uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 451 ust. 2 akapit trzeci,
(1) Jednolite formularze do celów ujawniania informacji służą poprawie przejrzystości i porównywalności danych liczbowych dotyczących wskaźnika dźwigni. Dlatego też przepisy dotyczące ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni przez instytucje nadzorowane na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 powinny być spójne z międzynarodowymi standardami odzwierciedlonymi w zmienionych ramach Bazylea III dotyczących wskaźnika dźwigni oraz w wymogach dotyczących ujawniania informacji opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego i dostosowanych w celu uwzględnienia ram regulacyjnych Unii i ich specyfiki, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013.
(2) Z tych samych względów odnoszących się do poprawy przejrzystości i porównywalności danych liczbowych dotyczących wskaźnika dźwigni należy w ramach jednego z formularzy do celów ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni zapewnić na tyle szczegółowy podział miary ekspozycji całkowitej składającej się na wskaźnik dźwigni, by umożliwić określenie głównego składu wskaźnika dźwigni, jak również ekspozycji bilansowej, która zwykle stanowi największą część miary ekspozycji całkowitej składającej się na wskaźnik dźwigni.
(3) Artykuł 429 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, zmieniony rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/62 3 , nie zawiera już wymogu obliczania wskaźnika dźwigni jako średniej arytmetycznej prostej miesięcznych wskaźników dźwigni w ujęciu kwartalnym, wymagane natomiast jest obliczenie wskaźnika dźwigni jedynie na koniec kwartału. W rezultacie nie powinna już istnieć potrzeba udzielania przez właściwe organy zezwolenia na obliczanie wskaźnika dźwigni na koniec kwartału, o czym mowa w art. 499 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Dlatego też jednolite formularze do celów ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni nie muszą już zawierać jakiejkolwiek specyfikacji sposobu stosowania art. 499 ust. 3 przez daną instytucję.
(4) Jeżeli zgodnie z art. 13 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 instytucje mają obowiązek ujawniania jakichkolwiek informacji na temat wskaźnika dźwigni na poziomie subskonsolidowanym oraz aby zachować proporcjonalność obciążenia administracyjnego do celów, którym służą przepisy dotyczące ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni, w przepisach tych nie należy nakładać na wspomniane instytucje wymogu wypełniania i publikowania tabeli zatytułowanej "LRSpl" na poziomie subskonsolidowanym. Wypełnienie i opublikowanie tego formularza do celów ujawniania informacji jest wymagane na poziomie skonsolidowanym, a publikowanie go na poziomie subskonsolidowanym nie zapewniłoby żadnej znaczącej wartości dodanej, biorąc pod uwagę fakt, że dalszy podział miary ekspozycji całkowitej na poziomie subskonsolidowanym jest już zapewniany poprzez wypełnianie tabeli zatytułowanej "LRCom". Ponadto publikowanie tabeli LRSpl mogłoby znacząco zwiększyć obciążenie instytucji, ponieważ nie mogą one łatwo opracować takiego wzoru na podstawie odpowiednich ram sprawozdawczości dla organów nadzoru, które to ramy nie mają zastosowania na poziomie subskonsolidowanym.
(5) Zakres konsolidacji i metody wyceny do celów rachunkowości i do celów regulacyjnych mogą się różnić, co powoduje różnice między informacjami wykorzystywanymi do obliczania wskaźnika dźwigni a informacjami wykorzystywanymi w publikowanych sprawozdaniach finansowych. Aby odzwierciedlić tę rozbieżność, konieczne jest również ujawnienie różnicy między wartościami w sprawozdaniach finansowych a wartościami w ramach regulacyjnego zakresu konsolidacji elementów sprawozdania finansowego, które są wykorzystywane do obliczania wskaźnika dźwigni. Uzgodnienie tych dwóch wartości również należy zatem przedstawić w formularzu.
(6) Aby ułatwić porównywalność ujawnianych informacji, należy także zapewnić jednolity formularz i szczegółowe instrukcje do celów opisania i ujawnienia procedur stosowanych w celu zarządzania ryzykiem nadmiernej dźwigni oraz czynników, które miały wpływ na wskaźnik dźwigni w okresie, którego dotyczy ujawniony wskaźnik dźwigni.
(7) Artykuł 451 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zaczął mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r. W celu zapewnienia jak najszybszego wypełniania przez instytucje obowiązku ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni w sposób skuteczny i zharmonizowany w całej Unii, należy wprowadzić wymóg, aby instytucje w jak najwcześniejszym terminie korzystały z formularzy do celów ujawniania takich informacji.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji Europejskiej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 lutego 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.39.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/200 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do ujawniania informacji na temat wskaźnika dźwigni instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 |
| Data aktu: | 15/02/2016 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2016 |
| Data wejścia w życie: | 17/02/2016 |