a także mając na uwadze, co następuje:(1) Szybkie ukończenie budowy w pełni funkcjonującego i wzajemnie połączonego wewnętrznego rynku energii ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania bezpieczeństwa dostaw energii, zwiększenia konkurencyjności oraz zapewnienia wszystkim konsumentom możliwości nabywania energii po przystępnych cenach.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 714/2009 ustanawia niedyskryminacyjne przepisy dotyczące dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego energii elektrycznej. W art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE 2 zobowiązano ponadto państwa członkowskie lub - w przypadku gdy państwa członkowskie tak postanowiły - organy regulacyjne do zapewnienia m.in. opracowania obiektywnych i niedyskryminujących przepisów technicznych ustalających minimalne wymogi dotyczące projektu technicznego i eksploatacji na potrzeby przyłączenia do systemu. Jeśli wymogi te stanowią jednocześnie warunki przyłączenia do sieci krajowych, art. 37 ust. 6 tej dyrektywy nakłada na organy regulacyjne odpowiedzialność za ustalenie lub zatwierdzenie przynajmniej metod stosowanych do ich wyliczania lub ustalania. W celu zapewnienia bezpieczeństwa wzajemnie połączonego systemu przesyłowego niezbędne jest ustalenie jednolitego rozumienia wymogów dotyczących przyłączenia do sieci instalacji odbiorczych i systemów dystrybucyjnych, w tym zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Wspomniane wymogi, które przyczyniają się do zachowania, utrzymywania i przywracania bezpieczeństwa systemu w celu ułatwienia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego energii elektrycznej między obszarami synchronicznymi oraz w ich obrębie, a także osiągnięcia efektywności kosztowej, należy postrzegać jako kwestie o charakterze transgranicznym związane z siecią oraz integracją rynku.
(3) Należy określić zharmonizowane zasady dotyczące przyłączania instalacji odbiorczych i systemów dystrybucyjnych do sieci, aby zapewnić jasne ramy prawne dla połączeń sieciowych, ułatwić obrót energią elektryczną w całej Unii, zapewnić bezpieczeństwo systemu, ułatwić integrację odnawialnych źródeł energii, zwiększyć konkurencję i umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie sieci i zasobów z korzyścią dla konsumentów.
(4) Bezpieczeństwa systemu nie można zapewnić bez uwzględnienia zdolności technicznych wszystkich użytkowników. Do tej pory za zapewnienie zdolności technicznych odpowiadały przede wszystkim instalacje wytwarzające energię. W przyszłości jednak bardziej znaczącą rolę w tym względzie będą odgrywać instalacje odbiorcze. Istotnymi warunkami bezpieczeństwa systemu są regularna koordynacja na poziomie sieci przesyłowych i dystrybucyjnych oraz odpowiednie działanie przyłączonych do tych sieci urządzeń, które powinny posiadać wystarczającą odporność, aby eliminować zakłócenia oraz pomagać w zapobieganiu poważnym przerwom lub ułatwiać przywracanie działania systemu po jego załamaniu.
(5) Przy ustalaniu lub zatwierdzaniu taryf przesyłowych lub dystrybucyjnych bądź metod taryfikacji, lub też przy zatwierdzaniu warunków przyłączenia i dostępu do sieci krajowych zgodnie z art. 37 ust. 1 i 6 dyrektywy 2009/72/WE oraz z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 714/2009, organy regulacyjne powinny uwzględniać uzasadnione koszty rzeczywiście ponoszone przez operatorów systemów w związku ze stosowaniem niniejszego rozporządzenia.
(6) Poszczególne synchroniczne systemy elektroenergetyczne w Unii mają różne właściwości, które należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu wymogów dla przyłączenia odbioru. Właściwe jest zatem uwzględnienie specyfiki regionalnej podczas ustanawiania przepisów dotyczących przyłączenia ich do sieci, zgodnie z wymogami art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 714/2009.
(7) Ze względu na konieczność zagwarantowania pewności prawa wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do nowych instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, nowych instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, nowych systemów dystrybucyjnych oraz nowych jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych operatorów systemów przesyłowych ("OSP"). Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do istniejących instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących systemów dystrybucyjnych ani do istniejących jednostek odbiorczych, które są lub mogą być wykorzystywane przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP. Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć również zastosowania do nowych lub istniejących instalacji odbiorczych na poziomie dystrybucji, chyba że służą one do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP. Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny jednak mieć zastosowanie, jeżeli na podstawie ewolucji wymogów systemu i pełnej analizy kosztów i korzyści postanowi tak właściwy organ regulacyjny lub państwo członkowskie, lub w przypadku przeprowadzenia znaczącej modernizacji bądź wymiany sprzętu w istniejącej instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, istniejącej instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego, istniejącym systemie dystrybucyjnym lub istniejącej jednostce odbiorczej w ramach instalacji odbiorczej lub zamkniętego systemu dystrybucyjnego przyłączonego pod napięciem powyżej 1 000 V, która to modernizacja lub wymiana ma wpływ na ich zdolności techniczne.
(8) Regulacja zapotrzebowania jest ważnym instrumentem służącym zwiększeniu elastyczności wewnętrznego rynku energii i ułatwiającym optymalne wykorzystanie sieci. Powinna ona opierać się na działaniach odbiorców lub ich zgodzie na podejmowanie działań w ich imieniu przez osobę trzecią. Właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego ("OZSD") może oferować usługi regulacji zapotrzebowania uczestnikom rynku oraz operatorom systemów do celów bezpieczeństwa sieci. W tym drugim przypadku właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego powinien zapewnić spełnienie wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu przez nowe jednostki odbiorcze wykorzystywane do świadczenia tych usług, czy to indywidualnie, czy też łącznie w ramach zagregowanego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej. W tym kontekście kluczową rolę w łączeniu zdolności regulacji zapotrzebowania mają do odegrania osoby trzecie, na których może spoczywać obowiązek zapewnienia tych usług i odpowiedzialność za ich rzetelność w przypadkach, w których właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego przekazał im te obowiązki. 3
(9) Wymogi powinny opierać się na zasadach niedyskryminacji i przejrzystości, jak również na zasadzie równowagi między najwyższą sprawnością ogólną i najniższym łącznym kosztem dla wszystkich zainteresowanych stron. OSP i operatorzy systemów dystrybucyjnych ("OSD"), w tym OZSD, mogą brać pod uwagę wspomniane elementy przy określaniu wymogów zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, uznając jednocześnie, że progi służące określeniu, czy system jest systemem przesyłowym czy też systemem dystrybucyjnym, są ustalane na poziomie krajowym.
(10) Wymogi mające zastosowanie do instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego powinny określać zdolności na jego przyłączach oraz niezbędne odpowiedzi automatyczne i wymianę danych. Wymogi te mają na celu zapewnienie zdolności systemu przesyłowego do pracy oraz zdolności do wykorzystania wbudowanej odpowiedzi wytwarzania i odpowiedzi odbioru sieci w różnych zakresach pracy systemu i w sytuacjach krytycznych.
(11) Wymogi mające zastosowanie do systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego lub do innego systemu dystrybucyjnego powinny określać zakresy pracy tych systemów oraz niezbędne odpowiedzi automatyczne i wymianę danych. Wymogi te powinny zapewniać skuteczny rozwój i zdolność systemu przesyłowego do pracy oraz zdolność do wykorzystania wbudowanej odpowiedzi wytwarzania i odpowiedzi odbioru sieci w różnych zakresach pracy systemu i w sytuacjach krytycznych.
(12) Wymogi mające zastosowanie do jednostki odbiorczej wykorzystywanej przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP powinny zapewniać zdolność do wykorzystania odpowiedzi odbioru w zakresach pracy systemu, minimalizując w ten sposób występowanie sytuacji krytycznych.
(13) Koszty i obciążenia administracyjne zawiązane z zapewnianiem odpowiedzi odbioru powinny mieścić się w rozsądnych granicach, zwłaszcza w odniesieniu do odbiorców krajowych, którzy będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w przekształceniach w kierunku społeczeństwa niskoemisyjnego, którego rozwój nie powinien być niepotrzebnie obciążany zadaniami administracyjnymi.
(14) Ze względu na swój transgraniczny wpływ niniejsze rozporządzenie powinno zmierzać do ustanowienia tych samych wymogów w zakresie częstotliwości dla wszystkich poziomów napięcia, co najmniej w obrębie poszczególnych obszarów synchronicznych. Jest to konieczne, ponieważ w ramach obszaru synchronicznego zmiana częstotliwości w jednym państwie członkowskim będzie bezpośrednio wpływać na częstotliwość we wszystkich państwach członkowskich i może powodować uszkodzenia urządzeń.
(15) Zakresy napięcia powinny być koordynowane w ramach wzajemnie połączonych systemów, ponieważ mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznego planowania i działania systemu energetycznego w ramach obszaru synchronicznego. Odłączenia spowodowane zakłóceniami napięcia mają wpływ na sąsiednie systemy. Brak określenia zakresów napięcia mógłby doprowadzić do powszechnej niepewności przy planowaniu i podczas pracy systemu, jeśli chodzi o pracę poza normalnymi warunkami eksploatacji.
(16) Należy wprowadzić odpowiednie i proporcjonalne testy zgodności, tak aby operatorzy systemów mogli zapewnić bezpieczeństwo eksploatacji. Zgodnie z art. 37 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2009/72/WE organy regulacyjne są odpowiedzialne za zapewnienie dopełnienia przez operatorów systemów obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.
(17) W celu zapewnienia pełnej integracji rynku organy regulacyjne, państwa członkowskie oraz operatorzy systemów powinni zagwarantować możliwie najszersze zharmonizowanie wymogów dotyczących przyłączenia do sieci w procesie opracowywania i zatwierdzania tych wymogów. Przy opracowywaniu wymogów dotyczących przyłączenia należy w szczególności uwzględnić ugruntowane normy techniczne.
(18) Operatorzy systemów nie powinni określać wymogów technicznych dla urządzeń, które to wymogi utrudniałyby swobodny przepływ towarów w ramach rynku wewnętrznego. Jeśli operatorzy systemów wprowadzają specyfikacje techniczne, których wynikiem są wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu urządzeń, dane państwo członkowskie powinno postępować zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 8 i 9 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(19) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić procedurę dotyczącą przyznawania odstępstw od jego przepisów w celu uwzględnienia warunków lokalnych w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy zastosowanie się do przedmiotowych przepisów mogłoby zagrozić stabilności sieci lokalnej lub gdy bezpieczna eksploatacja instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego lub jednostki odbiorczej wykorzystywanej przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP może wymagać warunków eksploatacji, które nie są zgodne z niniejszym rozporządzeniem.
(20) Właściciele instalacji odbiorczych i właściwi operatorzy systemów powinni mieć możliwość proponowania odstępstw dla określonych klas instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, systemów dystrybucyjnych i jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP, pod warunkiem uzyskania zatwierdzenia od właściwego organu regulacyjnego lub innego organu właściwego w danym państwie członkowskim.
(21) Zgodnie z art. 28 dyrektywy 2009/72/WE, państwa członkowskie mogą w pewnych okolicznościach postanowić o zaklasyfikowaniu systemu dystrybuującego energię elektryczną jako zamkniętego systemu dystrybucyjnego. Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do zamkniętych systemów dystrybucyjnych jedynie wówczas, gdy państwa członkowskie postanowiły tak zgodnie z art. 28 dyrektywy 2009/72/WE.
(22) Niniejsze rozporządzenie, które przyjęto na podstawie rozporządzenia (WE) nr 714/2009, uzupełnia to rozporządzenie i stanowi jego integralną część. Odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 714/2009 w innych aktach prawnych należy rozumieć jako odniesienia także do niniejszego rozporządzenia.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55).
3 Motyw 8 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
4 Dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.U. L 197 z 25.7.2015, s. 24).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/631 z dnia 14 kwietnia 2016 r. ustanawiające kodeks sieci dotyczący wymogów w zakresie przyłączenia jednostek wytwórczych do sieci (Dz.U. L 112 z 27.4.2016, s. 1).
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 543/2013 z dnia 14 czerwca 2013 r. w sprawie dostarczania i publikowania danych na rynkach energii elektrycznej, zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 (Dz.U. L 163 z 15.6.2013, s. 1).
9 Art. 2 pkt 4) zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
10 Art. 2 pkt 16) zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
11 Art. 2 pkt 19) zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
12 Art. 2 pkt 20) zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
13 Art. 2 pkt 21) zmieniony przez pkt 2 i 4 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
14 Art. 13 ust. 6 zmieniony przez pkt 5 i 6 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
15 Art. 16 ust. 1 zmieniony przez pkt 7 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
16 Art. 16 ust. 2 zmieniony przez pkt 8 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
17 Art. 16 ust. 3 zmieniony przez pkt 9 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
18 Art. 16 ust. 4 zmieniony przez pkt 10 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
19 Art. 17 tytuł zmieniony przez pkt 11 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
20 Art. 17 ust. 1 zmieniony przez pkt 12 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
21 Art. 17 ust. 3 zmieniony przez pkt 13 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
22 Art. 17 ust. 4 zmieniony przez pkt 14 i 15 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
23 Art. 19 ust. 1 lit. a) zmieniona przez pkt 16 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
24 Art. 19 ust. 1 pkt 2) zmieniony przez pkt 17 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
25 Art. 19 ust. 4 lit. b) zmieniona przez pkt 6 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
26 Art. 19 ust. 4 lit. c) zmieniona przez pkt 18 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
27 Art. 21 ust. 3 lit. b) zmieniona przez pkt 19 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
28 Art. 21 ust. 4 lit. a) zmieniona przez pkt 20 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
29 Art. 21 ust. 5 zmieniony przez pkt 21 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
30 Art. 23 ust. 2 zmieniony przez pkt 22 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
31 Art. 24 ust. 3 lit. e) zmieniona przez pkt 23 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
32 Art. 24 ust. 4 zmieniony przez pkt 24 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
33 Art. 27 ust. 1 lit. a) zmieniona przez pkt 25 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
34 Art. 27 ust. 1 lit. b) zmieniona przez pkt 26 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
35 Art. 27 ust. 2 zmieniony przez pkt 27 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
36 Art. 28 ust. 2 zmieniony przez pkt 1 i 28-33 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
37 Art. 28 ust. 3 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
38 Art. 29 ust. 2 zmieniony przez pkt 1, 4 i 34-35 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
39 Art. 30 ust. 2 lit. a) zmieniona przez pkt 36 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
40 Art. 30 ust. 2 lit. b) zmieniona przez pkt 36 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
41 Art. 35 ust. 1 zmieniony przez pkt 37 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
42 Art. 35 ust. 3 lit. c) zmieniona przez pkt 38 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
43 Art. 35 ust. 3 lit. e) zmieniona przez pkt 39 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
44 Art. 35 ust. 5 zmieniony przez pkt 40 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
45 Art. 37 ust. 3 zmieniony przez pkt 41 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
46 Art. 39 ust. 3 zmieniony przez pkt 41 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
47 Art. 41 ust. 1 zmieniony przez pkt 42 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
48 Art. 41 ust. 1 lit. a) zmieniona przez pkt 1 i 29 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
49 Art. 41 ust. 2 lit. a) zmieniona przez pkt 1 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.
50 Art. 53 tytuł zmieniony przez pkt 43 sprostowania z dnia 20 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 września 2016 r.