Decyzja wykonawcza 2017/486 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Luksemburga, Jersey oraz niemieckich krajów związkowych Hamburg i Szlezwik-Holsztyn jako obszarów wolnych od zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła oraz zmieniająca załącznik II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu włoskiego regionu Friuli-Wenecja Julijska jako obszaru wolnego od choroby Aujeszkyego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/486
z dnia 17 marca 2017 r.
zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Luksemburga, Jersey oraz niemieckich krajów związkowych Hamburg i Szlezwik-Holsztyn jako obszarów wolnych od zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła oraz zmieniająca załącznik II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu włoskiego regionu Friuli-Wenecja Julijska jako obszaru wolnego od choroby Aujeszkyego

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1689)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 21 marca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2 i 3 oraz art. 10 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 64/432/EWG ustanowiono zasady wewnątrzunijnego handlu bydłem i trzodą chlewną. Art. 9 tej dyrektywy stanowi, że państwo członkowskie posiadające obowiązkowy krajowy program zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła lub choroby Aujeszkyego może przedłożyć ten program Komisji do zatwierdzenia. W artykule tym przewidziano także dodatkowe gwarancje, które mogą być wymagane w handlu wewnątrzunijnym bydłem lub trzodą chlewną.

(2) Art. 10 dyrektywy 64/432/EWG stanowi, że jeżeli państwo członkowskie uzna, iż jego terytorium lub część jego terytorium są wolne od zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła, przedkłada ono Komisji odpowiednią dokumentację towarzyszącą. W artykule tym przewidziano także dodatkowe gwarancje, które mogą być wymagane w handlu wewnątrzunijnym bydłem.

(3) Decyzją Komisji 2004/558/WE 2  zatwierdzono programy kontroli i zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy wywoływanego wirusem opryszczki bydła typu 1 (BHV1) przedstawione przez państwa członkowskie wymienione w załączniku I do tej decyzji w odniesieniu do regionów tych państw członkowskich wymienionych w tym załączniku, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG. Ponadto w załączniku II do decyzji 2004/558/WE wymieniono regiony państw członkowskich uznane za wolne od BHV1, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(4) Luksemburg przedłożył Komisji dokumentację towarzyszącą dotyczącą zatwierdzenia obejmującego całe jego terytorium krajowego programu kontroli i zwalczania zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy wywołanego wirusem BHV1 oraz dotyczącą dodatkowych gwarancji w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG.

(5) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Luksemburg, państwo to należy ująć w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, a ponadto zastosowanie powinny mieć dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji 2004/558/WE.

(6) Niemieckie kraje związkowe Hamburg i Szlezwik-Holsztyn są obecnie wymienione w wykazie w załączniku I do decyzji 2004/558/WE.

(7) Niemcy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uznania krajów związkowych Hamburg i Szlezwik-Holsztyn za wolne od BHV1 oraz stosowania do tych krajów dodatkowych gwarancji w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(8) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Niemcy, kraje związkowe Hamburg i Szlezwik-Holsztyn nie powinny już figurować w załączniku I do decyzji 2004/558/WE, lecz powinny być wymienione w załączniku II do tej decyzji, a ponadto powinny mieć do nich zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG. Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE.

(9) Rozporządzenie (EWG) nr 706/73 Rady 3  stanowi, że do celów stosowania przepisów z zakresu prawodawstwa dotyczącego zdrowia zwierząt Zjednoczone Królestwo i Wyspy Normandzkie, w tym Jersey, uważa się za jedno państwo członkowskie.

(10) Zjednoczone Królestwo przedłożyło Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uznania Jersey za obszar wolny od BHV1 oraz stosowania do Jersey dodatkowych gwarancji w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG.

(11) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Zjednoczone Królestwo, Jersey powinno być wymienione w załączniku II do decyzji 2004/558/WE, a ponadto powinny mieć do Jersey zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2004/558/WE.

(12) W decyzji Komisji 2008/185/WE 4  określono dodatkowe gwarancje wymagane przy przemieszczaniu trzody chlewnej między państwami członkowskimi. Gwarancje te związane są z klasyfikacją państw członkowskich zależnie od ich statusu w odniesieniu do choroby Aujeszkyego. Załącznik II do decyzji 2008/185/WE zawiera wykaz państw członkowskich lub ich regionów, w których wprowadzone zostały zatwierdzone krajowe programy zwalczania choroby Aujeszkyego.

(13) Włochy przedłożyły Komisji dokumentację towarzyszącą w celu uzyskania zatwierdzenia krajowego programu zwalczania choroby Aujeszkyego dla regionu Friuli-Wenecja Julijska i w celu wpisania tego regionu do załącznika II do decyzji 2008/185/WE.

(14) Jak wynika z oceny dokumentacji towarzyszącej przedłożonej przez Włochy region Friuli-Wenecja Julijska należy ująć w załączniku II do decyzji 2008/185/WE. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do decyzji 2008/185/WE.

(15) W związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzje 2004/558/WE oraz 2008/185/WE.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE zmienia się zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Załącznik II do decyzji 2008/185/WE zmienia się zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2017 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE otrzymują brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

Państwa członkowskie Regiony państw członkowskich, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 9 dyrektywy 64/432/EWG
Belgia Wszystkie regiony
Republika Czeska Wszystkie regiony
Niemcy Następujące rejencje w Nadrenii Północnej-Westfalii:

Düsseldorf

Kolonia

Włochy Region Friuli-Wenecja Julijska

Autonomiczna prowincja Trydent

Luksemburg Wszystkie regiony

ZAŁĄCZNIK II

Państwa członkowskie Regiony państw członkowskich, do których mają zastosowanie dodatkowe gwarancje w zakresie zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła zgodnie z art. 10 dyrektywy 64/432/EWG
Dania Wszystkie regiony
Niemcy Kraje związkowe:

Badenia-Wirtembergia

Bawaria

Berlin

Brandenburgia

Brema

Hamburg

Hesja

Dolna Saksonia

Meklemburgia-Pomorze Przednie

Nadrenia-Palatynat

Kraj Saary

Saksonia

Saksonia-Anhalt

Szlezwik-Holsztyn

Turyngia

Następujące rejencje w Nadrenii Północnej-Westfalii:

Arnsberg

Detmold

Münster

Włochy Region Dolina Aosty Autonomiczna prowincja Bolzano
Austria Wszystkie regiony
Finlandia Wszystkie regiony
Szwecja Wszystkie regiony
Zjednoczone Królestwo Jersey"

ZAŁĄCZNIK  II

Załącznik II do decyzji 2008/185/WE otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

Państwa członkowskie lub ich regiony, w których wprowadzono zatwierdzone krajowe programy kontroli w celu zwalczania choroby Aujeszkyego

Kod ISO Państwo członkowskie Regiony
ES Hiszpania Wszystkie regiony
IT Włochy Region Friuli-Wenecja Julijska
LT Litwa Wszystkie regiony
PL Polska Wszystkie regiony"
1 Dz.U. 121 z 29.7.1964, s. 1977/64.
2 Decyzja Komisji 2004/558/WE z dnia 15 lipca 2004 r. wdrażająca dyrektywę Rady 64/432/EWG w sprawie dodatkowych gwarancji dla handlu wewnątrzwspólnotowego bydłem odnoszących się do zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła i zatwierdzenia programów zwalczania przedstawionych przez państwa członkowskie (Dz.U. L 249 z 23.7.2004, s. 20).
3 Rozporządzenie (EWG) nr 706/73 Rady z dnia 12 marca 1973 r. dotyczące uzgodnień wspólnotowych mających zastosowanie do Wysp Normandzkich oraz Wyspy Man w zakresie handlu produktami rolnymi (Dz.U. L 68 z 15.3.1973, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2008/185/WE z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie dodatkowych gwarancji w wewnątrzwspólnotowym handlu trzodą chlewną odnoszących się do choroby Aujeszkyego oraz kryteriów przekazywania informacji o tej chorobie (Dz.U. L 59 z 4.3.2008, s. 19).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.75.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/486 zmieniająca załączniki I i II do decyzji 2004/558/WE w odniesieniu do statusu Luksemburga, Jersey oraz niemieckich krajów związkowych Hamburg i Szlezwik-Holsztyn jako obszarów wolnych od zakaźnego zapalenia nosa i tchawicy bydła oraz zmieniająca załącznik II do decyzji 2008/185/WE w odniesieniu do statusu włoskiego regionu Friuli-Wenecja Julijska jako obszaru wolnego od choroby Aujeszkyego
Data aktu: 17/03/2017
Data ogłoszenia: 21/03/2017
Data wejścia w życie: 21/03/2017