uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,
(1) W rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2015/2205 2 , (UE) 2016/592 3 oraz (UE) 2016/1178 4 określono cztery kategorie kontrahentów na potrzeby ustalenia dat, od których stają się skuteczne obowiązki rozliczania dla poszczególnych kategorii. Kontrahenci zostali sklasyfikowani według poziomu ich zdolności prawnej i operacyjnej oraz według zakresu ich działalności handlowej w odniesieniu do instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym.
(2) Aby zapewnić terminowe i prawidłowe stosowanie obowiązku rozliczania, dla wspomnianych poszczególnych kategorii kontrahentów ustalono okresy stopniowego wprowadzania tego obowiązku.
(3) Ustalając datę, od której obowiązek rozliczania staje się skuteczny w odniesieniu do kontrahentów należących do kategorii 3, uwzględniono fakt, że większość tych kontrahentów może uzyskać dostęp do kontrahenta centralnego tylko poprzez zostanie klientem lub klientem pośrednim członka rozliczającego.
(4) Do kategorii 3 należą kontrahenci o najniższym poziomie działalności w zakresie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Najnowsze informacje wskazują, że kontrahenci należący do tej kategorii napotykają poważne trudności przy przygotowywaniu niezbędnych uzgodnień umożliwiających rozliczanie tych instrumentów pochodnych. Jest to spowodowane złożonością obu rodzajów dostępu do uzgodnień rozliczeniowych, a mianowicie rozliczania klientów i klientów pośrednich.
(5) Po pierwsze, w odniesieniu do uzgodnień w zakresie rozliczania klientów wydaje się, że członkowie rozliczający mają niewielką motywację, by znacznie rozszerzyć swoją ofertę w zakresie rozliczania klientów ze względu na związane z tym koszty. Tym bardziej dotyczy to kontrahentów o ograniczonym poziomie działalności w zakresie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Ponadto zmieniane są ramy regulacyjne dotyczące wymogów kapitałowych mających zastosowanie do działalności w zakresie rozliczania klienta, co powoduje niepewność, która stanowi barierę dla opracowania przez członków rozliczających szerszej oferty w zakresie rozliczania klienta.
(6) Po drugie, w odniesieniu do pośrednich uzgodnień rozliczeniowych, w wyniku braku oferty kontrahenci nie są obecnie w stanie uzyskać dostępu do kontrahentów centralnych poprzez zostanie klientem pośrednim członka rozliczającego.
(7) Z powodu tych trudności i w celu zapewnienia wspomnianym kontrahentom dodatkowego czasu na sfinalizowanie niezbędnych uzgodnień rozliczeniowych należy odroczyć daty, od których obowiązek rozliczania staje się skuteczny w odniesieniu do kontrahentów należących do kategorii 3. Wzięto już jednak pod uwagę zachęty do scentralizowania zarządzania ryzykiem w ramach grupy w odniesieniu do transakcji wewnątrzgrupowych i odroczenie tych dat nie ma wpływu na te zachęty i wspomniane daty w przypadku określonych kontraktów na instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zawartych między kontrahentami należącymi do tej samej grupy.
(8) W świetle pozytywnych efektów wynikających z zawierania uzgodnień rozliczeniowych oraz aby uniknąć niepotrzebnego powielania działań w ramach przygotowań do rozliczania różnych klas aktywów podlegających obowiązkowi rozliczania, należy ujednolicić nowe daty, od których obowiązek rozliczania staje się skuteczny w odniesieniu do kontrahentów należących do kategorii 3.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2015/2205, (UE) 2016/592 oraz (UE) 2016/1178.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 i skonsultował się z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 marca 2017 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.113.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/751 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2015/2205, (UE) 2016/592 i (UE) 2016/1178 w odniesieniu do terminu rozpoczęcia wypełniania obowiązku rozliczania dla niektórych kontrahentów prowadzących obrót instrumentami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym |
| Data aktu: | 16/03/2017 |
| Data ogłoszenia: | 29/04/2017 |
| Data wejścia w życie: | 19/05/2017 |