Rozporządzenie delegowane 2015/2 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących prezentacji informacji, które agencje ratingowe udostępniają Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2015/2
z dnia 30 września 2014 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących prezentacji informacji, które agencje ratingowe udostępniają Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 4 akapit trzeci oraz art. 21 ust. 4a akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 11a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 wymaga, aby zarejestrowana i certyfikowana agencja ratingowa, wystawiając rating kredytowy lub perspektywę ratingową, dostarczała informacje ratingowe Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Wymaganie nie ma zastosowania do ratingów sporządzanych za opłatą wyłącznie na potrzeby inwestorów i ujawnianych tylko im. ESMA ma obowiązek publikowania informacji ratingowych przekazywanych przez agencje ratingowe na ogólnodostępnej stronie internetowej o nazwie "europejska platforma ratingowa". Należy zatem ustanowić zasady dotyczące treści i prezentacji informacji, które agencje ratingowe powinny udostępniać ESMA na potrzeby europejskiej platformy ratingowej.

(2) Ponadto art. 11 ust. 2 i art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 wymagają, aby agencje ratingowe przekazywały ESMA informacje na temat ich historycznych wyników oraz na potrzeby bieżącego nadzoru. Treść i prezentację takich informacji określa odpowiednio rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 448/2012 2 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 446/2012 3 . Aby umożliwić efektywniejsze przetwarzanie danych przez ESMA oraz uproszczenie sposobu składania sprawozdań zawierających dane dla zarejestrowanych i certyfikowanych agencji ratingowych, należy określić zintegrowane wymagania dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do wszystkich danych, które zarejestrowane i certyfikowane agencje ratingowe powinny przekazywać ESMA. Niniejsze rozporządzenie określa zatem zasady dotyczące danych przekazywanych na potrzeby europejskiej platformy ratingowej, informacji na temat historycznych wyników udostępnianych w centralnym repozytorium utworzonym przez ESMA oraz informacji, które agencje ratingowe powinny przekazywać ESMA w okresowych sprawozdaniach do celów bieżącego nadzoru nad agencjami ratingowymi. Niniejsze rozporządzenie uchyla więc rozporządzenie delegowane (UE) nr 448/2012 i rozporządzenie delegowane (UE) nr 446/2012. ESMA powinien zintegrować wszystkie dane przekazywane przez agencje ratingowe na potrzeby europejskiej platformy ratingowej, centralnego repozytorium i bieżącego nadzoru nad agencjami ratingowymi w jednej bazie danych ESMA.

(3) Aby zagwarantować, że europejska platforma ratingowa zapewnia aktualne informacje na temat ratingów, które nie są ujawniane za opłatą wyłącznie na potrzeby inwestorów, konieczne jest opisanie przekazywanych danych, z uwzględnieniem ratingu i perspektywy ocenianego instrumentu lub podmiotu, komunikatów prasowych towarzyszących ratingom, sprawozdań towarzyszących ratingom państwa, rodzaju ratingu oraz daty i godziny publikacji. W szczególności komunikaty prasowe zapewniają informacje na temat kluczowych czynników stanowiących podstawę decyzji w sprawie ratingu. Europejska platforma ratingowa zapewnia użytkownikom ratingów centralny punkt dostępu do aktualnych informacji ratingowych oraz obniża koszty informacji, umożliwiając globalny dostęp do różnych ratingów wystawianych dla każdego ocenianego podmiotu lub instrumentu.

(4) Aby zapewnić ogólny obraz wszystkich ratingów przyznawanych przez różne agencje ratingowe temu samemu ocenianemu podmiotowi lub instrumentowi, agencje ratingowe powinny wykorzystywać wspólne identyfikatory ocenianego podmiotu i ocenianego instrumentu, przekazując do ESMA sprawozdania zawierające dane ratingowe. W związku z tym jedyną metodą globalnej niepowtarzalnej identyfikacji ocenianych podmiotów, emitentów, jednostek inicjujących i agencji ratingowych powinien być globalny identyfikator podmiotu prawnego (LEI).

(5) Aby zagwarantować, że informacje na europejskiej platformie ratingowej są aktualne, informacje ratingowe powinny być gromadzone i publikowane codziennie, aby umożliwić jedną aktualizację dziennie europejskiej platformy ratingowej poza zwyczajowymi godzinami pracy obowiązującymi w Unii.

(6) Informacje ratingowe przekazywane przez zarejestrowane i certyfikowane agencje ratingowe powinny umożliwiać ESMA sprawowanie ścisłego nadzoru nad postępowaniem agencji ratingowych i działalnością prowadzoną przez nie, tak aby mógł on niezwłocznie reagować w przypadku faktycznego lub domniemanego niezastosowania się do przepisów rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Z tego względu dane ratingowe powinny być przekazywane do ESMA co miesiąc. Jednakże dla zachowania proporcjonalności agencje ratingowe, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i nie wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość przekazywania danych ratingowych co dwa miesiące. ESMA powinien jednak zachować prawo do zażądania od tych agencji ratingowych - w związku z liczbą i rodzajem wystawianych przez nie ratingów, w tym złożonością analizy kredytów, znaczeniem ocenianych instrumentów lub emitentów oraz możliwością wykorzystywania tych ratingów do celów regulacyjnych - składania sprawozdań co miesiąc.

(7) Aby uniknąć powielania sprawozdań zawierających dane, ESMA powinien wykorzystywać do celów bieżącego nadzoru dane już przekazane na potrzeby europejskiej platformy ratingowej. Do celów bieżącego nadzoru agencje ratingowe powinny być również zobowiązane do przekazywania informacji dotyczących ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych, które nie zostały przekazane na potrzeby europejskiej platformy ratingowej.

(8) ESMA powinien wykorzystywać dane przekazywane na potrzeby europejskiej platformy ratingowej oraz bieżącego nadzoru do gromadzenia informacji na temat historycznych wyników, które powinien udostępniać w centralnym repozytorium zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Aby jeszcze bardziej ułatwić porównywalność oraz zapewnić spójność z danymi przekazanymi zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 448/2012, nowo certyfikowane agencje ratingowe powinny być zobowiązane do przedkładania danych dotyczących okresu obejmującego co najmniej dziesięć lat przed certyfikacją lub okresu od rozpoczęcia przez nie działalności. Od certyfikowanych agencji ratingowych nie należy wymagać przekazywania tych danych, częściowo lub w całości, jeżeli są one w stanie wykazać, że byłoby to niewspółmierne w stosunku do ich skali i złożoności.

(9) Agencje ratingowe, które wchodzą w skład grupy, powinny mieć możliwość albo odrębnego przekazywania swoich danych ratingowych do ESMA, albo upoważnienia jednej z agencji wchodzących w skład grupy do przekazywania danych w ich imieniu. Zważywszy jednak na wysoki stopień integracji organizacji agencji ratingowych na poziomie Unii oraz w celu zwiększenia zrozumiałości statystyk, agencje ratingowe zachęca się do składania sprawozdań w ujęciu globalnym, obejmujących całą grupę.

(10) Na potrzeby bieżącego nadzoru sprawowanego przez ESMA oraz publikacji sprawozdań dotyczących historycznych wyników agencji ratingowych agencje ratingowe mogą dobrowolnie przekazywać ESMA ratingi kredytowe wystawiane przez agencje ratingowe z państw trzecich należące do tej samej grupy agencji ratingowych, ale niezatwierdzone zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.

(11) Przekazując dane, agencje ratingowe powinny klasyfikować ratingi kredytowe i perspektywy ratingowe wystawiane w różnych kategoriach: według rodzaju i podklas, takich jak sektor, branża lub klasa aktywów bądź według rodzaju emitenta i emisji. Kategorie te są oparte na wcześniejszych doświadczeniach ESMA w zakresie gromadzenia danych ratingowych oraz potrzebie nadzorowania danych dotyczących ratingów.

(12) Aby zapewnić zgłaszanie ratingów kredytowych nowych instrumentów finansowych, które mogą powstać w wyniku innowacji finansowych, należy uwzględnić kategorię zgłaszania "innych instrumentów finansowych". Ponadto kategorie ratingów korporacyjnych i ratingów instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji powinny również zawierać kategorię "inne", obejmującą wszystkie nowe rodzaje emisji korporacyjnych lub instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, których nie można zaklasyfikować do istniejących kategorii.

(13) Aby umożliwić ESMA założenie europejskiej platformy ratingowej oraz zapewnić agencjom ratingowym odpowiednio dużo czasu na dostosowanie ich wewnętrznych systemów do nowych wymagań w zakresie sprawozdawczości, agencje ratingowe powinny złożyć pierwsze sprawozdanie do dnia 1 stycznia 2016 r. Aby zapewnić porównywalność i ciągłość danych przekazywanych na mocy niniejszego rozporządzenia, pierwsze sprawozdanie powinno zawierać dane dotyczące wszystkich ratingów wystawionych i niewycofanych do dnia 21 czerwca 2015 r. Ponadto pierwsze sprawozdanie powinno zawierać dane dotyczące ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych wystawionych przez agencje ratingowe w okresie od dnia 21 czerwca 2015 r. do dnia 1 stycznia 2016 r. Pierwsze sprawozdanie powinno zawierać ten sam rodzaj danych co dane dotyczące ratingów, które mają być przekazywane codziennie w późniejszym okresie.

(14) Przekazywane dane powinny być opracowane według standardowego formatu umożliwiającego ESMA automatyczne odbieranie i przetwarzanie danych w jego wewnętrznych systemach. W związku z postępem technicznym może zaistnieć potrzeba zaktualizowania i zakomunikowania przez ESMA - w drodze specjalnych komunikatów lub wytycznych - szeregu technicznych instrukcji dotyczących sprawozdawczości, przesyłania lub formatu plików przekazywanych przez agencje ratingowe.

(15) Niniejsze rozporządzenie jest oparte na projekcie regulacyjnych standardów technicznych przedłożonym Komisji przez ESMA zgodnie z art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .

(16) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

(17) W celu zapewnienia zgodności z art. 2 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 462/2013 5 przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być stosowane od dnia 21 czerwca 2015 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wymagane dane

1.
Agencje ratingowe przekazują dane na temat wszystkich ratingów kredytowych lub perspektyw ratingowych wystawionych lub zatwierdzonych przez agencje ratingowe zgodnie z art. 8, 9 i 11. Agencje ratingowe przekazują sprawozdania na temat wszystkich ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych wystawianych na poziomie ocenianego podmiotu oraz, w stosownych przypadkach, na temat wszystkich wyemitowanych przez nie instrumentów dłużnych.
2.
Agencje ratingowe zapewniają dokładność, kompletność i dostępność danych przekazywanych ESMA oraz dopilnowują, aby sprawozdania były składane zgodnie z art. 8, 9 i 11 z wykorzystaniem właściwych systemów opracowanych na podstawie instrukcji technicznych przekazanych przez ESMA.
3.
Agencje ratingowe niezwłocznie informują ESMA o wszelkich nadzwyczajnych okolicznościach, które mogą tymczasowo utrudniać lub opóźniać przekazanie przez nie sprawozdania zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
4.
W przypadku grup agencji ratingowych członkowie każdej grupy mogą upoważnić jednego członka do składania sprawozdań wymaganych na podstawie niniejszego rozporządzenia w ich imieniu. W danych przekazywanych ESMA wskazuje się każdą agencję ratingową, w imieniu której składane jest sprawozdanie.
5.
Do celów art. 11 ust. 2 i art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 agencja ratingowa składająca sprawozdanie w imieniu grupy może przekazywać dane dotyczące ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych wystawionych przez agencje ratingowe z państw trzecich należące do tej samej grupy, lecz niezatwierdzonych. Jeśli agencja ratingowa nie przekaże takich danych, zobowiązana jest przekazać wyjaśnienie w swoim sprawozdaniu dotyczącym danych jakościowych w polach 9 i 10 tabeli 1 w części 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
6.
Agencje ratingowe ujawniają status dotyczący zamawiania każdego zgłoszonego ratingu kredytowego lub każdej perspektywy ratingowej, określając, czy nie został zamówiony z uczestnictwem bądź bez uczestnictwa zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 lub czy został zamówiony.
Artykuł  2

Zgłaszanie statusu dotyczącego niewykonania zobowiązania i wycofań

1.
Agencja ratingowa zgłasza niewykonanie zobowiązania w odniesieniu do ratingu w polach 6 i 13 tabeli 2 w części 2 załącznika I, jeśli wystąpi jedno z poniższych zdarzeń:
a)
rating wskazuje, że nastąpiło niewykonanie zobowiązania zgodnie z definicją niewykonania zobowiązania przyjętą przez agencję ratingową;
b)
rating został cofnięty z powodu niewypłacalności ocenianego podmiotu lub z powodu restrukturyzacji zadłużenia;
c)
każdy inny przypadek, w którym agencja ratingowa uzna, że oceniany podmiot lub oceniany instrument cechuje niewykonanie zobowiązania lub znacznie obniżona jakość, lub też podmiot ten lub instrument znajduje się w porównywalnym stanie.
2.
W przypadku wycofania zgłoszonego ratingu przyczyna jest określana w polu 11 tabeli 2 w części 2 załącznika I.
Artykuł  3

Rodzaje ratingu

Dokonując zgłoszenia ratingów kredytowych lub perspektyw ratingowych, agencje ratingowe klasyfikują je do jednego z następujących typów ratingów:

a)
ratingi korporacyjne;
b)
ratingi instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji;
c)
ratingi państwa i finansów publicznych;
d)
inne instrumenty finansowe.
Artykuł  4

Ratingi korporacyjne

1.
Dokonując zgłoszenia ratingów korporacyjnych, agencje ratingowe klasyfikują ratingi do jednego z następujących segmentów branży:
a)
instytucje finansowe, w tym banki, maklerzy i dealerzy;
b)
ubezpieczenia;
c)
wszystkie inne podmioty korporacyjne lub emitenci nieuwzględnieni w lit. a) i b).
2.
Agencje ratingowe klasyfikują emisje korporacyjne jako jeden z następujących rodzajów emisji:
a)
obligacje;
b)
obligacje zabezpieczone, o których mowa w art. 52 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 6 , które spełniają wymogi kwalifikowalności określone w art. 129 ust. 1-3, 6 i 7 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 7 ;
c)
inne rodzaje obligacji zabezpieczonych, dla których agencja ratingowa stosowała specjalne metody, modele lub główne założenia dotyczące obligacji zabezpieczonych w celu wystawienia ratingu i które nie są wymienione w lit. b);
d)
inne rodzaje emisji korporacyjnych, które nie są wymienione w lit. a), b) i c).
3.
Kod państwa ocenianego podmiotu lub emisji w polu 10 tabeli 1 w części 2 załącznika I jest kodem państwa będącego siedzibą tego podmiotu.
Artykuł  5

Ratingi instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji

1.
Ratingi instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji dotyczą instrumentów finansowych lub innych aktywów będących wynikiem transakcji sekurytyzacyjnej lub programu sekurytyzacyjnego, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 61 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
2.
Dokonując zgłoszenia ratingów instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji, agencje ratingowe klasyfikują ratingi do jednej z następujących klas aktywów:
a)
papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, w tym kredyty na zakup samochodów, statków, samolotów, kredyty studenckie, kredyty konsumenckie, kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw, kredyty na pokrycie kosztów świadczeń zdrowotnych, kredyty na domy prefabrykowane, kredyty na produkcję filmową, kredyty na rozwój infrastruktury publicznej, wierzytelności z tytułu umów leasingu ruchomych środków trwałych, wierzytelności związane z zadłużeniem na kartach kredytowych, prawa zastawu na nieruchomości w celu zabezpieczenia należności podatkowych, kredyty zagrożone, kredyty na zakup pojazdów kempingowych, leasingi dla osób fizycznych, leasingi dla przedsiębiorstw oraz należności z tytułu dostaw i usług;
b)
papiery wartościowe zabezpieczone spłatami mieszkaniowych kredytów hipotecznych, w tym papiery wartościowe zabezpieczone spłatami mieszkaniowych kredytów hipotecznych zarówno pierwszorzędnej, jak i podrzędnej jakości, jak również pożyczki hipoteczne;
c)
papiery wartościowe zabezpieczone spłatami komercyjnych kredytów hipotecznych, w tym kredyty na nieruchomości biurowe lub handlowe, szpitale, domy opieki, magazyny, hotele, zakłady pielęgnacyjne, obiekty przemysłowe oraz nieruchomości wielorodzinne;
d)
instrumenty typu CDO (collateral debt obligations), w tym instrumenty typu CLO (collateralised loan obligations), instrumenty typu CBO (credit-backed obligations), instrumenty typu CSO (collateralised synthetic obligations), jednotranszowe instrumenty typu CDO (single-tranche collateralised debt obligations), instrumenty typu CFO (credit fund obligations), instrumenty resekurytyzowane typu CDO-ABS (collateralised debt obligations of asset-backed securities) oraz instrumenty typu CDO-squared (collateralised debt obligations of collateralised debt obligations);
e)
papiery dłużne przedsiębiorstw zabezpieczone aktywami;
f)
inne instrumenty finansowe będące wynikiem sekurytyzacji nieuwzględnione w lit. a)-e), w tym strukturyzowane obligacje zabezpieczone, strukturyzowane instrumenty inwestycyjne, papiery wartościowe powiązane z ubezpieczeniem oraz instrumenty emitowane przez spółki celowe powstałe na potrzeby realizacji transakcji na instrumentach pochodnych.
3.
W stosownych przypadkach agencja ratingowa wskazuje również, do której konkretnej podklasy aktywów należy każdy oceniany instrument w polu 34 tabeli 1 w części 2 załącznika I.
4.
Kod państwa instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji określa się w polu 10 tabeli 1 w części 2 załącznika I i oznacza się zgodnie z umiejscowieniem większości aktywów bazowych. W przypadku gdy nie jest możliwe określenie miejsca, w którym znajduje się większość aktywów bazowych, oceniany instrumenty klasyfikowany jest jako "międzynarodowy".
Artykuł  6

Ratingi państwa i finansów publicznych

1.
Przekazując dane dotyczące ratingów państwa i podmiotów publicznych oraz organizacji ponadnarodowych i ich wyemitowanego długu, agencje ratingowe klasyfikują je do jednego z następujących sektorów:
a)
państwo, gdy podmiotem ocenianym jest państwo, lub emitentem ocenianego długu lub zobowiązania finansowego, dłużnego papieru wartościowego lub innego instrumentu finansowego jest państwo lub spółka celowa powołana przez państwo zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. v) ppkt (i) i (ii) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 oraz gdy rating dotyczy państwa;
b)
władze regionalne bądź samorząd terytorialny państwa, gdy podmiotem ocenianym są władze regionalne lub samorząd terytorialny państwa, lub emitentem ocenianego długu lub zobowiązania finansowego, dłużnego papieru wartościowego lub innego instrumentu finansowego są władze regionalne lub samorząd terytorialny państwa lub spółka celowa powołana przez władze regionalne lub samorząd terytorialny państwa zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. v) ppkt (i) i (ii) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 oraz gdy rating dotyczy władz regionalnych lub samorządu terytorialnego państwa;
c)
międzynarodowa instytucja finansowa zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. v) ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;
d)
organizacja ponadnarodowa, taka jak instytucje nieujęte w lit. c) i utworzone przez dwóch lub większą liczbę udziałowców, którymi są rządy państw, oraz których to instytucji udziałowcy ci są właścicielami i które kontrolują, w tym organizacje, o których mowa w sekcji U załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 ;
e)
podmioty publiczne, w tym określone w sekcjach O, P i Q załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006.
2.
Jeżeli dla międzynarodowych instytucji finansowych lub organizacji ponadnarodowych określonych w ust. 1 lit. c) i d) niemożliwe jest wskazanie konkretnego państwa jako państwa emisji, oceniany emitent klasyfikowany jest jako "międzynarodowy" w polu 10 tabeli 1 w części 2 załącznika I.
Artykuł  7

Inne instrumenty finansowe

Ratingi kredytowe lub perspektywy ratingowe wystawione dla instrumentu finansowego zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 lit. k) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, które nie mogą być sklasyfikowane jako emisje korporacyjne zgodnie z art. 4 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, jako instrumenty finansowe będące wynikiem sekurytyzacji zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia oraz jako emisje państwa lub podmiotu publicznego zgodnie z art.6 niniejszego rozporządzenia, zgłaszane są w kategorii innych instrumentów finansowych.

Artykuł  8

Sprawozdawczość na potrzeby publikacji na europejskiej platformie ratingowej

1.
Agencje ratingowe przekazują dane dotyczące wszystkich ratingów kredytowych lub perspektyw ratingowych zgodnie z art. 11a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 w każdym przypadku wystawienia lub zatwierdzenia ratingu kredytowego lub perspektywy ratingowej, które nie są ujawniane wyłącznie inwestorom za opłatą.
2.
Ratingi kredytowe i perspektywy ratingowe, o których mowa w ust. 1, wystawione pomiędzy godz. 20.00.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) 9 jednego dnia a godz. 19.59.59 CET następnego dnia zgłaszane są do godz. 21.59.59 CET następnego dnia.
3.
Dla każdego ratingu kredytowego lub perspektywy ratingowej zgłoszonych zgodnie z ust. 1 towarzysząca informacja prasowa, o której mowa w sekcji D część I pkt 5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 jest przekazywana w tym samym czasie. Jeśli informacja prasowa jest po raz pierwszy wydawana i przekazywana w języku innym niż język angielski, wersja angielska może zostać również przekazana, jeśli stanie się dostępna i w terminie, w którym stanie się dostępna.
4.
Dla ratingów, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a), b) i c), przekazywany jest towarzyszący raport z badania, o którym mowa w sekcji D część III pkt 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Jeśli raport z badania jest po raz pierwszy wydawany i przekazywany w języku innym niż język angielski, wersja angielska może zostać również przekazana, jeśli stanie się dostępna i w terminie, w którym stanie się dostępna.
Artykuł  9

Sprawozdawczość na potrzeby nadzoru sprawowanego przez ESMA

1.
Zgodnie z art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 agencje ratingowe przekazują dane dotyczące wszystkich ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych wystawionych lub zatwierdzonych, lub wystawionych w państwie trzecim i niezatwierdzonych zgodnie z art. 1 ust. 5, w tym informacje dotyczące wszystkich podmiotów lub instrumentów dłużnych zgłoszonych do nich w celu dokonania wstępnej weryfikacji lub wstępnego ratingu zgodnie z sekcją D część I pkt 6 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.
2.
W przypadku ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych, do których nie ma zastosowania art. 8, agencje ratingowe zgłaszają co miesiąc dane ratingowe dotyczące poprzedzającego miesiąca kalendarzowego.
3.
Agencje ratingowe, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i nie wchodzą w skład grupy agencji ratingowych, mogą przekazywać dane ratingowe, o których mowa w ust. 2, co dwa miesiące, chyba że ESMA wymaga składania sprawozdań co miesiąc w związku z charakterem, złożonością i zakresem wystawianych przez nie ratingów. Takie dane dotyczące ratingów odnoszą się do dwóch poprzedzających miesięcy kalendarzowych.
4.
Dane ratingowe, o których mowa w ust. 2, przekazywane są ESMA w terminie 15 dni od końca okresu objętego sprawozdaniem. Jeśli piętnasty dzień miesiąca przypada na dzień ustawowo wolny od pracy w państwie siedziby agencji ratingowej lub w przypadku agencji ratingowej składającej sprawozdania w imieniu grupy zgodnie z art. 1 ust. 4 - w państwie siedziby tej agencji ratingowej, termin ten przypada na kolejny dzień roboczy.
5.
Jeśli w poprzedzającym miesiącu nie zostały wystawione żadne ratingi kredytowe lub perspektywy ratingowe, o których mowa w ust. 1, agencja ratingowa nie ma obowiązku przekazywać żadnych danych.
Artykuł  10

Sprawozdawczość na potrzeby udostępniania historycznych wyników

Ratingi kredytowe wystawione lub zatwierdzone, lub wystawione w państwie trzecim i niezatwierdzone zgodnie z art. 1 ust. 5 są wykorzystywane przez ESMA w celu udostępniania danych dotyczących historycznych wyników zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 oraz sekcją E część II pkt 1 załącznika I do tego rozporządzenia.

Artykuł  11

Pierwsze sprawozdania

1.
Agencje ratingowe zarejestrowane lub certyfikowane przed dniem 21 czerwca 2015 r. przygotowują pierwsze sprawozdanie przekazywane ESMA do dnia 1 stycznia 2016 r. zawierające:
a)
informacje na temat wszystkich ratingów kredytowych i perspektyw ratingowych, o których mowa w art. 8 i 9, oraz które zostały wystawione i nie zostały wycofane do dnia 21 czerwca 2015 r.;
b)
ratingi kredytowe i perspektywy ratingowe, o których mowa w art. 8 i 9, które zostały wystawione między dniem 21 czerwca 2015 r. a dniem 31 grudnia 2015 r.
2.
Agencje ratingowe zarejestrowane lub certyfikowane między dniem 21 czerwca 2015 r. a 31 grudnia 2015 r. są zobowiązane przestrzegać przepisów niniejszego rozporządzenia od dnia 1 stycznia 2016 r. W swoim pierwszym sprawozdaniu przekazują one zgodnie z art. 8 i 9 wszystkie ratingi kredytowe i perspektywy ratingowe wystawione od dnia rejestracji lub certyfikacji.
3.
Agencje ratingowe zarejestrowane lub certyfikowane po dniu 1 stycznia 2016 r. mają obowiązek zacząć stosować się do przepisów niniejszego rozporządzenia w ciągu trzech miesięcy od dnia rejestracji lub certyfikacji. W swoim pierwszym sprawozdaniu przekazują one zgodnie z art. 8 i 9 wszystkie ratingi kredytowe i perspektywy ratingowe wystawione od dnia rejestracji lub certyfikacji.
4.
Poza pierwszym sprawozdaniem, o którym mowa w ust. 2 i 3, agencja ratingowa certyfikowana po dniu 21 czerwca 2015 r. przekazuje również zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i sekcją E część II pkt 1 załącznika I do tego rozporządzenia dane dotyczące swoich historycznych wyników odnoszące się do okresu co najmniej dziesięciu lat przed datą certyfikacji lub odnoszące się do okresu od rozpoczęcia działalności ratingowej, jeśli agencja rozpoczęła swoją działalność ratingową mniej niż dziesięć lat przed datą certyfikacji. Od certyfikowanych agencji ratingowych nie wymaga się przekazywania tych danych, częściowo lub w całości, jeżeli są one w stanie wykazać, że byłoby to niewspółmierne w stosunku do ich skali i złożoności.
Artykuł  12

Struktura danych

1.
Agencje ratingowe przekazują ESMA sprawozdania dotyczące danych jakościowych w formacie określonym w tabelach w części 1 załącznika I wraz ze swoim pierwszym sprawozdaniem zawierającym dane ratingowe zgodnie z art. 11. Wszelkie zmiany w sprawozdaniach dotyczących danych jakościowych są niezwłocznie zgłaszane do systemu ESMA jako aktualizacja, zanim dane ratingowe, których dotyczą zmiany, zostaną przekazane ESMA. Jeśli agencja ratingowa przekazuje sprawozdania w imieniu grupy zgodnie z art. 1 ust. 4, jeden zestaw sprawozdań dotyczących danych jakościowych może zostać przekazany ESMA.
2.
Agencje ratingowe przekazują sprawozdania zawierające dane dotyczące ratingów w odniesieniu do ratingów, o których mowa w art. 8, 9 i 11, w formacie określonym w tabelach w części 2 załącznika I.
Artykuł  13

Procedury sprawozdawczości

1.
Agencje ratingowe przedkładają sprawozdania dotyczące danych jakościowych i sprawozdania zawierające dane dotyczące ratingów, o których mowa w art. 12, zgodnie z instrukcjami technicznymi przekazanymi przez ESMA oraz z zastosowaniem systemu sprawozdawczego ESMA.
2.
Agencje ratingowe przechowują pliki wysłane do ESMA i otrzymane przez niego w formie elektronicznej przez okres co najmniej pięciu lat. Pliki te udostępnia się ESMA na żądanie.
3.
Jeżeli agencja ratingowa wykryje błędy rzeczowe w zgłoszonych danych, bez zbędnej zwłoki koryguje właściwe dane zgodnie z instrukcjami technicznymi dostarczonymi przez ESMA.
Artykuł  14

Uchylenie i przepisy przejściowe

1.
Następujące rozporządzenia tracą moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2016 r.:
a)
rozporządzenie delegowane (UE) nr 446/2012;
b)
rozporządzenie delegowane (UE) nr 448/2012.
2.
Odesłania do rozporządzeń określonych w ust. 1 odczytuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku II.
3.
Dane przekazane ESMA zgodnie z rozporządzeniami określonymi w ust. 1 przed dniem 1 stycznia 2016 r. uznaje się za przekazane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i będą one nadal wykorzystywane przez ESMA zgodnie z art. 11 ust. 2 i art. 21 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 oraz sekcją E część II pkt 1 załącznika I do tego rozporządzenia.
Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 21 czerwca 2015 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  1

WYKAZ PÓL PLIKU DANYCH JAKOŚCIOWYCH

Tabela 1

Identyfikacja agencji ratingowej i opis metody

Tabela zawiera elementy zapewniające identyfikację składającej sprawozdanie agencji ratingowej, w tym identyfikację podmiotu prawnego, metodę i zastosowaną politykę.

Tabela zawiera jeden wiersz na każdą składającą sprawozdanie agencję ratingową.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Identyfikator agencji ratingowej Kod stosowany na potrzeby identyfikacji agencji ratingowej składającej sprawozdanie. Kod nadaje ESMA z chwilą rejestracji lub certyfikacji. Obowiązkowe Techniczny
2 Globalny identyfikator podmiotu prawnego (LEI) agencji ratingowej składającej sprawozdanie Kod LEI agencji ratingowej przesyłającej plik. Obowiązkowe ISO 17442 Publiczny
3 Nazwa agencji ratingowej Nazwa stosowana do identyfikacji agencji ratingowej. Odpowiada nazwie wykorzystywanej przez agencję ratingową w procesie rejestracji oraz w ramach wszystkich innych procedur nadzorczych prowadzonych przez ESMA. Jeżeli jeden członek grupy agencji ratingowych składa sprawozdania za całą grupę, jest to nazwa odnosząca się do grupy agencji ratingowych. Obowiązkowe Publiczny
4 Opis agencji ratingowej Krótki opis agencji ratingowej. Obowiązkowe Publiczny
5 Metoda agencji ratingowej Opis metody sporządzania ratingu stosowanej przez agencję ratingową. Agencja ratingowa może opisać unikalne cechy swojej metody sporządzania ratingu. Obowiązkowe Publiczny
6 Łącze do strony internetowej agencji ratingowej dotyczącej metody Łącze do strony internetowej agencji ratingowej, zawierającej wszystkie informacje związane z metodami, a także opisy modeli i kluczowych założeń ratingowych. Obowiązkowe Odniesienie do aktualnej strony internetowej. Publiczny
7 Polityka dotycząca ratingów zamówionych i niezamówionych Opis polityki agencji ratingowej w zakresie ratingów zamówionych i niezamówionych, z uczestnictwem lub bez. Jeżeli istnieje więcej niż jedna polityka, należy określić odpowiednie rodzaje ratingów w ramach danej polityki. Obowiązkowe Publiczny
8 Polityka dotycząca ratingów jednostek zależnych Opis polityki w zakresie zgłaszania ratingów jednostek zależnych. Obowiązkowe. Dotyczy agencji ratingowych wystawiających ratingi korporacyjne. Publiczny
9 Zakres geograficzny sprawozdań W przypadku agencji ratingowej będącej częścią grupy powinna ona określić, czy zgłasza wszystkie ratingi wystawione przez grupę (zakres globalny), czy nie (wyłącznie ratingi UE i zatwierdzone). Jeżeli zakres nie jest globalny, agencja ratingowa wyjaśnia powód tego stanu rzeczy. W odniesieniu do wszystkich innych agencji ratingowych powinien on być zgłoszony jako "globalny" ("Y"). Obowiązkowe Y - Tak N - Nie Publiczny
10 Powód braku zakresu globalnego Powód niewykazywania wszystkich ratingów grupy przez agencję ratingową będącą częścią grupy. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Zakres geograficzny sprawozdań" = "N" Publiczny
11 Definicja niewykonania zobowiązania Definicja niewykonania zobowiązania stosowana przez agencję ratingową. Obowiązkowe Publiczny
12 Łącze do strony internetowej Łącze do strony głównej publicznej strony internetowej agencji ratingowej. Obowiązkowe Odniesienie do aktualnej strony internetowej. Publiczny

Tabela 2

Wykaz rodzajów ratingów emitenta

Tabelę wypełnia się w przypadku, gdy agencja ratingowa wystawia ratingi emitenta. Tabela ma jeden wiersz na każdy rodzaj ratingu wystawianego przez agencję ratingową na poziomie emitenta.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Identyfikator rodzaju ratingu emitenta Niepowtarzalny identyfikator każdego rodzaju ratingu emitenta, na podstawie którego podmiot poddawany ratingowi może zostać oceniony. Obowiązkowe. Stosuje się, jeżeli agencja ratingowa wystawia ratingi emitenta. Techniczny
2 Nazwa rodzaju ratingu emitenta Nazwa kategorii ratingu emitenta. Obowiązkowe. Techniczny
3 Opis rodzaju ratingu emitenta Opis kategorii ocenianego długu. Obowiązkowe. Techniczny
4 Standard rodzaju ratingu emitenta Powinny tu być rozróżnione rodzaje ratingów emitenta: główny/globalny rating emitenta, rodzaj ratingu długu (poszczególne kategorie będą opisane w tabeli 2 części 2 załącznika I) oraz wszystkie inne ratingi długu emitenta. Obowiązkowe. IR - Główny rating emitenta

DT - Rating długu

OT - Inne

Techniczny

Tabela 3

Wykaz kategorii długu

Tabelę wypełnia się w przypadku, gdy agencja ratingowa ocenia kategorie długu lub emisje długu/instrumenty dłużne (takie jak niezabezpieczony dług uprzywilejowany, niezabezpieczony dług podporządkowany, niezabezpieczony dług podporządkowany o dalszej kolejności spłaty). Tabela zawiera po jednym wierszu dla każdego rodzaju długu.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Identyfikator kategorii ocenianego długu Niepowtarzalny identyfikator każdej kategorii długu wykorzystywany do klasyfikacji kategorii emitenta lub emisji długu korporacyjnego i państwowego. Obowiązkowe. Stosuje się, jeżeli agencja ratingowa ocenia kategorie długu korporacyjnego lub państwowego Techniczny
2 Nazwa kategorii ocenianego długu Nazwa kategorii ocenianego długu. Obowiązkowe Techniczny
3 Opis kategorii ocenianego długu Opis kategorii ocenianego długu. Obowiązkowe Techniczny
4 Uprzywilejowanie Wskazuje uprzywilejowanie klasy długu ocenianego emitenta lub emisji. Opcjonalne SEU - w przypadku gdy oceniany dług emitenta lub emisja należą do kategorii niezabezpieczonego długu uprzywilejowanego

SEO - w przypadku gdy oceniany emitent lub emisja należą do kategorii długu uprzywilejowanego innej niż SEU

SB - w przypadku gdy dług emitenta lub emisja należą do kategorii długu podporządkowanego.

Techniczny

Tabela 4

Wykaz rodzajów emisji/programów

Tabelę wypełnia się w przypadku, gdy agencja ratingowa ocenia emisję długu/instrumentów finansowych. Agencja ratingowa podaje wszystkie rodzaje emisji lub programów, w ramach których dług jest emitowany (takie jak papier dłużny, średnioterminowy papier dłużny, obligacje, papiery dłużne przedsiębiorstw zabezpieczone aktywami itp.). Tabela zawiera po jednym wierszu dla każdego takiego rodzaju programu lub emisji.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Identyfikator rodzaju emisji/ programu Niepowtarzalny identyfikator każdej emisji/programu wykorzystywany do klasyfikacji ratingów emisji. Obowiązkowe. Stosuje się, jeżeli agencja ratingowa ocenia emisje korporacyjne lub państwowe. Techniczny
2 Nazwa rodzaju emisji/programu Nazwa emisji/programu. Obowiązkowe Techniczny
3 Opis rodzaju emisji/programu Opis emisji/programu. Obowiązkowe Techniczny

Tabela 5

Wykaz głównych analityków

Tabela ta zawiera wykaz wszystkich głównych analityków pracujących w Unii. Jeżeli główny analityk pracował jako główny analityk w kilku okresach (z przerwami pomiędzy nimi), wówczas główny analityk powinien być zgłoszony w tabeli wielokrotnie: jeden raz dla każdego okresu wyznaczenia głównego analityka. Daty rozpoczęcia i zakończenia przydzielenia do funkcji tego samego głównego analityka nie mogą się nakładać. Tabela zawiera jeden wiersz dla każdego głównego analityka i odrębnego okresu pełnienia funkcji.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Wewnętrzny identyfikator głównego analityka Wewnętrzne niepowtarzalne identyfikatory pracownika wyznaczonego przez agencję ratingową do pełnienia funkcji analityka. Obowiązkowe Tylko nadzór
2 Imię

i nazwisko głównego analityka

Imię i nazwisko głównego analityka. Obowiązkowe Tylko nadzór
3 Data

rozpoczęcia pełnienia funkcji głównego analityka

Data rozpoczęcia pełnienia przez pracownika funkcji głównego analityka. Obowiązkowe Format daty ISO 8601 (RRRR-MM-DD) Tylko nadzór
4 Data zakończenia pełnienia funkcji przez głównego analityka Data zakończenia pełnienia przez pracownika funkcji głównego analityka. Jeżeli pracownik obecnie pełni funkcję głównego analityka, data ta powinna być zgłoszona jako 9999-01-01. Obowiązkowe Format daty ISO 8601 (RRRR-MM-DD) lub 9999-01-01 Tylko nadzór

Tabela 6

Skala ratingowa

Tabela zawiera opis wszystkich skal ratingowych wykorzystywanych przez agencje ratingowe do wystawiania ratingów zgłaszanych na podstawie niniejszego rozporządzenia. Agencje ratingowe zgłaszają jeden wiersz dla każdej skali ratingowej. Dla każdej zgłoszonej skali ratingowej w podtabeli "Kategorie" mogą być zgłoszone informacje o jednej lub kilku kategoriach ratingu oraz w podsprawozdaniu "Stopnie" mogą być zgłoszone informacje o jednym lub kilku stopniach.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Identyfikator skali ratingowej Identyfikuje w niepowtarzalny sposób daną skalę ratingową stosowaną przez agencję ratingową. Obowiązkowe Techniczny
2 Data rozpoczęcia obowiązywania skali ratingowej Dzień, w którym skala ratingowa zaczyna obowiązywać. Obowiązkowe Format daty ISO 8601 (RRRR-MM-DD) Publiczny
3 Data zakończenia obowiązywania skali ratingowej Ostatni dzień obowiązywania skali ratingowej. W przypadku aktualnie obowiązujących skal ratingowych powinien on być zgłoszony jako 9999-01-01. Obowiązkowe Format daty ISO 8601 (RRRR-MM-DD) lub 9999-01-01 Publiczny
4 Opis skali ratingowej Opis rodzaju ratingów objętych skalą ratingową, w tym, w stosownych przypadkach, zakresu geograficznego. Obowiązkowe Publiczny
5 Horyzont czasowy Identyfikuje zastosowanie skali ratingowej na podstawie horyzontu czasowego. Obowiązkowe L - jeżeli skala ratingowa dotyczy ratingów długoterminowych

S - jeżeli skala ratingowa dotyczy ratingów krótkoterminowych

Publiczny
6 Rodzaj ratingu Identyfikuje zastosowanie skali ratingowej na podstawie rodzaju ratingu. Obowiązkowe C - jeżeli skala ratingowa dotyczy ratingów korporacyjnych

S - jeżeli skala ratingowa dotyczy ratingów państwa i finansów publicznych

T - jeżeli skala ratingowa dotyczy ratingów strukturyzowanych instrumentów finansowych

O - jeżeli skala ratingowa dotyczy ratingów innych instrumentów finansowych

Publiczny
7 Zakres skali ratingowej Wskazuje, czy skala ratingowa jest stosowana do wystawiania ratingów wstępnych, ratingów ostatecznych, czy obydwu. Obowiązkowe PR - skala ratingowa jest stosowana wyłącznie do wystawiania ratingów wstępnych

FR - skala ratingowa jest stosowana wyłącznie do wystawiania ratingów ostatecznych

BT - skala ratingowa jest stosowana do wystawiania ratingów wstępnych i ostatecznych

Publiczny
8 Skala ratingowa stosowana do celów CEREP Wskazuje, czy rating ma być wykorzystywany przez ESMA do obliczeń statystycznych centralnego repozytorium (CEREP). W odniesieniu do każdego okresu może być stosowana tylko jedna skala ratingowa dla kombinacji rodzaju ratingu i horyzontu czasowego. Obowiązkowe Y - Tak N - Nie Techniczny
9 Kategorie Wartość kategorii ratingowej Kolejność kategorii ratingowej w skali ratingowej (gdzie 1 odpowiada kategorii reprezentującej największą zdolność kredytową). Obowiązkowe Liczba porządkowa jest liczbą całkowitą w przedziale od 1 do 20. Wartości kategorii ratingowych muszą być podawane z zachowaniem kolejności. Dla każdego ratingu musi istnieć przynajmniej jedna kategoria ratingowa. Publiczny
10 Oznaczenie kategorii ratingowej Identyfikuje konkretną kategorię ratingową w ramach skali ratingowej. Obowiązkowe Publiczny
11 Opis kategorii ratingowej Definicja kategorii ratingowej w skali ratingowej. Obowiązkowe Publiczny
12 Stopnie Wartość stopnia Kolejność stopnia w skali ratingowej (gdzie 1 odpowiada stopniowi reprezentującemu największą zdolność kredytową). Obowiązkowe Wartość stopnia jest liczbą całkowitą w przedziale od 1 do 99. Wartości te muszą być podawane z zachowaniem kolejności. Dla każdego ratingu musi istnieć przynajmniej jeden stopień ratingu. Publiczny
13 Oznaczenie stopnia Identyfikuje konkretny stopień w ramach skali ratingowej. Stopnie zapewniają dodatkowy poziom szczegółowości w ramach kategorii ratingowej. Obowiązkowe Publiczny
14 Opis stopnia Opis danego stopnia

w ramach skali ratingowej.

Obowiązkowe Publiczny

CZĘŚĆ  2

WYKAZ PÓL PLIKU DANYCH RATINGOWYCH

Tabela 1

Dane opisujące oceniany podmiot/instrument

Tabela identyfikuje i opisuje wszystkie ratingi kredytowe wystawione przez agencję ratingową, których zgłaszanie jest wymagane do celów niniejszego rozporządzenia. Tabela zawiera jeden wiersz dla każdego ratingu kredytowego objętego wymogiem zgłaszania. W stosownym przypadku dla każdego wiersza ratingu może być zgłoszona jedna lub kilka jednostek inicjujących.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Identyfikator agencji ratingowej Kod stosowany na potrzeby identyfikacji agencji ratingowej składającej sprawozdanie. Kod nadaje ESMA z chwilą rejestracji lub certyfikacji. Obowiązkowe Techniczny
2 Identyfikator podmiotu prawnego (LEI) agencji ratingowej składającej sprawozdanie Kod LEI agencji ratingowej przesyłającej plik. Obowiązkowe ISO 17442 Publiczny
3 LEI agencji ratingowej odpowiedzialnej za rating Kod LEI agencji ratingowej odpowiedzialnej za rating, tj. w przypadku:

- ratingu wystawianego w Unii, zarejestrowanej agencji ratingowej, która wystawiła rating,

- ratingu zatwierdzonego, zarejestrowanej agencji ratingowej, która zatwierdziła rating,

- ratingu wystawionego przez certyfikowaną agencję ratingową, certyfikowanej agencji ratingowej,

- ratingu wystawionego w państwie trzecim, lecz niezatwierdzonego przez zarejestrowaną agencję ratingową, agencji ratingowej z państwa trzeciego, która wystawiła rating.

Obowiązkowe ISO 17442 Publiczny
4 LEI agencji ratingowej wystawiającej rating Kod LEI agencji ratingowej, która wystawiła rating, tj. w przypadku:

- ratingu wystawionego w Unii, zarejestrowanej agencji ratingowej,

- ratingu zatwierdzonego, agencji ratingowej z państwa trzeciego, która wystawiła zatwierdzony rating,

- ratingu wystawionego przez certyfikowaną agencję ratingową, jednostki certyfikowanej,

- ratingu wystawionego w państwie trzecim, lecz niezatwierdzonego przez zarejestrowaną agencję ratingową, agencji ratingowej

z państwa trzeciego, która wystawiła rating.

Obowiązkowe ISO 17442 Publiczny
5 Identyfikator ratingu Niepowtarzalny identyfikator ratingu, który przez cały czas pozostaje bez zmian. Identyfikator ratingu jest niepowtarzalny we wszystkich sprawozdaniach dla ESMA. Obowiązkowe Techniczny
6 Rodzaj ratingu Wskazuje, czy rating jest ratingiem korporacyjnym, ratingiem państwa lub finansów publicznych, ratingiem strukturyzowanych instrumentów finansowych lub ratingiem innego instrumentu finansowego. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe C - jeżeli rating dotyczy ratingów korporacyjnych

S - jeżeli rating dotyczy ratingów państwa

T - jeżeli rating dotyczy ratingów strukturyzowanych instrumentów finansowych

O - jeżeli rating dotyczy innych instrumentów finansowych.

Publiczny
7 Inny rodzaj ratingu Określa rodzaj ocenianego instrumentu finansowego zgłoszonego jako rodzaj ratingu "O". Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "O". Tylko nadzór
8 Przedmiot oceny Wskazuje, czy rating dotyczy podmiotu/emitenta długu lub emisji długu ocenianego podmiotu/instrumentu finansowego. Obowiązkowe ISR - rating dotyczy podmiotu lub emitenta długu

INT - rating dotyczy emisji długu/instrumentu finansowego.

Publiczny
9 Horyzont czasowy Wskazuje, czy rating jest krótko-, czy długoterminowy. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe L - jeżeli rating jest długoterminowy,

S - jeżeli rating jest krótkoterminowy.

Publiczny
10 Państwo Kod państwa ocenianego podmiotu/instrumentu. Obowiązkowe Kod ISO 3166-1. Dla oznaczenia kategorii "międzynarodowy" stosuje się kod "ZZ". Publiczny
11 Waluta Wskazuje, czy rating jest wyrażony w odniesieniu do zobowiązań w walucie krajowej, czy obcej. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "C" lub "S". LC - w przypadku ratingu zobowiązań w walucie krajowej

FC - w przypadku ratingu zobowiązań w walucie obcej.

Publiczny
12 LEI osoby prawnej/ emitenta Kod LEI osoby prawnej/ emitenta. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe.

Stosuje się

wyłącznie, jeżeli

oceniany podmiot

kwalifikuje się do

uzyskania kodu

LEI.

ISO 17442 Publiczny
13 Krajowy numer identyfikacji podatkowej podmiotu prawnego/ emitenta Niepowtarzalny krajowy numer identyfikacji podatkowej ocenianego podmiotu. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Opcjonalne. Jeżeli dotyczy. Publiczny
14 Numer VAT podmiotu prawnego/ emitenta Niepowtarzalny krajowy numer VAT ocenianego podmiotu. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Opcjonalne. Jeżeli dotyczy. Publiczny
15 Kod identyfikacyjny (BIC) podmiotu prawnego/emitenta Niepowtarzalny krajowy kod BIC ocenianego podmiotu. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Opcjonalne. Dotyczy wyłącznie podmiotów reprezentujących instytucje finansowe ("Sektor branżowy" = "FI" lub "IN"). ISO 9362 Publiczny
16 Wewnętrzny identyfikator podmiotu prawnego/emitenta Niepowtarzalny wewnętrzny identyfikator emitenta. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe. Tylko nadzór
17 Nazwa podmiotu prawnego/emitenta Zawiera odpowiednie zrozumiałe odniesienie do nazwy prawnej osoby prawnej/emitenta. Obowiązkowe Publiczny
18 LEI jednostki dominującej podmiotu prawnego/emitenta Kod LEI jednostki dominującej. Zgłaszany wyłącznie w przypadku gdy oceniany emitent jest jednostką zależną innego ocenianego podmiotu. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe. Stosuje się, jeżeli oceniany podmiot/emitent długu jest jednostką zależną innego ocenianego podmiotu. ISO 17442 Publiczny
19 Wewnętrzny identyfikator jednostki dominującej podmiotu prawnego/ emitenta Niepowtarzalny wewnętrzny identyfikator jednostki dominującej/emitenta. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe. Stosuje się, jeżeli oceniany podmiot jest jednostką zależną innego ocenianego podmiotu. Tylko nadzór
20 Kod jednostki

państwowej niższego

szczebla we wspólnej

klasyfikacji jednostek

terytorialnych do

celów statystycznych

(NUTS)

Identyfikator miasta/regionu ocenianej gminy/ jednostki państwowej niższego szczebla. Obowiązkowe. Stosuje się wyłącznie gdy "Państwo" należy do Unii i gdy "Rodzaj ratingu" = "S" i "Sektor" = "SM" Nomenklatura EUROSTATU: NUTS 1 do 3 Publiczny
21 ISIN Międzynarodowy Numer Identyfikacyjny Papierów Wartościowych (ISIN) ocenianego instrumentu. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Przedmiot oceny" = "INT" i jeżeli oceniane instrumenty mają przyznany numer ISIN. ISO 6166 Publiczny
22 Niepowtarzalny identyfikator instrumentu Kombinacja atrybutów instrumentu, która niepowtarzalnie identyfikuje ten instrument. Opcjonalne Standard ESMA Tylko nadzór
23 Wewnętrzny identyfikator instrumentu Niepowtarzalny kod identyfikujący oceniany instrument finansowy. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Przedmiot oceny" = "INT". Tylko nadzór
24 Rodzaj emisji/programu Wskazuje typ emisji/programu ratingu. Opcjonalne. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "C" lub "S" i "Przedmiot oceny" = "INT". Ważny "Identyfikator rodzaju programu/emisji", wcześniej zgłoszony w "Wykazie rodzajów emisji/programów". Publiczny
25 Rodzaj ratingu emitenta Określa rodzaj ratingu emitenta. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "C" i "Przedmiot oceny" = "ISR" Ważny "Identyfikator rodzaju programu/emisji", wcześniej zgłoszony w "Wykazie rodzajów ratingów emitenta". Publiczny
26 Kategoria długu Określa kategorię długu dla ocenianych emisji lub długów. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "C" lub "S" i "Przedmiot oceny" = "ISR" oraz "Rodzaj ratingu emitenta" = "DT" lub "Przedmiot oceny" = "INT", jeżeli dotyczy. Ważny "Identyfikator klasyfikacji ocenianego długu", wcześniej zgłoszony w "Wykazie kategorii długu". Publiczny
27 Data emisji Określa datę emisji ocenianego instrumentu lub emisji długu. Przez cały czas pozostaje bez zmian. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Przedmiot oceny" = "INT". Format daty ISO 8601: (RRRR-MM-DD) Tylko nadzór
28 Data wymagalności Data wymagalności ocenianego instrumentu lub emisji długu. Obowiązkowe.

Stosuje się, gdy

"Przedmiot oceny"

= "INT".

Jeśli wieczyste:

9999-01-01.

Format daty ISO 8601: (RRRR-MM-DD) lub 9999-01-01 Tylko nadzór
29 Wolumen pozostały do wykupu Wolumen pozostały do wykupu przy wystawieniu pierwszego ratingu. Kwotę zgłasza się w walucie emisji zgłoszonej w "Kod waluty wolumenu pozostałego do wykupu". Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Przedmiot oceny" = "INT". Tylko nadzór
30 Kod waluty wolumenu pozostałego do wykupu Kod waluty ocenianej emisji. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Przedmiot oceny" = "INT". ISO 4217 Tylko nadzór
31 Sektor branżowy Kategoryzacja ocenianego podmiotu lub emisji długu zgłoszonych w ramach "korporacyjnego" rodzaju ratingu w przedsiębiorstwach finansowych, ubezpieczeniowych oraz przedsiębiorstwach niefinansowych. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "C". FI - dla ratingu instytucji finansowych, w tym banków, maklerów i dealerów,

IN - dla ratingu zakładów ubezpieczeń,

CO - dla ratingu korporacyjnego instytucji nieuwzględnionych w "FI" lub "IN"

Publiczny
32 Sektor Określa podkategorie

ratingów państwa

i finansów publicznych.

Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "S". SV - dla ratingu państwa

SM - dla ratingu władz regionalnych lub samorządu terytorialnego

IF - dla ratingu międzynarodowych instytucji finansowych

SO - dla ratingu organizacji ponadnarodowych innych niż "IF"

PE - dla ratingu jednostek publicznych.

Publiczny
33 Klasa aktywów Określa główne klasy aktywów dla ratingów strukturyzowanych instrumentów finansowych. Obowiązkowe.

Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T".

ABS - dla ratingu ABS RMBS - dla ratingu RMBS CMBS - dla ratingu CMBS CDO - dla ratingu CDO ABCP - dla ratingu ABCP OTH - dla innych. Publiczny
34 Podklasa aktywów Określa podklasy aktywów dla ratingów strukturyzowanych instrumentów finansowych. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T". CCS - Jeżeli ABS: Papiery wartościowe zabezpieczone należnościami z tytułu kart kredytowych

ALB - Jeżeli ABS: Papiery wartościowe zabezpieczone spłatami kredytów na zakup samochodów

CNS - Jeżeli ABS: Papiery wartościowe zabezpieczone kredytami konsumenckimi

SME - Jeżeli ABS: Papiery wartościowe zabezpieczone pożyczkami udzielanymi małym i średnim przedsiębiorstwom

LES - Jeżeli ABS: Papiery wartościowe zabezpieczone leasingiem na rzecz osób fizycznych lub przedsiębiorstw

HEL - Jeżeli RMBS: Pożyczki hipoteczne

PRR - Jeżeli RMBS: RMBS pierwszorzędnej jakości NPR - Jeżeli RMBS: RMBS podrzędnej jakości

CFH - Jeżeli CDO: Instrumenty typu CDO/CLO oparte na przepływach pieniężnych lub hybrydowe instrumenty typu CDO/CLO

SDO - Jeżeli CDO: Syntetyczne instrumenty typu CDO/CLO

MVO - Jeżeli CDO: Instrumenty typu CDO oparte na wartości rynkowej

SIV - Jeżeli OTH: strukturyzowane instrumenty inwestycyjne

ILS - Jeżeli OTH: papiery wartościowe powiązane z ubezpieczeniem

DPC - Jeżeli OTH: instrumenty emitowane przez spółki celowe powstałe na potrzeby realizacji transakcji na instrumentach pochodnych

SCB - Jeżeli OTH: strukturyzowane obligacje zabezpieczone

OTH - Inne.

Publiczny
35 Inna podklasa aktywów Wskazuje inną kategorię klasy lub podklasy aktywów. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T" i "Podklasa aktywów" = "OTH". Tylko nadzór
36 Klasyfikacja emisji korporacyjnych Klasyfikacja obligacji zabezpieczonych. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "C" i "Przedmiot oceny" = "INT". BND - obligacje

CBR - obligacje zabezpieczone, o których mowa w art. 52 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE, i które spełniają wymogi kwalifkowalności określone w art. 129 rozporządzenia (UE) nr 575/2013

OCB - inne rodzaje obligacji zabezpieczonych, dla których agencja ratingowa stosowała specjalne metody, modele lub główne założenia dotyczące obligacji zabezpieczonych w celu wystawienia ratingu i które nie są wymienione w art. 5 ust. 2 lit. b) niniejszego rozporządzenia

OTH - inne typy emisji korporacyjnych, które nie są wymienione w art. 5 ust. 2 lit. a), b) i c) niniejszego rozporządzenia.

Publiczny
37 Inne emisje korporacyjne Opisuje rodzaj emisji zgłoszonej w kategorii emisji korporacyjnych "Inne". Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Klasyfikacja emisji korporacyjnych" = "OTH". Tylko nadzór
38 Klasa transzy Klasa transzy. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T". Publiczny
39 Numer serii/identyfikator programu W przypadku gdy emisja jest częścią serii wielokrotnych emisji w ramach tego samego programu, określa się odrębny numer serii emisji. Identyfikator programu można dodać, jeżeli istnieje, jako uzupełnienie pola "Nazwa programu/transakcji/emisji". Opcjonalne. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T" lub "Rodzaj ratingu" = "C" i "Przedmiot oceny" = "INT". Publiczny
40 Nazwa programu/ transakcji/emisji Określa nazwę programu/ transakcji/emisji stosowaną w dokumentach emisji publicznej. Opcjonalne. Stosuje się, gdy "Przedmiot oceny" = "INT". Publiczny
41 Jednostki inicjujące Wewnętrzny identyfikator jednostki inicjującej Niepowtarzalny kod wewnętrzny przyznawany przez agencję ratingową jednostce inicjującej. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T".

W przypadku więcej niż jednej jednostki inicjującej, która nie może być indywidualnie zidentyfikowana, należy zgłosić "MULTIPLE".

Tylko nadzór
42 LEI jednostki inicjującej Kod LEI jednostki inicjującej. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T" i gdy "Wewnętrzny identyfikator jednostki inicjującej" nie jest "MULTIPLE". ISO 17442 Tylko nadzór
43 BIC jednostki inicjującej Niepowtarzalny BIC jednostki inicjującej. Opcjonalne. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T" i gdy "Wewnętrzny identyfikator jednostki inicjującej" nie jest "MULTIPLE". ISO 9362 Tylko nadzór
44 Nazwa jednostki inicjującej Musi zawierać odpowiednie zrozumiałe odniesienie do nazwy prawnej jednostki inicjującej (lub jednostki dominującej emitenta). Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T" i gdy "Wewnętrzny identyfikator jednostki inicjującej" nie jest "MULTIPLE". Tylko nadzór
45 Wcześniejszy rating wstępny Dla wszystkich nowych ratingów wskazuje, czy agencja ratingowa wystawiła rating wstępny lub przegląd początkowy przed wystawieniem ratingu ostatecznego. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "NEW" w tabeli 2 części 2 Y - Tak N - Nie Tylko nadzór
46 Identyfikator wcześniejszego ratingu wstępnego Wskazuje identyfikator poprzedniego wystawionego ratingu wstępnego lub przeglądu początkowego. "Identyfikator wcześniejszego ratingu wstępnego" powinien odpowiadać już zgłoszonemu ważnemu identyfikatorowi "Identyfikator ratingu" ratingu wstępnego. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Wcześniejszy rating wstępny" = "Y". Tylko nadzór
47 Wskazanie złożoności Wskazuje stopień złożoności przypisany do ratingu strukturyzowanych instrumentów finansowych, uwzględniający takie czynniki jak liczba jednostek inicjujących, kontrahentów, państw, potrzeba opracowania nowych metod lub nowych innowacyjnych cech, wsparcie jakości kredytowej, dokumentacja bazowa, złożoność zabezpieczenia, różne lub nowe jurysdykcje i/lub istnienie składników pochodnych spośród innych czynników, które mogą zostać uznane za istotne przez agencję ratingową podczas oceny przez nią złożoności usługi ratingowej. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T". S - standardowa złożoność C - dodatkowa złożoność Tylko nadzór
48 Typ transakcji na strukturyzowanym instrumencie finansowym Wskazanie, czy instrument dotyczy transakcji standalone, czy master trust. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "T". S - Transakcja standalone M - Transakcja master trust Tylko nadzór
49 Rodzaj ratingu dla ERP Wskazuje ratingi objęte zakresem europejskiej platformy ratingowej, w oparciu o wymagania ustanowione w art. 11a rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Obowiązkowe NXI - rating nie jest sporządzany wyłącznie dla inwestorów i ujawniany im za opłatą

EXI - rating jest sporządzany wyłącznie dla inwestorów i ujawniany im za opłatą

Techniczny
50 Do celów obliczeń

statystycznych

CEREP

Wskazuje, czy rating będzie wykorzystywany do obliczeń statystycznych CEREP. Obowiązkowe Y - Tak N - Nie Techniczny

Tabela 2

Dane dotyczące poszczególnych czynności ratingowych

Tabela zawiera wszystkie czynności ratingowe, które są realizowane w związku z ratingami zgłaszanymi w tabeli 1. Jeżeli komunikaty prasowe lub sprawozdania z badania państwa są wydawane w wielu językach, w odniesieniu do tej samej czynności ratingowej może być zgłoszonych wiele wersji komunikatów prasowych lub sprawozdań z badania państwa.

Nr Nazwa pola Opis Rodzaj Standard Zakres
1 Identyfikator czynności ratingowej Niepowtarzalny identyfikator czynności ratingowej. Identyfikator czynności ratingowej jest niepowtarzalny dla każdego zgłoszonego ratingu. Obowiązkowe Techniczny
2 Identyfikator ratingu Niepowtarzalny identyfikator ratingu. Obowiązkowe Powinien to być aktualny "Identyfikator ratingu" zgłoszony w tabeli 1 części 2 Techniczny
3 Data i godzina czynności ratingowej Data i godzina ważności czynności ratingowej. Musi być zgodna z wyrażoną według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC) datą i godziną opublikowania informacji o czynności lub dystrybucji w drodze subskrypcji. Obowiązkowe Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-M-MDD (GG:MM:SS) Publiczny
4 Data i godzina poinformowania o czynności ratingowej Data i godzina poinformowania ocenianego podmiotu o dokonanej czynności.

Jest wyrażana według uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC). Powinny być zgłaszane wyłącznie w odniesieniu do ratingów wystawionych w Unii.

Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Miejsce wystawienia ratingu" = "I". Rozszerzony format daty i czasu ISO 8601: RRRR-MM-DD (HH:MM:SS) Tylko nadzór
5 Data decyzji o czynności Wskazuje dzień, w którym podjęto decyzję o dokonaniu czynności. Jest to data wstępnego zatwierdzenia (np. przez komitet ratingowy) czynności, jeżeli oceniany podmiot jest o niej następnie informowany przed ostatecznym zatwierdzeniem. Powinna być zgłaszana wyłącznie dla ratingów wystawianych w Unii. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Miejsce wystawienia ratingu" = "I". Format daty ISO 8601: (RRRR-MM-DD) Tylko nadzór
6 Rodzaj czynności Wskazuje rodzaj czynności ratingowej dokonanej przez agencję ratingową w odniesieniu do danego ratingu. Obowiązkowe OR - w przypadku ratingu niewystawionego (tylko dla zgłoszenia po raz pierwszy)

PR - w przypadku ratingu wstępnego

NW - w przypadku wystawienia ratingu po raz pierwszy

UP - w przypadku podniesienia ratingu

DG - w przypadku obniżenia ratingu

AF - w przypadku potwierdzenia ratingu

DF - w przypadku nadania lub odebrania ocenianemu emitentowi lub instrumentowi statusu niewykonania zobowiązania, a niewykonanie zobowiązania nie jest powiązane z inną czynnością ratingową

SP - w przypadku zawieszenia ratingu

WD - w przypadku cofnięcia ratingu

OT - w przypadku nadania lub odebrania ratingowi statusu prognozy/tendencji

WR - w przypadku nadania lub odebrania ratingowi statusu obserwacji/przeglądu

Publiczny
7 Status prognozy/obserwacji/niewykonania zobowiązania Ratingowi przypisuje się, utrzymuje lub odbiera status prognozy/obserwacji/zawieszenia/niewykonania zobowiązania. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "OT", "WR", "DF", "SP" lub "OR" P - nadanie statusu

M - utrzymanie statusu

R - odebranie statusu

Publiczny
8 Prognoza Wskazuje prognozę/tendencję przypisaną ratingowi przez agencję ratingową zgodnie z jej odpowiednią polityką. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "OT" i "OR" POS - w przypadku pozytywnej prognozy

NEG - w przypadku negatywnej prognozy

EVO - w przypadku zmieniającej lub rozwijającej się prognozy

STA - w przypadku stabilnej prognozy

Publiczny
9 Obserwacja/przegląd Wskazuje status obserwacji/przeglądu przypisany ratingowi przez agencję ratingową zgodnie z jej odpowiednią polityką. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "WR" i "OR" POW - w przypadku pozytywnej obserwacji/przeglądu

NEW - w przypadku negatywnej obserwacji/przeglądu

EVW - w przypadku zmieniającej się lub rozwijającej się obserwacji/przeglądu

UNW - w przypadku obserwacji/przeglądu o niepewnym kierunku

Publiczny
10 Czynnik warunkujący obserwację/przegląd Wskazuje powody przypisania ratingowi statusu obserwacji/przeglądu. Powinien być zgłaszany tylko w odniesieniu do ratingów wystawianych w Unii. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "WR" i "OR" oraz "Miejsce wystawienia " = "I". 1 - jeżeli status obserwacji/przeglądu wynika ze zmian

w metodach, modelach lub głównych założeniach ratingu

2 - jeżeli status obserwacji/przeglądu wynika ze względów ekonomicznych, finansowych lub kredytowych

3 - jeżeli status obserwacji/przeglądu wynika z innych powodów (np. odejście analityków, wystąpienie konfliktu interesów)

Publiczny
11 Powód cofnięcia Wskazuje powód czynności cofnięcia. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "WD" 1 - w przypadku

błędnych lub niewystarczających informacji na temat emitenta/emisji

2 - w przypadku niewypłacalności ocenianego podmiotu lub restrukturyzacji

długu

3 - w przypadku reorganizacji ocenianego podmiotu (w tym połączenia lub przejęcia ocenianego podmiotu)

4 - w przypadku upływu terminu wymagalności zobowiązania dłużnego lub w przypadku umorzenia, wykupu, prefinansowania, unieważnienia długu

5 - w przypadku automatycznego unieważnienia ratingu

w związku z modelem biznesowym agencji ratingowej (np. wygaśnięcie ratingów ważnych przez dany okres)

6 - w przypadku cofnięcia ratingu

z innych powodów

7 - w przypadku gdy na rating ma wpływ jedna z liter pkt 3 sekcja B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009

8 - w przypadku wniosku klienta

Publiczny
12 Inny powód cofnięcia W przypadku cofnięcia ratingu z powodów innych niż wymienione, należy określić powód Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Powód cofnięcia" = 6 Tylko nadzór
13 Oznaczenie niewykonania zobowiązania W przypadku nadania lub odebrania ocenianemu podmiotowi lub instrumentowi finansowemu statusu niewykonania zobowiązania w wyniku innej czynności ratingowej (tj. podwyższenie, obniżenie) Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "AF", "DG", "UP" lub "OR" Y - Tak N - Nie Publiczny
14 Powód zawieszenia Wskazuje powód czynności zawieszenia. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "SP" Publiczny
15 Identyfikator skali ratingowej Wskazuje skalę ratingową stosowaną do realizacji czynności ratingowej. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "NW" lub "UP" lub "AF" lub "DG" lub "PR" lub "OR" Ważny "Identyfikator skali ratingowej", wcześniej zgłoszony w tabeli "Skala ratingowa". Publiczny
16 Wartość ratingu Wartość stopnia przypisanego przez agencję ratingową w wyniku czynności ratingowej. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj czynności" = "NW" lub "UP" lub "AF" lub "DG" lub "PR" lub "OR" Ważna wartość "Wartość stopnia", wcześniej zgłoszona w tabeli "Skala ratingowa". Publiczny
17 Miejsce wystawienia ratingu Określa lokalizację wystawiania ratingów: ratingi wystawiane w Unii przez zarejestrowaną agencję ratingową, ratingi wystawiane przez agencję ratingową państwa trzeciego należącą do tej samej grupy agencji ratingowych i zatwierdzone w Unii, ratingi wystawiane przez certyfikowane agencje ratingowe lub ratingi wystawiane przez agencję ratingową państwa trzeciego należącą do tej samej grupy agencji ratingowych, lecz niezatwierdzone w Unii. Obowiązkowe I - Wystawione w Unii

E - Zatwierdzone

T - Wystawione w państwie trzecim przez certyfikowaną agencję ratingową

O - Inne (niezatwierdzone)

N - Niedostępne (ważne tylko przed 1.1.2011).

Publiczny
18 Identyfikator głównego analityka Niepowtarzalny identyfikator głównego analityka odpowiedzialnego za rating. Powinien być zgłaszany wyłącznie w odniesieniu do ratingów wystawianych w Unii. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Miejsce wystawienia ratingu" = "I". Ważny identyfikator "Wewnętrzny identyfikator głównego analityka", wcześniej zgłoszony w "Wykazie głównych analityków". Tylko nadzór
19 Państwo głównego analityka Wskazuje państwo biura, w którym przebywał odpowiedzialny główny analityk podczas wystawienia ratingu. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Miejsce wystawienia ratingu" = "I". Kod ISO 3166-1. Tylko nadzór
20 Status zamówienia Status zamówienia ocenianego podmiotu/instrumentu. Obowiązkowe S - jeżeli rating jest zamówiony,

U - jeżeli rating jest niezamówiony bez uczestnictwa

P - jeżeli rating jest niezamówiony z uczestnictwem

Publiczny
21 Komunikat prasowy Komunikat prasowy Określa, czy czynności ratingowej towarzyszył komunikat prasowy. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu dla ERP" = "NXI". Y - Tak N - Nie. Publiczny
22 Język komunikatu prasowego Wskazuje język, w którym został wydany komunikat prasowy. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Komunikat prasowy" = "Y". ISO 639-1. Publiczny
23 Nazwa pliku komunikatu prasowego Wskazuje nazwę pliku, pod którą został zgłoszony komunikat prasowy. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Komunikat prasowy" = "Y". Standard ESMA Publiczny
24 Łącze do komunikatu prasowego Jeżeli czynności ratingowej towarzyszy ten sam komunikat prasowy, co innej czynności ratingowej, powinno zawierać identyfikator "Identyfikator czynności" czynności, w odniesieniu do której wspólny komunikat prasowy został przekazany po raz pierwszy. Obowiązkowe. Stosuje się do komunikatów prasowych, które dotyczą więcej niż jednej czynności ratingowej. Ważny identyfikator "Identyfikator czynności ratingowej" Techniczny
25 Sprawozdanie z badania Sprawozdanie z badania Określa, czy czynności ratingowej towarzyszyło sprawozdanie z badania. Stosuje się wyłącznie do ratingów państwa zgłoszonych w ramach sektora: "SV" lub "SM" lub "IF" Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Rodzaj ratingu" = "S" i "Sektor" = "SV" lub "SM" lub "IF" Y - Tak N - Nie Publiczny
26 Język sprawozdania z badania Wskazuje język, w którym zostało wydane sprawozdanie z badania. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Sprawozdanie z badania państwa" = "Y" ISO 639-1 Publiczny
27 Nazwa pliku sprawozdania z badania Wskazuje nazwę pliku, pod którą zostało zgłoszone sprawozdanie z badania. Obowiązkowe. Stosuje się, gdy "Sprawozdanie z badania państwa" = "Y" Standard ESMA Publiczny
28 Łącze do sprawozdania z badania Jeżeli ratingowi towarzyszy to samo sprawozdanie z badania, co innej czynności ratingowej, powinno zawierać identyfikator "Identyfikator czynności ratingowej" czynności, w odniesieniu do której wspólne sprawozdanie z badania zostało przekazane po raz pierwszy. Opcjonalne. Ważny identyfikator "Identyfikator czynności ratingowej" Techniczny

ZAŁĄCZNIK  II

Tabela korelacji

Niniejsze rozporządzenie Rozporządzenie (UE) nr 446/2012 Rozporządzenie (UE) nr 448/2012
Art. 1 ust. 1 Art. 3 ust. 1
Art. 1 ust. 2 Art. 2 ust. 1 Art. 2 ust. 2
Art. 1 ust. 3 Art. 2 ust. 6
Art. 1 ust. 4 Art. 2 ust. 2 Art. 2 ust. 3
Art. 1 ust. 5 Art. 3 ust. 3
Art. 1 ust. 6 Art. 3 ust. 2
Art. 2 ust. 1 Art. 8 ust. 2
Art. 2 ust. 2 Art. 8 ust. 3
Art. 3 Art. 4 ust. 1 Art. 3 ust. 5
Art. 4 Art. 4 ust. 3 Art. 4
Art. 5 Art. 4 ust. 2 Art. 5
Art. 6 Art. 6
Art. 7
Art. 8
Art. 9 ust. 1 Art. 3 ust. 2
Art. 9 ust. 2 Art. 2 ust. 3
Art. 9 ust. 3 Art. 2 ust. 4
Art. 9 ust. 4 Art. 2 ust. 5
Art. 9 ust. 5 Art. 3 ust. 3
Art. 10
Art.11 ust. 1-3
Art. 11 ust. 4 Art. 3 ust. 4
Art. 12 Art. 3 ust. 1 i 4 Art. 2 ust. 1, art. 7 i art. 8 ust. 1
Art. 13 Art. 5 Art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 i art. 13
Art. 14
Art. 15 Art. 6 Art. 14
1 Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 448/2012 z dnia 21 marca 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących prezentacji informacji, które agencje ratingowe udostępniają w centralnym repozytorium utworzonym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (Dz.U. L 140 z 30.5.2012, s. 17).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 446/2012 z dnia 21 marca 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących treści i formatu okresowych sprawozdań zawierających dane ratingowe, składanych przez agencje ratingowe do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (Dz.U. L 140 z 30.5.2012, s. 2).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U L 331 z 15.12.2010, s. 84).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 462/2013 z dnia 21 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych (Dz.U L 146 z 31.5.2013, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2009, s. 1).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
9 Czas środkowoeuropejski (CET) uwzględnia zmianę na środkowoeuropejski czas letni.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.2.24

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2015/2 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących prezentacji informacji, które agencje ratingowe udostępniają Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
Data aktu: 30/09/2014
Data ogłoszenia: 06/01/2015
Data wejścia w życie: 26/01/2015, 21/06/2015