Decyzja wykonawcza 2015/474 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/92/UE w sprawie nadzoru, kontroli zdrowia roślin i środków, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/474
z dnia 18 marca 2015 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/92/UE w sprawie nadzoru, kontroli zdrowia roślin i środków, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 1684)

(Dz.U.UE L z dnia 20 marca 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej artykuł 16 ust. 3 zdanie czwarte,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji 2013/92/UE 2 przewiduje nadzór, kontrolę zdrowia roślin i środki, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin.

(2) Stosowanie decyzji wykonawczej 2013/92/UE wykazało, że drewniane materiały opakowaniowe stosowane w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin nadal stwarzają ryzyko fitosanitarne dla Unii. W związku z tym wspomniana decyzja powinna nadal obowiązywać do dnia 31 marca 2017 r.

(3) Kontrole zdrowia roślin przeprowadzone przez państwa członkowskie wykazały, że drewniane materiały opakowaniowe stosowane w transporcie towarów z łupków, ceramiki szkliwionej i wyrobów walcowanych płaskich z żeliwa lub stali niestopowej, zostały również zarażone organizmami szkodliwymi, w szczególności Anoplophora glabripennis (Motschulsky). Decyzja wykonawcza Komisji 2013/92/UE powinna zatem objąć także te towary.

(4) Dyrektywą wykonawczą Komisji 2014/78/UE 3 uchylono pkt 8 w sekcji I części A załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE. W związku z tym należy skreślić odniesienia do wspomnianego pkt 8 w art. 3 i 4 decyzji wykonawczej 2013/92/UE.

(5) Doświadczenie pokazuje, że wystarcza kontrola zdrowia roślin z minimalną częstotliwością 15 %, biorąc pod uwagę ryzyko fitosanitarne związane z każdym towarem objętym niniejszą decyzją oraz potrzebę zapewnienia bardziej proporcjonalnego przydziału zasobów niezbędnych do skutecznej i wydajnej kontroli wszystkich towarów w jednakowy sposób. W związku z tym, w odniesieniu do niektórych towarów częstotliwość kontroli zdrowia roślin powinna zostać obniżona z 90 % do 15 %.

(6) Doświadczenie pokazuje, że aby dostarczyć dalsze szczegółowe informacje na temat odnotowanych przypadków zatrzymania drewnianych materiałów opakowaniowych chińskiej krajowej organizacji ochrony roślin, konieczne jest, aby państwa członkowskie zgłaszały informacje potrzebne do identyfikacji źródeł niewiarygodnego oznakowania i powody, dla których dany znak uznaje się za niewłaściwy.

(7) W celu zapewnienia spójności w odniesieniu do kontroli zdrowia roślin przeprowadzanych w okresie od dnia 1 października 2014 r. do dnia 31 marca 2015 r. i ich zgłaszania, należy dla tego okresu przewidzieć przepisy przejściowe.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej 2013/92/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Drewniane materiały opakowaniowe przesyłek określonych towarów poddaje się kontrolom zdrowia roślin przewidzianym w art. 13a ust. 1 lit. b) ppkt (iii) dyrektywy 2000/29/WE z minimalną częstotliwością określoną w załączniku I do niniejszej decyzji w celu potwierdzenia, że drewniany materiał opakowaniowy jest zgodny z wymogami ustalonymi w części A sekcja I pkt 2 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.";

2)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Środki w przypadku stwierdzenia niezgodności

Jeśli kontrola zdrowia roślin, o której mowa w art. 3, wykazuje, że nie zachowano wymogów ustalonych w części A sekcja I pkt 2 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE lub że drewniany materiał opakunkowy jest zakażony szkodliwymi organizmami wymienionymi w części A załącznika I do wspomnianej dyrektywy, odnośne państwo członkowskie niezwłocznie poddaje niezgodny drewniany materiał opakowaniowy jednemu ze środków przewidzianych w art. 13c ust. 7 wspomnianej dyrektywy.";

3)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Sprawozdawczość

Nie naruszając przepisów dyrektywy Komisji 94/3/WE * , państwo członkowskie powiadamia Komisję o liczbie i wynikach kontroli zdrowia roślin przeprowadzonych zgodnie z art. 2 i 3 niniejszej decyzji przy wykorzystaniu arkusza sprawozdawczego zamieszczonego w załączniku II najpóźniej w dniu 31 lipca 2016 r. za okres od dnia 1 kwietnia 2015 r. do dnia 31 marca 2016 r. i najpóźniej w dniu 31 lipca 2017 r. za okres od dnia 1 kwietnia 2016 r. do dnia 31 marca 2017 r."

4)
w art. 7 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Artykuły 1-4 stosuje się do dnia 31 marca 2017 r.";

5)
w załącznikach I i II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

W odniesieniu do kontroli zdrowia roślin przeprowadzanych w okresie od dnia 1 października 2014 r. do dnia 31 marca 2015 r. oraz powiadomienia o ich liczbie i wynikach, stosuje się nadal decyzję wykonawczą 2013/92/UE w wersji przed zmianami wprowadzonymi niniejszą decyzją.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2015 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Załącznik I do decyzji wykonawczej 2013/92/UE otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

OKREŚLONE TOWARY

Kod Nomenklatury scalonej Opis Częstotliwość kontroli zdrowia roślin (%)
2514 00 00 Łupek, nawet wstępnie obrobiony lub tylko pocięty przez piłowanie lub inaczej na bloki lub płyty o kształcie prostokątnym (włączając kwadratowy) 15
2515 Marmur, trawertyn, ekausyna i pozostałe wapienne kamienie pomnikowe lub budowlane, o pozornej gęstości 2,5 lub większej, oraz alabaster, nawet wstępnie obrobione lub tylko pocięte, przez piłowanie lub inaczej, na bloki lub płyty o kształcie prostokątnym (włączając kwadratowy) 15
2516 Granit, porfir, bazalt, piaskowiec i pozostałe kamienie pomnikowe lub budowlane, nawet wstępnie obrobione lub tylko pocięte, przez piłowanie lub inaczej, na bloki lub płyty o kształcie prostokątnym (włączając kwadratowy) 15
6801 00 00 Kostki brukowe, płyty nawierzchniowe, krawężniki i płyty chodnikowe, z kamienia naturalnego (z wyjątkiem łupków) 15
6802 Obrobione kamienie budowlane lub pomnikowe (z wyjątkiem łupków) i artykuły z nich, inne niż towary objęte pozycją 6801; kostki mozaikowe, i tym podobne, z kamieni naturalnych (włącznie z łupkami), nawet na podłożu; sztucznie barwione ziarna, odłamki i proszek, z kamieni naturalnych (włącznie z łupkami): 15
6803 00 Obrobione łupki i artykuły z łupków lub z łupków aglomerowanych 15
6908 Płyty chodnikowe, kafle lub płytki ścienne, ceramiczne, szkliwione; kostki mozaikowe i temu podobne, nawet na podłożu, ceramiczne, szkliwione 15
7210 Wyroby walcowane płaskie z żeliwa lub stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, platerowane, powleczone lub pokryte 15"

Załącznik II do decyzji wykonawczej 2013/92/UE otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

WZÓR FORMULARZA SPRAWOZDAWCZEGO

Sprawozdanie z fitosanitarnych kontroli związanych z przywozem drewnianych materiałów opakowaniowych każdej dostawy określonych towarów pochodzących z Chin
Okres sprawozdawczy:
Państwo członkowskie składające sprawozdanie:
Odnośne miejsca wprowadzenia: Miejsce kontroli: liczba kontroli w miejscu przeznaczenia: liczba kontroli w miejscu wprowadzenia:
Kod Nomenklatury scalonej: 2514 00 00 Kod Nomenklatury scalonej: 2515 Kod Nomenklatury scalonej: 2516 Kod Nomenklatury scalonej:

6801 00 00

Kod Nomenklatury scalonej: 6802 Kod Nomenklatury Scalonej 6803 00 Kod Nomenklatury scalonej: 6908 Kod Nomenklatury scalonej: 7210
Liczba przybywających dostaw wprowadzanych do UE przez terytorium państwa członkowskiego składającego sprawozdanie
Liczba skontrolowanych dostaw
w tym liczba dostaw, w których stwierdzono drewniany materiał opakowaniowy zgodny z przepisami
w tym liczba zatrzymanych dostaw, w których stwierdzono drewniany materiał opakowaniowy niezgodny z przepisami
- w tym liczba dostaw zakażonych organizmem szkodliwym i bez zgodnego z przepisami oznakowania ISPM15 (należy podać w rozbiciu na organizmy szkodliwe oraz wskazać, czy oznakowania brak, czy jest niewłaściwe) (1)
- w tym liczba dostaw zakażonych organizmem szkodliwym i ze zgodnym z przepisami oznakowaniem ISPM15 (należy podać w rozbiciu na organizmy szkodliwe)

należy podać kod kraju, kod producenta/ podmiotu dokonującego obróbki oraz kod obróbki stosowany w oznakowaniu ISPM15

- w tym tylko bez zgodnego z przepisami oznakowania ISPM15 (należy podać w rozbiciu na brak oznakowania i niewłaściwe oznakowanie) (1)
(1) W stosownych przypadkach proszę podać powody, dla których oznakowanie ISPM15 uznano za nieprawidłowe (rodzaj, metoda stosowania itp.)."
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/92/UE z dnia 18 lutego 2013 r. w sprawie nadzoru, kontroli zdrowia roślin i środków, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin (Dz.U. L 47 z 20.2.2013, s. 74).
3 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/78/UE z dnia 17 czerwca 2014 r. zmieniająca załączniki I, II, III, IV i V do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 183 z 24.6.2014, s. 23).
* Dyrektywa Komisji 94/3/WE z dnia 21 stycznia 1994 r. ustanawiająca procedurę powiadamiania o przejęciu przesyłki lub organizmu szkodliwego z państw trzecich i przedstawiających bezpośrednie zagrożenie fitosanitarne (Dz.U. L 32 z 5.2.1994, s. 37).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.76.64

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/474 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/92/UE w sprawie nadzoru, kontroli zdrowia roślin i środków, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych faktycznie stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Chin
Data aktu: 18/03/2015
Data ogłoszenia: 20/03/2015
Data wejścia w życie: 20/03/2015