Decyzja wykonawcza 2015/2182 w sprawie środka wprowadzonego przez Niemcy na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu maszyny do skubania drobiu

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2182
z dnia 24 listopada 2015 r.
w sprawie środka wprowadzonego przez Niemcy na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu maszyny do skubania drobiu

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 8086)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 listopada 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2006/42/WE Niemcy powiadomiły Komisję o wprowadzeniu środka mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu maszyny do skubania drobiu (skubarki) typu RF-169 wprowadzanej na rynek przez firmę Fringo GmbH&Co.KG, Kurfürstendamm 96, 10709 Berlin.

(2) Środek ten wprowadzono z powodu niezgodności tej maszyny do skubania drobiu z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa określonymi w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE.

(3) Zgodnie z ppkt 1.2.3 (Uruchamianie) i 1.2.4.1 (Zatrzymanie normalne) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE maszyna musi być wyposażona w element sterowniczy zapobiegający jej samoczynnemu bądź nieoczekiwanemu uruchomieniu się, przy użyciu którego można w dowolnej chwili doprowadzić w bezpieczny sposób do całkowitego zatrzymania maszyny. Skubarka jest wyposażona w elastyczny kabel zasilający z wtyczką zintegrowaną z niewielkim panelem rozdzielczym zawierającym wyłącznik różnicowoprądowy. Zgodnie z instrukcją obsługi zamierzone włączanie i normalne wyłączanie polega na wkładaniu wtyczki do gniazdka i jej wyjmowaniu. Urządzenie nie ma żadnego wyłącznika (typu on/off).

(4) W myśl załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, ppkt 1.2.4.3 (Zatrzymanie awaryjne), maszyna musi być wyposażona w co najmniej jedno urządzenie do zatrzymywania awaryjnego, umożliwiające zapobieżenie istniejącemu lub zagrażającemu niebezpieczeństwu. Z uwagi na znaczną długość (3,4 m) elastycznego kabla zasilającego i na brak wyłącznika sprawiający, że maszynę można zatrzymać tylko przez wyciągnięcie wtyczki z gniazdka, zapobieżenie bezpośredniemu zagrożeniu byłoby możliwe tylko po wyposażeniu skubarki w urządzenie do zatrzymywania awaryjnego.

(5) Ppkt 1.2.6 (Zanik zasilania energią) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE stanowi, że przerwa w zasilaniu, przywrócenie zasilania po przerwie lub dowolnego rodzaju że że wahania w zasilaniu maszyny nie mogą prowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Tymczasem skubarka uruchamia się natychmiast po przywróceniu zasilania, co może prowadzić do sytuacji zagrożenia.

(6) Z kolei zgodnie z ppkt 1.3.7 (Ryzyko związane z częściami ruchomymi) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE budowa maszyny musi zapobiegać ryzyku zetknięcia się jej części ruchomych, co mogłoby spowodować wypadek lub, gdy ryzyko nadal istnieje, muszą one być wyposażone w osłony lub urządzenia zabezpieczające. Części ruchome/transmisyjne skubarki są bezpośrednio dostępne z boku i od spodu maszyny, przez znajdujący się z boku maszyny wylot rynny zsypu pierza. Otwarcie klapy nie powoduje zatrzymania skubarki, a tym samym z jej wirującymi częściami mogą zetknąć się części ciała użytkownika, co prowadziłoby do obrażeń.

(7) Jak stanowi ppkt 1.5.1 (Zasilanie energią elektryczną) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, maszyna musi być zaprojektowana, wykonana i wyposażona w sposób zapobiegający lub umożliwiający zapobieganie wszelkim zagrożeniom o charakterze elektrycznym. Wszystkie przewody muszą być odpowiednio dobrane pod kątem wszelkich warunków stosowania, przy uwzględnieniu możliwego oddziaływania zewnętrznego i obciążenia mechanicznego. Skubarka do drobiu jest wyposażona w przewody z izolacją z PVC (H05VV-F i 53 RVV 300/500 V) przeznaczone do: bardzo lekkiego, lekkiego i normalnego obciążenia i do krótkotrwałego użytku w obecności wody - na wolnym powietrzu w warunkach nieznacznych opadów. Zważywszy, że przy użytkowaniu skubarki zgodnie z przeznaczeniem należy liczyć się z dużym obciążeniem i zalaniem kabla zasilającego wodą, kabel ten nie może być sklasyfikowany jako bezpieczny.

(8) W myśl ppkt 1.7.3 (Oznakowanie maszyny) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE maszyny muszą być oznakowane w sposób widoczny, czytelny i trwały, z podaniem co najmniej wymaganych danych. Skubarka nie jest oznakowana wskazaniem roku produkcji, a tabliczka znamionowa nie jest trwale przytwierdzona do maszyny. Ponadto brak umieszczonego przez producenta na silniku numeru seryjnego lub określenia serii lub typu, ilości żył w przewodach, spełnianych norm, klasy temperatury i wartości granicznej temperatury ani mocy znamionowej.

(9) Komisja wezwała przedsiębiorstwo Fringo GmbH&Co.KG do przedstawienia uwag co do środka wprowadzonego przez Niemcy. Nie otrzymano odpowiedzi.

(10) Analiza materiału dowodowego przedstawionego przez władze niemieckie potwierdziła, że maszyna do skubania drobiu (skubarka) typu RF-169 wprowadzana na rynek przez firmę Fringo GmbH&Co.KG, Kurfürstendamm 96, 10709 Berlin, nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/42/WE, i że niezgodność ta stwarza poważne ryzyko doznania obrażeń przez użytkowników. Należy zatem uznać środek wprowadzony przez Niemcy za uzasadniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzony przez Niemcy środek mający na celu zakazanie wprowadzania do obrotu maszyny do skubania drobiu typu RF-169, wprowadzanej na rynek przez firmę Fringo GmbH&Co.KG, Kurfürstendamm 96, 10709 Berlin, jest uzasadniony.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji

Elżbieta BIEŃKOWSKA

Członek Komisji

1 Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.309.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/2182 w sprawie środka wprowadzonego przez Niemcy na podstawie dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mającego na celu zakazanie wprowadzania do obrotu określonego typu maszyny do skubania drobiu
Data aktu: 24/11/2015
Data ogłoszenia: 26/11/2015
Data wejścia w życie: 26/11/2015