Rozporządzenie 2015/245 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do wykazu docelowych zmiennych wtórnych za 2016 r. dotyczących dostępu do usług

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/245
z dnia 16 lutego 2015 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do wykazu docelowych zmiennych wtórnych za 2016 r. dotyczących dostępu do usług
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC) 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1177/2003 ustanowiono wspólne ramy systematycznego tworzenia statystyk europejskich dotyczących dochodów i warunków życia. Ich celem jest zapewnienie dostępności porównywalnych i aktualnych danych przekrojowych oraz danych longitudinalnych, dotyczących dochodów, poziomu i rozmieszczenia ubóstwa oraz wykluczenia społecznego, na szczeblu krajowym i europejskim.

(2) Zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 co roku przyjmuje się środki wykonawcze w celu określenia docelowych wtórnych obszarów i zmiennych, które mają być w danym roku uwzględnione w części przekrojowej EU-SILC. Należy zatem przyjąć środki wykonawcze określające docelowe wtórne zmienne i ich numery identyfikacyjne dla modułu za 2016 r. dotyczącego dostępu do usług.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wykaz docelowych wtórnych zmiennych i ich numerów identyfikacyjnych dla modułu za 2016 r. dotyczącego dostępu do usług, będącego częścią przekrojowego składnika EU-SILC, podano w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 lutego 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące jednostki, sposoby zbierania danych oraz okresy odniesienia:

1. Jednostka

Zmienne docelowe odnoszą się do różnych rodzajów jednostek:

Zmienne odnoszące się do przystępności cenowej usług opieki nad dziećmi, niezaspokojonego zapotrzebowania na takie usługi i przyczyn niekorzystania z takich usług, przystępności cenowej kształcenia formalnego, opieki zdrowotnej, obecności osób potrzebujących opieki domowej, a także wszystkie zmienne odnoszące się do otrzymanej opieki domowej mają zastosowanie na poziomie gospodarstwa domowego i odnoszą się do gospodarstwa domowego jako całości.

Informacje dotyczące niezaspokojonych potrzeb w zakresie kształcenia formalnego, najważniejszych przyczyn nieuczest-niczenia w kształceniu formalnym, uczenia się przez całe życie, zapewnianej opieki domowej oraz liczby godzin takiej opieki w tygodniu mają być dostarczane dla każdego członka gospodarstwa domowego lub, w stosownych przypadkach, dla wszystkich wybranych respondentów w wieku 16 lat i więcej.

Informacje dotyczące płatności za opiekę nad dziećmi oraz tego, jaka część kosztów jest opłacana i kto te koszty ponosi/w nich uczestniczy, mają być dostarczane przez respondenta gospodarstwa domowego dla każdego dziecka w wieku 0-12 lat.

Informacje dotyczące płatności czesnego za kształcenie formalne oraz tego, jaka część kosztów jest opłacana i kto te koszty ponosi/w nich uczestniczy, mają być dostarczane przez respondenta gospodarstwa domowego dla każdego członka gospodarstwa domowego.

2. Sposób zbierania danych

W przypadku zmiennych mających zastosowanie na poziomie gospodarstwa domowego lub zmiennych odnoszących się do każdego członka gospodarstwa domowego (w tym zmiennych odnoszących się do dzieci), jeśli informacje są dostarczane na poziomie gospodarstwa domowego, sposobem zbierania danych jest wywiad bezpośredni z respondentem gospodarstwa domowego.

W przypadku zmiennych mających zastosowanie na poziomie osób indywidualnych sposobem zbierania danych jest wywiad bezpośredni przeprowadzany ze wszystkimi aktualnymi członkami gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat lub, w stosownych przypadkach, z każdym wybranym respondentem.

Wiek odnosi się do wieku na końcu okresu odniesienia dochodu.

Z uwagi na rodzaj zbieranych informacji dozwolone są jedynie wywiady bezpośrednie (wyjątkowo stosuje się wywiady udzielane przez pełnomocnika w przypadku osób czasowo nieobecnych lub niesprawnych).

3. Okres odniesienia

Zmienne docelowe odnoszą się do dwóch rodzajów okresów odniesienia:

Ostatnie 12 miesięcy: dla wszystkich zmiennych odnoszących się do niezaspokojonych potrzeb w zakresie kształcenia formalnego oraz najważniejszych przyczyn nieuczestniczenia w kształceniu formalnym, uczenia się przez całe życie oraz wykorzystania usług opieki zdrowotnej i płatności za nie.

Zwykły okres odniesienia: dla wszystkich pozostałych zmiennych.

4. Przekazywanie danych

Docelowe zmienne wtórne powinny być przekazywane do Komisji (Eurostatu) w plikach "Dane dotyczące gospodarstw domowych" (plik H), "Dane rejestru" (plik R) oraz "Dane osobowe" (plik P) po przekazaniu docelowych zmiennych pierwotnych.

MODUŁ ZA 2016 R. DOTYCZĄCY DOSTĘPU DO USŁUG WYKAZ ZMIENNYCH DOCELOWYCH

Numer identyfikacyjny zmiennej Wartości Zmienna docelowa
Opieka nad dziećmi
RC010 Płatność za koszty formalnej opieki nad dziećmi
1 Tak
2 Nie
RC010_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 4 To dziecko nie korzystało z formalnej opieki
- 5 W gospodarstwie domowym nie ma dzieci w wieku 0-12 lat
RC020 Jaka część kosztów formalnej opieki nad dziećmi jest opłacana
1 Pełna cena (pełne koszty)
2 Obniżona cena (dopłaca rząd, pracodawca, osoba prywatna itp.)
9 Respondent nie wie
RC020_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (RC010 = 2)
- 4 To dziecko nie korzystało z formalnej opieki
- 5 W gospodarstwie domowym nie ma dzieci w wieku 0-12 lat
RC030 Kto opłaca koszty/uczestniczy w kosztach usług formalnej opieki nad dziećmi
1 Rząd lub władze lokalne
2 Pracodawca
3 Inne instytucje (np. kościół, organizacje non-profit)
4 Osoby prywatne niebędące członkami gospodarstwa domowego
5 Inne
9 Respondent nie wie
RC030_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (RC020 = 1)
- 4 To dziecko nie korzystało z formalnej opieki
- 5 W gospodarstwie domowym nie ma dzieci w wieku 0-12 lat
HC040 Przystępność cenowa usług opieki nad dziećmi
1 Z dużą trudnością
2 Z trudnością
3 Z pewną trudnością
4 Stosunkowo łatwo
5 Łatwo
6 Bardzo łatwo
HC040_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 4 Brak kosztów opieki nad dziećmi w gospodarstwie domowym
- 5 W gospodarstwie domowym nie ma dzieci w wieku 0-12 lat
HC050 Niezaspokojone zapotrzebowanie na usługi opieki nad dziećmi
1 Tak
2 Nie
HC050_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 5 W gospodarstwie domowym nie ma dzieci w wieku 0-12 lat
HC060 Najważniejsze przyczyny niekorzystania (w większym stopniu) z usług opieki nad dziećmi
1 Brak pieniędzy
2 Brak miejsc
3 Miejsca są, ale nie w pobliżu
4 Miejsca są, ale godziny otwarcia nie są odpowiednie
5 Miejsca są, ale jakość dostępnych usług jest niezadowalająca
6 Inne powody
HC060_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC050 = 2)
- 5 W gospodarstwie domowym nie ma dzieci w wieku 0-12 lat
Formalne kształcenie i szkolenie
RC070 Płatność za czesne
1 Tak
2 Nie
RC070_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 4 Respondent nie uczestniczy w kształceniu formalnym
RC080 Jaka część kosztów czesnego jest opłacana
1 Pełna cena (pełne koszty)
2 Obniżona cena (dopłaca rząd, pracodawca, osoba prywatna itp.)
9 Respondent nie wie
RC080_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (RC070 = 2)
- 4 Respondent nie uczestniczy w kształceniu formalnym
RC090 Kto opłaca koszty/uczestniczy w kosztach czesnego
1 Rząd lub władze lokalne
2 Pracodawca
3 Inne instytucje (np. kościół, organizacje non-profit)
4 Osoby prywatne niebędące członkami gospodarstwa domowego
5 Inne
9 Respondent nie wie
RC090_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (RC080 = 1)
- 4 Respondent nie uczestniczy w kształceniu formalnym
HC100 Przystępność cenowa kształcenia formalnego
1 Z dużą trudnością
2 Z trudnością
3 Z pewną trudnością
4 Stosunkowo łatwo
5 Łatwo
6 Bardzo łatwo
HC100_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 4 Brak kosztów kształcenia formalnego w gospodarstwie domowym
-5 Nikt w gospodarstwie domowym nie uczestniczy w kształceniu formalnym
PC110 Niezaspokojone potrzeby w zakresie kształcenia formalnego
1 Tak
2 Nie
PC110_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 3 Respondent niewybrany
- 4 Respondent aktualnie uczestniczy w kształceniu formalnym
PC120 Najważniejsze przyczyny nieuczestniczenia w kształceniu formalnym
1 Brak pieniędzy
2 Respondent nie został dopuszczony do kursu lub programu
3 Ograniczenia czasowe (harmonogram dnia, obowiązki rodzinne itp.)
4 Brak odpowiedniego kursu lub programu
5 Inne powody
PC120_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (PC110 = 2)
- 3 Respondent niewybrany
- 4 Respondent aktualnie uczestniczy w kształceniu formalnym
Uczenie się przez całe życie
PC130 Uczestnictwo w szkoleniu związanym z hobby
1 Tak
2 Nie
PC130_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 3 Respondent niewybrany
PC140 Uczestnictwo w szkoleniu związanym z działalnością zawodową
1 Tak
2 Nie
PC140_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 3 Respondent niewybrany
PC150 Najważniejsze przyczyny nieuczestniczenia w szkoleniu związanym z działalnością zawodową
1 Brak pieniędzy
2 Brak zainteresowania
3 Ograniczenia czasowe (harmonogram dnia, obowiązki rodzinne itp.)
4 Brak odpowiedniego kursu lub programu
5 Pracodawca nie zapewnia szkolenia
6 Inne powody
PC150_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (PC140 = 1)
- 3 Respondent niewybrany
Opieka zdrowotna
HC160 Korzystanie z usług opieki zdrowotnej
1 Tak
2 Nie
HC160_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
HC170 Płatność za usługi opieki zdrowotnej
1 Tak
2 Nie
HC170_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC160 = 2)
HC180 Przystępność cenowa usług opieki zdrowotnej
1 Z dużą trudnością
2 Z trudnością
3 Z pewną trudnością
4 Stosunkowo łatwo
5 Łatwo
6 Bardzo łatwo
HC180_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 4 Brak kosztów opieki zdrowotnej w gospodarstwie domowym
Opieka domowa
HC190 W gospodarstwie domowym są osoby, które potrzebują opieki ze względu na długotrwały zły stan zdrowia fizycznego lub psychicznego, chorobę lub z powodu podeszłego wieku
1 Tak
2 Nie
HC190_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
HC200 Profesjonalna opieka domowa
1 Tak
2 Nie
HC200_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC190 = 2)
HC210 Liczba godzin w tygodniu otrzymanej profesjonalnej opieki domowej
1 Mniej niż 10 godzin w tygodniu
2 Co najmniej 10, ale mniej niż 20 godzin w tygodniu
3 Co najmniej 20 godzin w tygodniu
HC210_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC200 = 2)
HC220 Płatność za profesjonalną opiekę domową
1 Tak
2 Nie
HC220_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC200 = 2)
HC230 Przystępność cenowa usług profesjonalnej opieki domowej
1 Z dużą trudnością
2 Z trudnością
3 Z pewną trudnością
4 Stosunkowo łatwo
5 Łatwo
6 Bardzo łatwo
HC230_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC220 = 2)
HC240 Niezaspokojone potrzeby w zakresie profesjonalnej opieki domowej
1 Tak
2 Nie
HC240_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC190 = 2)
HC250 Najważniejsze przyczyny niekorzystania (w większym stopniu) z usług profesjonalnej opieki domowej
1 Brak pieniędzy
2 Osoba potrzebująca takiej opieki odmówiła jej przyjęcia
3 Usługi w zakresie takiej opieki są niedostępne
4 Jakość dostępnych usług jest niezadowalająca
5 Inne powody
HC250_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (HC240 = 2)
PC260 Zapewniana opieka lub pomoc
1 Tak - tylko członkom gospodarstwa domowego
2 Tak - tylko osobom niebędącym członkami gospodarstwa domowego
3 Tak - członkom gospodarstwa domowego i osobom niebędącym członkami gospodarstwa domowego
4 Nie
PC260_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 3 Respondent niewybrany
PC270 Liczba godzin w tygodniu zapewnianej opieki lub pomocy
1 Mniej niż 10 godzin w tygodniu
2 Co najmniej 10, ale mniej niż 20 godzin w tygodniu
3 Co najmniej 20 godzin w tygodniu
PC270_F 1 Podano dane
- 1 Brak danych
- 2 Nie dotyczy (PC260 = 4)
- 3 Respondent niewybrany
1 Dz.U. L 165 z 3.7.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.41.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/245 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do wykazu docelowych zmiennych wtórnych za 2016 r. dotyczących dostępu do usług
Data aktu: 16/02/2015
Data ogłoszenia: 17/02/2015
Data wejścia w życie: 09/03/2015