uwzględniając akt wspomniany w pkt 66t załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) 1 ) dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia, a w szczególności art. 11 ust. 3 lit. c) tego aktu, oraz
mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie rozporządzenia ramowego Królestwo Norwegii ("Norwegia") przyjmuje plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (ang. functional airspace block, "FAB") zawierające wiążące docelowe parametry krajowe lub wiążące docelowe parametry na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W rozporządzeniu tym przewidziano również, że Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") dokonuje oceny spójności przedmiotowych docelowych parametrów na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d) tego rozporządzenia, oraz że Urząd może podjąć decyzję o wydaniu zaleceń w przypadku stwierdzenia, że kryteria te nie zostały spełnione. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w akcie wspomnianym w pkt 66xf załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 2 ) ("rozporządzenie w sprawie skuteczności działania") dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia.
(2) Decyzją wykonawczą Komisja 2014/132/UE 3 przyjęto ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej obowiązujące w drugim okresie odniesienia (lata 2015-2019), które zostały włączone do pkt 66xe załącznika XIII do Porozumienia EOG.
(3) Norwegia przedłożyła Urzędowi plany skuteczności działania na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej wraz z innymi państwami wchodzącymi w skład Północnoeuropejskiego Bloku Przestrzeni Powietrznej (North European Functional Airspace Block, "NEFAB") w piśmie z dnia 17 lipca 2014 r. (dokument nr 716241). Plan następnie zmieniano w drodze sprostowań; ostatnie z nich nosi datę 14 listopada 2014 r. Dokonując oceny, Urząd opierał się na najbardziej aktualnych informacjach spośród przedłożonych.
(4) Organ weryfikujący skuteczność działania, który pomaga Urzędowi ocenić wdrażanie systemu skuteczności działania na podstawie art. 3 rozporządzenia w sprawie skuteczności działania, przedłożył Urzędowi raport dotyczący oceny początkowej dnia 7 października 2014 r., a dnia 15 grudnia 2014 r. - zaktualizowaną wersję tego raportu. Urząd otrzymał od organu weryfikującego skuteczność działania raporty dotyczące monitorowania planów skuteczności działania i parametrów docelowych oparte na informacjach przedłożonych przez krajowe organy nadzoru zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie skuteczności działania.
(5) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego bezpieczeństwa oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, w zakresie efektywności zarządzania bezpieczeństwem i zastosowania klasyfikacji dotkliwości w oparciu o metodologię narzędzia analizy ryzyka (Risk Analysis Tool, "RAT") zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(6) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego ochrony środowiska oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 3 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania. W ocenie używa się odpowiednich wartości referencyjnych dotyczących FAB dla horyzontalnej efektywności lotu na trasie dla faktycznej trajektorii obliczonych przez menedżera sieci i określonych w planie operacyjnym sieci (2014- 2018/2019) w najnowszej wersji z czerwca 2014 r. ("plan operacyjny sieci"), które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnego docelowego parametru skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(7) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego przepustowości oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, w zakresie opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (Air Traffic Flow Management, "ATFM") na trasie zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania w oparciu o odpowiednie wartości referencyjne dla przepustowości dotyczące FAB obliczone przez menedżera sieci i określone w planie operacyjnym sieci, które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnego docelowego parametru skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że docelowe parametry przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(8) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego efektywności kosztowej oceniono docelowe parametry przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, wyrażone w ustalonych kosztach jednostkowych na trasie zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 5 w związku z pkt 1 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognozę ruchu) oraz poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu z państwami o zbliżonym otoczeniu operacyjnym i ekonomicznym. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.
(9) W związku z tym Urząd uznał, że docelowe parametry zawarte w planach skuteczności działania opracowanych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi wszystkich czterech kluczowych obszarów skuteczności działania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.230.45 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 83/15/COL dotycząca spójności niektórych parametrów docelowych zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej przedłożonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z ustalonymi na drugi okres odniesienia ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania |
| Data aktu: | 18/03/2015 |
| Data ogłoszenia: | 25/08/2016 |