uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 164,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W związku z utrzymującą się wysokią stopą bezrobocia osób młodych w Unii, ustanowiono Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych w celu zapewnienia wsparcia dla młodych ludzi z regionów najbardziej dotkniętych bezrobociem, którzy nie pracują, nie kształcą się ani nie szkolą się. Mając na uwadze zapewnienie szybkiej reakcji w ramach walki z bezrobociem osób młodych, w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 3 oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 4 ustanowiono przepisy umożliwiające szybsze uruchomienie środków przydzielonych na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, w tym, między innymi, podjęcie zobowiązań dotyczących wszystkich środków w pierwszych dwóch latach okresu programowania, przyjęcie programów operacyjnych przeznaczonych naInicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zanim umowa partnerstwa, o której mowa w rozporządzenu (UE) nr 1303/2013, zostanie przedstawiona Komisji oraz przepisy umożliwiające kwalifikowalność wydatków poniesionych na działania w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych począwszy od dnia 1 września 2013 r.
(2) Ograniczenia budżetowe, z jakimi zmagają się państwa członkowskie, a także brak dostępnych funduszy w początkowej fazie okresu programowania spowodowały znaczne opóźnienia we wdrożeniu Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. W rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013 określono poziomy kwot początkowych płatności zaliczkowych wypłacanych w celu zagwarantowania, by państwa członkowskie dysponowały środkami na wsparcie beneficjentów od początku realizacji programów operacyjnych. Jednakże, w przypadku Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych kwoty te zostały uznane za niewystarczające do zapewnienia niezbędnych płatności na rzecz beneficjentów w procesie wdrażania operacji.
(3) W celu zniwelowania ograniczeń budżetowych, z jakimi borykają się państwa członkowskie w początkowej fazie okresu programowania a także biorąc pod uwagę pilną potrzebę zajęcia się problemem bezrobocia wśród ludzi młodych oraz szczególne cechy Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, należy przyjąć przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w celu zwiększenia kwoty początkowych płatności zaliczkowych wypłacanych na rzecz programów operacyjnych wspieranych w ramach tej inicjatywy w 2015 roku. W celu zapewnienia, by państwa członkowskie dysponowały środkami wystarczającymi do zapewnienia płatności na rzecz beneficjentów odpowiedzialnych za realizację operacji mających na celu zwalczanie bezrobocia wśród młodzieży, dodatkowa kwota początkowych płatności zaliczkowych ze szczególnej alokacji na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych powinna zostać wypłacona w roku 2015 na rzecz programów operacyjnych wspieranych w ramach tej inicjatywy, w celu uzupełnienia kwoty płatności zaliczkowych wypłacanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013.
(4) W celu zagwarantowania, by dodatkowa kwota początkowych płatności zaliczkowych została wykorzystana do natychmiastowego wdrożenia Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych kwota ta powinna zostać zwrócona Komisji, jeżeli wkład Unii w ramach tej inicjatywy nie osiągnie odpowiedniego poziomu we wnioskach o płatność okresową przedłożonych Komisji w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(5) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1304/2013,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 20 maja 2015 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| M. SCHULZ | Z. KALNIŅA-LUKAŠEVICA |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.126.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/779 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1304/2013 w zakresie dodatkowej kwoty początkowych płatności zaliczkowych wypłacanych na rzecz programów operacyjnych wspieranych w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych |
| Data aktu: | 20/05/2015 |
| Data ogłoszenia: | 21/05/2015 |
| Data wejścia w życie: | 22/05/2015 |