uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlorotalonilu, propamokarbu, tiakloprydu i trifloksy-strobiny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP ametoktradyny, flonikamidu, fluazynamu, fluoksastrobiny i protiokonazolu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. NDP difenyloaminy określono w załączniku V oraz w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W odniesieniu do halauksyfenu metylu nie określono szczególnych NDP, a substancja ta nie została ujęta w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną ametoktradynę na powierzchni szałwii lekarskiej i bazylii pospolitej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku flonikamidu podobny wniosek złożono w odniesieniu do papryki, brukselki/kapusty brukselskiej, grochu (bez strąków), nasion bawełny, jęczmienia, owsa zwyczajnego i żyta zwyczajnego. W przypadku fluazynamu podobny wniosek złożono w odniesieniu do pomidorów. W przypadku fluoksastrobiny i protioko-nazolu podobny wniosek złożono w odniesieniu do szalotki. W przypadku propamokarbu podobny wniosek złożono w odniesieniu do porów. W przypadku tiakloprydu podobny wniosek złożono w odniesieniu do słonecznika bulwiastego.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący stosowania chlorotalonilu na powierzchni żurawin. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych Ameryki skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(7) W przypadku propamokarbu Urząd zaleca określenie nowego NDP na powierzchni porów na poziomie 30 mg/kg, który to poziom ustalono poprzez zaokrąglenie w górę wartości 20 mg/kg obliczonej przy zastosowaniu kalkulatora Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jeśli zastosuje się współczynnik zmiany stężenia pod wpływem gotowania wynoszący 0,88 uzyskany poprzez przeniesienie z roślin liściastych na pory, proponowany NDP nie doprowadzi do przekroczenia ostrej dawki referencyjnej, a zatem będzie bezpieczny dla konsumenta. Jednak ze względu na obiekcje przedstawione przez niektóre państwa członkowskie należy raczej zaniechać zaokrąglenia i określić ów NDP na poziomie 20 mg/kg. Wartość taka jest odpowiednia w stosunku do zamierzonych zastosowań porów.
(8) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Urząd stwierdził ponadto, że ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(9) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 772/2013 3 ustanowiono tymczasowe NDP difenyloaminy w odniesieniu do jabłek i gruszek. Z danych z monitorowania wynika, że nadal występuje niemożliwe do uniknięcia zanieczyszczenie krzyżowe dotykające jabłek i gruszek niepoddanych działaniu pestycydów. Aby dać podmiotom gospodarczym wystarczającą ilość czasu na całkowite usunięcie pozostałości difenyloaminy z miejsc składowych, należy utrzymać wspomniane tymczasowe NDP, które zostaną poddane przeglądowi. W przeglądzie uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(10) W dniu 5 lipca 2013 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego 4 przyjęła kodeksowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (CXL) trifloksystrobiny w oliwkach do produkcji oliwy. CXL jest bezpieczny dla konsumentów w Unii 5 , ze względu na co należy go włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(11) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1200 6 zmieniono szereg NDP tiakloprydu i trifloksystrobiny. Przepisami wspomnianego rozporządzenia obniżono z dniem 12 lutego 2016 r. NDP tiakloprydu w słoneczniku bulwiastym i trifloksystrobiny w oliwkach do produkcji oliwy do poziomu odpowiednich granic oznaczalności. Ze względu na pewność prawa NDP przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia.
(12) W odniesieniu do halauksyfenu metylu Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej tej substancji czynnej 7 . W tym kontekście Urząd zalecił ustanowienie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania zgodnie z dobrą praktyką rolniczą w Unii. Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi UE w sprawie właściwych granic oznaczalności.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ametoctradin in sage and basil" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP ametoktradyny w szałwii lekarskiej i bazylii pospolitej). Dziennik EFSA 2015;13(6):4153 [22 s.]. "Setting of an import tolerance for chlorothalonil in cranberries" (Ustanowienie tolerancji importowej w odniesieniu do chlorotalonilu w żurawinach). Dziennik EFSA 2015;13(7):4193 [21 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for flonicamid in several crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP flonikamidu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2015;13(5):4103 [26 s.].
"Reasoned opinion on the setting of a new MRL for fluazinam in tomatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowego NDP fluazynamu w pomidorach). Dziennik EFSA 2015;13(6):4154 [23 s.].
"Modification of the existing maximum residue level (MRL) for fluoxastrobin in shallots" (Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości (NDP) fluoksastrobiny w szalotce). Dziennik EFSA 2015;13(6):4143 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for propamocarb in onions, garlic, shallots and leeks" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości propamokarbu w cebuli, czosnku, szalotce i porach). Dziennik EFSA 2015;13(4):4084 [20 s.].
"Modification of the existing maximum residue level (MRL) for prothioconazole in shallots" (Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości (NDP) protiokonazolu w szalotce). Dziennik EFSA 2015;13(5):4105 [20 s.].
Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości tiakloprydu w słoneczniku bulwiastym. Dziennik EFSA 2015;13 (7):4191 [18 s.].
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.15.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/67 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ametoktradyny, chlorotalonilu, difenyloaminy, flonikamidu, fluazynamu, fluoksastrobiny, halauksyfenu metylu, propamokarbu, protiokonazolu, tiakloprydu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 19/01/2016 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2016 |
| Data wejścia w życie: | 11/02/2016 |