uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 131,
(1) W ust. 3 pozycja 5 załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 określono zakaz wprowadzania do obrotu lub stosowania benzenu jako substancji lub jako składnika innych substancji lub w mieszaninach, w stężeniu równym lub większym niż 0,1 % masowo.
(2) Ze względu na specyficzne warunki geologiczne zawartość benzenu w gazie ziemnym z niektórych złóż wynosi więcej niż 0,1 % masowo, ale mniej niż 0,1 % objętościowo.
(3) Zastosowanie dostępnych technologii umożliwiających zmniejszenie stężenia benzenu w takim gazie ziemnym do mniej niż 0,1 % masowo wiązałoby się z wydatkami kapitałowymi w wysokości blisko 1 mld EUR i wydatkami operacyjnymi w wysokości około 60 mln EUR rocznie.
(4) We wnioskach z oceny ryzyka przeprowadzonej w 2013 r. przez niderlandzki Rijksinstituut voor Volksge-zondheid en Milieu (krajowy instytut zdrowia publicznego i środowiska) stwierdzono, że gaz ziemny wprowadzony do obrotu z przeznaczeniem do stosowania przez konsumentów, którego dopuszczalne stężenie benzenu wynosi powyżej 0,1 % masowo, ale poniżej 0,1 % objętościowo, nie stanowi niedopuszczalnego zagrożenia dla zdrowia.
(5) Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) potwierdził w swojej opinii 2 z dnia 28 listopada 2014 r., że narażenie konsumentów na działanie gazu ziemnego o stężeniu benzenu przewyższającym 0,1 % masowo, ale niższym niż 0,1 % objętościowo, nie stanowi dla zdrowia konsumentów zagrożenia, które nie jest odpowiednio kontrolowane.
(6) Ponoszenie wysokich kosztów zmniejszania stężenia benzenu w gazie ziemnym do poziomu poniżej 0,1 % masowo byłoby nieproporcjonalne i, w świetle opinii RAC, nie jest niezbędne do celów zarządzania ryzykiem. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006, aby umożliwić wprowadzanie do obrotu i wykorzystanie gazu ziemnego o stężeniu benzenu niższym niż 0,1 % objętościowo.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 września 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.233.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1494 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do benzenu |
| Data aktu: | 04/09/2015 |
| Data ogłoszenia: | 05/09/2015 |
| Data wejścia w życie: | 25/09/2015 |