uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 2 (zwany dalej "układem o stowarzyszeniu") stanowi podstawę stosunków między Unią a Ukrainą. Tytuł IV układu o stowarzyszeniu, który dotyczy handlu i zagadnień związanych z handlem, stosuje się tymczasowo od dnia 1 stycznia 2016 r. 3 . W preambule układu o stowarzyszeniu strony wyraziły pragnienie zacieśnienia i rozszerzenia stosunków w sposób ambitny i nowatorski.
(2) W celu wzmocnienia podjętych przez Ukrainę starań na rzecz reform gospodarczych i politycznych oraz wsparcia i przyspieszenia rozwoju ściślejszych stosunków gospodarczych z Unią właściwe i konieczne jest zwiększenie przepływów handlowych związanych z przywozem niektórych produktów rolnych oraz przyznanie koncesji w formie autonomicznych środków handlowych w odniesieniu do niektórych produktów przemysłowych w ramach przyspieszenia procesu znoszenia ceł w stosunkach między Unią a Ukrainą.
(3) Komisja przeprowadziła analizę danych merytorycznych dotyczących uzasadnienia wyboru produktów, które mają zostać objęte niniejszym rozporządzeniem, a w szczególności potencjalnego wpływu niniejszego rozporządzenia na małe i średnie przedsiębiorstwa na Ukrainie będące beneficjentami i przedstawiła wyjaśnienia dotyczące tej analizy Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Autonomiczne środki handlowe przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy przyznać w odniesieniu do produktów, które w świetle tej analizy są korzystne. Te autonomiczne środki handlowe powinny mieć formę następujących uzgodnień preferencyjnych: (i) kontyngenty taryfowe z zerową stawką celną na produkty rolne wymienione w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia - w uzupełnieniu kontyngentów taryfowych z zerową stawką celną, określonych w układzie o stowarzyszeniu; oraz (ii) pełne zniesienie ceł przywozowych (zwane dalej "preferencyjnymi stawkami celnymi") na przywóz produktów przemysłowych wymienionych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
(4) Aby zapobiec nadużyciom finansowym, uprawnienie do korzystania z autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu powinno być uzależnione od przestrzegania przez Ukrainę wszystkich odpowiednich warunków uzyskania korzyści na mocy układu o stowarzyszeniu, w tym reguł pochodzenia danych produktów i procedur z nimi związanych, a także jej zaangażowania w bliską współpracę administracyjną z Unią, jak przewidziano w tym układzie.
(5) Ukraina powinna powstrzymywać się od wprowadzania nowych ceł lub opłat o skutku równoważnym oraz nowych ograniczeń ilościowych lub środków o skutku równoważnym oraz od podnoszenia obecnych poziomów ceł lub opłat, a także od wprowadzania wszelkich innych ograniczeń. W przypadku niespełnienia przez Ukrainę któregokolwiek z tych warunków Komisja powinna być uprawniona do czasowego zawieszenia wszystkich lub niektórych autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Z zastrzeżeniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego przez Komisję, należy przewidzieć ponowne wprowadzenie ceł określonych we wspólnej taryfie celnej na podstawie układu o stowarzyszeniu w przypadku przywozu wszelkich produktów objętych zakresem zastosowania niniejszego rozporządzenia, który powoduje poważne trudności lub stwarza zagrożenie wystąpienia poważnych trudności dla unijnych producentów produktów podobnych lub bezpośrednio konkurencyjnych.
(7) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze umożliwiające jej tymczasowe zawieszenie uzgodnień preferencyjnych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz wprowadzenie środków naprawczych w przypadkach, gdy przywóz dokonywany na podstawie niniejszego rozporządzenia ma lub może mieć poważny wpływ na unijnych producentów. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(8) Komisja powinna administrować kontyngentami taryfowymi z zerową stawką celną przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5 , z wyjątkiem kontyngentów taryfowych z zerową stawką celną na niektóre produkty rolne, którymi Komisja powinna administrować zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 6 i zgodnie z aktami wykonawczymi i delegowanymi przyjętymi na podstawie tego rozporządzenia.
(9) Art. 2 i 3 układu o stowarzyszeniu przewidują, że poszanowanie zasad demokratycznych, praw człowieka i podstawowych wolności oraz zasady praworządności, jak również wysiłki na rzecz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną oraz środki promowania zrównoważonego rozwoju i skutecznych działań wielostronnych, stanowią istotne elementy stosunków z Ukrainą, które są regulowane tym układem. Należy wprowadzić możliwość czasowego zawieszenia uzgodnień preferencyjnych w przypadku braku poszanowania przez Ukrainę ogólnych zasad układu o stowarzyszeniu, podobnie jak jest to przewidziane w innych układach o stowarzyszeniu podpisanych przez Unię.
(10) Roczne sprawozdanie Komisji w sprawie wdrażania pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu, stanowiącego integralną część układu o stowarzyszeniu, powinno zawierać szczegółową ocenę wdrożenia autonomicznych środków handlowych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Ze względu na trudną sytuację gospodarczą na Ukrainie niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| A. TAJANI | M. MAASIKAS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.254.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2017/1566 w sprawie wprowadzenia w odniesieniu do Ukrainy tymczasowych autonomicznych środków handlowych uzupełniających koncesje handlowe dostępne na mocy układu o stowarzyszeniu |
| Data aktu: | 13/09/2017 |
| Data ogłoszenia: | 30/09/2017 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2017 |