uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 5,
(1) Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. W tym celu rozporządzeniem (UE) nr 167/2013 wprowadzono kompleksową homologację typu UE oraz wzmocniony system nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych.
(2) Pojęcie "pojazdy rolnicze i leśne" obejmuje szeroki wachlarz różnych typów pojazdów posiadających jedną lub wiele osi oraz dwa, cztery lub większą liczbę kół lub pojazdów gąsienicowych, np. ciągników kołowych, ciągników gąsienicowych, przyczep i urządzeń ciągniętych, stosowanych do rozmaitych celów rolniczych i leśnych, w tym do prac specjalistycznych.
(3) Ponieważ wymogi niniejszego rozporządzenia są oparte na istniejącym prawodawstwie, ostatnio zmienionym w 1997 r., postęp techniczny wymaga w szczególności dostosowania szczegółowych przepisów dotyczących badań, a także wprowadzenia przepisów szczegółowych dotyczących zbiorników energii, pojazdów z napędem hydrostatycznym, pojazdów wyposażonych w układy hamulcowe bezwładnościowe, pojazdów ze złożonymi układami elektronicznego sterowania, układami przeciwblokującymi oraz układami hamulcowymi sterowanymi elektronicznie.
(4) Niniejsze rozporządzenie obejmuje również bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące sterowania hamulców pojazdów ciągniętych i połączenia hamulcowego między ciągnikiem a pojazdami ciągniętymi niż te zawarte w dyrektywie Rady 76/432/EWG 2 , uchylonej rozporządzeniem (UE) nr 167/2013.
(5) Decyzją Rady 97/836/WE 3 Unia przystąpiła do regulaminu nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ). Istotne wymogi ustanowione w załączniku 18 do tego regulaminu dotyczące aspektów bezpieczeństwa złożonych układów elektronicznego sterowania pojazdu należy włączyć do niniejszego rozporządzenia, ponieważ odzwierciedlają one bieżący stan technologii.
(6) Chociaż układy przeciwblokujące są szeroko rozpowszechnione w przypadku pojazdów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 60 km/h i można by uznać za właściwe wprowadzenie obowiązku ich stosowania niniejszym rozporządzeniem, układy takie nie są jeszcze szeroko dostępne dla pojazdów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej między 40 a 60 km/h. W przypadku tych pojazdów wprowadzenie układów przeciwblokujących powinno być zatem potwierdzone po ostatecznej ocenie przez Komisję dostępności takich układów. W tym celu Komisja powinna ocenić, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2016 r., dostępność układów przeciwblokujących dla pojazdów rolniczych i leśnych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej między 40 a 60 km/h. Jeżeli ocena ta nie potwierdzi, że taka technologia jest dostępna lub możliwa do zastosowania, Komisja powinna wprowadzić zmiany do niniejszego rozporządzenia w celu zapewnienia, aby wymogi te nie były stosowane w odniesieniu do pojazdów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej między 40 km/h a 60 km/h.
(7) Jeżeli producenci mogą wystąpić o homologację krajową zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 167/2013, państwa członkowskie powinny, w odniesieniu do wszystkich zagadnień objętych niniejszym rozporządzeniem, mieć możliwość ustalania wymogów do celów krajowej homologacji typu, które się różnią od wymogów niniejszego rozporządzenia.
Państwa członkowskie nie powinny, do celów krajowej homologacji typu, odmawiać, z przyczyn dotyczących bezpieczeństwa funkcjonalnego w zakresie skuteczności hamowania, homologacji pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych zgodnych z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, z wyjątkiem wymogów dotyczących połączeń hydraulicznych typu jednoprzewodowego. W niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić zharmonizowane wymogi dotyczące połączeń hydraulicznych typu jednoprzewodowego, zgodnie z którymi takie połączenia można by akceptować do celów homologacji typu UE przez określony czas. Ponieważ jednak niektóre państwa członkowskie miały bardziej rygorystyczne wymogi na szczeblu krajowym, państwa członkowskie powinny mieć możliwość odmowy udzielania krajowych homologacji typu w przypadku typów pojazdów wyposażonych w połączenia hydrauliczne typu jednoprzewodowego od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, jeśli uznają to za zgodne ze swoimi wymogami w zakresie bezpieczeństwa na poziomie krajowym.
(8) W celu umożliwienia zharmonizowanego rozpoczęcia stosowania wszystkich nowych przepisów dotyczących homologacji typu, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 167/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
| Numer załącznika | Tytuł załącznika | Nr strony |
| I | Wymogi dotyczące budowy i montażu urządzeń hamujących i sprzęgów hamulcowych przyczep | 10 |
| II | Wymogi dotyczące badania i skuteczności układów hamulcowych i sprzęgów hamulcowych przyczep oraz wyposażonych w nie pojazdów | 27 |
| III | Wymogi dotyczące pomiaru czasu reakcji | 49 |
| IV | Wymogi dotyczące źródeł energii i urządzeń do przechowywania energii układów hamulcowych i sprzęgów hamulcowych przyczep oraz wyposażonych w nie pojazdów | 60 |
| V | Wymogi dotyczące hamulców sprężynowych oraz wyposażonych w nie pojazdów | 67 |
| VI | Wymogi dotyczące układów hamulcowych postojowych wyposażonych w urządzenie mechanicznej blokady siłowników hamulcowych | 70 |
| VII | Alternatywne wymogi dotyczące badań pojazdów, dla których badania typu I, II lub III nie są obowiązkowe | 71 |
| VIII | Wymogi dotyczące badania układów hamulcowych bezwładnościowych, urządzeń hamujących i sprzęgów hamulcowych przyczep oraz wyposażonych w nie pojazdów, w odniesieniu do hamowania | 83 |
| IX | Wymogi dotyczące pojazdów z napędem hydrostatycznym oraz ich urządzeń hamujących i układów hamulcowych | 98 |
| X | Wymogi dotyczące aspektów bezpieczeństwa złożonych układów elektronicznego sterowania pojazdu | 104 |
| XI | Wymogi i procedury badań dotyczące układów przeciwblokujących oraz wyposażonych w nie pojazdów | 105 |
| XII | Wymogi dotyczące EBS pojazdów wyposażonych w nadciśnieniowe powietrzne układy hamulcowe lub pojazdów z transmisją danych przez pin nr 6 i 7 złącza ISO 7638:2003 oraz do pojazdów wyposażonych w takie EBS | 121 |
| XIII | Wymogi dotyczące połączeń hydraulicznych typu jednoprzewodowego oraz wyposażonych w nie pojazdów | 136 |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2025/1117 z dnia 3 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/1117 z dnia 3 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 2025 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/828 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/1117 z dnia 3 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 2025 r. Zmiana z pkt 2 załącznika nie została naniesiona na tekst.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.17.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/68 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących układów hamulcowych pojazdów do celów homologacji pojazdów rolniczych i leśnych |
| Data aktu: | 15/10/2014 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2015 |
| Data wejścia w życie: | 12/02/2015, 01/01/2016 |