a także mając na uwadze, co następuje:(1) W związku z wejściem w życie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "Traktatem") uprawnienia powierzone Komisji należy dostosować do postanowień art. 290 i 291 Traktatu.
(2) W świetle przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 2 , Komisja zobowiązała się, w drodze oświadczenia 3 , do dokonywania przeglądu aktów ustawodawczych, które zawierają obecnie odesłania do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą, zgodnie z kryteriami ustanowionymi w Traktacie.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 471/2009 4 przyznaje Komisji uprawnienia w celu wdrożenia niektórych przepisów tego rozporządzenia.
(4) W celu dostosowania rozporządzenia (WE) nr 471/2009 do art. 290 i 291 Traktatu należy zastąpić uprawnienia wykonawcze powierzone Komisji przez to rozporządzenie poprzez przyznanie jej uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych.
(5) W celu uwzględnienia zmian w kodeksie celnym lub przepisach wywodzących się z konwencji międzynarodowych, jak również zmian koniecznych ze względów metodologicznych i wynikających z potrzeby stworzenia skutecznego systemu gromadzenia danych oraz sporządzania statystyk, uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu powinny zostać przekazane Komisji w odniesieniu do:
- dostosowania wykazu procedur celnych lub przeznaczeń celnych,
- szczególnych towarów lub przepływów oraz innych lub szczególnych przepisów mających do nich zastosowanie,
- wyłączania towarów lub przepływów ze statystyk dotyczących handlu zagranicznego,
- gromadzenia danych, o których mowa w art. 4 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 471/2009,
- dalszego doprecyzowania danych statystycznych,
- wymogu dotyczącego ograniczonych zestawów danych w odniesieniu do szczególnych towarów lub przepływów, o których mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 471/2009, i danych przedstawianych zgodnie z art. 4 ust. 2 tego rozporządzenia,
- poziomu agregacji dla krajów partnerskich, towarów i walut w przypadku statystyk dotyczących handlu w podziale według waluty fakturowania.
Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 5 . W szczególności, aby zapewnić udział na równych zasadach Parlamentu Europejskiego i Rady w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(6) Komisja powinna zapewnić, aby te akty delegowane nie nakładały znacznych dodatkowych obciążeń na państwa członkowskie ani na respondentów i aby były jak najmniej kosztowne.
(7) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania rozporządzenia (WE) nr 471/2009, Komisji należy powierzyć uprawnienia wykonawcze, tak aby mogła ona przyjąć środki odnoszące się do:
- kodów i ich formatu, które należy stosować w odniesieniu do danych, o których mowa w art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia,
- łączenia danych o charakterystyce działalności z danymi zarejestrowanymi na podstawie przepisów tego artykułu, oraz
- jednolitej zawartości i zakresu przekazanych statystyk.
Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011.
(8) Komitet ds. Statystyk odnoszących się do Handlu Towarami z Państwami Trzecimi (zwany dalej "Komitetem Extrastat"), o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 471/2009, doradzał Komisji i wspierał ją w wykonywaniu uprawnień wykonawczych. W ramach strategii dotyczącej nowego Europejskiego Systemu Statystycznego (zwanego dalej "ESS"), której celem jest poprawa koordynacji i partnerstwa w ramach przejrzystej struktury ESS opartej na zasadzie hierarchiczności, Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (zwany dalej "Komitetem ds. ESS"), ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 6 , powinien pełnić rolę doradczą i wspierać Komisję w wykonywaniu jej uprawnień wykonawczych. W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 471/2009 powinno zostać zmienione przez zastąpienie odniesień do Komitetu Extrastat odniesieniami do Komitetu ds. ESS.
(9) W celu zapewnienia pewności prawa niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na procedury przyjmowania środków, które zostały wszczęte, lecz nie sfinalizowane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 471/2009,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 14 września 2016 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
M. SCHULZ |
I. KORČOK |
Przewodniczący |
Przewodniczący |