uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 listopada 2000 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku 1 , w szczególności jej art. 15,
(1) W dniu 15 lipca 2011 r. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) przyjęła rezolucję MEPC.201(62), zmieniającą załącznik V do konwencji MARPOL o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez odpady pochodzące ze statków poprzez wprowadzenie nowych, bardziej szczegółowych kategorii odpadów 2 . Zmieniony załącznik V do konwencji MARPOL wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2013 r.
(2) Ta nowa klasyfikacja odpadów znajduje odzwierciedlenie w okólniku IMO MEPC.1/Circ.644/Rev.1, w którym określono standardowy format wcześniejszego powiadomienia o odprowadzaniu odpadów do portowych urządzeń odbiorczych 3 , jak również w okólniku IMO MEPC.1/Circ.645/Rev.1, w którym określono standardowy format pokwitowania odbioru dostarczonych odpadów wydawany po skorzystaniu przez statek z portowych urządzeń odbiorczych 4 .
(3) W celu zachowania spójności ze środkami IMO oraz w celu uniknięcia niepewności wśród użytkowników portów i organów zarządzających portami, tabelę w załączniku II do dyrektywy 2000/59/WE, zawierającą różne rodzaje i ilości odpadów oraz pozostałości ładunku, które należy dostarczać lub zatrzymywać na statku, należy dostosować do nowych kategorii odpadów przewidzianych w zmienionym załączniku V do konwencji MARPOL.
(4) Dodatkowo w celu poprawy systemu ustanowionego na mocy dyrektywy 2000/59/WE, którego celem jest ograniczenie zrzutów odpadów wytwarzanych przez statki oraz pozostałości ładunku do morza, w tabeli załącznika II należy uwzględnić informacje dotyczące rodzajów i ilości odpadów wytwarzanych przez statki faktycznie odprowadzonych do portowych urządzeń odbiorczych w ostatnim porcie odprowadzenia.
(5) Dokładne dane na temat rodzaju i ilości odpadów wytwarzanych przez statek i pozostałości ładunku dostarczonych przez statek w ostatnim porcie odprowadzenia są niezbędne do dokładnego obliczenia wystarczającej pojemności magazynowej przeznaczonej na te potrzeby na danym statku. Obliczenie wystarczającej pojemności magazynowej jest warunkiem wstępnym do umożliwienia statkowi dotarcia do następnego portu zawinięcia bez odprowadzenia wytworzonych przez statek odpadów, a także prawidłowego wyboru statków do inspekcji. Lepiej ukierunkowane kontrole przyczynią się do skutecznego funkcjonowania ruchu morskiego, poprzez ograniczenie czasu postoju i obsługi między rejsami w portach.
(6) Informacje te mogą być udostępniane na powszechnie stosowanych pokwitowaniach odbioru odprowadzonych odpadów wydawanych na podstawie okólnika IMO MEPC.1/Circ.645/Rev.1, w którym zaleca się standardowy format pokwitowania odbioru dostarczonych odpadów, lub na innego rodzaju pokwitowaniach, wydawanych kapitanowi statku przy odprowadzaniu odpadów. Należy oczekiwać, że na ogół ilości i rodzaje odpadów określone na pokwitowaniach odbioru odpadów wydanych przy odprowadzaniu odpadów lub zgłoszone przez kapitana statku w przypadkach, gdy nie można uzyskać pokwitowania odbioru odpadów, będą precyzyjniejsze niż informacje zawarte w formularzach zgłoszeniowych odpadów, ponieważ te pierwsze mają odzwierciedlać faktyczną sytuację po odprowadzeniu i w związku z tym stanowić solidniejszą podstawę w procesie podejmowania decyzji. Kapitan statku rejestruje takie informacje o odprowadzeniu w książce zapisów śmieciowych zgodnie z konwencją MARPOL.
(7) Systematyczne gromadzenie dokładnych danych o odprowadzeniu odpadów pozwoliłoby również na lepszą analizę statystyczną struktury przepływu strumienia odpadów w portach i ułatwiłoby utworzenie systemu monitorowania i informacji przewidzianego w art. 12 ust. 3 dyrektywy 2000/59/WE. Monitorowanie i wymiana tych informacji, w tym elektroniczne powiadamianie, opracowane na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE 5 , są obecnie wspierane przez unijny system wymiany informacji morskiej (SafeSeaNet), ustanowiony na mocy dyrektywy 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , który powinien być podłączony do modułu sprawozdawczości bazy danych w ramach kontroli państwa portu 7 , utworzonej na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE 8 .
(8) Załącznik II do dyrektywy 2000/59/WE należy zmienić w celu włączenia informacji o odprowadzeniu odpadów w poprzednim porcie i w celu uwzględnienia nowych kategorii odpadów wprowadzonych przez zmieniony załącznik V do konwencji MARPOL.
(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.302.99 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2015/2087 zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku |
| Data aktu: | 18/11/2015 |
| Data ogłoszenia: | 19/11/2015 |
| Data wejścia w życie: | 09/12/2015 |