uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania mięsa wołowego i produktów z mięsa wołowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3 lit. c),
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1760/2000 ustanowiono zasady dotyczące identyfikacji i rejestracji bydła. Aby możliwe było śledzenie przemieszczeń bydła, rozporządzenie stanowi, że zwierzęta identyfikuje się przy użyciu co najmniej dwóch środków identyfikacji wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, na których umieszcza się ten sam niepowtarzalny kod identyfikacyjny. Środki identyfikacji wymienione w załączniku obejmują zwykłe kolczyki oraz identyfikator elektroniczny w formie kolczyka elektronicznego, kapsułki ceramicznej (bolusa) lub wszczepianego transpondera.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 1760/2000 zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 653/2014 2 przewidziano, że zasady dotyczące konfiguracji kodu identyfikacyjnego ustanawia się w drodze aktów wykonawczych.
(3) Najwłaściwszą konfiguracją kodu identyfikacyjnego bydła, zgodną z normami ustanowionymi przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) w zakresie identyfikacji zwierząt, jest dwuliterowy kod alfa kraju lub trzycyfrowy kod numeryczny kraju oraz indywidualny kod zwierzęcia składający się z maksymalnie 12 cyfr.
(4) Ponadto konfiguracja kodu identyfikacyjnego ustanowiona w tym rozporządzeniu powinna zagwarantować funkcjonowanie jednolitego rynku nie tylko bydła, ale również owiec i kóz, jeżeli taka konfiguracja kodu identyfikacyjnego jest wymagana zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 21/2004 3 , niezależnie od środków identyfikacji wprowadzonych przez poszczególne państwa członkowskie.
(5) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 911/2004 4 określono skodyfikowaną formę identyfikacji państwa członkowskiego, z którego pochodzi dane zwierzę, wraz z informacjami dotyczącymi danego zwierzęcia, które należy umieścić na widocznych kolczykach. Ta skodyfikowana forma identyfikacji składa się z dwuliterowego kodu alfa kraju oraz kodu danego zwierzęcia składającego się z maksymalnie 12 cyfr.
(6) Konfiguracja kodu identyfikacyjnego bydła powinna mieć zastosowanie zarówno do zwykłych kolczyków, jak i do identyfikatorów elektronicznych, oraz kody takie powinny być interoperacyjne, zapewniać możliwość wymiany elektronicznej i być czytelne we wszystkich państwach członkowskich. W związku z powyższym należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 911/2004, aby odnosiło się ono do kodu identyfikacyjnego, który ma być ustanowiony w niniejszym rozporządzeniu.
(7) W art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 911/2004 przewidziano, że Hiszpania, Irlandia, Włochy, Portugalia i Zjednoczone Królestwo mogą utrzymać swój obecny system kodu alfanumerycznego w postaci 12 cyfr po kodzie kraju w odniesieniu do zwierząt urodzonych do dnia 31 grudnia 1999 r. dla Hiszpanii, Irlandii, Włoch i Portugalii oraz w odniesieniu do zwierząt urodzonych do dnia 30 czerwca 2000 r. dla Zjednoczonego Królestwa. Ponieważ zasady konfiguracji kodu identyfikacyjnego bydła ustanowione w niniejszym rozporządzeniu mają zastąpić te ustanowione w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 911/2004, w niniejszym rozporządzeniu należy również przewidzieć takie odstępstwo.
(8) W art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 przewidziano, że państwa członkowskie tworzą komputerową bazę danych bydła, do której właściwe władze państwa członkowskiego wprowadzają kody identyfikacyjne bydła. Ponadto w art. 4 ust. 4 tego rozporządzenia określono datę, od której państwa członkowskie muszą zagwarantować pełną operacyjność infrastruktury, która jest konieczna do stosowania identyfikatorów elektronicznych jako oficjalnych środków identyfikacji bydła. Infrastruktura ta obejmuje komputerową bazę danych.
(9) W celu umożliwienia płynnego przejścia ze zwykłych kolczyków na identyfikatory elektroniczne należy ustanowić środki tymczasowe dotyczące wprowadzania kodów identyfikacyjnych bydła do komputerowej bazy danych do czasu zagwarantowania przez państwa członkowskie pełnej operacyjności infrastruktury, która jest konieczna do stosowania identyfikatorów elektronicznych.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.143.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2017/949 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do konfiguracji kodu identyfikacyjnego bydła i zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 911/2004 |
| Data aktu: | 02/06/2017 |
| Data ogłoszenia: | 03/06/2017 |
| Data wejścia w życie: | 23/06/2017 |