uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,
(1) Osiągnięcie wspólnej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur stosowanych przez Eurosystem, obejmujący Europejski Bank Centralny (EBC) oraz krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), tak aby umożliwić prowadzenie tej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) Na potrzeby operacji polityki pieniężnej Eurosystem może przeprowadzać przetargi kwotowe albo przetargi procentowe. Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 powinny zostać zmienione celem wprowadzenia zmian technicznych i redakcyjnych dotyczących etapów operacyjnych procedur przetargowych.
(3) Eurosystem uważa za konieczne zmianę kryteriów kwalifikacji oraz środków kontroli ryzyka mających zastosowanie do uprzywilejowanych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych emitowanych przez instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne lub podmioty blisko z nimi powiązane w ramach obowiązujących je przepisów dotyczących zabezpieczeń, celem uwzględnienia implementacji przez państwa członkowskie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 2 .
(4) Eurosystem stworzył jednolite zasady kwalifikacji zabezpieczeń operacji kredytowych Eurosystemu, umożliwiające przeprowadzanie wszystkich operacji kredytowych Eurosystemu w zharmonizowany sposób, poprzez implementację wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro. Rada Prezesów uważa za konieczne wprowadzenie niektórych zmian do zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń celem uwzględnienia w odniesieniu do aktywów rynkowych struktur kuponowych o potencjalnych ujemnych przepływach pieniężnych.
(5) Eurosystem wymaga dostarczania wyczerpujących i ujednoliconych danych o poszczególnych kredytach dotyczących puli aktywów generujących przepływ środków pieniężnych zabezpieczających papiery wartościowe zabezpieczone aktywami. Odpowiednie podmioty mają obowiązek przekazywania danych o poszczególnych kredytach do bazy danych o poszczególnych kredytach, której Eurosystem nadał taki status. W celu zapewnienia przejrzystości konieczne jest dalsze dookreślenie wymogów Eurosystemu dotyczących nadania statusu bazy danych o poszczególnych kredytach oraz faktycznego procesu nadawania tego statusu.
(6) Mając na uwadze zapewnienie odpowiedniej adekwatności zabezpieczeń w Eurosystemie, należy zmienić kryteria kwalifikacji należności kredytowych, a w szczególności kryterium dotyczące ograniczeń w realizacji zabezpieczenia. KBC powinny podjąć określone środki celem wyeliminowania lub ograniczenia ryzyka potrącenia, gdy akceptują należności kredytowe jako zabezpieczenie. Należności kredytowe zainicjowane przed 1 stycznia 2018 r., do których nie stosowały się te środki, mogą być przekazane na zabezpieczenie do 31 grudnia 2019 r. pod warunkiem spełnienia pozostałych kryteriów kwalifikacji.
(7) W celu ochrony Eurosystemu przed ryzykiem strat finansowych w przypadku niewykonania zobowiązań przez kontrahenta aktywa kwalifikowane przekazane na zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu powinny podlegać środkom kontroli ryzyka określonym w tytule VI części czwartej wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60). W wyniku regularnego przeglądu zasad kontroli ryzyka w Eurosystemie Rada Prezesów uznała, że konieczne jest wprowadzenie kilku korekt.
(8) Aktywa kwalifikowane muszą spełniać wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej zawarte w zasadach oceny kredytowej Eurosystemu, które określają procedury, zasady i metody zapewnienia zachowania wymogów Eurosystemu w zakresie wysokich standardów kredytowych aktywów kwalifikowanych. W wyniku przeglądu zasad oceny kredytowej Eurosystemu należy wprowadzić określone zmiany, w szczególności w odniesieniu do ogólnych kryteriów akceptacji zewnętrznych instytucji oceny wiarygodności kredytowej (instytucji ECAI) oraz dodatkowych wymogów operacyjnych dla instytucji ECAI w odniesieniu do zabezpieczonych obligacji.
(9) Należy dokonać kilku niewielkich zmian o charakterze technicznym z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości, przykładowo w odniesieniu do terminologii dotyczącej zabezpieczonych obligacji.
(10) Wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.344.102 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne 2016/2298 zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu |
| Data aktu: | 02/11/2016 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2016 |