Decyzja 2017/289 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2015/2005 przedłużającą mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie

DECYZJA RADY (WPZiB) 2017/289
z dnia 17 lutego 2017 r.
zmieniająca decyzję (WPZiB) 2015/2005 przedłużającą mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 33 i art. 31 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 lipca 2013 r. Rada przyjęła decyzję 2013/393/WPZiB 1  w sprawie mianowania Franza-Michaela SKJOLDA MELLBINA Specjalnym Przedstawicielem Unii Europejskiej (SPUE) w Afganistanie.

(2) W dniu 10 listopada 2015 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2015/2005 2  przedłużającą mandat SPUE do dnia 28 lutego 2017 r.

(3) W dniu 12 maja 2016 r. Rada potwierdziła zobowiązanie Unii do wspierania działań policji cywilnej w Afganistanie po zakończeniu misji EUPOL Afganistan w 2016 r. Rada podkreśliła zwłaszcza, że postępy Afganistanu w zakresie poszanowania, ochrony i propagowania praw człowieka, zwłaszcza praw kobiet i dzieci, muszą zostać skonsolidowane i ulepszone; należy je również uwzględnić we wszystkich działaniach rządu. Wsparcia należy udzielać w szczególności przez wzmocnienie mandatu SPUE w Afganistanie.

(4) Mandat SPUE należy przedłużyć na okres kolejnych sześciu miesięcy.

(5) SPUE będzie wykonywać mandat w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i mogłaby przeszkodzić w osiągnięciu celów działań zewnętrznych Unii, określonych w art. 21 Traktatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji (WPZiB) 2015/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Specjalny Przedstawiciel Unii Europejskiej

Mandat Franza-Michaela SKJOLDA MELLBINA jako SPUE w Afganistanie zostaje przedłużony do dnia 31 sierpnia 2017 r. W oparciu o ocenę dokonaną przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) oraz wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) Rada może zadecydować, że mandat SPUE zostanie zakończony wcześniej.";

2)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Cele strategiczne

SPUE reprezentuje Unię i propaguje cele strategiczne Unii w Afganistanie, ściśle koordynując działania z przedstawicielami państw członkowskich w Afganistanie. SPUE w szczególności:

a) przyczynia się do realizacji wspólnej deklaracji UE i Afganistanu, strategii UE w Afganistanie na lata 2014-2016 oraz do opracowywania nowej strategii UE w Afganistanie na lata 2017-2020, a także, w stosownych przypadkach, do wdrażania umowy UE-Afganistan o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju oraz wspólnej drogi naprzód w kwestiach migracji w stosunkach między Afganistanem a UE;

b) wspiera dialog polityczny między Unią a Afganistanem;

c) wspiera kluczową rolę Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) w Afganistanie, ze szczególnym naciskiem na przyczynianie się do lepszego koordynowania pomocy międzynarodowej, wspomagając tym samym realizację ustaleń z konferencji w Bonn, Chicago, Tokio, Londynie i Brukseli oraz realizację odpowiednich rezolucji ONZ;

d) wspiera afgański proces reform na rzecz ustanowienia wiarygodnej i skutecznej policji działającej zgodnie ze standardami międzynarodowymi, w ramach praworządności, i z pełnym poszanowaniem praw człowieka.";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Mandat

Aby wypełnić mandat, SPUE ściśle współpracując z przedstawicielami państw członkowskich w Afganistanie:

a) promuje stanowisko Unii w sprawie procesu politycznego i rozwoju wydarzeń w Afganistanie;

b) utrzymuje ścisłe kontakty z właściwymi afgańskimi instytucjami - w szczególności z rządem i parlamentem, jak również z władzami lokalnymi - oraz wspiera ich rozwój. Należy również utrzymywać kontakty z innymi afgańskimi ugrupowaniami politycznymi i właściwymi podmiotami w Afganistanie, w szczególności z odpowiednimi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego;

c) utrzymuje ścisłe kontakty z właściwymi podmiotami międzynarodowymi i regionalnymi w Afganistanie, w szczególności ze Specjalnym Przedstawicielem Sekretarza Generalnego ONZ i ze Starszym Przedstawicielem Cywilnym Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz z innymi kluczowymi partnerami i organizacjami;

d) doradza w zakresie postępów osiągniętych w realizacji celów wspólnej deklaracji UE i Afganistanu, strategii UE w Afganistanie na lata 2014-2016, umowy UE-Afganistan o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju (CAPD), a także ustaleń z konferencji w Bonn, Chicago, Tokio, Londynie i Brukseli, w szczególności w następujących dziedzinach:

(i) budowanie potencjału cywilnego, zwłaszcza poniżej szczebla krajowego;

(ii) dobre rządy, walka z korupcją oraz tworzenie instytucji niezbędnych do zapewniania praworządności, zwłaszcza niezależnego sądownictwa;

(iii) reforma ordynacji wyborczej i reformy konstytucyjne;

(iv) reformy sektora bezpieczeństwa, w tym wzmocnienie instytucji sądowniczych oraz praworządności, krajowej armii i policji, w szczególności rozwój policji cywilnej;

(v) wspieranie wzrostu gospodarczego, w szczególności przez rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich;

(vi) poszanowanie przez Afganistan zobowiązań międzynarodowych dotyczących praw człowieka, w tym poszanowanie praw osób należących do mniejszości oraz praw kobiet i dzieci;

(vii) poszanowanie zasad demokratycznych i praworządności;

(viii) wspieranie udziału kobiet w administracji publicznej, społeczeństwie obywatelskim oraz - zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325 (2000) - w procesach pokojowych;

(ix) poszanowanie przez Afganistan zobowiązań międzynarodowych, między innymi współpraca w ramach międzynarodowych starań na rzecz zwalczania terroryzmu, handlu narkotykami, handlu ludźmi oraz rozprzestrzeniania broni konwencjonalnej i broni masowego rażenia oraz powiązanych z nią materiałów;

(x) ułatwianie pomocy humanitarnej oraz uporządkowanego powrotu uchodźców i przesiedleńców wewnętrznych; oraz

(xi) zwiększanie skuteczności unijnej obecności i unijnych działań w Afganistanie oraz wkład do:

- przygotowywania, na wniosek Rady, sprawozdania z realizacji strategii UE w Afganistanie na lata 2014- 2016,

- przygotowywania nowej strategii UE-Afganistan na lata 2017-2020,

- realizacji wspólnej drogi naprzód w kwestiach migracji w stosunkach między Afganistanem a UE;

e) wspiera rozwijanie policji w Afganistanie poprzez:

(i) monitorowanie oraz doradzanie władzom afgańskim na szczeblu strategicznym w celu poprawy długoterminowego rozwijania przywództwa i zdolności podejmowania decyzji z myślą o wspieraniu działania policji cywilnej w ramach afgańskiej policji krajowej;

(ii) monitorowanie oraz doradzanie ministerstwu spraw wewnętrznych w wybranych aspektach dotyczących reformy tego ministerstwa i profesjonalizacji afgańskiej policji krajowej, takich jak wdrożenie polityk dotyczących współpracy policji ze społecznością lokalną, działań policji na podstawie informacji wywiadowczych, prowadzenia postępowań karnych;

(iii) monitorowanie oraz doradzanie istniejącemu w ramach ministerstwa sprawiedliwości centrum sądownictwa antykorupcyjnego w kwestiach rozwijania zdolności i możliwości zwalczania korupcji na wyższych szczeblach sektora publicznego;

f) aktywnie uczestniczy w lokalnych forach koordynacji, takich jak wspólna rada koordynująca i monitorująca, wyczerpująco informując nieuczestniczące państwa członkowskie o decyzjach podejmowanych na tych szczeblach;

g) uczestniczy w konferencjach międzynarodowych dotyczących Afganistanu i doradza w sprawie stanowiska Unii na takich konferencjach, w ścisłej współpracy z władzami afgańskimi i głównymi partnerami międzynarodowymi;

h) odgrywa aktywną rolę we wspieraniu współpracy regionalnej, uczestnicząc w tym celu w odpowiednich inicjatywach, takich jak »Serce Azji«/proces stambulski i Konferencja Regionalnej Współpracy Gospodarczej w sprawie Afganistanu (RECCA);

i) przyczynia się do realizacji polityki Unii w dziedzinie praw człowieka oraz wytycznych UE w sprawie praw człowieka, zwłaszcza w odniesieniu do kobiet i dzieci na obszarach dotkniętych konfliktem, w szczególności poprzez monitorowanie rozwoju sytuacji w tym zakresie i reagowanie na tę sytuację;

j) w stosownych przypadkach wspiera proces pokojowy - kierowany przez Afgańczyków i obejmujący całe społeczeństwo - który ma doprowadzić do wynegocjowanych rozwiązań politycznych i do trwałego pojednania, zgodnie z pkt 25 komunikatu uczestników brukselskiej konferencji w sprawie Afganistanu - partnerstwo na rzecz dobrobytu i pokoju.";

4)
w art. 5 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych z mandatem SPUE w okresie od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2017 r. wynosi 5 700 000 EUR";

5)
art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Przegląd

Wdrożenie niniejszej decyzji i jej spójność z innymi działaniami Unii w regionie podlegają regularnym przeglądom. Przed wygaśnięciem mandatu, SPUE przedstawi Radzie, WP i Komisji kompleksowe sprawozdanie z jego wykonania.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2017 r.

W imieniu Rady

E. BARTOLO

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2013/393/WPZiB z dnia 22 lipca 2013 r. w sprawie zmiany decyzji 2013/382/WPZiB przedłużającej mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie (Dz.U. L 198 z 23.7.2013, s. 47).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/2005 z dnia 10 listopada 2015 r. przedłużająca mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie (Dz.U. L 294 z 11.11.2015, s. 53).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.42.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/289 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2015/2005 przedłużającą mandat Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej w Afganistanie
Data aktu: 17/02/2017
Data ogłoszenia: 18/02/2017
Data wejścia w życie: 17/02/2017