a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG państwa członkowskie są zobowiązane zwolnić z podatku akcyzowego alkohole, które zostały całkowicie skażone zgodnie z wymogami któregokolwiek z państw członkowskich, pod warunkiem że wymogi te zostały należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3 i 4 tego artykułu.
(2) Substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym państwie członkowskim do celów całkowitego skażania alkoholi, o którym mowa w art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG, zostały określone w załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 2 .
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/1867 3 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 3199/93, wprowadzając jednolitą wspólną procedurę całkowitego skażenia alkoholu. Ta wspólna procedura przewidywała wykorzystanie, na hektolitr etanolu absolutnego, jednego litra alkoholu izopropylowego (IPA), jednego litra ketonu metylowo-etylowego (MEK) oraz jednego grama benzoesanu denatonium. Miała ona również na celu zastąpienie różnych krajowych procedur skażenia, aby zapobiec oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania i nadużyciom.
(4) Procedura zastosowana przy przyjmowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1867 nie była zgodna z art. 27 ust. 3 i 4 dyrektywy 92/83/EWG. Należy zatem uchylić to rozporządzenie wykonawcze.
(5) Do dnia 15 marca 2017 r. niektóre państwa członkowskie przekazały Komisji informacje na temat substancji skażających służących do całkowitego skażania alkoholu, które zamierzają stosować do celów art. 27 ust. 1 lit. a) od dnia 1 sierpnia 2017 r.
(6) Do dnia 15 marca 2017 r. Komisja przekazała wszystkie otrzymane powiadomienia pozostałym państwom członkowskim.
(7) Jedno z państw członkowskich wniosło zastrzeżenie, o którym mowa w art. 27 ust. 4 dyrektywy 92/83/EWG, ze względu na to, że procedura całkowitego skażenia alkoholu przewidująca litr alkoholu izopropylowego (IPA), litr ketonu metylowo-etylowego (MEK) oraz gram benzoesanu denatonium na hektolitr etanolu absolutnego stwarza pole do nadużyć, a zatem nie spełnia wymogów art. 27 ust. 1 dyrektywy 92/83/EWG w odniesieniu do zapobiegania wszelkim ewentualnym przypadkom oszustw podatkowych, unikania opodatkowania i nadużyć.
(8) W odniesieniu do państw członkowskich, które nie zgłosiły zamiaru stosowania nowych substancji skażających, nadal mają zastosowanie procedury zawarte w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 3199/93, zanim zostało ono zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2016/1867.
(9) Procedury, które nie są już zawarte w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 3199/93, mogą być stosowane w państwie członkowskim, w którym są dopuszczalne, w celu produkcji alkoholu etylowego skażonego wykorzystywanego do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, na podstawie art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy 92/83/EWG.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 3199/93.
(11) Aby uniknąć wszelkich wątpliwości co do tego, które przepisy mają zastosowanie w tych konkretnych okolicznościach, należy jednoznacznie uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1867.
(12) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tego samego dnia co rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1867, a zatem powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: