskaniu opinii naukowo-technicznej rady doradczej.

3. Polityka LifeWatch ERIC w zakresie zamówień opiera się na zasadach przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia, aby oferty spełniały jak najwyższe wymogi techniczne, finansowe i realizacyjne, przy jednoczesnym powiadamianiu przemysłu i usługodawców z wyprzedzeniem o wymaganych specyfikacjach.

1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.76.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/499 w sprawie utworzenia Europejskiej Infrastruktury e-Nauki i Technologii na rzecz Badań w dziedzinie Różnorodności Biologicznej i Ekosystemów - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (LifeWatch ERIC)
Data aktu: 17/03/2017
Data ogłoszenia: 22/03/2017