Rozporządzenie wykonawcze 2016/248 ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" oraz ustalające orientacyjny przydział tej pomocy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/248
z dnia 17 grudnia 2015 r.
ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" oraz ustalające orientacyjny przydział tej pomocy

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a)-d) oraz art. 64 ust. 7 lit. a),

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 3 , w szczególności jego art. 5 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zastępuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 4 i ustanawia nowe przepisy dotyczące programu "Owoce i warzywa w szkole" (zwanego dalej "programem"). Ponadto rozporządzenie to uprawnia Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania programu w nowych ramach prawnych niektóre przepisy muszą zostać przyjęte w drodze takich aktów. Aktami tymi należy zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 288/2009 5 , które zostało uchylone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/247 6 .

(2) Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie, które chcą wziąć udział w programie, są zobowiązane do uprzedniego przygotowania strategii dotyczącej jego realizacji. Aby móc ocenić realizację programu, określone powinny zostać poszczególne elementy strategii.

(3) W celu zapewnienia sprawnego zarządzania administracyjnego i budżetowego państwa członkowskie uczestniczące w programie powinny co roku składać wnioski o pomoc unijną, a treść takiego wniosku powinna zostać zdefiniowana.

(4) Należy określić treść i częstotliwość składania przez wnioskodawców wniosków o pomoc, a także zasady składania wniosków. Ponadto należy określić rodzaj dokumentów poświadczających, które powinny być dołączane do wniosków. Ustalone powinny również zostać kary stosowane przez właściwy organ, jeżeli wniosek o pomoc zostanie złożony z opóźnieniem.

(5) Warunki wypłaty pomocy powinny zostać doprecyzowane, aby uwzględnić różnicę między pomocą na dostarczanie i dystrybucję produktów a pomocą na monitorowanie, ocenę, promocję i środki towarzyszące. Należy określić treść dokumentów poświadczających wymaganych na poparcie każdego wniosku o wypłatę pomocy.

(6) Aby ocenić skuteczność programu, państwa członkowskie powinny powiadomić Komisję o wynikach i ustaleniach monitorowania i oceny programu. Dla zapewnienia jasności wskazane jest ustalenie terminu przekazywania Komisji sprawozdania z oceny oraz wyników monitorowania. Komisja powinna opublikować te dokumenty.

(7) Dla ochrony interesów finansowych Unii należy przyjąć odpowiednie środki kontroli w celu zwalczania nieprawidłowości oraz oszustw. Środki te powinny obejmować pełną kontrolę administracyjną uzupełnioną przez kontrole na miejscu. Należy określić zakres środków kontroli, ich przedmiot i termin oraz sposób przygotowywania sprawozdań w celu zapewnienia sprawiedliwego i jednolitego podejścia we wszystkich państwach członkowskich, uwzględniając zróżnicowanie sposobów wdrażania programu.

(8) Kwoty nienależnie wypłacone należy odzyskać zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 809/2014 7 .

(9) Zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 społeczeństwo musi być wystarczająco poinformowane o wkładzie finansowym Unii do programu. Zgodnie z przepisami dotyczącymi plakatu określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/247 należy ustanowić zasady dotyczące promocji programu i wykorzystywania symbolu Unii. Należy również zezwolić na tymczasowe stosowanie wykorzystywanych dotychczas plakatów oraz innych narzędzi promocji przez ograniczony okres.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres stosowania i definicja

1.
Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady stosowania rozporządzeń (UE) nr 1308/2013 i (UE) nr 1370/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów ("produktów") dla dzieci, a także pomocy na niektóre koszty powiązane w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" ("programu"), o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
2.
Do celów programu "rok szkolny" oznacza okres od dnia 1 sierpnia do dnia 31 lipca następnego roku.
Artykuł  2

Strategia państw członkowskich

1.
Strategie państw członkowskich, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247, obejmują przynajmniej następujące elementy:
a)
zakres geograficzny i poziom administracyjny, na którym wdrażany będzie program;
b)
okres obowiązywania strategii;
c)
jeżeli dotyczy, informacje dotyczące poziomu spożywania odnośnych produktów;
d)
cele operacyjne programu i cele, które mają zostać osiągnięte;
e)
jeżeli istniejący krajowy program dla szkół zostaje przedłużony lub usprawniony poprzez wykorzystanie unijnych środków finansowych, ustalenia wdrożone w celu zapewnienia wartości dodanej programu;
f)
szacunkowy budżet lub procentowe wartości budżetu dotyczące głównych elementów programu;
g)
grupę docelową;
h)
wykaz produktów, które będą dostarczane w ramach programu;
i)
cele i zakres środków towarzyszących;
j)
opis sposobu zaangażowania zainteresowanych stron;
k)
informacje na temat ustaleń dotyczących dystrybucji produktów i procedury wyboru dostawców;
l)
ustalenia wprowadzone na potrzeby rozpowszechniania informacji o świadczeniu pomocy unijnej, również w przypadku gdy strategia przewiduje spożywanie regularnych posiłków w szkołach obok dostarczania produktów finansowanych w ramach programu;
m)
struktury i procedury stosowane w celu monitorowania i oceny programu zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247 oraz w celu przeprowadzania kontroli przewidzianych w artykułach 7 i 8 niniejszego rozporządzenia.
2.
Komisja publikuje strategie państw członkowskich.
Artykuł  3

Wnioski o pomoc przedkładane przez państwa członkowskie

Państwa członkowskie przedkładają wnioski odnoszące się do następnego roku szkolnego do dnia 31 stycznia każdego roku. Wnioski o pomoc zawierają następujące informacje:

a)
orientacyjny przydział pomocy określony w załączniku;
b)
wnioskowaną kwotę w przypadku braku chęci wykorzystania całej kwoty orientacyjnego przydziału;
c)
chęć wykorzystania kwoty wyższej od orientacyjnego przydziału i wnioskowaną maksymalną dodatkową kwotę, w przypadku gdyby dostępny był dodatkowy przydział;
d)
łączną wnioskowaną kwotę.

Kwoty, o których mowa w niniejszym artykule, wyrażone są w euro.

Artykuł  4

Wnioski o pomoc przedkładane przez wnioskodawców

1.
Państwa członkowskie określają formę, treść i częstotliwość składania wniosków o pomoc zgodnie ze swoją strategią i zasadami określonymi w ust. 2-7.
2.
Wnioski o pomoc dotyczące dostarczania i dystrybucji produktów zawierają co najmniej następujące informacje:
a)
ilości dostarczanych produktów;
b)
nazwę i adres lub numer identyfikacyjny placówek oświatowych lub organów odpowiedzialnych za edukację, którym ilości te zostały dostarczone;
c)
liczbę dzieci regularnie uczęszczających do poszczególnych placówek oświatowych uprawnionych do otrzymywania produktów objętych programem w okresie, którego dotyczy wniosek o pomoc.
3.
Wnioski o pomoc dotyczące dostarczania i dystrybucji produktów obejmują okresy nie dłuższe niż pięć miesięcy.
4.
Wnioski o pomoc składa się w terminie trzech miesięcy od zakończenia okresu, którego dotyczą.
5.
Wnioski o pomoc powiązane ze sprawozdaniem z oceny przewidzianym w art. 6 ust. 2 składa się w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym sprawozdanie to zostało przedłożone zgodnie z tym ustępem.
6.
W przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 4 i 5, o mniej niż 60 dni, pomoc zostaje wypłacona, ale w wysokości zmniejszonej w następujący sposób:
a)
o 5 %, jeżeli termin został przekroczony o 1-30 dni;
b)
o 10 %, jeżeli termin został przekroczony o 31-60 dni.

Jeżeli termin został przekroczony o ponad 60 dni, pomoc zmniejsza się dalej o 1 % za każdy dodatkowy dzień, obliczany w stosunku do pozostałej ilości.

7.
Kwoty, o które wnioskuje się we wniosku o pomoc, muszą być poparte dokumentami poświadczającymi ceny dostarczonych produktów, materiałów lub usług oraz pokwitowaniem, dowodem płatności lub innym równoważnym dokumentem. Państwa członkowskie określają dokumenty, które należy przedłożyć na poparcie wniosków o pomoc.

W przypadku wniosków o pomoc dotyczących monitorowania, oceny, promocji i środków towarzyszących dokumenty poświadczające obejmują podział środków finansowych na poszczególne działania oraz szczegółowe dane dotyczące związanych z nimi kosztów.

Artykuł  5

Wypłata pomocy

1.
Pomoc dotyczącą dostarczania i dystrybucji produktów wypłaca się wyłącznie:
a)
na podstawie pokwitowania z określeniem ilości rzeczywiście dostarczonych i rozdystrybuowanych; lub
b)
na podstawie sprawozdania z inspekcji przeprowadzonej przez właściwy organ przed ostateczną wypłatą pomocy, w którym to sprawozdaniu stwierdza się spełnienie wymagań dotyczących wypłaty; lub
c)
z upoważnienia państwa członkowskiego, na podstawie innego przedstawionego dowodu, że zapłacono za ilości dostarczone i rozdystrybuowane zgodnie z celami programu.
2.
Pomoc dotycząca monitorowania, oceny, promocji i środków towarzyszących wypłacana jest wyłącznie po dostawie odnośnych materiałów lub usług oraz po przedstawieniu związanych z nimi dokumentów poświadczających zgodnie z wymogami właściwych organów państw członkowskich.
3.
Właściwy organ wypłaca pomoc w terminie trzech miesięcy od daty złożenia wniosku o pomoc.
Artykuł  6

Monitorowanie i ocena

1.
Monitorowanie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247, polega na analizie danych wynikających z wypełniania obowiązków w zakresie zarządzania i kontroli, w tym tych określonych w art. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia.

Państwa członkowskie przekazują Komisji wyniki monitorowania do dnia 30 listopada po zakończeniu danego roku szkolnego.

2.
Państwa członkowskie przedkładają Komisji sprawozdanie z oceny zawierające wyniki oceny przewidziane w art. 8 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247 za poprzedni okres wdrażania obejmujący pięć lat szkolnych do dnia 1 marca roku następującego po zakończeniu tego okresu.

Pierwsze sprawozdanie z oceny zostaje przedstawione w dniu 1 marca 2017 r. lub przed tą datą.

3.
Komisja publikuje wyniki monitorowania przeprowadzonego przez państwa członkowskie oraz ich sprawozdania z oceny.
Artykuł  7

Kontrole administracyjne

1.
Państwa członkowskie podejmują wszelkie środki konieczne do zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Środki te obejmują pełną kontrolę administracyjną wszystkich wniosków o pomoc.
2.
Kontrole administracyjne przeprowadzone w odniesieniu do pomocy przyznanej na dostarczanie i dystrybucję produktów obejmują przegląd dokumentów towarzyszących określonych przez państwa członkowskie i dotyczących dostarczania i dystrybucji produktów.

Kontrole administracyjne przeprowadzone w odniesieniu do pomocy przyznanej na monitorowanie, ocenę, promocję i środki towarzyszące powinny obejmować weryfikację dostaw materiałów i usług oraz prawdziwości wnioskowanych kwot wydatków.

3.
W przypadku pomocy dotyczącej dostarczania i dystrybucji produktów oraz środków towarzyszących kontrole administracyjne uzupełniane są przez kontrole na miejscu zgodnie z art. 8.
Artykuł  8

Kontrole na miejscu

1.
W przypadku pomocy dotyczącej dostarczania i dystrybucji produktów przeprowadza się kontrole na miejscu, które obejmują w szczególności weryfikację:
a)
rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247, w tym dokumentów księgowych, takich jak faktury zakupu i sprzedaży, kwity dostawy oraz wyciągi z kont bankowych;
b)
wykorzystania produktów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
2.
Kontrole na miejscu są przeprowadzane w odniesieniu do każdego roku szkolnego. Obejmują one działania podejmowane w okresie poprzednich 12 miesięcy.

Kontrole na miejscu mogą odbywać się podczas realizacji środków towarzyszących.

3.
Łączna liczba kontroli na miejscu obejmuje przynajmniej 5 % wartości pomocy przyznanej na poziomie krajowym oraz przynajmniej 5 % wszystkich wnioskodawców wnioskujących o pomoc na dostarczanie i dystrybucję produktów oraz na środki towarzyszące.

Jeżeli w danym państwie członkowskim jest mniej niż stu wnioskodawców, kontrole na miejscu prowadzi się w obiektach nie mniej niż pięciu wnioskodawców.

Jeżeli w danym państwie członkowskim jest mniej niż pięciu wnioskodawców, kontrole na miejscu prowadzi się w obiektach wszystkich wnioskodawców.

Jeżeli wnioskodawca niebędący placówką oświatową ubiega się o pomoc dotyczącą dostarczania i dystrybucji produktów, kontrole na miejscu przeprowadzane w obiektach tego wnioskodawcy uzupełnia się kontrolami na miejscu w obiektach przynajmniej dwóch placówek oświatowych lub przynajmniej 1 % placówek oświatowych zarejestrowanych przez wnioskodawcę zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247, zależnie od tego, która z tych wartości jest wyższa.

Jeżeli wnioskodawca ubiega się o pomoc dotyczącą środków towarzyszących, kontrole na miejscu przeprowadzane w obiektach wnioskodawcy można zastąpić, na podstawie analizy ryzyka, poprzez kontrole w miejscach, gdzie wdrażane są środki towarzyszące. Na podstawie analizy ryzyka państwa członkowskie ustalają poziom takich kontroli na miejscu.

4.
Na podstawie analizy ryzyka właściwy organ dokonuje wyboru wnioskodawców poddawanych kontroli na miejscu.

W tym celu właściwy organ bierze w szczególności pod uwagę:

a)
różne obszary geograficzne;
b)
powtarzalność błędów oraz wyniki kontroli przeprowadzanych w poprzednich latach;
c)
kwotę pomocy;
d)
rodzaj wnioskodawców;
e)
rodzaj środków towarzyszących, jeżeli takie istnieją.
5.
Jeżeli nie zagraża to celowi kontroli, można o niej zawiadomić z wyprzedzeniem ściśle ograniczonym do koniecznego minimum.
6.
Właściwy organ kontrolny sporządza sprawozdanie z każdej przeprowadzonej kontroli na miejscu. Sprawozdanie zawiera dokładny opis poszczególnych pozycji poddanych kontroli.

Sprawozdanie z kontroli składa się z następujących części:

a)
części ogólnej zawierającej następujące informacje, o ile ma to zastosowanie:
(i)
stosowana strategia programu, czas trwania, zweryfikowane wnioski o pomoc, ilości produktów, uczestniczące placówki oświatowe, liczba dzieci korzystających z pomocy oszacowana na podstawie dostępnych danych oraz kwota odnośnych środków finansowych;
(ii)
obecne na miejscu osoby odpowiedzialne;
b)
odrębnej części opisującej poszczególne przeprowadzone kontrole i zawierającej w szczególności następujące informacje:
(i)
dokumenty poddane kontroli;
(ii)
natura i zakres przeprowadzonych kontroli;
(iii)
uwagi i ustalenia.
7.
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 30 listopada po zakończeniu roku szkolnego o przeprowadzonych kontrolach na miejscu i związanych z nimi ustaleniach.
Artykuł  9

Odzyskiwanie nienależnych płatności

W celu odzyskania nienależnie wypłaconych kwot stosuje się odpowiednio przepisy art. 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014.

Artykuł  10

Promocja wkładu finansowego Unii do programu

1.
W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o zaniechaniu wykorzystania plakatu, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247, ich strategia programu zawiera przejrzyste wyjaśnienie dotyczące sposobu, w jaki wkład finansowy Unii do ich programu szkolnego zostanie podany do wiadomości publicznej.
2.
Środki komunikacji i promocji, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247 zawierają, o ile to możliwe, flagę Unii Europejskiej i nazwę unijnego programu "Owoce i warzywa w szkole" lub jej skrót oraz informacje o wsparciu finansowym Unii.
3.
Narzędzia i materiały edukacyjne stosowane w ramach środków towarzyszących, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/247 zawierają, o ile to możliwe, flagę Unii Europejskiej i nazwę unijnego programu "Owoce i warzywa w szkole" lub jej skrót oraz informacje o wsparciu finansowym Unii.
4.
Wzmianki o wkładzie finansowym Unii powinny być przynajmniej równie widoczne jak te dotyczące pozostałych podmiotów publicznych lub prywatnych wspierających program szkolny danego państwa członkowskiego.
5.
Państwa członkowskie mogą nadal korzystać z istniejących zapasów plakatów i innych narzędzi promocji wydrukowanych przed dniem 26 lutego 2016 r. zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 288/2009.
Artykuł  11

Przekazywanie informacji

Informacje od państw członkowskich dla Komisji, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, przekazywane są zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009 8 .

Artykuł  12

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy na rok szkolny 2016/2017 i na kolejne lata szkolne.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Orientacyjny przydział pomocy unijnej dla poszczególnych państw członkowskich

Państwo członkowskie Stawka współfinansowania (w %) Dzieci w wieku od 6 do 10 lat w liczbach bezwzględnych EUR
Austria 75 406 322 2 239 273
Belgia 75 611 450 3 369 750
Bułgaria 90 316 744 2 094 722
Chorwacja 90 205 774 1 360 845
Cypr 75 44 823 290 000
Republika Czeska 88 480 495 3 124 660
Dania 75 328 182 1 808 638
Estonia 90 66 436 439 361
Finlandia 75 290 308 1 599 911
Francja 76 4 051 279 22 500 145
Niemcy 75 3 575 991 19 707 575
Grecja 81 529 648 3 143 600
Węgry 86 482 160 3 031 022
Irlandia 75 319 126 1 758 729
Włochy 80 2 853 098 16 719 794
Łotwa 90 95 861 633 957
Litwa 90 136 285 901 293
Luksemburg 75 29 473 290 000
Malta 75 19 511 290 000
Niderlandy 75 986 118 5 434 576
Polska 88 1 802 733 11 645 350
Portugalia 85 527 379 3 284 967
Rumunia 89 1 054 185 6 869 985
Słowacja 89 262 703 1 709 502
Słowenia 83 91 095 554 291
Hiszpania 75 2 337 457 12 939 604
Szwecja 75 518 322 2 856 514
Zjednoczone Królestwo 76 3 494 635 19 401 935
UE-28 79 25 917 593 150 000 000
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 288/2009 z dnia 7 kwietnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce w szkole" (Dz.U. L 94 z 8.4.2009, s. 38).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/247 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 69).
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 792/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady, zgodnie z którymi państwa członkowskie przekazują Komisji informacje i dokumenty dotyczące wdrożenia wspólnej organizacji rynków, systemu płatności bezpośrednich, promocji produktów rolnych oraz systemów stosowanych w odniesieniu do regionów najbardziej oddalonych i mniejszych wysp Morza Egejskiego (Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.46.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/248 ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" oraz ustalające orientacyjny przydział tej pomocy
Data aktu: 17/12/2015
Data ogłoszenia: 23/02/2016
Data wejścia w życie: 26/02/2016