uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności pierwszej z możliwości wymienionych w art. 21 ust. 3,
(1) Dyrektywą Komisji 2001/99/WE 2 wpisano przedmiotową substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 zatwierdzenie substancji czynnej glifosat upływa 6 miesięcy od daty otrzymania przez Komisję opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów lub dnia 31 grudnia 2017 r., w zależności od tego, która z tych dat przypada wcześniej.
(4) W dniu 30 października 2015 r. 5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przekazał Komisji oświadczenie w sprawie oceny toksykologicznej polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2), która to substancja jest często stosowana jako składnik obojętny w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. W opinii tej stwierdzono, że - w porównaniu z glifosatem - odnotowano znaczącą toksyczność polietoksylowanej aminy łojowej we wszystkich badanych punktach końcowych. Wskazano na dodatkowe obawy związane z potencjalnym negatywnym wpływem na zdrowie ludzi polietoksylowanej aminy łojowej stosowanej w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Urząd uznał ponadto, że toksyczność, która wynika z danych medycznych dotyczących działania środków ochrony roślin zawierających glifosat na organizm ludzki, najprawdopodobniej wynika w przeważającym stopniu z obecności polietoksylowanej aminy łojowej w postaci użytkowej.
(5) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 6 , w związku z art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, państwa członkowskie powinny zachęcać do opracowywania i wdrażania integrowanej ochrony roślin oraz stosowania alternatywnych podejść lub technik mających na celu zmniejszenie zależności od stosowania pestycydów. Jako że środki ochrony roślin zawierające glifosat są powszechnie stosowane w ramach zastosowań nierolniczych, państwa członkowskie powinny zapewnić zminimalizowanie lub zakazanie stosowania środków ochrony roślin zawierających glifosat na takich obszarach, jak parki i ogrody publiczne, tereny sportowe i rekreacyjne, tereny szkół i place zabaw oraz tereny położone w bliskim sąsiedztwie placówek opieki zdrowotnej.
(6) Środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w ramach zastosowań przed zbiorami. W pewnych sytuacjach stosowanie przed zbiorami mające na celu zahamowanie lub uniemożliwienie niepożądanego wzrostu chwastów są zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Okazuje się jednak, że środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w celu kontroli czasu zbioru lub optymalizacji młócki, choć zastosowań takich nie można uznać za zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Takie zastosowania mogą więc być niezgodne z przepisami art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Przy udzielaniu zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin państwa członkowskie powinny zatem zwracać szczególną uwagę na zgodność zastosowań przed zbiorami z dobrą praktyką rolniczą.
(7) Komisja zwróciła się do powiadamiających o przedłożenie uwag.
(8) W świetle obecnej wiedzy naukowej i technicznej należy zmienić warunki stosowania przedmiotowej substancji czynnej, w szczególności poprzez wykluczenie stosowania składnika obojętnego - polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2) w środkach ochrony roślin zawierających glifosat.
(9) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.
(10) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 sporządza się wykaz składników obojętnych, których włączanie w skład środka ochrony roślin nie jest dozwolone. Komisja, Urząd i państwa członkowskie rozpoczęły prace nad stworzeniem takiego wykazu. W pracach tych Komisja zwróci szczególną uwagę na potencjalnie szkodliwe składniki obojętne stosowane w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Wykaz niedopuszczalnych składników obojętnych ustanowiony zostanie w przyszłości odrębnym aktem zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.208.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/1313 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej glifosat |
| Data aktu: | 01/08/2016 |
| Data ogłoszenia: | 02/08/2016 |
| Data wejścia w życie: | 22/08/2016 |