uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 3, art. 22 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 42 ust. 2, art. 47 ust. 3, art. 49 ust. 2, art. 51 ust. 4 i art. 53 ust. 7,
(1) Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 31 stycznia 2015 r. Chorwacja powiadomiła Komisję o obszarach wyznaczonych zgodnie z art. 57a ust. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 2 , które przywrócono do wykorzystania w działalności rolniczej w roku kalendarzowym 2014. W powiadomieniu tym określono również liczbę uprawnień do płatności dostępnych dla rolników na dzień 31 grudnia 2014 r., jak również niewydaną kwotę specjalnej rezerwy na oczyszczanie z min na ten sam dzień.
(2) Zgodnie z art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Komisja obliczyła następnie kwoty, które będą dodawane od roku kalendarzowego 2015 do kwot pułapów krajowych określonych w załączniku II do tego rozporządzenia w celu finansowania wsparcia przyznawanego na rozminowanych obszarach w ramach systemów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia. W roku 2015 to zwiększenie, dodane rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/851 3 do pułapu krajowego Chorwacji określonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, wynosi 700 000 EUR.
(3) Zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Komisja musi określić udział tego zwiększenia w celu włączenia wynikającej z niego kwoty do specjalnej rezerwy na rozminowywanie na potrzeby przydzielenia uprawnień do płatności dla rozminowanych obszarów. Udział ten oblicza się na podstawie stosunku pułapu dla systemu płatności podstawowej na rok 2015 do krajowego pułapu na ten rok określonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, bez uwzględniania zwiększenia dokonanego rozporządzeniem (UE) nr 2015/851.
(4) Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego system płatności podstawowej, o którym mowa w tytule III rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, przez odjęcie od rocznego pułapu krajowego określonego w załączniku II do tego rozporządzenia pułapów ustalonych zgodnie z jego art. 42, 47, 49, 51 i 53. Zgodnie z art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 należy uwzględnić wszystkie podwyższenia zastosowane przez państwa członkowskie na mocy tego przepisu.
(5) Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego system jednolitej płatności obszarowej, o którym mowa w tytule III rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 36 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, przez odjęcie od rocznego pułapu krajowego określonego w załączniku II do tego rozporządzenia pułapów ustalonych zgodnie z jego art. 42, 47, 49, 51 i 53.
(6) Dla każdego państwa członkowskiego wdrażającego płatność redystrybucyjną, o której mowa w tytule III rozdział 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 42 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez te państwa członkowskie zgodnie z art. 42 ust. 1 tego rozporządzenia.
(7) W odniesieniu do płatności z tytułu praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska przewidzianych w tytule III rozdział 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w 2015 r., roczne pułapy krajowe, o których mowa w art. 47 ust. 3 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, należy obliczyć zgodnie z art. 47 ust. 1 tego rozporządzenia i kwoty odpowiadającej 30 % pułapu krajowego danego państwa członkowskiego, określonego w załączniku II do tego rozporządzenia.
(8) Dla państw członkowskich wdrażających płatność z tytułu obszarów o ograniczeniach naturalnych, o której mowa w tytule III rozdział 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 49 ust. 2 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez odpowiednie państwa członkowskie zgodnie z art. 49 ust. 1 tego rozporządzenia.
(9) W odniesieniu do płatności dla młodych rolników, o której mowa w tytule III rozdział 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, Komisja musi ustalić roczne pułapy krajowe, o których mowa w art. 51 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez państwa członkowskie zgodnie z art. 51 ust. 1 tego rozporządzenia i określonym w tym samym przepisie maksymalnym odsetkiem 2 %.
(10) W przypadku gdy łączna kwota płatności dla młodych rolników stosowana w 2015 r. w danym państwie członkowskim przekracza pułap ustalony zgodnie z art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 dla tego państwa członkowskiego, różnicę musi finansować państwo członkowskie zgodnie z art. 51 ust. 2 tego rozporządzenia, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej kwoty określonej w art. 51 ust. 1 tego rozporządzenia. W trosce o jasność należy ustalić tę maksymalną kwotę dla każdego państwa członkowskiego.
(11) Dla każdego państwa członkowskiego przyznającego dobrowolne wsparcie związane z produkcją, o którym mowa w tytule IV rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, w 2015 r. Komisja musi ustalić roczny pułap krajowy, o którym mowa w art. 53 ust. 7 wymienionego rozporządzenia, na rok 2015, na podstawie odsetka zgłoszonego przez odpowiednie państwo członkowskie na podstawie art. 54 ust. 1 tego rozporządzenia.
(12) Odnośnie do roku 2015, wdrażanie systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1307/2013 rozpoczęto dnia 1 stycznia 2015 r. W trosce o spójność stosowania tego rozporządzenia w odniesieniu do roku składania wniosków 2015 i stosowalności odpowiednich pułapów budżetowych, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od tej samej daty.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 lipca 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.176.29 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/1089 ustalające na rok 2015 pułapy budżetowe mające zastosowanie do niektórych systemów wsparcia bezpośredniego określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 oraz określające udział w specjalnej rezerwie na oczyszczanie z min dla Chorwacji |
| Data aktu: | 06/07/2015 |
| Data ogłoszenia: | 07/07/2015 |
| Data wejścia w życie: | 14/07/2015, 01/01/2015 |