(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 maja 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 7 dyrektywy 2014/40/UE zakazuje wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych mających aromat charakterystyczny. Jednolite zasady dotyczące procedur ustalania, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny, są określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/779 2 .
(2) Art. 7 ust. 4 dyrektywy 2014/40/UE stanowi, że przy ustalaniu, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny, państwa członkowskie i Komisja mogą zasięgnąć opinii niezależnego panelu doradczego (zwanego dalej "panelem"). Ponadto Komisja może przyjmować akty wykonawcze określające procedury ustanowienia i sposób działania tego panelu.
(3) Zespół ekspertów powinien składać się z wysoko wykwalifikowanych i niezależnych ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę specjalistyczną w zakresie analizy sensorycznej, statystycznej i chemicznej. Powinni oni wykonywać swoje funkcje bezstronnie i w interesie publicznym. Powinni być wybierani na podstawie obiektywnych kryteriów w drodze otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur i mianowani jako osoby prywatne. Powinni mieć taki zakres umiejętności i wiedzy, aby panel mógł wypełniać swoje funkcje.
(4) Panel powinien być wspierany przez grupę techniczną wyłonioną w drodze postępowania przetargowego. Grupa techniczna powinna przeprowadzać ocenę sensoryczną i chemiczną opartą na porównaniu właściwości zapachowych badanego wyrobu z właściwościami wyrobów referencyjnych. Analiza sensoryczna, w tym węchowa, jest uznaną dyscypliną naukową, w której stosuje się zasady schematu doświadczalnego i analizy statystycznej służącej do oceny i opisu percepcji zmysłowej, w tym węchowej, do celów oceny produktów konsumpcyjnych. Stwierdzono, że jest to odpowiednia metoda pozwalająca uzyskać prawdziwe, rzetelne, wiarygodne i odtwarzalne wyniki oceny, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny. Analiza taka powinna być przeprowadzana w oparciu o uznaną metodykę, a jej wyniki powinny być uzyskiwane z użyciem narzędzi statystycznych. Jeżeli zostanie to uznane za stosowne, uzupełnieniem analizy sensorycznej powinna być analiza chemiczna wyrobów.
(5) Wykonując swoje funkcje doradcze, panel powinien sprawdzić, stosownie do przypadku, dane przedstawione przez grupę techniczną, a także wszelkie inne dostępne informacje, jakie uzna za stosowne, w tym informacje uzyskane w wyniku wykonywania obowiązków sprawozdawczych określonych w art. 5 dyrektywy 2014/40/UE. Powinien on, przestrzegając odpowiednich terminów, przedstawiać państwom członkowskim i Komisji swoją opinię co do tego, czy badany wyrób ma aromat charakterystyczny w rozumieniu art. 7 ust. 1 dyrektywy 2014/40/UE.
(6) Ponieważ metody i techniki naukowe pozwalające stwierdzić istnienie aromatu charakterystycznego mogą zmieniać się z czasem i w miarę zdobywanego doświadczenia, Komisja powinna monitorować postęp w tej dziedzinie, aby ocenić czy metody stosowane przy dokonaniu takich ustaleń należy zrewidować.
(7) Panel i procedura, za pomocą której ocenia on istnienie aromatu charakterystycznego, powinny być chronione przed zewnętrznymi wpływami podmiotów lub stowarzyszeń zainteresowanych wynikami tej oceny. Informacje poufne muszą być chronione przed nieumyślnym i umyślnym ujawnieniem. Członkowie panelu i grupy technicznej, którzy nie mogą już wykonywać swoich obowiązków lub przestali spełniać wymogi niniejszej decyzji, powinni być zastępowani.
(8) Prace panelu powinny opierać się na wysokim poziomie wiedzy specjalistycznej, niezależności i przejrzystości. Powinny być organizowane i prowadzone zgodnie z najlepszymi praktykami i wysokimi standardami naukowymi.
(9) Panel powinien skutecznie przyczyniać się do sprawniejszego funkcjonowania rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego, zwłaszcza dzięki wspieraniu państw członkowskich i Komisji w ocenie wyrobów tytoniowych, które potencjalnie mają aromat charakterystyczny. Jego działania są niezbędne do zapewnienia skutecznego i jednolitego wdrożenia dyrektywy 2014/40/UE, a opinie przedstawione przez członków panelu są niezbędne do osiągnięcia odpowiednich celów politycznych Unii. Należy zatem zapewnić panelowi odpowiednie wsparcie finansowe, obejmujące, oprócz zwrotu poniesionych kosztów, dodatki specjalne dla członków.
(10) Dane osobowe powinny być gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu określonego w art. 25 dyrektywy 2014/40/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.131.79 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/786 określająca procedury dotyczące ustanowienia i działania niezależnego panelu doradczego wspierającego państwa członkowskie i Komisję przy ustalaniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny |
| Data aktu: | 18/05/2016 |
| Data ogłoszenia: | 20/05/2016 |
| Data wejścia w życie: | 20/05/2016 |