Decyzja 2015/778 w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej w południowym rejonie środkowej części Morza Śródziemnego (operacja EU NAVFOR MED SOPHIA)

DECYZJA RADY (WPZiB) 2015/778
z dnia 18 maja 2015 r.
w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej w południowym rejonie środkowej części Morza Śródziemnego (operacja EU NAVFOR MED SOPHIA) 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 kwietnia 2015 r. Rada potwierdziła stanowcze zobowiązanie do działania na rzecz zapobiegania ludzkim tragediom, do których dochodzi w wyniku przemytu ludzi w regionie Morza Śródziemnego.

(2) W dniu 23 kwietnia 2015 r. Rada Europejska wyraziła oburzenie sytuacją na Morzu Śródziemnym i podkreśliła, że Unia uruchomi wszystkie środki, jakie ma do dyspozycji, by zapobiec kolejnym ofiarom na morzu i zająć się pierwotnymi przyczynami kryzysu humanitarnego, we współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, oraz że natychmiastowym priorytetem jest niedopuszczenie do tego, by kolejne osoby ginęły na morzu. Rada Europejska zobowiązała się zwiększyć unijną obecność na morzu, by zapobiec nielegalnym przepływom migracyjnym i wzmocnić wewnętrzną solidarność i odpowiedzialność.

(3) Rada Europejska obradująca w dniu 23 kwietnia 2015 r. zobowiązała się również do walki z przemytnikami ludzi w zgodzie z prawem międzynarodowym, przez podejmowanie systematycznych wysiłków w celu identyfikowania, przechwytywania i niszczenia statków, zanim zostaną wykorzystane przez przemytników, zwróciła się także do Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) o podjęcie przygotowań do ewentualnej operacji w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) służącej do tego celu.

(4) W dniu 11 maja 2015 r. WP poinformował Radę Bezpieczeństwa ONZ o kryzysie związanym z migrantami na Morzu Śródziemnym i o trwających przygotowaniach do ewentualnej operacji morskiej Unii w ramach unijnej wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. W związku z tym WP wyraził potrzebę działania Unii przy wsparciu Rady Bezpieczeństwa ONZ.

(5) W dniu 18 maja 2015 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dotyczącą operacji w dziedzinie WPBiO służącej zakłóceniu modelu działalności sieci przemytu ludzi w południowym rejonie środkowej części Morza Śródziemnego.

(6) 2  Unijna operacja w dziedzinie WPBiO będzie prowadzona zgodnie z prawem międzynarodowym, w szczególności z odpowiednimi postanowieniami Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) z 1982 r., Protokołów przeciwko przemytowi migrantów drogą lądową, morską i powietrzną z 2000 r. (zwanych dalej "Protokołem przeciwko przemytowi migrantów") oraz Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniających Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) z 1974 r., Międzynarodowej konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim (konwencji SAR) z 1979 r., Konwencji o ochronie środowiska morskiego i regionu przybrzeżnego Morza Śródziemnego (konwencji barcelońskiej) z 1976 r., Konwencji genewskiej dotyczącej statusu uchodźców z 1951 r. i zgodnie z zasadą non-refoulement oraz międzynarodowym prawem dotyczącym praw człowieka.

Konwencje UNCLOS, SOLAS i SAR zawierają zobowiązanie do udzielania pomocy osobom znajdującym się w niebezpieczeństwie na morzu i do dostarczania osób do bezpiecznego miejsca; w tym celu statki przypisane do operacji EU NAVFOR MED SOPHIA będą gotowe i wyposażone, aby wykonywać odnośne obowiązki pod kierownictwem właściwego ratowniczego centrum koordynacyjnego.

(7) Na pełnym morzu, zgodnie z odnośnym prawem krajowym i międzynarodowym, państwa mogą przejmować statki podejrzane o przemyt migrantów, w przypadku upoważnienia ze strony państwa bandery do wejścia na pokład i przeszukania statku lub gdy statek jest bezpaństwowy, oraz mogą podejmować odpowiednie działania wobec statków, osób i ładunków.

(8) Działania takie można również podejmować na morzu terytorialnym lub wodach wewnętrznych, terytorium lub przestrzeni powietrznej danego państwa przeciw statkom podejrzanym o udział w przemycie ludzi lub handlu ludźmi, za zgodą tego państwa lub zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ lub w obu tych przypadkach.

(9) Dane państwo może również podejmować odpowiednie działania wobec obecnych na jego terytorium osób, które podejrzewa o przemyt ludzi lub handel ludźmi, z myślą o ich ewentualnemu zatrzymaniu i osądzeniu, zgodnie z prawem międzynarodowym i własnym prawem krajowym.

(10) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i WP - polityczną kontrolę nad unijną operacją zarządzania kryzysowego, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

(11) Na mocy art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/528 3 , wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, mają być ponoszone przez państwa członkowskie.

(12) Zgodnie z art. 5 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie obronne. W związku z tym Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, nie jest nią związana ani nie ma ona do niej zastosowania oraz nie uczestniczy w finansowaniu przedmiotowej operacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  4

Misja

1.  5
 Unia prowadzi wojskową operację zarządzania kryzysowego służącą zakłóceniu modelu działalności sieci przemytu ludzi i handlu ludźmi w południowym rejonie środkowej części Morza Śródziemnego (zwaną dalej "operacją EUNAVFOR MED SOPHIA") poprzez podejmowanie systematycznych działań służących rozpoznawaniu, przejmowaniu i unieszkodliwianiu statków i zasobów wykorzystywanych przez przemytników i handlarzy, lub gdy podejrzewa się takie ich wykorzystywanie, zgodnie z mającymi zastosowanie postanowieniami prawa międzynarodowego, w tym UNCLOS i wszelkimi rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ. W tym celu operacja EUNAVFOR MED SOPHIA zapewnia również szkolenia libijskiej straży przybrzeżnej i marynarce wojennej. Ponadto operacja przyczynia się do zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią na swoim uzgodnionym obszarze działań zgodnie z rezolucją RB ONZ nr 1970 (2011) oraz późniejszymi rezolucjami w sprawie embarga na dostawy broni do Libii, w tym rezolucją RB ONZ nr 2292 (2016).
2. 
Obszar działań zostanie ustalony, przed rozpoczęciem funkcjonowania operacji EU NAVFOR MED SOPHIA, w odpowiednich dokumentach związanych z planowaniem, które ma zatwierdzić Rada.
Artykuł  2  6

Mandat

1. 
Operacja EU NAVFOR MED SOPHIA działa zgodnie z celami politycznymi, strategicznymi i polityczno-wojskowymi określonymi w koncepcji zarządzania kryzysowego zatwierdzonej przez Radę w dniu 18 maja 2015 r.
2.  7
 Jeśli chodzi o jej podstawowe zadania odnoszące się do przemytu ludzi i handlu ludźmi, operacja EUNAVFOR MED SOPHIA będzie prowadzona w kolejnych fazach oraz zgodnie z wymogami prawa międzynarodowego. Operacja EU NAVFOR MED SOPHIA:
a)
w pierwszej fazie: wspiera wykrywanie i monitorowanie sieci migracyjnych przez zbieranie informacji i patrolowanie na pełnym morzu, zgodnie z prawem międzynarodowym;
b)
w drugiej fazie:
i)
dokonuje na pełnym morzu wejścia na pokład, przeszukania, zajęcia i zawrócenia statków używanych do przemytu ludzi lub handlu ludźmi, lub gdy podejrzewa się takie ich użycie, na warunkach przewidzianych w mającym zastosowanie prawie międzynarodowym, w tym UNCLOS i Protokole przeciwko przemytowi migrantów;
ii)
zgodnie z mającymi zastosowanie rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ lub za zgodą danego państwa nadbrzeżnego, dokonuje - na pełnym morzu lub na morzu terytorialnym i na wodach wewnętrznych danego państwa - wejścia na pokład, przeszukania, zajęcia i zawrócenia statków, co do których zachodzi podejrzenie, że są wykorzystywane do przemytu ludzi lub handlu ludźmi, na warunkach przewidzianych w takiej rezolucji lub zgodzie;
c)
w trzeciej fazie: zgodnie z wszelkimi mającymi zastosowanie rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ lub za zgodą danego państwa nadbrzeżnego, podejmuje wobec statku i powiązanych zasobów, co do których zachodzi podejrzenie, że są wykorzystywane do przemytu ludzi lub handlu ludźmi, wszelkie konieczne działania w tym ich unieszkodliwienie lub uczynienie ich nieoperacyjnymi, na terytorium danego państwa, na warunkach przewidzianych w takiej rezolucji lub zgodzie.
3. 
Rada ocenia, czy spełnione zostały warunki wyjścia poza pierwszą fazę, uwzględniając mające zastosowanie rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ i zgodę zainteresowanych państw nadbrzeżnych.
4.  8
 Operacja EUNAVFOR MED SOPHIA może gromadzić i przechowywać, zgodnie z mającym zastosowanie prawem, dane osobowe osób zabranych na pokład statków uczestniczących w operacji EUNAVFOR MED SOPHIA dotyczące cech, które pomogą w identyfikacji takich osób, w tym ich odciski palców, a także następujące dane (z wyłączeniem innych danych osobowych): nazwisko, nazwisko panieńskie, imiona i ewentualne pseudonimy lub nazwiska przybrane, data i miejsce urodzenia, obywatelstwo, płeć, miejsce pobytu, zawód oraz miejsce prowadzenia działalności, dane dotyczące prawa jazdy, dokumentów identyfikacyjnych i paszportu. Operacja EUNAVFOR MED SOPHIA może przekazywać takie dane oraz dane dotyczące statków i wyposażenia wykorzystywanych przez takie osoby oraz odpowiednie informacje uzyskane podczas przeprowadzenia tego podstawowego zadania właściwym organom ścigania państw członkowskich lub odpowiednim organom Unii.
Artykuł  2a  9

Budowanie potencjału oraz szkolenie libijskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej

1. 
Jako zadanie wspierające, operacja EUNAVFOR MED SOPHIA pomaga w tworzeniu zdolności oraz szkoleniu libijskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej w zadaniach związanych z egzekwowaniem prawa na morzu, w szczególności aby zapobiec przemytowi ludzi i handlowi ludźmi.
2. 
Gdy KPiB uzna, że zakończono niezbędne przygotowania, w szczególności jeśli chodzi o tworzenie sił i procedury weryfikacji stażystów, zadanie wspierające, o którym mowa w ust. 1, będzie wykonywane na pełnym morzu w uzgodnionym obszarze działań operacji EUNAVFOR MED SOPHIA określonym w odpowiednich dokumentach dotyczących planowania.
3. 
Zadanie wspierające, o którym mowa w ust. 1, może również być wykonywane na terytorium - w tym na wodach terytorialnych - Libii lub przyjmującego państwa trzeciego sąsiadującego z Libią, w przypadku gdy KPiB tak postanowi po wydaniu oceny przez Radę na podstawie zaproszenia przez Libię lub odnośnego państwa przyjmującego oraz zgodnie z prawem międzynarodowym.
4. 
Mając na uwadze wyjątkowe wymogi operacyjne, część wspierającego, o którym mowa w ust. 1, można przeprowadzić, na zaproszenie, w jednym z państw członkowskich, w tym w odpowiednich ośrodkach szkoleniowych.
4a.  10
 Do celów zadania wspierającego, o którym mowa w ust. 1, ustanawia się mechanizm monitorujący w ścisłej współpracy z innymi odpowiednimi zainteresowanymi.
5.  11
 W zakresie wymaganym przez zadanie wspierające, o którym mowa w ust. 1, operacja EUNAVFOR MED SOPHIA może gromadzić, przechowywać i wymieniać z właściwymi organami państw członkowskich, odpowiednimi organami Unii, UNSMIL, Interpolem, Międzynarodowym Trybunałem Karnym i Stanami Zjednoczonymi Ameryki informacje, w tym dane osobowe, zgromadzone do celów procedur weryfikacji ewentualnych stażystów, o ile udzielili oni swojej zgody na piśmie. Ponadto operacja EUNAVFOR MED SOPHIA może gromadzić i przechowywać niezbędne informacje medyczne i dane biometryczne stażystów, pod warunkiem że wyrazili oni swoją zgodę na piśmie.
Artykuł  2b  12

Przyczynianie się do wymiany informacji oraz do wdrażania embarga ONZ na broń na morzu pełnym u wybrzeży Libii

1.  13
 W zakresie wymaganym przez zadanie wspierające, polegające na wdrażaniu embarga ONZ na broń na pełnym morzu u wybrzeży Libii, operacja EUNAVFOR MED SOPHIA gromadzi i przekazuje informacje odnośnym partnerom i agencjom za pośrednictwem mechanizmów określonych w dokumentach dotyczących planowania, aby przyczynić się do kompleksowej orientacji sytuacyjnej na morzu w uzgodnionym obszarze działań określonym w odpowiednich dokumentach dotyczących planowania. W przypadku gdy takie informacje są oznaczone klauzulą o poziomie nie wyższym niż "SECRET UE/EU SECRET", można je przekazywać odnośnym partnerom i agencjom zgodnie z decyzją Rady 2013/488/UE 14  oraz na podstawie uzgodnień zawartych na poziomie operacyjnym zgodnie z art. 12 ust. 9 niniejszej decyzji, z pełnym poszanowaniem zasad wzajemności i pluralizmu. Otrzymane informacje niejawne wykorzystywane są przez operację EUNAVFOR MED SOPHIA bez rozróżnienia pomiędzy członkami swojego personelu i wyłącznie na podstawie wymogów operacyjnych.
2. 
Gdy KPiB uzna, że spełnione są odnośne warunki, operacja EUNAVFOR MED SOPHIA rozpocznie, na określonym w odpowiednich dokumentach dotyczących planowania uzgodnionym obszarze działań na morzu pełnym u wybrzeży Libii, inspekcje statków płynących do Libii lub z tego kraju, w przypadku gdy zaistnieją uzasadnione powody, aby podejrzewać, że statki te przewożą broń lub materiały pokrewne do Libii lub z tego kraju, bezpośrednio lub pośrednio, z naruszeniem embarga na broń nałożonego na Libię, oraz podejmuje stosowne działania w celu przejęcia i unieszkodliwienia takich towarów, w tym z myślą o przekierowaniu takich statków i ich załóg do odpowiedniego portu, aby ułatwić dokonanie takiego unieszkodliwienia, za zgodą państwa portu, zgodnie z odnośnymi rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ, w tym rezolucją RB ONZ nr 2292 (2016).
3.  15
 Zgodnie z odnośnymi rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ, w tym rezolucją RB ONZ nr 2292 (2016), operacja EUNAVFOR MED SOPHIA może, w trakcie inspekcji prowadzonych zgodnie z ust. 2, gromadzić i przechowywać dowody bezpośrednio związane z przewożeniem towarów zabronionych zgodnie z embargiem na dostawy broni do Libii. Może przekazywać takie dowody właściwym organom ścigania państw członkowskich lub odpowiednim organom Unii, zgodnie z mającym zastosowanie prawem.
4.  16
 Ponadto, w obszarze działań oraz w ramach jej możliwości operacja EUNAVFOR MED SOPHIA prowadzi działania obserwacyjne i gromadzi informacje na temat nielegalnego handlu, w tym informacje na temat ropy naftowej i innego nielegalnego exportu, które są sprzeczne z RB ONZ 2146 (2014) oraz RB ONZ 2362 (2017), tym samym przyczyniając się orientacji sytuacyjnej oraz bezpieczeństwa morskiego Morza Śródziemnego. W obszarze działań w ramach środków i zdolności operacji EUNAVFOR MED SOPHIA. Informacje zgromadzone w tym kontekście mogą być udostępniane prawowitym władzom Libii oraz właściwym organom ścigania państw członkowskich lub odpowiednim organom Unii.
Artykuł  3  17

Mianowanie dowódcy operacji UE

Wiceadmirał Enrico Credendino zostaje niniejszym mianowany dowódcą operacji UE operacji EU NAVFOR MED SOPHIA.

Artykuł  4  18

Wyznaczenie dowództwa operacji UE

Dowództwo operacji EU NAVFOR MED SOPHIA znajduje się w Rzymie we Włoszech.

Artykuł  5  19

Planowanie i rozpoczęcie operacji

Decyzję o rozpoczęciu operacji EU NAVFOR MED SOPHIA przyjmuje Rada na zalecenie dowódcy operacji EU NAVFOR MED SOPHIA po zatwierdzeniu planu operacji i zasad zaangażowania niezbędnych do wykonania mandatu.

Artykuł  6  20

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1. 
W ramach odpowiedzialności Rady i WP, KPiB sprawuje kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne nad operacją EU NAVFOR MED SOPHIA. Rada upoważnia niniejszym KPiB do podejmowania stosownych decyzji, zgodnie z art. 38 TUE. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia niezbędne do zmiany dokumentów związanych z planowaniem, w tym planu operacji, struktury dowodzenia i zasad zaangażowania. Obejmuje ono również uprawnienia do podejmowania decyzji w sprawie mianowania dowódcy operacji UE i dowódcy sił UE. Rada zachowuje uprawnienia do podejmowania decyzji co do celów i zakończenia operacji wojskowej UE. Zgodnie z art. 2 ust. 3 niniejszej decyzji KPiB jest upoważniony do podjęcia decyzji o przechodzeniu do kolejnych faz operacji.
2. 
KPiB przedstawia Radzie sprawozdania w regularnych odstępach czasu.
3. 
Przewodniczący Komitetu Wojskowego UE (EUMC) przedstawia KPiB regularne sprawozdania dotyczące przebiegu operacji EU NAVFOR MED SOPHIA. KPiB może w zależności od sytuacji zapraszać na swoje posiedzenia dowódcę operacji UE lub dowódcę sił UE.
Artykuł  7 

Kierownictwo wojskowe

1.  21
 EUMC monitoruje właściwe przeprowadzanie operacji EU NAVFOR MED SOPHIA, za której przebieg odpowiedzialny jest dowódca operacji UE.
2. 
Dowódca operacji UE regularnie przekazuje EUMC sprawozdania. EUMC może w stosownych przypadkach zapraszać dowódcę operacji UE lub dowódcę sił UE na swoje posiedzenia.
3. 
Przewodniczący EUMC pełni rolę głównego punktu kontaktowego z dowódcą operacji UE.
Artykuł  8

Spójność unijnej reakcji oraz koordynacja

1. 
WP zapewnia wykonanie niniejszej decyzji i jej spójność z działaniami zewnętrznymi Unii jako całości, w tym z programami rozwojowymi Unii i unijną pomocą humanitarną.
2. 
WP wspomagany przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) pełni rolę głównego punktu kontaktowego z Organizacją Narodów Zjednoczonych, władzami krajów w regionie oraz z innymi podmiotami międzynarodowymi i dwustronnymi, w tym NATO, Unią Afrykańską i Ligą Państw Arabskich.
3.  22
 Operacja EU NAVFOR MED SOPHIA współpracuje z właściwymi organami państwa członkowskiego i ustanawia mechanizm koordynacji oraz - w stosownych przypadkach - zawiera umowy z innymi agencjami i organami Unii, w szczególności z Fronteksem, Europolem, Eurojustem, Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu i odpowiednimi misjami w dziedzinie WPBiO.
4.  23
 Operacja EU NAVFOR MED SOPHIA może w ramach swoich działań gościć komórkę ds. informacji o przestępczości, w której skład wchodzą pracownicy właściwych organów ścigania państw członkowskich i agencji unijnych wymienionych w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ułatwiania otrzymywania, gromadzenia i przekazywania informacji, w tym danych osobowych, na temat przemytu ludzi i handlu ludźmi, embarga na broń z Libii, nielegalnego handlu, o którym mowa w art. 2b ust. 4, a także przestępstw mających znaczenie dla bezpieczeństwa operacji.

Przetwarzanie danych osobowych w tym kontekście przebiega zgodnie z prawem krajowym państwa bandery statku, na którym znajduje się ta komórka, oraz - w przypadku personelu agencji unijnych - zgodnie z ramami prawnymi mającymi zastosowanie do odnośnych agencji.

Artykuł  9

Udział państw trzecich

1. 
Bez uszczerbku dla autonomii podejmowania decyzji przez Unię lub dla jednolitych ram instytucjonalnych oraz zgodnie z odpowiednimi wytycznymi Rady Europejskiej, państwa trzecie mogą zostać zaproszone do udziału w operacji.
2. 
Rada upoważnia niniejszym KPiB do zaproszenia państw trzecich, by zadeklarowały swój wkład, oraz do podjęcia, na zalecenie dowódcy operacji UE i zalecenie EUMC, stosownych decyzji w sprawie przyjęcia proponowanych wkładów.
3.  24
 Szczegółowe uzgodnienia dotyczące udziału państw trzecich są przedmiotem umów zawieranych na mocy art. 37 TUE oraz zgodnie z procedurą określoną w art. 218 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Jeżeli Unia i państwo trzecie zawarły umowę ustanawiającą ramy udziału tego państwa trzeciego w operacjach zarządzania kryzysowego Unii, postanowienia takiej umowy mają zastosowanie w kontekście operacji EU NAVFOR MED SOPHIA.
4.  25
 Państwa trzecie wnoszące istotny wkład wojskowy w operacji EU NAVFOR MED SOPHIA mają w odniesieniu do bieżącego zarządzania operacją takie same prawa i obowiązki, jak państwa członkowskie biorące udział w operacji.
5. 
Rada upoważnia niniejszym KPiB do podjęcia stosownych decyzji w sprawie ustanowienia komitetu uczestników, w przypadku gdy państwa trzecie wniosą istotne wkłady wojskowe.
Artykuł  10

Status personelu dowodzonego przez Unię

Status jednostek dowodzonych przez Unię i personelu tych jednostek jest - w stosownych przypadkach - określany zgodnie z prawem międzynarodowym.

Artykuł  11

Uzgodnienia finansowe

1. 
Wspólnymi kosztami operacji wojskowej UE zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2015/528.
2.  26
 W okresie od dnia 18 maja 2015 r. do dnia 27 lipca 2016 r. kwota odniesienia dla wspólnych kosztów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA wynosi 11,82 mln EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 70 % w środkach na zobowiązania i 40 % w środkach na płatności.
3.  27
 W okresie od dnia 28 lipca 2016 r. do dnia 27 lipca 2017 r. kwota odniesienia dla wspólnych kosztów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA wynosi 6 700 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 0 % w środkach na zobowiązania i 0 % w środkach na płatności.
4.  28
 W okresie od dnia 28 lipca 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. kwota odniesienia dla wspólnych kosztów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA wynosi 6 000 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 0 % zarówno w środkach na zobowiązania, jak i na płatności.
5.  29
 W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 marca 2019 r. kwota odniesienia dla wspólnych kosztów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA wynosi 1 100 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 30 % w środkach na zobowiązania i 30 % w środkach na płatności.
6.  30
 W okresie od dnia 1 kwietnia 2019 r. do dnia 30 września 2019 r. kwota odniesienia dla wspólnych kosztów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA wynosi 2 761 200 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 0 % w środkach na zobowiązania i 0 % w środkach na płatności.
7.  31
 W okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. kwota odniesienia dla wspólnych kosztów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA wynosi 3 059 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 15 % w środkach na zobowiązania i 0 % w środkach na płatności.
Artykuł  12  32

Udostępnianie informacji

1. 
WP jest upoważniony do udostępniania wyznaczonym państwom trzecim, oraz Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu, stosownie do przypadku i zgodnie z potrzebami operacyjnymi operacji EUNAVFOR MED SOPHIA oraz z pełnym poszanowaniem zasad wzajemności i pluralizmu, wszelkich dokumentów jawnych UE związanych z treścią obrad Rady dotyczących operacji i objętych tajemnicą służbową na podstawie art. 6 ust. 1 regulaminu wewnętrznego Rady 33 . KPiB, pod warunkiem, że warunki te są spełnione, wyznacza w odniesieniu do każdego przypadku odnośne państwa trzecie.
2. 
WP jest upoważniony do udostępniania wyznaczonym państwom trzecim oraz Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu w stosownych przypadkach i zgodnie z potrzebami operacyjnymi operacji EUNAVFOR MED SOPHIA, z pełnym poszanowaniem zasad wzajemności i pluralizmu, informacji niejawnych UE sporządzonych do celów operacji, zgodnie z decyzją 2013/488/UE:
a)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż przewidziany w mających zastosowanie umowach o bezpieczeństwie informacji zawartych między Unią a odnośnym państwem trzecim; lub
b)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż "CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL" w pozostałych przypadkach.

KPiB, pod warunkiem, że warunki te są spełnione, wyznacza w odniesieniu do każdego przypadku odnośne państwa trzecie.

3. 
Otrzymane informacje niejawne wykorzystywane są przez operację EUNAVFOR MED SOPHIA bez rozróżnienia pomiędzy członkami swojego personelu i wyłącznie na podstawie wymogów operacyjnych.
4. 
WP jest również upoważniony do udostępniania ONZ, stosownie do potrzeb operacyjnych operacji EUNAVFOR MED SOPHIA, informacji niejawnych UE sporządzonych do celów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA, opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż "RESTREINT UE/EU RESTRICTED", zgodnie z decyzją 2013/488/UE.
5. 
WP zostaje upoważniony do przekazywania Interpolowi odnośnych informacji, w tym danych osobowych, zgodnie z potrzebami operacyjnymi operacji EUNAVFOR MED SOPHIA.
6. 
Do czasu zawarcia umowy między Unią a Interpolem operacja EUNAVFOR MED SOPHIA może wymieniać takie informacje z krajowymi biurami Interpolu w państwach członkowskich, wedle uzgodnień, które mają zostać poczynione między dowódcą operacji UE a szefem odpowiedniego krajowego biura Interpolu.
7. 
W przypadku szczególnej potrzeby operacyjnej WP jest upoważniony do udostępnienia prawowitym władzom Libii wszelkich informacji niejawnych UE do poziomu "RESTREINT UE/EU RESTRICTED" wytworzonych do celów operacji EUNAVFOR MED SOPHIA, zgodnie z decyzją 2013/488/UE.
8. 
WP zostaje upoważniony do zawarcia uzgodnień niezbędnych do wykonywania zawartych w niniejszej decyzji przepisów o wymianie informacji.
9. 
WP może przekazać upoważnienia do przekazywania informacji, jak również uprawnienie do zawierania uzgodnień, o których mowa w niniejszej decyzji, urzędnikom ESDZ, dowódcy operacji UE lub dowódcy sił UE zgodnie z sekcją VII załącznika VI do decyzji 2013/488/UE.
Artykuł  13  34

Wejście w życie i zakończenie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Operacja EUNAVFOR MED SOPHIA zostaje zakończona w dniu 31 marca 2020 r.

Niniejsza decyzja traci moc się z dniem zakończenia działania dowództwa operacji UE zgodnie z zatwierdzonymi planami dotyczącymi zakończenia operacji EU NAVFOR MED SOPHIA, co nie narusza procedur dotyczących audytu i prezentacji sprawozdań finansowych operacji EU NAVFOR MED SOPHIA określonych w decyzji (WPZiB) 2015/528.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 maja 2015 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodniczący
1 Tytuł zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
2 Motyw 6 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/528 z dnia 27 marca 2015 r. ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (ATHENA) oraz uchylająca decyzję 2011/871/WPZiB (Dz.U. L 84 z 28.3.2015, s. 39).
4 Art. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
5 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2016/993 z dnia 20 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.162.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2016 r.
6 Art. 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
7 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/993 z dnia 20 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.162.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2016 r.
8 Art. 2 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2016/2314 z dnia 19 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.345.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 grudnia 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2017/1385 z dnia 25 lipca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.194.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 lipca 2017 r.

9 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2016/993 z dnia 20 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.162.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2016 r.
10 Art. 2a ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2017/1385 z dnia 25 lipca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.194.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 lipca 2017 r.
11 Art. 2a ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2016/2314 z dnia 19 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.345.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 grudnia 2016 r.
12 Art. 2b dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2016/993 z dnia 20 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.162.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2016 r.
13 Art. 2b ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2016/2314 z dnia 19 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.345.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 grudnia 2016 r.
14 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1).
15 Art. 2b ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (WPZiB) 2016/2314 z dnia 19 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.345.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 grudnia 2016 r.
16 Art. 2b ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2017/1385 z dnia 25 lipca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.194.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 lipca 2017 r.
17 Art. 3 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
18 Art. 4 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
19 Art. 5 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
20 Art. 6 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
21 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
22 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
23 Art. 8 ust. 4 dodany przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/717 z dnia 14 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.120.10) zmieniającego nin. decyzję z dniem 14 maja 2018 r.
24 Art. 9 ust. 3 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
25 Art. 9 ust. 4 zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.
26 Art. 11 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (WPZiB) 2016/993 z dnia 20 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.162.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2016 r.

27 Art. 11 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (WPZiB) 2016/993 z dnia 20 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.162.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2016 r.
28 Art. 11 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (WPZiB) 2017/1385 z dnia 25 lipca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.194.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 lipca 2017 r.
29 Art. 11 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/2055 z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.327I.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 grudnia 2018 r.
30 Art. 11 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2019/535 z dnia 29 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.92.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2019 r.
31 Art. 11 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2019/1595 z dnia 26 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.73) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2019 r.
32 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (WPZiB) 2016/2314 z dnia 19 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.345.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 grudnia 2016 r.
33 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
34 Art. 13:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/1926 z dnia 26 października 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.281.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr (WPZiB) 2016/993 z dnia 20 czerwca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.162.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (WPZiB) 2017/1385 z dnia 25 lipca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.194.61) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 lipca 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2018/2055 z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.327I.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 grudnia 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2019/535 z dnia 29 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.92.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2019 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2019/1595 z dnia 26 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.73) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2019 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024