uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013 wprowadzono obowiązek wyładunku wszystkich połowów gatunków podlegających limitom połowowym, a na Morzu Śródziemnym również połowów określonych gatunków podlegających minimalnym rozmiarom ("obowiązek wyładunku"). Artykuł 15 ust. 1 tego rozporządzenia obejmuje działalność połowową prowadzoną na wodach Unii lub przez unijne statki rybackie poza wodami Unii na wodach nieznajdujących się pod zwierzchnictwem lub jurysdykcją państw trzecich.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1386/2007 2 ustanawia środki ochrony zasobów i jej egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) 3 , do której Unia przystąpiła w 1978 r. Niektóre środki NAFO dotyczące ochrony zasobów i jej egzekwowania (NCEM) ustanawiają obowiązek dokonywania odrzutów połowów w odniesieniu do połowów i przyłowów określonych gatunków, do których obowiązek wyładunku powinien mieć zastosowanie.
(3) Artykuł 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych do celów wprowadzenia zobowiązań międzynarodowych do prawa Unii, w tym, w szczególności, odstępstw od obowiązku wyładunku.
(4) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/98 4 przewiduje się odstępstwa od obowiązku wyładunku, stosowane od dnia 1 stycznia 2015 r. w odniesieniu do połowów i przyłowów gromadnika, które należy odrzucić zgodnie z NCEM.
(5) Najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. obowiązek wyładunku będzie mieć zastosowanie do kolejnych gatunków określających połowy, w tym gatunków złowionych na obszarze podlegającym regulacji NAFO.
(6) Zgodnie z art. 5 NCEM niektóre stada złowione na obszarze podlegającym regulacji NAFO są objęte limitami połowowymi, z wyjątkiem stada krewetki północnej w rejonie NAFO 3M, w którym zarządzanie odbywa się przez przydział nakładu połowowego.
(7) W art. 6 NCEM ustanawia się limity zatrzymywania przyłowów na burcie w odniesieniu do stad objętych limitami połowowymi lub ograniczeniami nakładu połowowego, gdy stada te są poławiane jako przyłów podczas innych połowów. Artykuł 6 ust. 3 lit. d) NCEM, jak określono w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1386/2007, stanowi, że w przypadku gdy obowiązuje zakaz połowów, zatrzymywanie na burcie gatunków sklasyfikowanych jako przyłów jest ograniczone do maksymalnie 1 250 kg lub 5 %, w zależności od tego, która wartość jest większa.
(8) Ponadto art. 14 NCEM, jak określono w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1386/2007, stanowi, że w przypadku żadnego statku nie zatrzymuje się na burcie ryb mniejszych niż ryby o mającym zastosowanie rozmiarze minimalnym oraz że takie ryby są niezwłocznie wyrzucane z powrotem do morza.
(9) W załączniku I.A NCEM określa się roczną tabelę kwot dla wszystkich stad NAFO podlegających limitom połowowym.
(10) Artykuły 5, 6 i 14 NCEM łącznie wprowadzają obowiązek dokonywania odrzutów połowów, których ilości przekraczają ustalone limity połowowe lub limity przyłowów. W odniesieniu do unijnych statków rybackich prowadzących połowy na obszarze podlegającym regulacji NAFO dotyczy to następujących połowów NAFO: dorsza (w rejonach 2J3KL, 3M, 3NO), szkarłacicy w rejonach 3L i 3NO), niegładzicy (w rejonach 3M i 3LNO), kalmara illeksa (w podobszarach 3 i 4), żółcicy (w rejonach 3LNO), halibuta niebieskiego (w rejonach 3LMNO), rajowatych (w rejonach 3LNO), karmazyna (w rejonach 3LN, 3M, 3O oraz w podobszarze 2, rejony 1F i 3K), widlaka bostońskiego (w rejonach 3O) i krewetki północnej (w rejonach 3LNO). Aby zapewnić przestrzeganie przez Unię jej międzynarodowych zobowiązań i zagwarantować rybakom pewność prawa, konieczne jest wyjaśnienie sytuacji, w których obowiązek wyładunku nie ma zastosowania.
(11) Należy poprawić wyznaczanie obszaru NAFO, do którego mają mieć zastosowanie środki przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/98, zastępując termin "obszar objęty konwencją NAFO" przez "obszar podlegający regulacji NAFO" w tym rozporządzeniu.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/98.
(13) W świetle ram czasowych ustanowionych w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.190.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/1352 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/98 w sprawie wdrożenia międzynarodowych zobowiązań Unii, o których mowa w art. 15 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, zgodnie z Międzynarodową konwencją o ochronie tuńczyka atlantyckiego oraz z Konwencją o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-zachodnim Atlantyku |
| Data aktu: | 18/04/2017 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2017 |
| Data wejścia w życie: | 22/07/2017 |