Rozporządzenie wykonawcze 2015/2012 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur dotyczących decyzji w sprawie ustanawiania, obliczania i znoszenia narzutów kapitałowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/2012
z dnia 11 listopada 2015 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur dotyczących decyzji w sprawie ustanawiania, obliczania i znoszenia narzutów kapitałowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 37 ust. 8 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2009/138/WE umożliwia organom nadzoru ustanowienie narzutu kapitałowego dla zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji. Konieczne jest zatem określenie procedur dotyczących decyzji w sprawie ustanawiania, obliczania i znoszenia narzutów kapitałowych.

(2) Aby umożliwić zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji przedstawienie - przed podjęciem decyzji w sprawie ustanowienia narzutu kapitałowego - informacji i uzasadnień, które mogą prowadzić do ograniczenia lub zakwestionowania potrzeby ustanowienia narzutu kapitałowego, organ nadzoru powinien zapewnić zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji możliwość przedstawienia powodów, ze względu na które narzut kapitałowy mógłby nie być ustanowiony.

(3) Współpraca zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji z organem nadzoru ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia skuteczności narzutu kapitałowego jako środka nadzorczego. Aby umożliwić organowi nadzoru ustanowienie narzutu kapitałowego na podstawie dokładnych i aktualnych informacji, zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji powinien na wniosek organu nadzoru obliczać narzut kapitałowy.

(4) Aby umożliwić zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji usunięcie niezgodności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego, konieczne jest określenie treści decyzji w sprawie ustanowienia narzutu kapitałowego.

(5) Organ nadzoru oraz zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji nie powinny polegać wyłącznie na corocznym przeglądzie narzutu kapitałowego, lecz powinny z własnej inicjatywy monitorować okoliczności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego, tak aby móc podjąć stosowne środki. W tym celu zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji powinien przedstawiać organowi nadzoru sprawozdania z postępów w usuwaniu niezgodności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego. Konieczne jest również ustanowienie procedury przeglądu decyzji w sprawie narzutu kapitałowego, jeżeli nastąpiła istotna zmiana okoliczności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(7) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Powiadomienie przed ustanowieniem narzutu kapitałowego

1.
Organ nadzoru powiadamia zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji o zamiarze i powodach ustanowienia narzutu kapitałowego.
2.
Organ nadzoru wyznacza termin, w którym zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji jest zobowiązany odpowiedzieć na powiadomienie, o którym mowa w ust. 1. Przed podjęciem decyzji organ nadzoru uwzględnia wszystkie informacje przekazane przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji.
Artykuł  2

Obliczanie narzutu kapitałowego

Na wniosek organu nadzoru zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji dokonuje obliczenia narzutu kapitałowego zgodnie ze specyfikacją określoną przez organ nadzoru.

Artykuł  3

Udzielanie informacji

1.
Organ nadzoru może zażądać od zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji przedstawienia, w wyznaczonym przez organ nadzoru terminie, informacji niezbędnych do podjęcia decyzji w sprawie ustanowienia narzutu kapitałowego.
2.
Wyznaczając termin, o którym mowa w ust. 1, organ nadzoru zwraca szczególną uwagę na prawdopodobieństwo i skalę ewentualnych negatywnych skutków dla ubezpieczających, ubezpieczonych lub uprawnionych z umowy ubezpieczenia.
3.
Zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji niezwłocznie powiadamia organ nadzoru, jeżeli nie może dotrzymać terminu, o którym mowa w ust. 1.
Artykuł  4

Decyzja w sprawie ustanowienia narzutu kapitałowego

1.
Organ nadzoru powiadamia pisemnie zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji o swojej decyzji w sprawie ustanowienia narzutu kapitałowego.
2.
Decyzja organu nadzoru musi być dostatecznie szczegółowa, tak aby umożliwić zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji zrozumienie, jakie środki musi podjąć lub jakie niezgodności musi usunąć, aby narzut kapitałowy został zniesiony.
3.
Decyzja, o której mowa w ust. 2, zawiera:
a)
powody ustanowienia narzutu kapitałowego;
b)
metodykę obliczania narzutu kapitałowego oraz kwotę narzutu kapitałowego;
c)
datę, od której narzut kapitałowy ma zastosowanie;
d)
w stosownych przypadkach termin, w którym zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji musi usunąć niezgodności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego;
e)
w stosownych przypadkach zawartość i częstotliwość sprawozdań z postępów, które należy przedstawić zgodnie z art. 5.
Artykuł  5

Sprawozdanie z postępów

W przypadkach określonych w art. 37 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 2009/138/WE oraz na wniosek organu nadzoru zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji informuje organ nadzoru o postępach poczynionych w usunięciu niezgodności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego, oraz o podjętych przez niego stosownych działaniach.

Artykuł  6

Przegląd narzutu kapitałowego

1.
Organ nadzoru dokonuje przeglądu ustanowionego narzutu kapitałowego, jeżeli nastąpiła istotna zmiana okoliczności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego.
2.
W następstwie przeglądu ustanowionego narzutu kapitałowego organ nadzoru podejmuje decyzję o utrzymaniu, zmianie lub zniesieniu narzutu kapitałowego.
Artykuł  7

Utrzymanie, zmiana lub zniesienie narzutu kapitałowego

Rozważając, czy należy utrzymać, zmienić lub znieść narzut kapitałowy, organ nadzoru uwzględnia następujące elementy:

a)
informacje przekazane przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji w trakcie procedury ustanawiania i obliczania narzutu kapitałowego;
b)
informacje uzyskane przez organ nadzoru w ramach procesu nadzoru i w ramach każdego późniejszego działania nadzorczego;
c)
informacje przedstawione w sprawozdaniu z postępów, jeżeli organ nadzoru zażądał jego przedstawienia zgodnie z art. 5;
d)
wszelkie inne stosowne informacje wskazujące na istotną zmianę okoliczności, które doprowadziły do ustanowienia narzutu kapitałowego.
Artykuł  8

Decyzja o zmianie lub zniesieniu narzutu kapitałowego

1.
Organ nadzoru niezwłocznie powiadamia pisemnie zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji o swojej decyzji o zmianie lub zniesieniu narzutu kapitałowego oraz o dacie wejścia w życie tej decyzji.
2.
Jeżeli organ nadzoru podejmuje decyzję o zmianie narzutu kapitałowego, przyjmuje on nową decyzję zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.295.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/2012 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur dotyczących decyzji w sprawie ustanawiania, obliczania i znoszenia narzutów kapitałowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
Data aktu: 11/11/2015
Data ogłoszenia: 12/11/2015
Data wejścia w życie: 02/12/2015