Rozporządzenie wykonawcze 2015/459 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/459
z dnia 19 marca 2015 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do monitorowania postępów w osiąganiu wspólnych celów określonych w strategii "Europa 2020" i w powiązanej z nią inicjatywie przewodniej "Mobilna młodzież" 2 konieczny jest zestaw danych dotyczących młodych ludzi i ich wchodzenia na rynek pracy który umożliwia dokonywanie porównań między państwami członkowskimi.

(2) W swoim komunikacie "Nowe podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych" 3 Komisja zachęca państwa członkowskie do wdrożenia reform w systemach edukacji, tak by młodzi ludzie zdobywali odpowiednie umiejętności umożliwiające znalezienie zatrudnienia.

(3) W swojej rezolucji z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) 4 Rada podkreśla potrzebę lepszego zrozumienia i większej wiedzy na temat warunków życia, wartości i postaw młodych kobiet i mężczyzn.

(4) W swoim zaleceniu z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży 5 Rada zachęca państwa członkowskie do jak najszybszego wdrożenia programów gwarancji dla młodzieży, najlepiej od początku obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. Państwom członkowskim zaleca się korzystanie w tym celu z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, a w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego.

(5) W swoim komunikacie "Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków: Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych" 6 Komisja zachęca państwa członkowskie do wprowadzenia gwarancji dla młodzieży i inwestowania w młodych ludzi. Komisja promuje usługi online, które umożliwiają młodym ludziom wyszukiwanie ofert zatrudnienia zamieszczanych przez pracodawców z ich państwa pochodzenia i z innych państw członkowskich, jednocześnie wspierając MŚP w zatrudnianiu młodych ludzi z całej Europy.

(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 7 ustanawia moduł ad hoc na 2016 r. dotyczący osób młodych na rynku pracy.

(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 8 określa i podaje opis obszarów wyszczególnionych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które mają zostać włączone do modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy.

(8) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 545/2014 9 stwierdza się, że Komisja powinna określać cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach każdego modułu cząstkowego ad hoc, o którym mowa w motywie 7.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania danych do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody, które należy stosować w ramach modułu ad hoc dotyczącego osób młodych na rynku pracy, którego realizację zaplanowano na 2016 r. Określono w nim również terminy przekazania danych Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2017 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 10 , zmienionym załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 317/2013 11 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 228-231 zawierające liczby całkowite i kolumny 232-233 zawierające miejsca po przecinku.

Moduł cząstkowy "Wykształcenie"

Filtr: 15≤ AGE≤ 34

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
WORKEXP Doświadczenie zawodowe w trakcie studiów HATLEVEL≠ 000
211 Płatne lub bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego w trakcie nauki w ramach najwyższego poziomu wykształcenia (HAT-LEVEL)
1 Płatne i bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
2 Tylko płatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
3 Tylko bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
4 Brak doświadczenia zawodowego w trakcie HATLEVEL
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
WORKSTUD Uczenie się poprzez praktykę w miejscu pracy WORKEXP = 1-3
212 Rodzaj doświadczenia zawodowego, które jest częścią programu nauczania w ramach najwyższego poziomu wykształcenia (HATLE-VEL)
1 Przyuczanie do zawodu (operacyjna definicja Eurostatu)
2 Obowiązkowa praktyka
3 Obowiązkowe szkolenie w miejscu pracy, w przypadku gdy rozróżnienie między kodem 1 a 2 nie jest możliwe
4 Praktyka fakultatywna (część programu nauczania)
5 Praca poza programem nauczania
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
ADDLEVEL Poziom dodatkowego kształcenia formalnego EDUCSTAT = 2
213-214 Poziom i kierunek kształcenia formalnego, które dana osoba rozpoczęła po osiągnięciu najwyższego poziomu wykształcenia
00 Brak innego formalnego kształcenia rozpoczętego po osiągnięciu najwyższego poziomu wykształcenia
10 ISCED 1
20 ISCED 2
30 ISCED 3 w przypadku gdy nie jest możliwe rozróżnienie na podstawie kierunku
34 ISCED 3 program ogólny
35 ISCED 3 program zawodowy
40 ISCED 4 w przypadku gdy nie jest możliwe rozróżnienie na podstawie kierunku
44 ISCED 4 program ogólny
45 ISCED 4 program zawodowy
50 ISCED 5
60 ISCED 6
70 ISCED 7
80 ISCED 8
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
DROPREAS 215 Powód wczesnego kończenia nauki

Główny powód nieukończenia rozpoczętego poziomu kształcenia formalnego

EDUCSTAT = 2 and ADDLE-VEL≠ 00
0 Ostatni ukończony poziom formalnego kształcenia

Nie ukończono ostatniego formalnego kształcenia ze względu na:

1 poziom trudności
2 nauka nie zaspakaja potrzeb lub zainteresowań
3 koszty nauki
4 chęć podjęcia pracy
5 powody rodzinne
6 powody zdrowotne
7 inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
LEAVDATE 216-221 Data zakończenia formalnego kształcenia

Miesiąc i rok zakończenia formalnego kształcenia

Wpisz cztery cyfry odpowiedniego roku

EDUCSTAT = 2 and ADDLE- VEL≠ 00
9999 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieznany (rok)

Wpisz dwie cyfry odpowiedniego miesiąca

99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieznany (miesiąc)
NCONREAS 222 Powód niekontynuowania kształcenia

Główny powód niekontynuowania kształcenia formalnego

EDUCSTAT = 2 and ADDLE-VEL = 00 and HATLEVEL = 000-500
0 Najwyższy poziom wykształcenia został uznany za wystarczająco wysoki
1 Poziom trudności
2 Nauka nie zaspakaja potrzeb lub zainteresowań
3 Koszty nauki
4 Chęć podjęcia pracy
5 Powody rodzinne
6 Powody zdrowotne
7 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony

Moduł cząstkowy "Szukanie pracy"

Filtr: 15≤ AGE≤ 34

Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
SUPPORT 223 Otrzymane wsparcie w znalezieniu zatrudnienia

Najbardziej pomocny rodzaj wsparcia w znalezieniu pracy otrzymanego od agencji publicznych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy

(WSTATOR = 1,2 and STAR-TIME< 12) or WSTATOR = 3-5
0 Brak wsparcia

Najbardziej pomocny rodzaj wsparcia:

1 pomoc w znalezieniu ofert pracy
2 porady dotyczące ubiegania się o pracę
3 doradztwo w zakresie możliwości szkoleń i kształcenia
4 miejsce w programie umożliwiającym podjęcie pracy
5 miejsce w programie edukacyjnym lub szkoleniowym
6 inne
7 Otrzymano wsparcie, ale nie uznano go za przydatne
8 Otrzymano wsparcie, ale nieznany jest poziom przydatności
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
FINDMETH Metoda znalezienia aktualnego stanowiska pracy STAPRO = 3
224 Metoda użyta w celu znalezienia aktualnego głównego stanowiska pracy
1 Ogłoszenia, za pośrednictwem wszystkich kanałów
2 Krewni, przyjaciele lub znajomi
3 Publiczny urząd zatrudnienia
4 Prywatna agencja pracy
5 Placówka edukacyjna
6 Bezpośredni kontakt z pracodawcą
7 Pracodawca skontaktował się bezpośrednio z daną osobą
8 Inna metoda
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
OKLEVEL 225 Adekwatność stanowiska pracy do poziomu wykształcenia respondenta

Zakres, w jakim aktualne główne stanowisko pracy respondenta odpowiada jego poziomowi wykształcenia

WSTATOR = 1,2
1 Stanowisko pracy dobrze odpowiada wykształceniu
2 Stanowisko pracy częściowo odpowiada wykształceniu
3 Stanowisko pracy niezbyt dobrze odpowiada wykształceniu
4 Stanowisko pracy nie odpowiada wykształceniu
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Niewypełniony Nieustalony
MOVE4JOB Gotowość do przeprowadzki z powodu pracy
226 Gotowość do zmiany miejsca zamieszkania z powodu pracy
1 Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się w inne miejsce w obrębie swojego kraju zamieszkania
2 Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się do innego kraju UE
3 Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się poza UE
4 Respondent nie przeprowadził się lub nie byłby skłonny przeprowadzić się z powodu pracy
Niewypełniony Nieustalony
CMT4JOB Gotowość do dojazdów do miejsca pracy
227 Gotowość do długich dojazdów do miejsca pracy
1 Respondent obecnie dojeżdża do pracy lub byłby skłonny dojeżdżać do pracy dłużej niż godzinę (w każdym kierunku)
2 Respondent nie dojeżdża obecnie do pracy lub nie byłby skłonny dojeżdżać do pracy dłużej niż godzinę (w każdym kierunku)
Niewypełniony Nieustalony
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Mobilna młodzież: Inicjatywa na rzecz uwolnienia potencjału młodzieży ku inteligentnemu, trwałemu i sprzyjającemu włączeniu społecznemu wzrostowi gospodarczemu w Unii Europejskiej", przyjęty dnia 15 września 2010 r., COM(2010) 477 final.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Nowe podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych", przyjęty w dniu 20 listopada 2012 r., COM(2012) 669 final.
4 Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.
5 Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1.
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków: Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych, przyjęty w dniu 19 czerwca 2013 r. - COM(2013)447 final.
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 545/2014 z dnia 15 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie (Dz.U. L 163 z 29.5.2014, s. 10).
10 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 317/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. zmieniające załączniki do rozporządzeń (WE) nr 1983/2003, (WE) nr 1738/2005, (WE) nr 698/2006, (WE) nr 377/2008 i (UE) nr 823/2010 w odniesieniu do Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia (|Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.76.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/459 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 19/03/2015
Data ogłoszenia: 20/03/2015
Data wejścia w życie: 09/04/2015