Rozporządzenie wykonawcze 2015/459 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/459
z dnia 19 marca 2015 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do monitorowania postępów w osiąganiu wspólnych celów określonych w strategii "Europa 2020" i w powiązanej z nią inicjatywie przewodniej "Mobilna młodzież" 2 konieczny jest zestaw danych dotyczących młodych ludzi i ich wchodzenia na rynek pracy który umożliwia dokonywanie porównań między państwami członkowskimi.

(2) W swoim komunikacie "Nowe podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych" 3 Komisja zachęca państwa członkowskie do wdrożenia reform w systemach edukacji, tak by młodzi ludzie zdobywali odpowiednie umiejętności umożliwiające znalezienie zatrudnienia.

(3) W swojej rezolucji z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) 4 Rada podkreśla potrzebę lepszego zrozumienia i większej wiedzy na temat warunków życia, wartości i postaw młodych kobiet i mężczyzn.

(4) W swoim zaleceniu z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży 5 Rada zachęca państwa członkowskie do jak najszybszego wdrożenia programów gwarancji dla młodzieży, najlepiej od początku obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. Państwom członkowskim zaleca się korzystanie w tym celu z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, a w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego.

(5) W swoim komunikacie "Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków: Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych" 6 Komisja zachęca państwa członkowskie do wprowadzenia gwarancji dla młodzieży i inwestowania w młodych ludzi. Komisja promuje usługi online, które umożliwiają młodym ludziom wyszukiwanie ofert zatrudnienia zamieszczanych przez pracodawców z ich państwa pochodzenia i z innych państw członkowskich, jednocześnie wspierając MŚP w zatrudnianiu młodych ludzi z całej Europy.

(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 7 ustanawia moduł ad hoc na 2016 r. dotyczący osób młodych na rynku pracy.

(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 8 określa i podaje opis obszarów wyszczególnionych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które mają zostać włączone do modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy.

(8) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 545/2014 9 stwierdza się, że Komisja powinna określać cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach każdego modułu cząstkowego ad hoc, o którym mowa w motywie 7.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania danych do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody, które należy stosować w ramach modułu ad hoc dotyczącego osób młodych na rynku pracy, którego realizację zaplanowano na 2016 r. Określono w nim również terminy przekazania danych Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2017 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 10 , zmienionym załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 317/2013 11 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 228-231 zawierające liczby całkowite i kolumny 232-233 zawierające miejsca po przecinku.

Moduł cząstkowy "Wykształcenie"

Filtr: 15≤ AGE≤ 34

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
WORKEXP Doświadczenie zawodowe w trakcie studiów HATLEVEL≠ 000
211 Płatne lub bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego w trakcie nauki w ramach najwyższego poziomu wykształcenia (HAT-LEVEL)
1 Płatne i bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
2 Tylko płatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
3 Tylko bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
4 Brak doświadczenia zawodowego w trakcie HATLEVEL
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
WORKSTUD Uczenie się poprzez praktykę w miejscu pracy WORKEXP = 1-3
212 Rodzaj doświadczenia zawodowego, które jest częścią programu nauczania w ramach najwyższego poziomu wykształcenia (HATLE-VEL)
1 Przyuczanie do zawodu (operacyjna definicja Eurostatu)
2 Obowiązkowa praktyka
3 Obowiązkowe szkolenie w miejscu pracy, w przypadku gdy rozróżnienie między kodem 1 a 2 nie jest możliwe
4 Praktyka fakultatywna (część programu nauczania)
5 Praca poza programem nauczania
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
ADDLEVEL Poziom dodatkowego kształcenia formalnego EDUCSTAT = 2
213-214 Poziom i kierunek kształcenia formalnego, które dana osoba rozpoczęła po osiągnięciu najwyższego poziomu wykształcenia
00 Brak innego formalnego kształcenia rozpoczętego po osiągnięciu najwyższego poziomu wykształcenia
10 ISCED 1
20 ISCED 2
30 ISCED 3 w przypadku gdy nie jest możliwe rozróżnienie na podstawie kierunku
34 ISCED 3 program ogólny
35 ISCED 3 program zawodowy
40 ISCED 4 w przypadku gdy nie jest możliwe rozróżnienie na podstawie kierunku
44 ISCED 4 program ogólny
45 ISCED 4 program zawodowy
50 ISCED 5
60 ISCED 6
70 ISCED 7
80 ISCED 8
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
DROPREAS 215 Powód wczesnego kończenia nauki

Główny powód nieukończenia rozpoczętego poziomu kształcenia formalnego

EDUCSTAT = 2 and ADDLE-VEL≠ 00
0 Ostatni ukończony poziom formalnego kształcenia

Nie ukończono ostatniego formalnego kształcenia ze względu na:

1 poziom trudności
2 nauka nie zaspakaja potrzeb lub zainteresowań
3 koszty nauki
4 chęć podjęcia pracy
5 powody rodzinne
6 powody zdrowotne
7 inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
LEAVDATE 216-221 Data zakończenia formalnego kształcenia

Miesiąc i rok zakończenia formalnego kształcenia

Wpisz cztery cyfry odpowiedniego roku

EDUCSTAT = 2 and ADDLE- VEL≠ 00
9999 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieznany (rok)

Wpisz dwie cyfry odpowiedniego miesiąca

99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieznany (miesiąc)
NCONREAS 222 Powód niekontynuowania kształcenia

Główny powód niekontynuowania kształcenia formalnego

EDUCSTAT = 2 and ADDLE-VEL = 00 and HATLEVEL = 000-500
0 Najwyższy poziom wykształcenia został uznany za wystarczająco wysoki
1 Poziom trudności
2 Nauka nie zaspakaja potrzeb lub zainteresowań
3 Koszty nauki
4 Chęć podjęcia pracy
5 Powody rodzinne
6 Powody zdrowotne
7 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony

Moduł cząstkowy "Szukanie pracy"

Filtr: 15≤ AGE≤ 34

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
SUPPORT 223 Otrzymane wsparcie w znalezieniu zatrudnienia

Najbardziej pomocny rodzaj wsparcia w znalezieniu pracy otrzymanego od agencji publicznych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy

(WSTATOR = 1,2 and STAR-TIME< 12) or WSTATOR = 3-5
0 Brak wsparcia

Najbardziej pomocny rodzaj wsparcia:

1 pomoc w znalezieniu ofert pracy
2 porady dotyczące ubiegania się o pracę
3 doradztwo w zakresie możliwości szkoleń i kształcenia
4 miejsce w programie umożliwiającym podjęcie pracy
5 miejsce w programie edukacyjnym lub szkoleniowym
6 inne
7 Otrzymano wsparcie, ale nie uznano go za przydatne
8 Otrzymano wsparcie, ale nieznany jest poziom przydatności
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
FINDMETH Metoda znalezienia aktualnego stanowiska pracy STAPRO = 3
224 Metoda użyta w celu znalezienia aktualnego głównego stanowiska pracy
1 Ogłoszenia, za pośrednictwem wszystkich kanałów
2 Krewni, przyjaciele lub znajomi
3 Publiczny urząd zatrudnienia
4 Prywatna agencja pracy
5 Placówka edukacyjna
6 Bezpośredni kontakt z pracodawcą
7 Pracodawca skontaktował się bezpośrednio z daną osobą
8 Inna metoda
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
OKLEVEL 225 Adekwatność stanowiska pracy do poziomu wykształcenia respondenta

Zakres, w jakim aktualne główne stanowisko pracy respondenta odpowiada jego poziomowi wykształcenia

WSTATOR = 1,2
1 Stanowisko pracy dobrze odpowiada wykształceniu
2 Stanowisko pracy częściowo odpowiada wykształceniu
3 Stanowisko pracy niezbyt dobrze odpowiada wykształceniu
4 Stanowisko pracy nie odpowiada wykształceniu
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
MOVE4JOB Gotowość do przeprowadzki z powodu pracy
226 Gotowość do zmiany miejsca zamieszkania z powodu pracy
1 Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się w inne miejsce w obrębie swojego kraju zamieszkania
2 Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się do innego kraju UE
3 Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się poza UE
4 Respondent nie przeprowadził się lub nie byłby skłonny przeprowadzić się z powodu pracy
Niewypełniony Nieustalony
CMT4JOB Gotowość do dojazdów do miejsca pracy
227 Gotowość do długich dojazdów do miejsca pracy
1 Respondent obecnie dojeżdża do pracy lub byłby skłonny dojeżdżać do pracy dłużej niż godzinę (w każdym kierunku)
2 Respondent nie dojeżdża obecnie do pracy lub nie byłby skłonny dojeżdżać do pracy dłużej niż godzinę (w każdym kierunku)
Niewypełniony Nieustalony
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Mobilna młodzież: Inicjatywa na rzecz uwolnienia potencjału młodzieży ku inteligentnemu, trwałemu i sprzyjającemu włączeniu społecznemu wzrostowi gospodarczemu w Unii Europejskiej", przyjęty dnia 15 września 2010 r., COM(2010) 477 final.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Nowe podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych", przyjęty w dniu 20 listopada 2012 r., COM(2012) 669 final.
4 Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.
5 Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1.
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków: Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych, przyjęty w dniu 19 czerwca 2013 r. - COM(2013)447 final.
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 545/2014 z dnia 15 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie (Dz.U. L 163 z 29.5.2014, s. 10).
10 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 317/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. zmieniające załączniki do rozporządzeń (WE) nr 1983/2003, (WE) nr 1738/2005, (WE) nr 698/2006, (WE) nr 377/2008 i (UE) nr 823/2010 w odniesieniu do Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia (|Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024