uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 11, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Szybkie ukończenie budowy w pełni funkcjonującego i wzajemnie połączonego wewnętrznego rynku energii ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania bezpieczeństwa dostaw energii, zwiększenia konkurencyjności oraz zapewnienia wszystkim konsumentom możliwości nabywania energii po przystępnych cenach.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 714/2009 ustanawia niedyskryminacyjne przepisy dotyczące dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego energii elektrycznej. W art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE 2 zobowiązano ponadto państwa członkowskie lub - w przypadku gdy państwa członkowskie tak postanowiły - organy regulacyjne do zapewnienia m.in. opracowania obiektywnych i niedyskryminujących przepisów technicznych ustalających minimalne wymogi dotyczące projektu technicznego i eksploatacji na potrzeby przyłączenia do systemu. Jeśli wymogi te stanowią jednocześnie warunki przyłączenia do sieci krajowych, art. 37 ust. 6 tej dyrektywy nakłada na organy regulacyjne odpowiedzialność za ustalenie lub zatwierdzenie przynajmniej metod stosowanych do ich wyliczania lub ustalania. W celu zapewnienia bezpieczeństwa wzajemnie połączonego systemu przesyłowego niezbędne jest ustalenie jednolitego rozumienia wymogów dotyczących przyłączenia do sieci instalacji odbiorczych i systemów dystrybucyjnych, w tym zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Wspomniane wymogi, które przyczyniają się do zachowania, utrzymywania i przywracania bezpieczeństwa systemu w celu ułatwienia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego energii elektrycznej między obszarami synchronicznymi oraz w ich obrębie, a także osiągnięcia efektywności kosztowej, należy postrzegać jako kwestie o charakterze transgranicznym związane z siecią oraz integracją rynku.
(3) Należy określić zharmonizowane zasady dotyczące przyłączania instalacji odbiorczych i systemów dystrybucyjnych do sieci, aby zapewnić jasne ramy prawne dla połączeń sieciowych, ułatwić obrót energią elektryczną w całej Unii, zapewnić bezpieczeństwo systemu, ułatwić integrację odnawialnych źródeł energii, zwiększyć konkurencję i umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie sieci i zasobów z korzyścią dla konsumentów.
(4) Bezpieczeństwa systemu nie można zapewnić bez uwzględnienia zdolności technicznych wszystkich użytkowników. Do tej pory za zapewnienie zdolności technicznych odpowiadały przede wszystkim instalacje wytwarzające energię. W przyszłości jednak bardziej znaczącą rolę w tym względzie będą odgrywać instalacje odbiorcze. Istotnymi warunkami bezpieczeństwa systemu są regularna koordynacja na poziomie sieci przesyłowych i dystrybucyjnych oraz odpowiednie działanie przyłączonych do tych sieci urządzeń, które powinny posiadać wystarczającą odporność, aby eliminować zakłócenia oraz pomagać w zapobieganiu poważnym przerwom lub ułatwiać przywracanie działania systemu po jego załamaniu.
(5) Przy ustalaniu lub zatwierdzaniu taryf przesyłowych lub dystrybucyjnych bądź metod taryfikacji, lub też przy zatwierdzaniu warunków przyłączenia i dostępu do sieci krajowych zgodnie z art. 37 ust. 1 i 6 dyrektywy 2009/72/WE oraz z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 714/2009, organy regulacyjne powinny uwzględniać uzasadnione koszty rzeczywiście ponoszone przez operatorów systemów w związku ze stosowaniem niniejszego rozporządzenia.
(6) Poszczególne synchroniczne systemy elektroenergetyczne w Unii mają różne właściwości, które należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu wymogów dla przyłączenia odbioru. Właściwe jest zatem uwzględnienie specyfiki regionalnej podczas ustanawiania przepisów dotyczących przyłączenia ich do sieci, zgodnie z wymogami art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 714/2009.
(7) Ze względu na konieczność zagwarantowania pewności prawa wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do nowych instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, nowych instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, nowych systemów dystrybucyjnych oraz nowych jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych operatorów systemów przesyłowych ("OSP"). Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do istniejących instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących systemów dystrybucyjnych ani do istniejących jednostek odbiorczych, które są lub mogą być wykorzystywane przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP. Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć również zastosowania do nowych lub istniejących instalacji odbiorczych na poziomie dystrybucji, chyba że służą one do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP. Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny jednak mieć zastosowanie, jeżeli na podstawie ewolucji wymogów systemu i pełnej analizy kosztów i korzyści postanowi tak właściwy organ regulacyjny lub państwo członkowskie, lub w przypadku przeprowadzenia znaczącej modernizacji bądź wymiany sprzętu w istniejącej instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, istniejącej instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego, istniejącym systemie dystrybucyjnym lub istniejącej jednostce odbiorczej w ramach instalacji odbiorczej lub zamkniętego systemu dystrybucyjnego przyłączonego pod napięciem powyżej 1 000 V, która to modernizacja lub wymiana ma wpływ na ich zdolności techniczne.
(8) Regulacja zapotrzebowania jest ważnym instrumentem służącym zwiększeniu elastyczności wewnętrznego rynku energii i ułatwiającym optymalne wykorzystanie sieci. Powinna ona opierać się na działaniach odbiorców lub ich zgodzie na podejmowanie działań w ich imieniu przez osobę trzecią. Właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego ("OZSD") może oferować usługi regulacji zapotrzebowania uczestnikom rynku oraz operatorom systemów do celów bezpieczeństwa sieci. W tym drugim przypadku właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego powinien zapewnić spełnienie wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu przez nowe jednostki odbiorcze wykorzystywane do świadczenia tych usług, czy to indywidualnie, czy też łącznie w ramach zagregowanego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej. W tym kontekście kluczową rolę w łączeniu zdolności regulacji zapotrzebowania mają do odegrania osoby trzecie, na których może spoczywać obowiązek zapewnienia tych usług i odpowiedzialność za ich rzetelność w przypadkach, w których właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego przekazał im te obowiązki. 3
(9) Wymogi powinny opierać się na zasadach niedyskryminacji i przejrzystości, jak również na zasadzie równowagi między najwyższą sprawnością ogólną i najniższym łącznym kosztem dla wszystkich zainteresowanych stron. OSP i operatorzy systemów dystrybucyjnych ("OSD"), w tym OZSD, mogą brać pod uwagę wspomniane elementy przy określaniu wymogów zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, uznając jednocześnie, że progi służące określeniu, czy system jest systemem przesyłowym czy też systemem dystrybucyjnym, są ustalane na poziomie krajowym.
(10) Wymogi mające zastosowanie do instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego powinny określać zdolności na jego przyłączach oraz niezbędne odpowiedzi automatyczne i wymianę danych. Wymogi te mają na celu zapewnienie zdolności systemu przesyłowego do pracy oraz zdolności do wykorzystania wbudowanej odpowiedzi wytwarzania i odpowiedzi odbioru sieci w różnych zakresach pracy systemu i w sytuacjach krytycznych.
(11) Wymogi mające zastosowanie do systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego lub do innego systemu dystrybucyjnego powinny określać zakresy pracy tych systemów oraz niezbędne odpowiedzi automatyczne i wymianę danych. Wymogi te powinny zapewniać skuteczny rozwój i zdolność systemu przesyłowego do pracy oraz zdolność do wykorzystania wbudowanej odpowiedzi wytwarzania i odpowiedzi odbioru sieci w różnych zakresach pracy systemu i w sytuacjach krytycznych.
(12) Wymogi mające zastosowanie do jednostki odbiorczej wykorzystywanej przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP powinny zapewniać zdolność do wykorzystania odpowiedzi odbioru w zakresach pracy systemu, minimalizując w ten sposób występowanie sytuacji krytycznych.
(13) Koszty i obciążenia administracyjne zawiązane z zapewnianiem odpowiedzi odbioru powinny mieścić się w rozsądnych granicach, zwłaszcza w odniesieniu do odbiorców krajowych, którzy będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w przekształceniach w kierunku społeczeństwa niskoemisyjnego, którego rozwój nie powinien być niepotrzebnie obciążany zadaniami administracyjnymi.
(14) Ze względu na swój transgraniczny wpływ niniejsze rozporządzenie powinno zmierzać do ustanowienia tych samych wymogów w zakresie częstotliwości dla wszystkich poziomów napięcia, co najmniej w obrębie poszczególnych obszarów synchronicznych. Jest to konieczne, ponieważ w ramach obszaru synchronicznego zmiana częstotliwości w jednym państwie członkowskim będzie bezpośrednio wpływać na częstotliwość we wszystkich państwach członkowskich i może powodować uszkodzenia urządzeń.
(15) Zakresy napięcia powinny być koordynowane w ramach wzajemnie połączonych systemów, ponieważ mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznego planowania i działania systemu energetycznego w ramach obszaru synchronicznego. Odłączenia spowodowane zakłóceniami napięcia mają wpływ na sąsiednie systemy. Brak określenia zakresów napięcia mógłby doprowadzić do powszechnej niepewności przy planowaniu i podczas pracy systemu, jeśli chodzi o pracę poza normalnymi warunkami eksploatacji.
(16) Należy wprowadzić odpowiednie i proporcjonalne testy zgodności, tak aby operatorzy systemów mogli zapewnić bezpieczeństwo eksploatacji. Zgodnie z art. 37 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2009/72/WE organy regulacyjne są odpowiedzialne za zapewnienie dopełnienia przez operatorów systemów obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.
(17) W celu zapewnienia pełnej integracji rynku organy regulacyjne, państwa członkowskie oraz operatorzy systemów powinni zagwarantować możliwie najszersze zharmonizowanie wymogów dotyczących przyłączenia do sieci w procesie opracowywania i zatwierdzania tych wymogów. Przy opracowywaniu wymogów dotyczących przyłączenia należy w szczególności uwzględnić ugruntowane normy techniczne.
(18) Operatorzy systemów nie powinni określać wymogów technicznych dla urządzeń, które to wymogi utrudniałyby swobodny przepływ towarów w ramach rynku wewnętrznego. Jeśli operatorzy systemów wprowadzają specyfikacje techniczne, których wynikiem są wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu urządzeń, dane państwo członkowskie powinno postępować zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 8 i 9 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(19) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić procedurę dotyczącą przyznawania odstępstw od jego przepisów w celu uwzględnienia warunków lokalnych w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy zastosowanie się do przedmiotowych przepisów mogłoby zagrozić stabilności sieci lokalnej lub gdy bezpieczna eksploatacja instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego lub jednostki odbiorczej wykorzystywanej przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP może wymagać warunków eksploatacji, które nie są zgodne z niniejszym rozporządzeniem.
(20) Właściciele instalacji odbiorczych i właściwi operatorzy systemów powinni mieć możliwość proponowania odstępstw dla określonych klas instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, systemów dystrybucyjnych i jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP, pod warunkiem uzyskania zatwierdzenia od właściwego organu regulacyjnego lub innego organu właściwego w danym państwie członkowskim.
(21) Zgodnie z art. 28 dyrektywy 2009/72/WE, państwa członkowskie mogą w pewnych okolicznościach postanowić o zaklasyfikowaniu systemu dystrybuującego energię elektryczną jako zamkniętego systemu dystrybucyjnego. Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do zamkniętych systemów dystrybucyjnych jedynie wówczas, gdy państwa członkowskie postanowiły tak zgodnie z art. 28 dyrektywy 2009/72/WE.
(22) Niniejsze rozporządzenie, które przyjęto na podstawie rozporządzenia (WE) nr 714/2009, uzupełnia to rozporządzenie i stanowi jego integralną część. Odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 714/2009 w innych aktach prawnych należy rozumieć jako odniesienia także do niniejszego rozporządzenia.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.223.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/1388 ustanawiające kodeks sieci dotyczący przyłączenia odbioru |
| Data aktu: | 17/08/2016 |
| Data ogłoszenia: | 18/08/2016 |
| Data wejścia w życie: | 07/09/2016, 17/08/2019 |