Rozporządzenie wykonawcze 2017/2169 w sprawie formatu i zasad przekazywania europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/2169
z dnia 21 listopada 2017 r.
w sprawie formatu i zasad przekazywania europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej oraz uchylające dyrektywę 2008/92/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/1952 ustanowiono wspólne ramy tworzenia porównywalnej europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi oraz odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi w Unii.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1952 państwa członkowskie powinny przekazywać dane statystyczne w formie elektronicznej, aby przestrzegać właściwego formatu technicznego, który ma zostać określony przez Komisję.

(3) Standard wymiany danych statystycznych i metadanych - SDMX (Statistical Data and Metadata Exchange) zapewnia standardy statystyczne i techniczne dla wymiany statystyki publicznej. Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi powinna zatem ustanowić w obrębie Europejskiego Systemu Statystycznego format techniczny zgodny z tymi standardami.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane dotyczące cen gazu ziemnego i energii elektrycznej dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi oraz odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi w Unii są przekazywane do Eurostatu za pośrednictwem pojedynczego punktu wprowadzania danych, aby umożliwić Komisji (Eurostatowi) pozyskiwanie tych danych drogą elektroniczną.

Artykuł  2

Strukturę stosowaną do przekazywania danych Komisji (Eurostatowi) określono w załącznikach.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Struktura przekazywania danych statystycznych dotyczących cen gazu ziemnego

Informacje, które należy uwzględnić w przesyłanych plikach:

Informacje ogólne

Pole Uwagi Częstotliwość
Państwo Nazwa państwa sprawozdającego Półrocze
Organizacja Nazwa organizacji sprawozdającej Półrocze
Osoba odpowiedzialna za kontakty Imię i nazwisko urzędnika sprawozdającego Półrocze
Adres e-mail Adres e-mail urzędnika sprawozdającego Półrocze
Rok Rok odniesienia dla danych (2017, 2018 itd.) Półrocze
Półrocze 1 lub 2 Półrocze

Dla każdego zakresu zużycia należy przekazywać pola w tablicach 1, 2 i 4. Zakresy dla konsumentów będących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-D1 (małe): roczne zużycie poniżej 20 GJ,
-
Zakres-D2 (średnie): roczne zużycie równe 20 lub większe, ale mniejsze niż 200 GJ,
-
Zakres-D3 (duże): roczne zużycie równe 200 GJ lub większe.

Zakresy dla konsumentów niebędących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-I1: roczne zużycie poniżej 1 000 GJ,
-
Zakres-I2: roczne zużycie równe 1 000 lub większe, ale mniejsze niż 10 000 GJ,
-
Zakres-I3: roczne zużycie równe 10 000 lub większe, ale mniejsze niż 100 000 GJ,
-
Zakres-I4: roczne zużycie równe 100 000 lub większe, ale mniejsze niż 1 000 000 GJ,
-
Zakres-I5: roczne zużycie równe 1 000 000 lub większe, ale mniejsze niż 4 000 000 GJ,
-
Zakres-I6: roczne zużycie równe 4 000 000 GJ lub większe.

Dane w tablicy 3 należy podać jako średnie obejmujące wszystkie zakresy zużycia łącznie.

Tablica 1: Główne poziomy cen

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności Półrocze
Cena bez podatków

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje jedynie składnik "energia i dostawa" i składnik "sieć". Półrocze
Cena bez VAT i innych podatków podlegających zwrotowi

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności uważane za niepodlegające zwrotowi dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi. Dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi ten poziom cen obejmuje składniki "energia" i "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności, lecz nie obejmuje podatku VAT. Półrocze
Cena obejmująca wszystkie podatki i VAT (podlegające i niepodlegające zwrotowi)

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz wszystkie podlegające i niepodlegające zwrotowi podatki, opłaty, obciążenia i należności, łącznie z podatkiem VAT. Półrocze

Wartości podano w walucie krajowej na gigadżul (wartość opałowa brutto).

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 2: Szczegółowy podział cen według składników i składników podrzędnych

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Cena energii i dostawy

- wartość

- status obserwacji

Składnik ten obejmuje cenę nośników płaconą przez dostawcę za gaz ziemny lub cenę gazu ziemnego w punkcie wejścia do systemu przesyłowego, w tym, w stosownych przypadkach, następujące koszty ponoszone przez odbiorcę końcowego: koszty magazynowania plus koszty związane ze sprzedażą gazu ziemnego odbiorcom końcowym. W ujęciu rocznym
Cena sieci

- wartość

- status obserwacji

Cena sieci obejmuje następujące koszty dla użytkownika końcowego: opłaty za przesył i dystrybucję, straty związane z przesyłem i dystrybucją, koszty sieci, koszty usług posprzedażnych, koszty serwisowania systemu i najem liczników oraz koszty pomiaru. W ujęciu rocznym
Podatek od wartości dodanej

- wartość

- status obserwacji

Podatek od wartości dodanej, zgodnie z definicją w dyrektywie Rady 2006/112/WE (1) W ujęciu rocznym
Podatki związane z odnawialnymi źródłami energii

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z promocją odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i CHP (kogeneracji). W ujęciu rocznym
Podatki od mocy

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane ze strategicznymi zapasami, opłatami za moc i bezpieczeństwem energetycznym; podatki za dystrybucję gazu ziemnego; koszty osierocone i opłaty za finansowanie organów regulacyjnych sektora energetycznego lub operatorów rynku i systemu. W ujęciu rocznym
Podatki środowiskowe

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane z jakością powietrza i na inne cele dotyczące środowiska; podatki od emisji CO2 lub innych gazów cieplarnianych. W ujęciu rocznym
Inne podatki:

- wartość

- status obserwacji

Wszelkie inne podatki, opłaty i należności nieujęte w żadnej z powyższych czterech kategorii: wsparcie systemów lokalnego ogrzewania; lokalne lub regionalne opłaty skarbowe; rekompensata dla krajów wyspiarskich; opłaty koncesyjne związane z licencjami i opłaty za wykorzystanie terenu i własności prywatnej lub państwowej na potrzeby sieci lub innych instalacji. W ujęciu rocznym
(1)Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).

Okresem odniesienia dla wszystkich składników i składników podrzędnych jest rok. Wartości podano w walucie krajowej na gigadżul (GJ), na podstawie wartości opałowej brutto. Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 3: Koszty sieci

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Koszty przesyłu

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym
Koszty dystrybucji

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla kosztów przesyłu i dystrybucji jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 4: Zużycie

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Zużycie

- odsetek

- status obserwacji

Względny udział gazu ziemnego w każdym zakresie zużycia w oparciu o całkowite zużycie, do którego odnoszą się ceny. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla zużycia jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

ZAŁĄCZNIK  II

Struktura przekazywania danych statystycznych dotyczących cen energii elektrycznej

Informacje, które należy uwzględnić w przesyłanych plikach:

Informacje ogólne

Pole Uwagi Częstotliwość
Państwo Nazwa państwa sprawozdającego Półrocze
Organizacja Nazwa organizacji sprawozdającej Półrocze
Osoba odpowiedzialna za kontakty Imię i nazwisko urzędnika sprawozdającego Półrocze
Adres e-mail Adres e-mail urzędnika sprawozdającego Półrocze
Rok Rok odniesienia dla danych (2017, 2018 itd.) Półrocze
Półrocze 1 lub 2 Półrocze

Dla każdego zakresu zużycia należy przekazywać pola w tablicach 1, 2 i 4. Zakresy dla konsumentów będących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-DA (bardzo małe): roczne zużycie poniżej 1 000 kWh,
-
Zakres-DB (małe): roczne zużycie równe 1 000 lub większe, ale mniejsze niż 2 500 kWh,
-
Zakres-DC (średnie): roczne zużycie równe 2 500 lub większe, ale mniejsze niż 5 000 kWh,
-
Zakres-DD (duże): roczne zużycie równe 5 000 lub większe, ale mniejsze niż 15 000 kWh,
-
Zakres-DE (bardzo duże): roczne zużycie równe 15 000 kWh lub większe.

Zakresy dla konsumentów niebędących gospodarstwami domowymi są następujące:

-
Zakres-IA: roczne zużycie poniżej 20 MWh,
-
Zakres-IB: roczne zużycie równe 20 lub większe, ale mniejsze niż 500 MWh,
-
Zakres-IC: roczne zużycie równe 500 lub większe, ale mniejsze niż 2 000 MWh,
-
Zakres-ID: roczne zużycie równe 2 000 lub większe, ale mniejsze niż 20 000 MWh,
-
Zakres-IE: roczne zużycie równe 20 000 lub większe, ale mniejsze niż 70 000 MWh,
-
Zakres-IF: roczne zużycie równe 70 000 lub większe, ale mniejsze niż 150 000 MWh,
-
Zakres-IG: roczne zużycie równe 150 000 MWh lub większe.

Dane w tablicy 3 należy podać jako średnie obejmujące wszystkie zakresy zużycia.

Tablica 1: Główne poziomy cen

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności Półrocze
Cena bez podatków:

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje jedynie składnik "energia i dostawa" i składnik "sieć". Półrocze
Cena bez VAT i innych podatków podlegających zwrotowi

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności uważane za niepodlegające zwrotowi dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi. Dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi ten poziom ceny obejmuje składniki "energia" i "sieć" oraz podatki, opłaty, obciążenia i należności, lecz nie obejmuje podatku VAT. Półrocze
Cena obejmująca wszystkie podatki i VAT (podlegające i niepodlegające zwrotowi)

- wartość

- status obserwacji

Ten poziom cen obejmuje składnik "energia i dostawa", składnik "sieć" oraz wszystkie podlegające i niepodlegające zwrotowi podatki, opłaty, obciążenia i należności, łącznie z podatkiem VAT. Półrocze

Wartości są podane w walucie krajowej na kilowatogodzinę.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 2: Szczegółowy podział cen według składników i składników podrzędnych

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Cena energii i dostawy

- wartość

- status obserwacji

Składnik ceny całkowitej, dotyczący energii i dostawy, z wyłączeniem podatków.

Składnik ten obejmuje następujące koszty dla użytkownika końcowego: wytwarzanie, agregowanie, bilansowanie energii, koszty dostarczonej energii, obsługa klienta, zarządzanie obsługą klienta, pomiary i inne koszty związane z dostawą.

W ujęciu rocznym
Cena sieci

- wartość

- status obserwacji

Składnik ceny całkowitej, dotyczący cen sieci, z wyłączeniem podatków.

Cena sieci obejmuje następujące koszty dla użytkownika końcowego: opłaty za przesył i dystrybucję, straty związane z przesyłem i dystrybucją, koszty sieci, koszty usług posprzedażnych, koszty serwisowania systemu i najem liczników oraz koszty pomiaru.

W ujęciu rocznym
Podatek od wartości dodanej

- wartość

- status obserwacji

Podatek od wartości dodanej, zgodnie z definicją w dyrektywie 2006/112/WE Rady. W ujęciu rocznym
Podatki związane z odnawialnymi źródłami energii

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z promocją odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i kogeneracji. W ujęciu rocznym
Podatki od mocy

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane z opłatami za moc, bezpieczeństwem energetycznym i wystarczalnością mocy wytwórczych; podatki w zakresie restrukturyzacji przemysłu węglowego; podatki za dystrybucję energii elektrycznej; koszty osierocone i opłaty za finansowanie organów regulacyjnych sektora energetycznego lub operatorów rynku i systemu. W ujęciu rocznym
Podatki środowiskowe

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty i należności związane z jakością powietrza i na inne cele dotyczące środowiska; podatki od emisji CO2 lub innych gazów cieplarnianych. W ujęciu rocznym
Podatki od energii jądrowej

- wartość

- status obserwacji

Podatki, opłaty, obciążenia lub należności związane z sektorem jądrowym, w tym opłaty związane z likwidacją obiektów jądrowych, opłaty z tytułu kontroli, opłaty związane z instalacjami jądrowymi. W ujęciu rocznym
Inne podatki:

- wartość

- status obserwacji

Wszelkie inne podatki, opłaty i należności nieujęte w żadnej z powyższych pięciu kategorii: wsparcie systemów lokalnego ogrzewania; lokalne lub regionalne opłaty skarbowe; rekompensata dla krajów wyspiarskich; opłaty koncesyjne związane z licencjami i opłaty za wykorzystanie terenu i własności prywatnej lub państwowej na potrzeby sieci lub innych instalacji. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla wszystkich składników i składników podrzędnych jest rok.

Wartości są podane w walucie krajowej na kilowatogodzinę.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 3: Koszty sieci

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Koszty przesyłu

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów przesyłu dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym
Koszty dystrybucji

- odsetek

- status obserwacji

Średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców będących gospodarstwami domowymi i średni względny udział kosztów dystrybucji dla odbiorców końcowych niebędących gospodarstwami domowymi wyrażony jako odsetek całkowitych kosztów dotyczących sieci. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla kosztów przesyłu i dystrybucji jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

Tablica 4: Zużycie

Pole Uwagi Częstotliwość
Status poufności
Zużycie

- odsetek

- status obserwacji

Względny udział energii elektrycznej w każdym zakresie zużycia w oparciu o całkowite zużycie, do którego odnoszą się ceny. W ujęciu rocznym

Okresem odniesienia dla zużycia jest rok.

Wartości podano w procentach.

Status poufności i obserwacji określono z wykorzystaniem standardowych list kodowych.

1 Dz.U. L 311 z 17.11.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.306.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/2169 w sprawie formatu i zasad przekazywania europejskiej statystyki dotyczącej cen gazu ziemnego i energii elektrycznej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1952
Data aktu: 21/11/2017
Data ogłoszenia: 22/11/2017
Data wejścia w życie: 12/12/2017