Dyrektywa 2016/774 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

DYREKTYWA KOMISJI (UE) 2016/774
z dnia 18 maja 2016 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE zabrania się stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzanych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r.

(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. a). Zwolnienia 8e, 8f, 8g, 8h, 8j i 10d wymienione w załączniku II miały zostać poddane przeglądowi w 2014 r.

(3) Ocena postępu technicznego i naukowego wykazała, że wykorzystanie ołowiu do zastosowań objętych zwolnieniami 8h, 8j i 10d nie powinno zostać przedłużone, ponieważ można uniknąć wykorzystania ołowiu w tych zastosowaniach.

(4) Ocena postępu technicznego i naukowego wykazała, że wykorzystanie ołowiu do zastosowań objętych zwolnieniami 8e, 8f i 8g pozostaje nieuniknione, ponieważ zamienniki nie są jeszcze dostępne. Ponieważ jednak istnieją informacje dotyczące ewentualnych przyszłych zamienników ołowiu w tych zastosowaniach, należy wprowadzić datę przeglądu umożliwiającego ustalenie, czy wykorzystanie ołowiu w tych zastosowaniach może zostać zaniechane.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 maja 2016 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK II

Materiały i części, w stosunku do których nie obowiązuje art. 4 ust. 2 lit. a)
Materiały i części Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (iv)
Ołów jako składnik stopów
1a. Stal do obróbki skrawaniem i części wykonane ze stali cynkowanej za pomocą wsadowego cynkowania ogniowego zawierające w masie do 0,35 % ołowiu
1b. Blacha stalowa cynkowana metodą ciągłą zawierająca w masie do 0,35 % ołowiu Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów
2a. Aluminium do obróbki skrawaniem zawierające w masie do 2 % ołowiu Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2005 r.
2b. Aluminium zawierające w masie do 1,5 % ołowiu Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r.
2c. Aluminium zawierające w masie do 0,4 % ołowiu (1)
3. Stop miedzi zawierający w masie do 4 % ołowiu (1)
4a. Panewki i tuleje łożysk Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r.
4b. Panewki i tuleje łożysk w silnikach, skrzyniach biegów i sprężarkach klimatyzacji Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2011 r.
Ołów i związki ołowiu w częściach
5. Akumulatory (1) X
6. Amortyzatory Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X
7a. Środki wulkanizujące i stabilizatory elastomerów stosowanych w przewodach hamulcowych, przewodach paliwowych, przewodach wentylacyjnych, elastome-rowo-metalowych częściach podwozia oraz w elementach zawieszenia silnika Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2005 r.
Materiały i części Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (iv)
7b. Środki wulkanizujące i stabilizatory elastomerów stosowanych w przewodach hamulcowych, przewodach paliwowych, przewodach wentylacyjnych, elastome-rowo-metalowych częściach podwozia oraz w elementach zawieszenia silnika, o zawartości ołowiu w masie nieprzekraczającej 0,5 % Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2006 r.
7c. Środki wiążące elastomery stosowane w układach napędowych o zawartości ołowiu w masie nieprzekraczającej 0,5 % Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2009 r.
8a. Ołów w stopach lutowniczych do łączenia elementów elektrycznych i elektronicznych z obwodami elektronicznymi oraz ołów w pokryciach styków elementów innych niż aluminiowe kondensatory elektrolityczne, na stykach elementów i obwodów elektronicznych Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
8b. Ołów w stopach lutowniczych w zastosowaniach elektrycznych innych niż lutowanie na obwodach elektronicznych lub na szkle Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2011 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
8c. Ołów w pokryciach styków aluminiowych kondensatorów elektrolitycznych Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2013 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
8d. Ołów wykorzystywany do lutowania na szkle w czujnikach masowego przepływu powietrza Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2015 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
8e. Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających w masie nie mniej niż 85 % ołowiu) (2) X(3)
8f. a). Ołów stosowany w zgodnych systemach złączy stykowych Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2017 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
8f. b) Ołów stosowany w zgodnych systemach złączy stykowych innych niż powierzchnia styku złączy wiązki przewodów pojazdu (2) X(3)
8g. Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy urządzeniem półprzewodnikowym a nośnikiem w ramach obwodów scalonych typu Flip-Chip (2) X(3)
8h. Ołów w stopach lutowniczych służących do łączenia wymiennika ciepła z radiatorem w półprzewodnikowych elementach mocy z obszarem emitującym ciepło o wielkości co najmniej 1 cm2 i pracujących przy gęstości prądu co najmniej 1 A/mm2 układu scalonego Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
Materiały i części Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (iv)
8i. Ołów w stopach lutowniczych w zastosowaniach elektrycznych na szkle z wyjątkiem lutowania w szkle wielowarstwowym Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
8j. Ołów w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2020 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(3)
9. Gniazda zaworów Jako części zamienne do silników skonstruowanych przed dniem 1 lipca 2003 r.
10a. Elementy elektryczne i elektroniczne zawierające ołów zatopiony w elementach szklanych lub ceramicznych, w szklanych lub ceramicznych elementach matryc, w materiałach szklano-ceramicznych lub szklano-ceramicznych składnikach matryc

Niniejsze zwolnienie nie uwzględnia wykorzystania ołowiu w:

- surowcach szklanych do produkcji żarówek i materiałów ceramicznych korpusów świec zapłonowych,

- dielektrycznych materiałów ceramicznych części wymienionych w pkt 10b, 10c i 10d.

X (4) (dotyczy elementów innych niż piezoelektryczne w silnikach)
10b. Ołów w materiałach ceramicznych stanowiących izolację kondensatorów PZT wchodzących w skład układów scalonych lub półprzewodników dyskretnych
10c. Ołów wchodzący w skład materiałów ceramicznych stanowiących izolację kondensatorów o napięciu znamionowym nieprzekraczającym 125 V AC lub 250 V DC Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz części zamienne do tych pojazdów
10d. Ołów wchodzący w skład materiałów ceramicznych stanowiących izolację kondensatorów kompensacyjnych wahania temperatury w zbliżeniowych czujnikach ultradźwiękowych Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2017 r. oraz części zamienne do tych pojazdów
11. Pirotechniczne środki inicjujące Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2006 r. oraz części zamienne do tych pojazdów
12. Materiały termoelektryczne zawierające ołów w elektrycznych zastosowaniach samochodowych służących do redukcji emisji CO2 za pomocą odzysku ciepła odpadowego Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2019 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X
Sześciowartościowy chrom
13a. Powłoki antykorozyjne Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2007 r.
Materiały i części Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt (iv)
13b. Powłoki antykorozyjne związane z zespołami śrub i nakrętek stosowanymi w podwoziach Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r.
14. Jako środek antykorozyjny układów chłodniczych wykonanych ze stali węglowej w chłodziarkach absorpcyjnych samochodowych przyczep turystycznych o zawartości w masie nieprzekraczającej 0,75 % w roztworze chłodzącym, z wyjątkiem sytuacji, gdy możliwe jest zastosowanie innych technologii chłodniczych (tzn. na rynku są dostępne technologie do zastosowania w samochodowych przyczepach turystycznych) i nie powoduje negatywnych skutków dla środowiska, zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów X
Rtęć
15a. Lampy wyładowcze do reflektorów Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2012 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X
15b. Lampy fluorescencyjne wskaźników deski rozdzielczej Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2012 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X
Kadm
16. Akumulatory do pojazdów z napędem elektrycznym Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 31 grudnia 2008 r.
(1) Niniejsze zwolnienie zostanie poddane przeglądowi w 2015 r.

(2) Niniejsze zwolnienie zostanie poddane przeglądowi w 2019 r.

(3) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 10a została przekroczona średnia wartość progowa wynosząca 60 gramów na pojazd. Do celów zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych, które nie zostały zainstalowane przez producenta na linii produkcyjnej.

(4) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycjami 8a-8j została przekroczona średnia wartość progowa wynosząca 60 gramów na pojazd. Do celów zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych, które nie zostały zainstalowane przez producenta na linii produkcyjnej.

Uwagi:

Dopuszczalna jest maksymalna zawartość w masie, w jednorodnym materiale, nieprzekraczająca 0,1 % ołowiu, sześciowartościowego chromu i rtęci oraz 0,01 % kadmu.

Ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia zwolnienia, jest dozwolone bez ograniczeń, ponieważ nie jest objęte art. 4 ust. 2 lit. a).

Przepisy art. 4 ust. 2 lit. a) nie obowiązują w stosunku do części zamiennych wprowadzonych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., wykorzystywanych w pojazdach wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2003 r. * ."

1 Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34.
2 Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.
*Niniejsza klauzula nie ma zastosowania do obciążników kół, szczotek węglowych do silników elektrycznych ani okładzin hamulców.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.128.4

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2016/774 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
Data aktu: 18/05/2016
Data ogłoszenia: 19/05/2016
Data wejścia w życie: 08/06/2016