a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chloropiryfosu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 2 Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwanego dalej "Urzędem", o przeprowadzenie badań toksykologicznych chloropiryfosu. Wnioski Urzędu zostały opublikowane w dniu 22 kwietnia 2014 r. 3 .
(3) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o przedstawienie uzasadnionej opinii w sprawie obecnych NDP chloropiryfosu w oparciu o nowe toksykologiczne wartości referencyjne. Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w dniu 12 czerwca 2015 r. 4 .
(4) Urząd stwierdził, że obecne NDP dla mandarynek, jabłek, gruszek, brzoskwiń, winogron stołowych, jeżyn, malin, porzeczek, agrestu, kiwi, ananasów, ziemniaków, pomidorów, papryki, bakłażanów, melonów, arbuzów, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, karczochów kulistych, pora i buraka cukrowego mogą budzić obawy związane z ochroną konsumentów. Z tego względu Urząd zalecił obniżenie dotychczasowych NDP w odniesieniu do tych towarów. Urząd wskazał, że zastosowania na powierzchni jeżyn, porzeczek, agrestu, kiwi, ananasów, ziemniaków, melonów, arbuzów, kapusty pekińskiej i pora nie są już zalecane i że w odniesieniu do NDP dla tych towarów osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych towarów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(5) Komisja zasięgnęła rady laboratoriów referencyjnych UE do spraw pozostałości pestycydów odnośnie do potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny wymaga ustalenia określonych granic oznaczalności.
(6) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
3 EFSA, 2014. "Conclusion on the peer review of the pesticide human health risk assessment of the active substance chlorpyrifos" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego dla zdrowia ludzkiego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej chloropiryfos). Dziennik EFSA 2014; 12(4):3640. [34 s.] doi: 10.2903/j.efsa.2014.3640.
4 EFSA, 2015. "Reasoned opinion on the refined risk assessment regarding certain maximum residue levels (MRLs) of concern for the active substance chlorpyrifos" (Uzasadniona opinia na temat szczegółowej oceny ryzyka w odniesieniu do niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) substancji czynnej chloropiryfos). Dziennik EFSA 2015; 13(6):4142, [41 s.] doi:10.2903/j.efsa.2015.4142.