uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 287 pkt 10 dyrektywy 2006/112/WE Łotwa może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (zwanego dalej "VAT") podatnikom, których obrót roczny nie przekracza równowartości 17 200 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia.
(2) Na mocy decyzji wykonawczej Rady 2010/584/UE 2 Łotwa została upoważniona do stosowania, jako środka stanowiącego odstępstwo, zwolnienia dla podatników, których obrót roczny nie przekracza 50 000 EUR, do dnia 31 grudnia 2013 r. Okres obowiązywania tego środka przedłużono decyzją wykonawczą Rady 2014/796/UE 3 , a wygasa on w dniu 31 grudnia 2017 r.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 3 lipca 2017 r., Łotwa wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do zastosowania szczególnego środka w celu dalszego stosowania odstępstwa od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE oraz obniżenia progu zwolnienia do 40 000 EUR (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie w piśmie z dnia 13 września 2017 r. o wniosku złożonym przez Łotwę. Pismem z dnia 14 września 2017 r. Komisja powiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Zważywszy, że szczególny środek doprowadzi do zmniejszenia zobowiązań w zakresie VAT dla małych przedsiębiorstw, Łotwa powinna zostać upoważniona do jego stosowania przez ograniczony okres czasu, do dnia 31 grudnia 2020 r. Podatnicy powinni nadal mieć możliwość wyboru korzystania z systemu VAT na zasadach ogólnych.
(6) Na podstawie informacji przedstawionych przez Łotwę szczególny środek będzie miał w nieznacznym stopniu wpływ na ogólną kwotę dochodów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji.
(7) Ponieważ art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE regulujące procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw podlegają przeglądowi, możliwe jest, że dyrektywa zmieniająca te przepisy wejdzie w życie do dnia 31 grudnia 2020 r.
(8) Szczególny środek nie ma wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku od wartości dodanej, ponieważ Łotwa obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| K. SIMSON | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.342.8 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/2408 upoważniająca Republikę Łotewską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 18/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 21/12/2017 |