ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/2282
z dnia 30 listopada 2016 r.
zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1275/2008, (WE) nr 107/2009, (WE) nr 278/2009, (WE) nr 640/2009, (WE) nr 641/2009, (WE) nr 642/2009, (WE) nr 643/2009, (UE) nr 1015/2010, (UE) nr 1016/2010, (UE) nr 327/2011, (UE) nr 206/2012, (UE) nr 547/2012, (UE) nr 932/2012, (UE) nr 617/2013, (UE) nr 666/2013, (UE) nr 813/2013, (UE) nr 814/2013, (UE) nr 66/2014, (UE) nr 548/2014, (UE) nr 1253/2014, (UE) 2015/1095, (UE) 2015/1185, (UE) 2015/1188, (UE) 2015/1189 oraz (UE) 2016/2281 w odniesieniu do dopuszczalnych odchyleń w procedurach weryfikacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Doświadczenia związane z wykonywaniem rozporządzeń Komisji w sprawie wymogów dotyczących ekoprojektu przyjętych na podstawie dyrektywy 2009/125/WE wykazały, że dopuszczalne odchylenia, które przewidziano w środkach wykonawczych i które zgodnie z zamierzeniem miały być stosowane jedynie przez krajowe organy nadzoru rynku, były wykorzystywane przez niektórych producentów i importerów przy ustalaniu wartości obowiązkowo włączanych do dokumentacji technicznej lub przy interpretowaniu tych wartości po to, by umożliwić osiągnięcie przez dane produkty zgodności lub wykazanie się większą wydajnością tych produktów.
(2) Dopuszczalne odchylenia stworzono w celu uwzględnienia odchyleń, które powstają podczas pomiarów wykonywanych podczas badań weryfikacyjnych i które wynikają z różnic między oprzyrządowaniem pomiarowym stosowanym przez producentów, importerów i organy nadzoru w różnych częściach Unii. Producenci lub importerzy nie powinni stosować dopuszczalnych odchyleń do celów weryfikacji po to, by ustalić wartości podawane w dokumentacji technicznej lub by zinterpretować te wartości w celu osiągnięcia zgodności z przepisami w sprawie ekoprojektu lub w celu wykazania wydajności większej niż wydajność rzeczywista wynikająca z pomiarów i obliczeń. Parametry podawane lub publikowane przez producenta lub importera nie powinny być bardziej korzystne dla tych podmiotów niż wartości zawarte w dokumentacji technicznej.
(3) Aby zapewnić uczciwą konkurencję, aby osiągnąć oszczędności energii stanowiące cel tych rozporządzeń oraz aby zapewnić konsumentom dokładne informacje o wydajności środowiskowej i funkcjonalnej produktów, należy uściślić, że dopuszczalne odchylenia ustanowione w środkach wykonawczych mogą być stosowane jedynie przez organy państw członkowskich do celów sprawdzania zgodności.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 2 , (WE) nr 107/2009 3 , (WE) nr 278/2009 4 , (WE) nr 640/2009 5 , (WE) nr 641/2009 6 , (WE) nr 642/2009 7 , (WE) nr 643/2009 8 , (UE) nr 1015/2010 9 , (UE) nr 1016/2010 10 , (UE) nr 327/2011 11 , (UE) nr 206/2012 12 , (UE) nr 547/2012 13 , (UE) nr 932/2012 14 , (UE) nr 617/2013 15 , (UE) nr 666/2013 16 , (UE) nr 813/2013 17 , (UE) nr 814/2013 18 , (UE) nr 66/2014 19 , (UE) nr 548/2014 20 , (UE) nr 1253/2014 21 , (UE) 2015/1095 22 , (UE) 2015/1185 23 , (UE) 2015/1188 24 , (UE) 2015/1189 25 oraz (UE) 2016/2281 26 .
(5) Z danych uzyskanych od podmiotów działających w przemyśle oświetleniowym wynika, że przepisy rozporządzeń (WE) nr 244/2009 27 , (WE) nr 245/2009 28 i (UE) nr 1194/2012 29 przyniosłyby usunięcie z obrotu wielu rodzajów lamp mających być alternatywą dla mniej wydajnych rodzajów objętych zakazem (np. lamp halogenowych na napięcie sieciowe mających zastępować tradycyjne żarówki), jeśli zabronione byłoby stosowanie przez producentów metody deklarowania danych i informacji opisanej we wzorcach jednostki miar, na których opierają się dopuszczalne odchylenia przewidziane w tych rozporządzeniach w sposób stanowiący obecnie praktykę w całej przedmiotowej gałęzi przemysłu. Nie należy zatem tych zmieniać tych rozporządzeń niniejszym rozporządzeniem, ale należy uściślić zamierzone zastosowanie odchyleń w związku z ponowną oceną związanych z tym minimalnych wymogów w ramach następnego przeglądu tych rozporządzeń.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |