uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 148 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
uwzględniając opinię Komitetu ds. Zatrudnienia 3 ,
(1) Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że państwa członkowskie i Unia działają w celu wypracowania skoordynowanej strategii dla zatrudnienia, w szczególności na rzecz wspierania wysokiego poziomu kwalifikacji i wyszkolenia pracowników i ich zdolności do dostosowywania się, jak również wspierania reagujących na zmiany gospodarcze rynków pracy, mając na względzie osiągnięcie celów określonych w art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
(2) Zaproponowana przez Komisję strategia "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu (zwana dalej »strategią "Europa 2020"«) umożliwia Unii ukierunkowanie swojej gospodarki na inteligentny i zrównoważony wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu, któremu to wzrostowi towarzyszy wysoki poziom zatrudnienia, wydajności i spójności społecznej. Pięć głównych celów stanowią cele wspólne, które wytyczają kierunek działań państw członkowskich, uwzględniając ich sytuacje wyjściowe i uwarunkowania krajowe, jak również sytuację i uwarunkowania Unii. W dniu 14 lipca 2015 r. Rada przyjęła zalecenie (UE) 2015/1184 4 w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii. Ponadto w dniu 5 października 2015 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2015/1848 5 w sprawie wytycznych dotyczących polityk zatrudnienia państw członkowskich na rok 2015 ("wytyczne dotyczące zatrudnienia"). Te dwa zestawy zaleceń stanowią zintegrowane wytyczne w sprawie realizacji strategii "Europa 2020" (zwane dalej »zintegrowanymi wytycznymi dla strategii "Europa 2020"«). Europejska strategia zatrudnienia ma kluczowe znaczenie dla wdrażania celów strategii "Europa 2020" w zakresie zatrudnienia i rynku pracy.
(3) Zintegrowane wytyczne dla strategii "Europa 2020" są zgodne z konkluzjami Rady Europejskiej z dnia 17 i 18 marca 2016 r. oraz z paktem stabilności i wzrostu. Wyznaczają one dokładny kierunek, w jakim państwa członkowskie powinny zmierzać, opracowując swoje krajowe programy reform i wdrażając reformy, a także odzwierciedlają współzależności. Wytyczne dotyczące zatrudnienia powinny stanowić podstawę wszelkich zaleceń, jakie Rada może kierować do poszczególnych państw członkowskich na podstawie art. 148 ust. 4 TFUE, równolegle z zaleceniami kierowanymi do poszczególnych państw członkowskich na podstawie art. 121 ust. 2 TFUE. Wytyczne dotyczące zatrudnienia powinny stanowić również podstawę opracowywania wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu, przesyłanego co roku przez Radę i Komisję do Rady Europejskiej.
(4) Analiza krajowych programów reform państw członkowskich zawartych we wspólnym sprawozdaniu o zatrudnieniu wskazuje na to, że państwa członkowskie powinny skupiać wszystkie wysiłki na zwiększaniu popytu na pracę, zwiększaniu podaży pracy, umiejętności i kompetencji, poprawie funkcjonowania rynku pracy, wspieraniu włączenia społecznego, zwalczaniu ubóstwa oraz promowaniu równych szans.
(5) Podczas realizacji wytycznych dotyczących zatrudnienia państwa członkowskie powinny zbadać możliwości skorzystania z Europejskiego Funduszu Socjalnego.
(6) Wytyczne dotyczące zatrudnienia nie powinny ulegać zmianom, aby można było skupić się na ich wdrażaniu. Aktualizacja wytycznych dotyczących zatrudnienia powinna zatem być ściśle ograniczona. W świetle oceny rozwoju sytuacji na rynkach pracy i sytuacji społecznej od przyjęcia wytycznych dotyczących zatrudnienia w 2015 r. ich aktualizacja nie jest konieczna. Powody przyjęcia wytycznych dotyczących zatrudnienia w roku 2015 pozostają aktualne, w związku z czym wytyczne te powinny zostać utrzymane,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.280.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2016/1838 w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich na rok 2016 |
| Data aktu: | 13/10/2016 |
| Data ogłoszenia: | 18/10/2016 |
| Data wejścia w życie: | 18/10/2016 |