Rozporządzenie wykonawcze 2017/2169 w sprawie formatu i zasad przekazywania europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/2169
z dnia 21 listopada 2017 r.
w sprawie formatu i zasad przekazywania europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz uchylające dyrektywę 2008/92/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/1952 ustanowiono wspólne ramy tworzenia porównywalnej europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi oraz odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi w Unii.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1952 państwa członkowskie powinny przekazywać dane statystyczne w formie elektronicznej, aby przestrzegać właściwego formatu technicznego, który ma zostać określony przez Komisję.

(3) Standard wymiany danych statystycznych i metadanych - SDMX (Statistical Data and Metadata Exchange) zapewnia standardy statystyczne i techniczne dla wymiany statystyki publicznej. Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi powinna zatem ustanowić w obrębie Europejskiego Systemu Statystycznego format techniczny zgodny z tymi standardami.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane dotyczące cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi oraz odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi w Unii są przekazywane do Eurostatu za pośrednictwem pojedynczego punktu wprowadzania danych, aby umożliwić Komisji (Eurostatowi) pozyskiwanie tych danych drogą elektroniczną.

Artykuł  2

Strukturę stosowaną do przekazywania danych Komisji (Eurostatowi) określono w załącznikach.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Struktura przekazywania danych statystycznych dotyczących cen gazu ziemnego

Informacje, które należy uwzględnić w przesyłanych plikach:

Informacje ogólne

Pole Uwagi Częstotliwość
Państwo Nazwa państwa sprawozdającego Półrocze
Organizacja Nazwa organizacji sprawozdającej Półrocze
Osoba odpowiedzialna za kontakty Imię i nazwisko urzędnika sprawozdającego Półrocze
Adres e-mail Adres e-mail urzędnika sprawozdającego Półrocze
Rok Rok odniesienia dla danych (2017, 2018 itd.) Półrocze
Półrocze 1 lub 2 Półrocze

Dla każdego zakresu zużycia należy przekazywać pola w tablicach 1, 2 i 4. Zakresy dla konsumentów będących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-D1 (małe): roczne zużycie poniżej 20 GJ,
-
Zakres-D2 (średnie): roczne zużycie równe 20 lub większe, ale mniejsze niż 200 GJ,
-
Zakres-D3 (duże): roczne zużycie równe 200 GJ lub większe.

Zakresy dla konsumentów niebędących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-I1: roczne zużycie poniżej 1 000 GJ,
-
Zakres-I2: roczne zużycie równe 1 000 lub większe, ale mniejsze niż 10 000 GJ,
-
Zakres-I3: roczne zużycie równe 10 000 lub większe, ale mniejsze niż 100 000 GJ,
-
Zakres-I4: roczne zużycie równe 100 000 lub większe, ale mniejsze niż 1 000 000 GJ,
-
Zakres-I5: roczne zużycie równe 1 000 000 lub większe, ale mniejsze niż 4 000 000 GJ,
-
Zakres-I6: roczne zużycie równe 4 000 000 GJ lub większe.

Dane w tablicy 3 należy podać jako średnie obejmujące wszystkie zakresy zużycia łącznie.

Tablica 1: Główne poziomy cen

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności Półrocze
Cena bez podatków

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje jedynie składnik "energia i dostawa" i składnik "sieć". Półrocze
Cena bez VAT i innych podatków podlegających zwrotowi

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności uważane za niepodlegające zwrotowi dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi. Dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi ten poziom cen obejmuje składniki "energia" i "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności, lecz nie obejmuje podatku VAT. Półrocze
Cena obejmująca wszystkie podatki i VAT (podlegające i niepodlegające zwrotowi)

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz wszystkie podlegające i niepodlegające zwrotowi podatki, opłaty, obciążenia i należności, łącznie z podatkiem VAT. Półrocze

Wartości podano w walucie krajowej na gigadżul (wartość opałowa brutto).

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 2: Szczegółowy podział cen według składników i składników podrzędnych

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Cena energii i dostawy

- wartość

- status obserwacji

Składnik ten obejmuje cenę nośników płaconą przez dostawcę za gaz ziemny lub cenę gazu ziemnego w punkcie wejścia do systemu przesyłowego, w tym, w stosownych przypadkach, następujące koszty ponoszone przez odbiorcę końcowego: koszty magazynowania plus koszty związane ze sprzedażą gazu ziemnego odbiorcom końcowym. W ujęciu rocznym
Cena sieci

- wartość

- status obserwacji

Cena sieci obejmuje następujące koszty dla użytkownika końcowego: opłaty za przesył i dystrybucję, straty związane z przesyłem i dystrybucją, koszty sieci, koszty usług posprzedażnych, koszty serwisowania systemu i najem liczników oraz koszty pomiaru. W ujęciu rocznym
Podatek od wartości dodanej

- wartość

- status obserwacji

Podatek od wartości dodanej, zgodnie z definicją w dyrektywie Rady 2006/112/WE (1) W ujęciu rocznym
Podatki związane z odnawialnymi źródłami energii

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z promocją odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i CHP (kogeneracji). W ujęciu rocznym
Podatki od mocy

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane ze strategicznymi zapasami, opłatami za moc i bezpieczeństwem energetycznym; podatki za dystrybucję gazu ziemnego; koszty osierocone i opłaty za finansowanie organów regulacyjnych sektora energetycznego lub operatorów rynku i systemu. W ujęciu rocznym
Podatki środowiskowe

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane z jakością powietrza i na inne cele dotyczące środowiska; podatki od emisji CO2 lub innych gazów cieplarnianych. W ujęciu rocznym
Inne podatki:

- wartość

- status obserwacji

Wszelkie inne podatki, opłaty i należności nieujęte w żadnej z powyższych czterech kategorii: wsparcie systemów lokalnego ogrzewania; lokalne lub regionalne opłaty skarbowe; rekompensata dla krajów wyspiarskich; opłaty koncesyjne związane z licencjami i opłaty za wykorzystanie terenu i własności prywatnej lub państwowej na potrzeby sieci lub innych instalacji. W ujęciu rocznym
(1)Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).

Okresem odniesienia dla wszystkich składników i składników podrzędnych jest rok. Wartości podano w walucie krajowej na gigadżul (GJ), na podstawie wartości opałowej brutto. Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 3: Koszty sieci

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Koszty przesyłu

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym
Koszty dystrybucji

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla kosztów przesyłu i dystrybucji jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 4: Zużycie

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Zużycie

- odsetek

- status obserwacji

Względny udział gazu ziemnego w każdym zakresie zużycia w oparciu o całkowite zużycie, do którego odnoszą się ceny. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla zużycia jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

ZAŁĄCZNIK  II

Struktura przekazywania danych statystycznych dotyczących cen energii elektrycznej

Informacje, które należy uwzględnić w przesyłanych plikach:

Informacje ogólne

Pole Uwagi Częstotliwość
Państwo Nazwa państwa sprawozdającego Półrocze
Organizacja Nazwa organizacji sprawozdającej Półrocze
Osoba odpowiedzialna za kontakty Imię i nazwisko urzędnika sprawozdającego Półrocze
Adres e-mail Adres e-mail urzędnika sprawozdającego Półrocze
Rok Rok odniesienia dla danych (2017, 2018 itd.) Półrocze
Półrocze 1 lub 2 Półrocze

Dla każdego zakresu zużycia należy przekazywać pola w tablicach 1, 2 i 4. Zakresy dla konsumentów będących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-DA (bardzo małe): roczne zużycie poniżej 1 000 kWh,
-
Zakres-DB (małe): roczne zużycie równe 1 000 lub większe, ale mniejsze niż 2 500 kWh,
-
Zakres-DC (średnie): roczne zużycie równe 2 500 lub większe, ale mniejsze niż 5 000 kWh,
-
Zakres-DD (duże): roczne zużycie równe 5 000 lub większe, ale mniejsze niż 15 000 kWh,
-
Zakres-DE (bardzo duże): roczne zużycie równe 15 000 kWh lub większe.

Zakresy dla konsumentów niebędących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-IA: roczne zużycie poniżej 20 MWh,
-
Zakres-IB: roczne zużycie równe 20 lub większe, ale mniejsze niż 500 MWh,
-
Zakres-IC: roczne zużycie równe 500 lub większe, ale mniejsze niż 2 000 MWh,
-
Zakres-ID: roczne zużycie równe 2 000 lub większe, ale mniejsze niż 20 000 MWh,
-
Zakres-IE: roczne zużycie równe 20 000 lub większe, ale mniejsze niż 70 000 MWh,
-
Zakres-IF: roczne zużycie równe 70 000 lub większe, ale mniejsze niż 150 000 MWh,
-
Zakres-IG: roczne zużycie równe 150 000 MWh lub większe.

Dane w tablicy 3 należy podać jako średnie obejmujące wszystkie zakresy zużycia.

Tablica 1: Główne poziomy cen

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności Półrocze
Cena bez podatków:

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje jedynie składnik "energia i dostawa" i składnik "sieć". Półrocze
Cena bez VAT i innych podatków podlegających zwrotowi

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności uważane za niepodlegające zwrotowi dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi. Dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi ten poziom ceny obejmuje składniki "energia" i "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności, lecz nie obejmuje podatku VAT. Półrocze
Cena obejmująca wszystkie podatki i VAT (podlegające i niepodlegające zwrotowi)

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz wszystkie podlegające i niepodlegające zwrotowi podatki, opłaty, obciążenia i należności, łącznie z podatkiem VAT. Półrocze

Wartości są podane w walucie krajowej na kilowatogodzinę.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 2: Szczegółowy podział cen według składników i składników podrzędnych

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Cena energii i dostawy

- wartość

- status obserwacji

Składnik ceny całkowitej, dotyczący energii i dostawy, z wyłączeniem podatków.

Składnik ten obejmuje następujące koszty dla użytkownika końcowego: wytwarzanie, agregowanie, bilansowanie energii, koszty dostarczonej energii, obsługa klienta, zarządzanie obsługą klienta, pomiary i inne koszty związane z dostawą.

W ujęciu rocznym
Cena sieci

- wartość

- status obserwacji

Składnik ceny całkowitej, dotyczący cen sieci, z wyłączeniem podatków.

Cena sieci obejmuje następujące koszty dla użytkownika końcowego: opłaty za przesył i dystrybucję, straty związane z przesyłem i dystrybucją, koszty sieci, koszty usług posprzedażnych, koszty serwisowania systemu i najem liczników oraz koszty pomiaru.

W ujęciu rocznym
Podatek od wartości dodanej

- wartość

- status obserwacji

Podatek od wartości dodanej, zgodnie z definicją w dyrektywie 2006/112/WE Rady. W ujęciu rocznym
Podatki związane z odnawialnymi źródłami energii

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z promocją odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i kogeneracji. W ujęciu rocznym
Podatki od mocy

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane z opłatami za moc, bezpieczeństwem energetycznym i wystarczalnością mocy wytwórczych; podatki w zakresie restrukturyzacji przemysłu węglowego; podatki za dystrybucję energii elektrycznej; koszty osierocone i opłaty za finansowanie organów regulacyjnych sektora energetycznego lub operatorów rynku i systemu. W ujęciu rocznym
Podatki środowiskowe

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane z jakością powietrza i na inne cele dotyczące środowiska; podatki od emisji CO2 lub innych gazów cieplarnianych. W ujęciu rocznym
Podatki od energii jądrowej

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z sektorem jądrowym, w tym opłaty związane z likwidacją obiektów jądrowych, opłaty z tytułu kontroli, opłaty związane z instalacjami jądrowymi. W ujęciu rocznym
Inne podatki:

- wartość

- status obserwacji

Wszelkie inne podatki, opłaty i należności nieujęte w żadnej z powyższych pięciu kategorii: wsparcie systemów lokalnego ogrzewania; lokalne lub regionalne opłaty skarbowe; rekompensata dla krajów wyspiarskich; opłaty koncesyjne związane z licencjami i opłaty za wykorzystanie terenu i własności prywatnej lub państwowej na potrzeby sieci lub innych instalacji. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla wszystkich składników i składników podrzędnych jest rok.

Wartości są podane w walucie krajowej na kilowatogodzinę.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 3: Koszty sieci

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Koszty przesyłu

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym
Koszty dystrybucji

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla kosztów przesyłu i dystrybucji jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 4: Zużycie

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Zużycie

- odsetek

- status obserwacji

Względny udział energii elektrycznej w każdym zakresie zużycia w oparciu o całkowite zużycie, do którego odnoszą się ceny. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla zużycia jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

1 Dz.U. L 311 z 17.11.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.306.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/2169 w sprawie formatu i zasad przekazywania europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952
Data aktu: 21/11/2017
Data ogłoszenia: 22/11/2017
Data wejścia w życie: 12/12/2017