Decyzja 2017/1684 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1684
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0051/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii 4 , w szczególności jego art. 15,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0099/2017),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1685

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0099/2017),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwanego dalej "Centrum") na rok budżetowy 2015 zamknął się kwotą 18 519 843 EUR, co stanowi wzrost o 18,15 % w porównaniu z 2014 r.; mając na uwadze, że wzrost ten był spowodowany przede wszystkim dochodami własnymi Centrum, w tym ze sprzedaży budynków, w wysokości 5 000 000 EUR, oraz dochodami przeznaczonymi na określony cel (IPA 5) w wysokości 600 000 EUR; mając na uwadze, że 79,9 % budżetu Centrum pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2015 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
C.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014

1.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum uznaje, że:
-
przyjęło ona wewnętrzne procedury i zasady dotyczące informowania o nieprawidłowościach, które transponują wytyczne Komisji i są zgodne z zaleceniami przedstawionymi przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,
-
dyrektor Centrum, który jest jedynym członkiem kadry kierowniczej wyższego szczebla w Centrum, dobrowolnie opublikował swoją deklarację o braku konfliktu interesów na stronie internetowej Centrum;

Zarządzanie budżetem i finansami

2.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,83 %, oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 97,35 %, co stanowi wzrost o 2,42 % w porównaniu z rokiem 2014; z zadowoleniem zauważa, że ogólny wysoki poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, świadczył o terminowości zaciągania zobowiązań;

Zobowiązania i przeniesienia

3.
z zadowoleniem zauważa, że poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, w tytule II (wydatki administracyjne) był niski (8 %) i wyniósł 406 487 EUR w porównaniu z 26 % (673 534 EUR) w 2014 r.; zauważa, że w 2015 r. Centrum wykorzystało 93,69 % środków przeniesionych z roku 2014 na rok 2015;

Procedury udzielania zamówień

4.
odnotowuje, że Centrum wprowadziło w życie nowy plan zamówień, który został z powodzeniem zrealizowany w ścisłej współpracy ze wszystkimi jednostkami; zauważa ponadto, że Centrum uczestniczyło w posiedzeniu sieci urzędników agencji ds. zamówień w celu wymiany doświadczeń, by kontynuować wdrażanie środków na rzecz racjonalizacji i optymalizacji procedur przetargowych i innych procesów finansowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

5.
przyjmuje do wiadomości, że zarząd Centrum przyjął nową strategię na rzecz zapobiegania konfliktom interesów i radzenia sobie z nimi, dotyczącą członków zarządu i komitetu naukowego; stwierdza, że w konsekwencji deklaracje członków zostały opublikowane na stronie internetowej Centrum; zauważa, że życiorysy i deklaracje interesów są dobrze zorganizowane, widoczne i dostępne w sposób przyjazny dla użytkownika na stronie internetowej Centrum; stwierdza, że zarząd Centrum przyjął w grudniu 2014 r. strategię postępowania w przypadku wystąpienia konfliktu interesów i zapobiegania im; stwierdza, że strategia działa od września 2015 r. (w tym wzory deklaracji interesów dla członków zarządu i komitetu naukowego);
6.
stwierdza, że Centrum udostępniło na stronie internetowej publikację zawierającą wszystkie formularze deklaracji interesów i podsumowanie działalności zawodowej członków zarządu, a także deklaracje interesów, oświadczenia o niezależności i streszczenia życiorysów członków komitetu naukowego; wzywa Centrum do opublikowania na stronie internetowej życiorysów i deklaracji interesów mianowanych członków, zastępców i obserwatorów;

Kontrola wewnętrzna

7.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału, Centrum nie przestrzegało pułapu umowy, która została określona w ogłoszeniu o zamówieniu w odniesieniu do umowy ramowej podpisanej w 2012 r.; odnotowuje również wyjaśnienie przez Centrum, że kwota, o której mowa, została wskazana jako szacunkowa kwota w ogłoszeniu o zamówieniu zgodnie z odpowiednimi przepisami finansowymi, a w zawartej umowie nie wspomniano o tej kwocie, ani też nie odniesiono się do żadnego maksymalnego progu; stwierdza, że Centrum zakończyło tę umowę i uruchomiło nową procedurę udzielania zamówień na odpowiednie usługi; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum wdrożyło specjalne postępowanie mające na celu poprawę planowania centralnego i monitorowania zamówień, w tym w odniesieniu do umów ramowych;

Audyt wewnętrzny

8.
zwraca uwagę na zamknięcie jedynego głównego zalecenia z audytu przeprowadzonego w 2013 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) w sprawie "Budżetu i monitorowania w ramach EMCDDA";
9.
zauważa, że IAS przeprowadziła kontrolę "zarządzania projektami IT" w Centrum i wystosowała sześć głównych zaleceń, które objęły dostosowanie informatyczne, zarządzanie projektami IT i wymogi dotyczące zarządzania i rozwoju systemów; zauważa ponadto, iż Centrum opracowało odpowiedni plan działania, który został zatwierdzony przez zarząd, a także, że zalecenia mają być co do zasady realizowane przez Centrum; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu tego planu działania;
10.
zauważa, że IAS przeprowadziła wszechstronną ocenę ryzyka dotyczącą zarządzania Centrum, głównych obszarów działania i wspierania procesów biznesowych, a także że strategiczny plan kontroli wewnętrznej IAS na lata 2016-2018 skupił się na dwóch głównych tematach przyszłego audytu ("Zarządzanie zbieraniem danych, walidacja i zapewnienie jakości" i "Zarządzanie publikacjami");

Strategia zwalczania nadużyć finansowych

11.
zauważa, że w czerwcu 2016 r. Centrum przyjęło strategię zwalczania nadużyć finansowych zgodnie z metodyką Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i udzielanymi przez niego wskazówkami; zauważa, że strategia ta łączy, uzupełnia i rozwija środki, które zostały już przyjęte w odniesieniu do podnoszenia świadomości na temat etyki personelu oraz prezentów i korzystania z gościnności oferowanej przez strony trzecie;

Inne uwagi

12.
zauważa, że zgodnie z wynikami monitorowania personelu w 2015 r. 68,56 % zasobów ludzkich Centrum było przeznaczonych na działalność operacyjną, 20,68 % na wsparcie administracyjne i koordynację, a 10,76 % na działania uważane za obojętne dla budżetu;
13.
z zadowoleniem odnotowuje stałe starania Centrum na rzecz zacieśnienia współpracy z innymi agencjami unijnymi, w szczególności tymi, które działają w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz w dziedzinie zdrowia; zauważa również, że synergia osiągnięta z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego spowodowała wzrost wydajności dzięki dzieleniu kosztów usług telekomunikacyjnych i internetowych;
14.
podkreśla pomyślne wyniki różnorodnych działań realizowanych przez Centrum; z zadowoleniem przyjmuje nową strategię i program prac na lata 2016-2018; zachęca jednak do opracowania i wdrożenia strategii na znacznie dłuższy okres, stosownie do zobowiązania złożonego przez dyrektora Centrum;
15.
podkreśla ważną rolę Centrum w wykrywaniu nowych trendów, ocenie zagrożeń, jakie narkotyki stanowią dla zdrowia i bezpieczeństwa młodych Europejczyków, oraz w opracowywaniu strategii prewencyjnych; z zadowoleniem przyjmuje zgłoszenie 98 nowych substancji psychoaktywnych; zachęca do nieustających wysiłków na rzecz monitorowania internetu jako kanału wykorzystywanego w celu oferowania narkotyków;
16.
wyraża uznanie, że Centrum wydało 45 publikacji, udostępniło swoją wiedzą fachową na ok. 300 zewnętrznych imprezach naukowych i instytucjonalnych o kluczowym znaczeniu oraz że jego pracownicy wnieśli swój wkład w opracowanie 27 artykułów naukowych; zachęca do rozpowszechniania wyników za pośrednictwem mediów społecznościowych i narzędzi online;
17.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 6  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 128.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 128.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.252.257

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1684 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2015
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 29/09/2017