uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a),
uwzględniając opinię Komitetu ustanowionego na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012,
(1) Jeśli norma krajowa stanowiąca transpozycję normy zharmonizowanej, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obejmuje jedno lub więcej podstawowych wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia określonych w załączniku II do dyrektywy 89/686/EWG, sprzęt produkowany zgodnie z tą normą uważa się za spełniający odnośne podstawowe wymagania bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
(2) W dniu 12 lutego 2000 r. Komisja Europejska, po opublikowaniu wykazu norm zharmonizowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wydała ostrzeżenie odnoszące się do zharmonizowanej normy EN 795:1996. Wyjaśniono w nim, że "niniejsza publikacja nie dotyczy urządzeń opisanych w klasach A, C i D [...], w odniesieniu do których nie gwarantuje ona domniemania zgodności z przepisami dyrektywy 89/686/EWG".
(3) W wyroku z dnia 21 października 2010 r. w sprawie C-185/08 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że przepisy normy EN 795 dotyczące urządzeń kotwiczących klasy A1 nie są objęte zakresem dyrektywy 89/686/EWG.
(4) W dniu 3 sierpnia 2012 r. Francja wniosła formalne zastrzeżenie do normy EN 795:2012 "Ochrona przed upadkiem z wysokości - Urządzenia kotwiczące", zharmonizowanej na podstawie dyrektywy 89/686/EWG. Norma ta została zatwierdzona przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) w dniu 9 czerwca 2012 r., ale odniesienie do niej nie zostało jeszcze opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(5) Formalne zastrzeżenie opiera się na fakcie, że stałe urządzenia kotwiczące, do których przymocowane są środki ochrony indywidualnej chroniące przed upadkiem z wysokości - takie jak uprząż, linki kotwiczące z amortyzatorem i inne elementy łączące - stanowią integralną część konstrukcji lub ściany skalnej. Urządzenia kotwiczące, które stanowią integralną część konstrukcji, nie stanowią środków ochrony indywidualnej, ale urządzenia zewnętrzne środków ochrony indywidualnej, a zatem mają charakter uzupełniający. W takim przypadku jedynie elementy łączące należy uznać za środki ochrony indywidualnej.
(6) Norma EN 795:2012 dotyczy zarówno stałych, jak i ruchomych punktów kotwiczenia. Jednakże tylko ruchome punkty kotwiczenia (tzn. przenośne i tymczasowe), a nie te na stałe przymocowane do konstrukcji, wchodzą w zakres dyrektywy 89/686/EWG.
(7) Urządzenia kotwiczące, których dotyczy norma EN 795:2012, należą do jednej z pięciu kategorii, w zależności od ich charakterystyki:
klasa A: urządzenia kotwiczące, z jednym lub większą liczbą stałych punktów kotwiczenia, wymagające przymocowania ich do konstrukcji za pomocą strukturalnych punktów kotwiczenia lub elementów mocujących;
klasa B: urządzenia kotwiczące, z jednym lub większą liczbą stałych punktów kotwiczenia, niewymagające przymocowania ich do konstrukcji za pomocą strukturalnych punktów kotwiczenia lub elementów mocujących;
klasa C: urządzenia kotwiczące wyposażone w giętkie, poziome prowadnice;
klasa D: urządzenia kotwiczące wyposażone w sztywne, poziome prowadnice;
klasa E: urządzenia kotwiczące do użytku na dużych poziomych płaszczyznach; ich zasada działania polega na powstrzymaniu spadania człowieka za pomocą łącznego działania sił bezwładności oraz siły tarcia o podłoże (bezwładne masy kotwiczące).
(8) Po zbadaniu normy EN 795:2012 Komisja ustaliła, że tylko urządzenia kotwiczące klasy B i E stanowią przenośne urządzenia kotwiczące, które nie są na stałe mocowane do konstrukcji, a zatem stanowią środki ochrony indywidualnej objęte dyrektywą 89/686/EWG.
(9) Przeprowadzono konsultacje z europejskimi organizacjami normalizacyjnymi, europejskimi organizacjami zainteresowanych stron otrzymującymi finansowanie z Unii oraz grupą roboczą ds. środków ochrony indywidualnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.309.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/2181 o publikacji z zastrzeżeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do normy EN 795:2012 "Ochrona przed upadkiem z wysokości - Urządzenia kotwiczące" na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 |
| Data aktu: | 24/11/2015 |
| Data ogłoszenia: | 26/11/2015 |
| Data wejścia w życie: | 16/12/2015 |