uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach konsumenckich) 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 7, art. 7 ust. 7 oraz art. 8 ust. 4,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 524/2013 przewiduje utworzenie platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów na szczeblu unijnym (platforma ODR). Platforma ODR powinna mieć formę interaktywnej i wielojęzycznej strony internetowej z punktem kompleksowej obsługi dla konsumentów i przedsiębiorców dążących do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zobowiązań umownych wynikających z internetowej umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług.
(2) Artykuł 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 524/2013 przewiduje, że elektroniczny formularz skargi powinien być przyjazny dla użytkownika. Skarżący powinien zatem móc wypełnić projekt elektronicznego formularza skargi przed jej złożeniem. Należy zapewnić, by projekty, które nie zostaną złożone przez skarżącego, były automatycznie usuwane z platformy ODR po upływie odpowiedniego okresu.
(3) Aby zapewnić właściwe funkcjonowanie platformy ODR, konieczne jest ustalenie, w jaki sposób strona, przeciwko której wniesiono skargę, powinna być informowana, że na platformie ODR została złożona skarga, a także jakie informacje z elektronicznego formularza skargi powinny być wykorzystywane do tego, by ułatwić określenie właściwych podmiotów zajmujących się alternatywnymi metodami rozstrzygania sporów (podmioty zajmujące się ADR).
(4) Do tych samych celów i aby zapewnić spójne stosowanie rozporządzenia (UE) nr 524/2013, konieczne jest wyjaśnienie, w którym momencie podmioty zajmujące się ADR powinny przekazać informacje dotyczące rozstrzygnięcia sporu na platformę ODR.
(5) Aby zagwarantować możliwość usunięcia danych osobowych odnoszących się sporów najpóźniej po sześciu miesiącach od ich zakończenia, konieczne jest określenie daty zakończenia pewnych sporów, w których postępowanie w sprawie skargi nie może się dalej toczyć. Obejmuje to spory, w których strony nie mogą zgodnie wskazać podmiotu zajmującego się ADR ze względu na brak odpowiedzi od strony, przeciwko której wniesiono skargę, lub gdy podmiot zajmujący się ADR odmawia rozstrzygnięcia sporu.
(6) Właściwe organy krajowe powinny przekazywać Komisji wykaz krajowych podmiotów zajmujących się ADR oraz go aktualizować w spójny sposób, aby ułatwić rejestrację tych podmiotów na platformie ODR, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 524/2013.
(7) Należy określić, w którym momencie strony sporu, który został rozstrzygnięty na platformie ODR, powinny móc przedstawić swoją opinię dotyczącą funkcjonowania platformy ODR i podmiotu zajmującego się ADR, który rozstrzygnął dany spór.
(8) Rozporządzenie (UE) nr 524/2013 przewiduje wyznaczenie punktu kontaktowego ds. ODR w każdym państwie członkowskim w celu zapewnienia wsparcia stronom uczestniczącym w sporze i podmiotom zajmującym się ADR rozstrzygającym spór za pośrednictwem platformy ODR. Aby uprościć współpracę między punktami kontaktowymi ds. ODR, należy określić wspólne zasady, które ją regulują.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Internetowego Systemu Rozstrzygania Sporów powołanego na podstawie art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 524/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.171.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/1051 dotyczące rozwiązań w zakresie korzystania z funkcjonalności platformy internetowego rozstrzygania sporów, rozwiązań dotyczących elektronicznego formularza skargi i rozwiązań w zakresie współpracy między punktami kontaktowymi przewidzianymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich |
| Data aktu: | 01/07/2015 |
| Data ogłoszenia: | 02/07/2015 |
| Data wejścia w życie: | 22/07/2015 |