Decyzja 2015/1653 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1653
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska 5 , w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0083/2015),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0083/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2013 wyniósł 49 270 722 EUR, co stanowi wzrost o 18,16 % w porównaniu z 2012 r.; mając na uwadze, że wzrost ten związany jest głównie z wydatkami operacyjnymi na działania strategiczne;
B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym Agencji wkład Unii do budżetu Agencji na 2013 r. wyniósł 34 886 367 EUR, co stanowi spadek o 1,35 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2013 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że status dwóch uwag ze sprawozdania Trybunału za 2012 r. oznaczono jako "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że:
-
wysoki poziom kosztów podróży służbowych poniesionych przez jej dyrektora wykonawczego w 2012 r. wynikał z udziału w konferencji "Rio+20" w Brazylii oraz z powiązanych podróży służbowych do Brukseli oraz że od 2012 r. liczba podróży dyrektora wykonawczego znacznie zmalała,
-
jednym ze sposobów informowania o wynikach prac i bezpośrednim wpływie na obywateli Unii jest wykorzystywanie materiału multimedialnego dostępnego na stronie internetowej Agencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,66 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 88,92 %;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
stwierdza, że podczas dorocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał nie stwierdzono istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2013 r.; zauważa, że Agencja przestrzegała zasady jednoroczności i wykonała swój budżet w terminie;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

5.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że przygotowała ona wieloletni plan polityki kadrowej na lata 2013-2015, zgodnie z wytycznymi Komisji, który to plan został zatwierdzony przez zarząd Agencji; zauważa, że w 2013 r. Agencja zatrudniała 209 pracowników (urzędników, członków personelu tymczasowego, pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych), czyli o ośmiu pracowników mniej niż w 2012 r.;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zamierza regularnie dokonywać przeglądu swojej struktury organizacyjnej i struktury zatrudnienia, tak aby zapewnić wykonywanie przez Agencję powierzonych jej prac i stawianie czoła wyzwaniom w jak najskuteczniejszy sposób; z zadowoleniem przyjmuje w tym względzie fakt, że w 2013 r. do planu zatrudnienia dodano dwa stanowiska AD w celu uwzględnienia nowych zadań związanych z dwiema ważnymi kwestiami: łagodzenie zmiany klimatu i sprawozdawczość w zakresie jakości powietrza;
7.
zauważa, że Agencja przeznacza 71 % zasobów kadrowych do zadań operacyjnych i że oznacza to niewielki wzrost w porównaniu z sytuacją w 2012 r.; zachęca Agencję do poczynienia dalszych postępów w tym zakresie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że w następstwie oceny ryzyka wystąpienia konfliktów interesów i sporządzenia wykazu zasad i praktyk obowiązujących w Agencji oraz oceny wdrażania tych zasad, Agencja sfinalizowała politykę dotyczącą zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, którą zarząd Agencji przyjął na posiedzeniu w czerwcu 2014 r.;
9.
zwraca uwagę, że w ramach tej polityki określono, że pracownicy i członkowie komitetu naukowego muszą podpisywać deklaracje o braku konfliktu interesów; uznaje, że udostępnia się publicznie deklaracje o braku konfliktu interesów członków komitetu naukowego; głęboko ubolewa, że deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; nie zgadza się z decyzją zarządu, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów jego członków nie mogą być publikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa ponownie Agencję do zaradzenia tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrole wewnętrzne

10.
na podstawie sprawozdania Trybunału zwraca uwagę, że Agencja w ramach pięciu programów przyznała dotacje konsorcjom, w których skład wchodzą europejskie instytucje i organy działające na rzecz środowiska, organizacje pod egidą ONZ i krajowe organizacje działające na rzecz środowiska; zauważa, że łączna kwota dotacji wyniosła w 2013 r. 13 900 000 EUR, co stanowi 31 % całości wydatków operacyjnych; uznaje, że w następstwie uwag Trybunału z 2014 r. Agencja nasiliła kontrole kwalifikowalności i poprawności kosztów osobowych deklarowanych w programach dotacji, ponieważ stanowią one największą część kosztów całkowitych;
11.
zauważa, że przeprowadzane przez Agencję kontrole ex ante polegają na analizie zestawień poniesionych kosztów, natomiast rzadko przeprowadza się kontrole na miejscu u beneficjentów; zauważa z zaniepokojeniem, że istniejące mechanizmy kontrolne zapewniają jedynie ograniczoną pewność co do kwalifikowalności i poprawności wydatków deklarowanych przez beneficjentów; uznaje jednak, że w przypadku transakcji skontrolowanych przez Trybunał uzyskano dokumentację towarzyszącą, która daje wystarczającą pewność co do ich legalności i prawidłowości;
12.
na podstawie informacji od Agencji uznaje, że w 2014 r. Agencja zapewniła beneficjentom dokładne informacje i szkolenia dotyczące kryteriów kwalifikowalności kosztów, a zwłaszcza dopuszczalnych metod obliczania kosztów pracowniczych, i opisała to wszystko w podręczniku; zauważa ponadto, że Agencja przeprowadziła cztery kontrole na miejscu w celu sprawdzenia obliczeń deklarowanych kosztów w oparciu o odnośną dokumentację oraz w celu przeanalizowania wiarygodności wprowadzonych systemów kontroli wewnętrznej; zwraca uwagę, że weryfikacje obejmowały sprawdzenie płatności dokonanych w 2013 r., które dotyczyły 20,45 % całkowitych kosztów personelu beneficjentów, oraz że 0,12 % skontrolowanych kosztów uznano za niekwalifikujące się; wzywa jednak Agencję do dalszego podnoszenia poziomu weryfikacji ex ante, aby zapewnić kwalifikowalność beneficjentów, oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o dalszych postępach w tym względzie;

Audyt wewnętrzny

13.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Agencji zauważa, że jej jednostka audytu wewnętrznego sfinalizowała sprawozdanie z audytu dotyczące zarządzania środkami celowymi, aby ocenić ogólny wpływ, jaki na Agencję wywierają projekty finansowane z zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel; uznaje ponadto, że jednostka audytu wewnętrznego aktywnie wspierała zespół audytorów zewnętrznych, któremu Komisja zleciła zbadanie sprawozdań finansowych dotyczących kosztów za okres 2010-2011;
14.
na podstawie informacji od Agencji zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji sprawdziła wdrożenie swoich wcześniejszych zaleceń w drodze przeglądu dokumentacji oraz że wszystkie niewdrożone zalecenia zatwierdzono w dniu 31 grudnia 2013 r.;

Inne uwagi

15.
wzywa Agencję, aby w swojej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej wyraźnie wskazywała, że otrzymuje fundusze z budżetu Unii (dotacje unijne), a nie dotacje Komisji czy dotacje Wspólnoty;
16.
w odniesieniu do innych uwag o towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 144.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 144.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024