Decyzja 2017/1714 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1714
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Eurojustu 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Eurojustowi absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0056/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 4 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0129/2017),
1.
udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1715

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0129/2017),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu ostateczny budżet tej organizacji na rok budżetowy 2015 wyniósł 33 818 351 EUR, mając na uwadze, że cały budżet Eurojustu pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Eurojustu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
C.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażanie koncepcji budżetowania celowego oraz właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do działań prowadzonych w następstwie udzielenia wcześniejszych absolutoriów podjęto działania naprawcze, dwie uwagi opatrzono adnotacją "w trakcie realizacji", a jedną "nie dotyczy";
2.
przyjmuje do wiadomości, że Eurojust w porozumieniu z Dyrekcją Generalną Komisji ds. Sprawiedliwości i Konsumentów oraz z Dyrekcją Generalną ds. Budżetu dokonuje oceny środków zróżnicowanych, aby zapewnić finansowanie tych działań operacyjnych, których nie można zaplanować z wyprzedzeniem i które należy prowadzić przez cały rok;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
z zadowoleniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,99 %, co oznacza wzrost o 0,17 % od 2014 r.; ponadto zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 89 %, co oznacza wzrost o 1,69 % od 2014 r.;
4.
ubolewa, że Eurojust zmagał się z trudnościami w dostępności środków budżetowych z powodu znanych problemów strukturalnych dotyczących finansowania go jako organu oraz że już drugi rok z kolei Eurojust zmuszony był sięgać po środki łagodzące wymagające przedstawienia budżetu korygującego; ubolewa, że niepewność finansowa, z jaką Eurojust miał do czynienia, wymagała odroczenia niektórych prowadzonych przezeń działań oraz późniejszego wprowadzenia ważnych udoskonaleń technologicznych; zwraca się do Eurojustu i Komisji o rozwiązanie tych znanych problemów strukturalnych oraz o zagwarantowanie należytego poziomu finansowania na najbliższe lata;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
stwierdza, że kwota przeniesiona z 2014 r. na 2015 r. wynosiła 4 246 726 EUR, z czego wykorzystano 87,6 %; zauważa ponadto, że pod koniec roku anulowano kwotę 525 194 EUR, podobną do kwoty w 2014 r.;
6.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału kwota środków przeniesionych, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniosła w tytule II (wydatki administracyjne) 1 600 000 EUR (21 %) w porównaniu z kwotą 1 500 000 EUR (20 %) w 2014 r.; przyjmuje do wiadomości, że przeniesienia środków związane były głównie z umowami szczegółowymi o świadczenie usług hotelarskich i usług dotyczących bezpieczeństwa oraz umowami dotyczącymi projektów ICT, sprzętu i konserwacji, a także z kosztami doradztwa i projektów w zakresie nowych obiektów oraz z usługami zamówionymi przed końcem roku, ale zrealizowanymi w 2016 r.;
7.
zauważa, że przeniesienia mogą być często w części lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeśli są planowane z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

8.
zauważa, że Eurojust podpisał 23 umowy na ogólną kwotę 15 000 EUR, co stanowi nieznaczny spadek (14 %) w porównaniu z 2014 r.; stwierdza, że w przypadku 82,6 % umów skorzystano z otwartej procedury przetargowej, co stanowi 95,44 % udzielonych zamówień;
9.
zauważa, że poziom wakatów na dzień 31 grudnia 2015 r. wynosił 2,4 % w porównaniu z 4,8 % na dzień 31 grudnia 2014 r.; z zadowoleniem odnotowuje, że plan zatrudnienia na 2015 r. zrealizowano w 97,6 %;
10.
zauważa, że w 2015 r. Eurojust zrealizował drugi etap redukcji stanowisk (2 %, tj. 4 stanowiska), aby osiągnąć uzgodniony z Parlamentem i Radą cel zmniejszenia liczby pracowników o 5 %; zauważa ponadto, że ostatni etap redukcji stanowisk (1 %, tj. 3 stanowiska) był przewidziany do realizacji w 2016 r. w obszarze wsparcia administracyjnego; przyznaje, że zmniejszenie liczby personelu zwiększyło udział stanowisk operacyjnych w organizacji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11.
odnotowuje ponowne potwierdzenie przez Eurojust faktu, że jasne zasady ochrony demaskatorów odgrywają ważną rolę w tworzeniu kultury zaufania i w walce z oszustwami, jak przewiduje to art. 22c regulaminu pracowniczego; przyjmuje do wiadomości, że Eurojust jest w trakcie opracowywania nowych zasad ochrony demaskatorów; podkreśla, że dyskusja wstępna dotycząca projektu zasad już odbyła się w Kolegium Eurojustu w dniu 4 października 2016 r.; apeluje do Eurojustu o przedstawianie sprawozdań na temat tego procesu oraz przyjęcia w jego wyniku zasad ochrony demaskatorów;
12.
zauważa, że krótkie streszczenia życiorysów członków Kolegium są opublikowane na stronie internetowej Kolegium, natomiast nie ma tam deklaracji o braku konfliktu interesów; przyjmuje do wiadomości w tym kontekście, że w styczniu 2016 r. Kolegium Eurojustu przyjęło wytyczne w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; odnotowuje także, że Eurojust kończy obecnie kompilowanie deklaracji o braku konfliktu interesów, a wyniki tego działania zostaną następnie opublikowane na jego stronie internetowej; zwraca się do Eurojustu, aby informował on organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej kwestii;
13.
zauważa z zaniepokojeniem, że Eurojust nie przewidział żadnej kontroli lub aktualizacji deklaracji o braku konfliktu interesów ekspertów, członków Kolegium i pracowników;
14.
ubolewa, że administracja i członkowie Wspólnego Organu Nadzorczego nie opublikowali swoich deklaracji o braku konfliktu interesów; wzywa do natychmiastowej publikacji tych deklaracji; wzywa Eurojust do przyjęcia praktycznego przewodnika w zakresie zarządzania instytucjonalnego oraz zapobiegania konfliktom interesów zgodnie z wytycznymi opublikowanymi przez Komisję w grudniu 2013 r., a także do ustanowienia jasnych zasad przeciwdziałania efektowi "drzwi obrotowych";

Audyt wewnętrzny

15.
przyjmuje do wiadomości, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Eurojustu Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przesunęła audyt dotyczący monitorowania i sprawozdawczości/podstawowych elementów wiarygodności z powodu ograniczonych zasobów IT w dziedzinie audytu, który w końcu przeprowadzono w styczniu 2016 r.; oczekuje na kolejne sprawozdanie roczne Eurojustu i dalsze szczegóły dotyczące audytu;
16.
zauważa, że w dniu 27 marca 2015 r. wszystkie wcześniej niezrealizowane zalecenia zostały zamknięte przez Służbę Audytu Wewnętrznego; przypomina, że Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła w 2014 r. audyt zarządzania spotkaniami koordynacyjnymi i centrami koordynacyjnymi w Eurojuście, a także ich organizacji; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego sformułowała w 2015 r. w swym końcowym sprawozdaniu z audytu jedno zalecenie określone jako "istotne"; z zadowoleniem odnotowuje, że Eurojust zrealizował działanie naprawcze pozwalające uznać zalecenie za "zrealizowane";
17.
przyjmuje do wiadomości, że wdrożenie projektu ulepszającego system rachunkowości memoriałowej umożliwiło bardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich administracji Eurojustu, a nowe narzędzie do rejestracji czasu (eRecording), wprowadzone przez dyrektora administracyjnego dla całego personelu administracyjnego od kwietnia 2015 r., stanowi krok naprzód na drodze do monitorowania zadaniowego i sprawozdawczości zadaniowej;

Inne uwagi

18.
zachęca Eurojust do tego, aby w dalszym ciągu w sposób priorytetowy podchodził do kwestii terroryzmu, handlu ludźmi i przemytu ludzi oraz do cyberprzestępczości; wyraża zadowolenie, że państwa członkowskie w coraz większym stopniu organizują spotkania koordynacyjne i korzystają z centrów koordynacyjnych oraz że doceniają coraz szersze zaangażowanie krajów trzecich w ramach wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych; wyraża zadowolenie, że liczba spraw, w związku z którymi państwa członkowskie zwracają się do Eurojustu o pomoc, w dalszym ciągu rośnie, a wzrost ten w porównaniu z rokiem 2014 wyniósł 23 %; uważa, że należy odpowiednio zwiększyć jego budżet;
19.
przyjmuje do wiadomości, że Eurojust razem z goszczącym go państwem członkowskim przygotowuje obecnie przeprowadzkę do nowych pomieszczeń; odnotowuje, że budowa pomieszczeń rozpoczęła się wiosną 2015 r., a przeprowadzkę zaplanowano na wiosnę 2017 r.; zachęca Eurojust do przedstawienia władzy budżetowej sprawozdania na temat przeprowadzki do nowych pomieszczeń, zawierającego także całkowite poniesione koszty;
20.
odnotowuje z zaniepokojeniem istotny brak równowagi płci zarówno wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla, jak i członków Kolegium; apeluje do Eurojustu o jak najszybsze skorygowanie tego braku równowagi oraz o poinformowanie Parlamentu i Rady o wynikach podjętych działań;
21.
zauważa, że Eurojust posiada 7 samochodów służbowych, kosztujących 20 000 EUR rocznie;
22.
zauważa, że w 2015 r. 64 pracowników uczestniczyło w posiedzeniu wyjazdowym, którego koszt wyniósł 9 346,98 EUR (146,04 EUR na osobę);
23.
ubolewa, że w swoim sprawozdaniu rocznym za 2015 r. Eurojust stwierdził, iż korupcja nie należy do priorytetów UE; zauważa, że stwierdzeniu temu przeczy 90 przypadków korupcji, w których - według sprawozdania rocznego Eurojustu - zwrócono się o ekspertyzę Eurojustu w 2015 r. (dwukrotnie więcej niż w 2014 r.); zauważa, że państwa członkowskie, które najczęściej zwracały się o analizę w przypadkach związanych z korupcją, to Grecja, Rumunia i Chorwacja;
24.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 6  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 193.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 193.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.308

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1714 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2015
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017