uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 177,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 2 ustanowiono wspólne i ogólne przepisy mające zastosowanie do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 3 oraz art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Komisja dokonała w 2016 r. przeglądu całkowitych alokacji dla wszystkich państw członkowskich w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" w obrębie polityki spójności na lata 2017-2020.
(3) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 i art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, Komisja przedstawiła wyniki przeglądu w komunikacie skierowanym do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 2016 r. dotyczącym dostosowań technicznych ram finansowych na rok 2017 do zmian dochodu narodowego brutto (DNB) oraz dostosowań pul środków finansowych na politykę spójności. W komunikacie tym Komisja stwierdziła, że w oparciu o najnowsze dane statystyczne odnotowuje się łączną rozbieżność wynoszącą ponad ± 5 % między całkowitymi alokacjami a alokacjami po przeglądzie dla Belgii, Republiki Czeskiej, Danii, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Chorwacji, Włoch, Cypru, Niderlandów, Słowenii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa. Ponadto Komisja wspomniała, że w oparciu o DNB per capita w latach 2012-2014, Cypr będzie w pełni kwalifikował się do uzyskania wsparcia z Funduszu Spójności od dnia 1 stycznia 2017 r.
(4) Zgodnie z wymogiem przewidzianym w art. 7 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 i art. 92 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 alokacje tych państw członkowskich należy odpowiednio dostosować, pod warunkiem że łączny wynik netto dostosowań nie przekroczy 4 mld EUR.
(5) W zakresie, w jakim przegląd ten miał wpływ na roczny podział alokacji między państwa członkowskie zasobów ogólnych przydzielonych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna", a także Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, został on wprowadzony w życie decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/1941 4 .
(6) Łączny wynik netto tych dostosowań oznacza zwiększenie zasobów przeznaczonych na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną o 4 mld EUR. Zwiększenie to powinno mieć odzwierciedlenie w art. 91 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, który powinien zostać odpowiednio zmieniony.
(7) Należy odpowiednio dostosować zasoby przydzielone na cel "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz ich alokację między regiony słabiej rozwinięte, regiony w okresie przejściowym, regiony lepiej rozwinięte, państwa członkowskie otrzymujące pomoc w ramach Funduszu Spójności i regiony najbardziej oddalone, jak określono w art. 92 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(8) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013 marginesy pozostawione poniżej pułapów na środki na zobowiązania w ramach wieloletnich ram finansowych (zwanych dalej "WRF") stanowią łączny margines WRF na zobowiązania, który zostanie udostępniony poza pułapami określonymi w WRF na lata 2016- 2020 na cele polityki związane ze wzrostem gospodarczym i zatrudnieniem, w szczególności zatrudnieniem młodzieży. Na mocy przepisów rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2017/1123 5 usunięto ograniczenia nałożone na marginesy udostępnione poniżej pułapów WRF na środki na zobowiązania w latach 2014-2017, co umożliwiło przedłużenie okresu obowiązywania Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych do 2020 r. oraz zwiększenie szczególnej alokacji na tę inicjatywę o kwotę 1,2 mld EUR w cenach bieżących na okres 2017- 2020. Szczególna alokacja na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, określona w art. 91 ust. 1 i 92 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, powinna zatem zostać odpowiednio dostosowana.
(9) Zgodnie z art. 94 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Komisja przyjęła wniosek złożony przez Danię dotyczący przeniesienia części środków, z których miał być realizowany cel "Europejska współpraca terytorialna", na cel "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia". Przeniesienie to powinno skutkować dostosowaniem kwoty ogólnych zasobów dostępnych na cel "Europejska współpraca terytorialna", wskazanej w art. 92 ust. 9 tego rozporządzenia.
(10) Zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1311/2013, rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2015/623 6 przeniesiono na kolejne lata kwotę 11 216 187 326 EUR w cenach bieżących z alokacji przewidzianych dla funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Przeniesienie to powinno zostać uwzględnione w załączniku VI do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 określającym roczny podział środków na zobowiązania na lata 2014-2020. Ponadto kwota 9 446 050 652 EUR w cenach bieżących z alokacji przewidzianych dla Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, która nie mogła zostać wykorzystana w 2014 r. ani przeniesiona na 2015 r., została przesunięta na kolejne lata.
(11) Z uwagi na konieczność zapewnienia zaangażowania dodatkowych alokacji udostępnionych na rok budżetowy 2017, w tym również poprzez zmiany w odnośnych programach, należy przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(12) Ze względu na konieczność pilnego rozszerzenia programów wspierających Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1303/2013,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| A. TAJANI | M. MAASIKAS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.335.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2017/2305 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do zmian zasobów na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz zasobów na cel "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" i na cel "Europejska współpraca terytorialna" |
| Data aktu: | 12/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 16/12/2017 |