Decyzja wykonawcza 2017/224 określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/224
z dnia 8 lutego 2017 r.
określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1285/2013 przewiduje w swoim art. 2, że usługa komercyjna oferowana przez system ustanowiony w ramach programu Galileo powinna pozwolić na rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych dzięki zwiększonej wydajności oraz dzięki danym o większej wartości dodanej niż dane uzyskiwane w ramach usługi otwartej.

(2) Usługa komercyjna stanowi jeden z zasadniczych elementów systemu ustanowionego w ramach programu Galileo, ponieważ z jednej strony inne globalne systemy nawigacji satelitarnej (GNSS) nie obejmują takiej usługi, a z drugiej powinna ona generować dochody zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. Dostęp do niej powinien być płatny. Polityka cenowa związana z usługą komercyjną nie wchodzi w zakres niniejszej decyzji i powinna być określona w późniejszym terminie.

(3) Dostarczanie usługi komercyjnej powinno być przedmiotem umów zawieranych z jednym lub wieloma usługodawcami.

(4) Obecnie istotne jest określenie specyfikacji technicznych i operacyjnych usługi technicznej, jako że musi upłynąć wiele lat pomiędzy ich określeniem a faktyczną eksploatacją systemu. Na potrzeby opracowania specyfikacji w ciągu ostatnich lat przeprowadzono różnorodne analizy, prace eksperymentalne i konsultacje z zainteresowanymi stronami. Specyfikacja jest również wynikiem kompromisu pomiędzy, z jednej strony, potrzebą przyniesienia użytkownikom autentycznej wartości dodanej, a z drugiej chęcią zminimalizowania zmian, które mają być wprowadzone w systemie, i czynników ryzyka oraz poszanowaniem harmonogramu przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 1285/2013.

(5) Oznacza to, że aby faktycznie umożliwić rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych, konieczne jest i wykonalne pod względem technicznym włączenie do usługi komercyjnej dwóch znaczących ulepszeń w porównaniu z usługą otwartą, jest to wyższa dokładność, jeśli chodzi o geolokalizację, i większa zdolność uwierzytelniania. Ponadto aby lepiej zaspokoić zróżnicowane potrzeby różnych grup użytkowników usługi komercyjnej, przedmiotowe dwa ulepszenia muszą być przede wszystkim oferowane niezależnie jedno od drugiego.

(6) Wysoka dokładność geolokalizacji powinna poszerzyć zakres stosowania technologii nawigacji satelitarnej. W tym celu należy poprawić jakość danych dostarczanych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, tak aby błąd w pozycjonowaniu nie przekraczał jednego decymetra w znormalizowanych warunkach użytkowania. Należy zauważyć, że sygnały emitowane przez inne globalne systemy nawigacji satelitarnej, jak amerykański globalny system pozycjonowania GPS, mogłyby również przyczynić się do osiągnięcia tego celu.

(7) Zdolność uwierzytelniania powinna zwiększyć poziom bezpieczeństwa, a zwłaszcza zapobiec ryzyku fałszowania i oszustw. W tym celu należy wprowadzić elementy dodatkowe w sygnałach satelitarnych, tak aby zagwarantować użytkownikom, że otrzymywane przez nich sygnały pochodzą z systemu ustanowionego w ramach programu Galileo, a nie z niezidentyfikowanego źródła. Zdolność uwierzytelniania usługi komercyjnej obejmowałaby zatem z jednej strony zdolność uwierzytelniania danych związanych z geolokalizacją, która byłaby zawarta w sygnałach usługi otwartej, zaś z drugiej obejmowałaby ponadto, w celu lepszej ochrony, jednoznaczną identyfikację sygnałów, dzięki odczytowi zaszyfrowanych kodów również zawartych w sygnałach, do których dostęp byłby płatny.

(8) Przed uruchomieniem rozwoju operacyjnego usługi komercyjnej należałoby przeprowadzić wyczerpującą analizę ryzyka. Powinna ona mieć miejsce przed podjęciem pozytywnej decyzji w sprawie "GNSS Service Centre delta Critical Design Review", planowanej na dzień 1 czerwca 2017 r.

(9) Usługa komercyjna powinna przynosić wartość dodaną w porównaniu z usługą otwartą, aby umożliwić rozwój zastosowań profesjonalnych lub komercyjnych, być w związku z tym dostępna dla jak największej liczby użytkowników i obejmować szyfrowanie przez usługodawcę. W tym celu nie przewiduje się wykorzystywania informacji niejawnych UE (EUCI) przez "Commercial Service Provider" (usługodawcę komercyjnego) lub użytkownika końcowego, ani w ramach usługi otwartej, ani w ramach usługi komercyjnej. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, w szczególności w oparciu o analizę ryzyka w zakresie bezpieczeństwa, biorąc w pełni pod uwagę opinie ekspertów z państw członkowskich. Decyzja taka powinna również uwzględniać ocenę kosztów i korzyści.

(10) Specyfikacje będące przedmiotem niniejszej decyzji są zgodne z przepisami ustanowionymi na szczeblu międzynarodowym w zakresie radionawigacji, w szczególności z normami ustanowionymi przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, jak również z postanowieniami Umowy w sprawie promowania, użytkowania i świadczenia usług systemów nawigacji satelitarnej Galileo i GPS oraz powiązanych z nimi aplikacji, zawartej w dniu 26 czerwca 2004 r. między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, z drugiej strony.

(11) Należy zatem ustanowić specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, przy jednoczesnym pełnym stosowaniu przepisów decyzji Rady 2014/496/WPZiB 2 .

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013, są określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 3  

Specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

Usługa komercyjna (CS) (zwana dalej "usługą komercyjną") zawiera dwa znaczące ulepszenia w porównaniu z usługą otwartą (OS), a mianowicie zwiększenie dokładności geolokalizacji (zwana jest dalej "usługą komercyjną o wysokiej dokładności") i poprawę zdolności uwierzytelnienia (zwana jest dalej "usługą komercyjną uwierzytelniania"), które mogą być dostarczone użytkownikom w sposób od siebie niezależny. Odpowiednie specyfikacje techniczne i operacyjne znajdują się w tabeli poniżej:
CS o wysokiej dokładności CS uwierzytelniania
Specyfikacje wspólne dla OS i CS: uwierzytelnianie danych geolokalizacyjnych Specyfikacje właściwe dla CS:

uwierzytelnianie za pomocą

zaszyfrowanych kodów

Specyfikacje ogólne Dostarczanie danych o bardzo dużej dokładności, tak aby błąd pozycjonowania w znormalizowanych warunkach użytkowania nie przekraczał dwóch decymetrów Dostarczanie danych uwierzytelniających dane geolokalizacyjne OS przesyłane w sygnałach Uwierzytelnianie sygnałów dzięki dostępowi do zaszyfrowanych kodów zawartych w sygnałach
Wykorzystywane składniki sygnałów E6, składnik E6-B do dostarczania danych o bardzo dużej dokładności E1, składnik E1-B do uwierzytelniania danych geolokalizacyjnych E6, składnik E6-B do danych dostępu do zaszyfrowanych kodów i składnik E6-C (pilotowy)
Specyfikacje

segmentu

użytkowników

Wysoka dokładność pozycjonowania otrzymana dzięki algorytmom precyzyjnego pozycjonowania zintegrowanym z odbiornikiem i wykorzystującym dane transmitowane w sygnałach Weryfikacja autentyczności danych transmitowanych w sygnałach dzięki protokołowi szyfrowania asymetrycznego i szyfrowaniu z kluczem publicznym Weryfikacja autentyczności sygnałów dzięki odszyfrowaniu kodów sygnałów, zaszyfrowanych z użyciem klucza prywatnego
Zakres geograficzny Globalny Globalny Globalny
Architektura systemu Dane o bardzo dużej dokładności dostarczone przez jednego lub wielu usługodawców, przekazane użytkownikom przez centra usług GNSS (GSC), segment naziemny i satelity podłączone do segmentu naziemnego Dane uwierzytelniające włączone do dostępnej zdolności pola EDBS składnika sygnału E1-B i rozpowszechniane przez satelity podłączone do segmentu naziemnego Szyfrowanie kodów sygnałów E6 przez satelity Galileo, przekazanie kluczy prywatnych generowanych przez segment naziemny jednemu lub wielu usługodawcom za pośrednictwem centrum usług GNSS (GSC) oraz

przekazywanie informacji OTAR w składniku sygnału E6-B

Dostarczanie usługi Dane o bardzo dużej dokładności dostarczone przez jednego lub wielu usługodawców Dane uwierzytelniające dostarczane przez system ustanowiony w ramach programu Galileo Zaszyfrowane sygnały dostarczone przez podmiot odpowiedzialny za eksploatację systemu
Dostęp do usługi - Dostęp bezpłatny - Dostęp płatny do kodów szyfrowania w zależności od obowiązującej polityki cenowej

- Dostęp do kodów szyfrowania kontrolowany przez jednego lub wielu usługodawców przy udziale podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację systemu

Wprowadzenie usługi - Faza wstępnego dostarczania sygnałów, lata 2018-2020

- Faza kompletnego świadczenia usług, od 2020 r.

- Faza testów i zatwierdzania, zakończenie przewidziane w 2018 r.

- Faza wstępnego dostarczania sygnałów, lata 2018-2020

- Faza kompletnego świadczenia usług, od 2020 r.

- Faza testów i zatwierdzania, zakończenie przewidziane najpóźniej w 2020 r.

- Faza operacyjności komercyjnej, która zostanie następnie uruchomiona

Wykorzystanie

informacji niejawnych UE

- Nie przewiduje się wykorzystywania EUCI przez dostawcę usługi komercyjnej (Commercial Service Provider) ani użytkownika końcowego. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. - Nie przewiduje się wykorzystywania EUCI przez dostawcę usługi komercyjnej (Commercial Service Provider) ani użytkownika końcowego. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013. - Nie przewiduje się wykorzystywania EUCI przez dostawcę usługi komercyjnej (Commercial Service Provider) ani użytkownika końcowego. Jeżeli jednak takie wykorzystanie byłoby wymagane, powinno się o tym zdecydować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa, o których mowa w art. 17 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1285/2013.
Inne specyfikacje - Dane o bardzo dużej dokładności dostarczone dla satelitów Galileo i ewentualnie satelitów innych konstelacji - Transmitowanie danych uwierzytelniających nie może powodować jakiegokolwiek pogorszenia usługi otwartej

- Dane uwierzytelniające powinny być dostarczane dla satelitów Galileo i ewentualnie satelitów innych konstelacji

- Użytkownicy usługi otwartej (OS) ponoszą ryzyko związane z wykorzystywaniem danych uwierzytelniających

nie dotyczy

Akronimy

E1-B Kanał danych sygnału w częstotliwości E1 systemu Galileo, na 1 575,45 MHz

E6 Częstotliwość E6 systemu Galileo, na 1 278,75 MHz

E6-B Składnik sygnału E6, odpowiadający kanałowi danych

E6-C Składnik sygnału E6, odpowiadający kanałowi pilotowemu

EDBS "External Data Broadcast Service"

GNSS Globalny system nawigacji satelitarnej

nie dotyczy Nie dotyczy

OTAR "Over-The-Air Rekeying" (zmiana kluczy szyfrowania drogą radiową)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1.
2 Decyzja Rady 2014/496/WPZiB z dnia 22 lipca 2014 r. w sprawie aspektów wdrażania, działania i użytkowania europejskiego globalnego systemu nawigacji satelitarnej mających wpływ na bezpieczeństwo Unii Europejskiej i uchylająca wspólne działanie 2004/552/WPZiB (Dz.U. L 219 z 25.7.2014, s. 53).
3 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2018/321 z dnia 2 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.62.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 marca 2018 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.34.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/224 określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013
Data aktu: 08/02/2017
Data ogłoszenia: 09/02/2017
Data wejścia w życie: 01/03/2017