Rozporządzenie 319/2014 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 593/2007

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 319/2014
z dnia 27 marca 2014 r.
w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 593/2007
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 64 ust. 1,

po konsultacji z Zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przychody Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") składają się z wpływów z Unii i z europejskich państw trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 66 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, z opłat wnoszonych przez składających wniosek o certyfikaty i zezwolenia wydawane, utrzymywane i zmieniane przez Agencję, a także z honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.

(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 593/2007 2 ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Agencję. Należy jednakże dostosować odpowiednie cenniki, aby zapewnić równowagę między kosztami ponoszonymi przez Agencję w związku z odpowiednimi procedurami certyfikacyjnymi oraz świadczonymi usługami, a także przychodami, które mają pokryć wspomniane koszty.

(3) Opłaty i honoraria przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być ustalane w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.

(4) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach w należyty sposób uwzględniających zdolność ponoszenia opłat przez małe przedsiębiorstwa.

(5) Choć podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, to - wykonując powierzone jej zadania - powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów.

(6) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.

(7) Niniejsze rozporządzenie przewiduje możliwość pobierania przez Agencję opłat za procedury certyfikacyjne, które nie są wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ale wchodzą w zakres kompetencji wynikających z rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

(8) Wnioskodawca powinien mieć możliwość zwrócenia się o wycenę finansową szacunkowej kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. Jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie tej kwoty z góry, Agencja powinna ustalić przejrzyste reguły wyliczania kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi w trakcie jego/jej realizacji.

(9) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia.

(10) Należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze podejmowane w sytuacji niedokonania płatności, takie jak przerwanie rozpatrywania stosownych wniosków, unieważnienie stosownych zatwierdzeń, uniemożliwienie jakiejkolwiek dalszej realizacji procedur certyfikacyjnych lub usług na rzecz danego wnioskodawcy, a także odzyskanie niezapłaconych kwot za pomocą dostępnych środków.

(11) Branża powinna mieć zapewnioną dobrą przejrzystość finansową i być w stanie przewidzieć koszty opłat i honorariów, jakie będzie musiała ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu realizacji procedur certyfikacyjnych i usług a ogólną sumą wpływów z opłat i honorariów przez nią pobieranych. Zgodnie z przepisami ramowego rozporządzenia finansowego 3 , opłaty i honoraria powinny być ustalane na takim poziomie, aby unikać deficytu lub znacznego nagromadzenia nadwyżek. Należy zatem wprowadzić obowiązek przeprowadzenia weryfikacji stawek opłat i honorariów w przypadku powtarzającego się występowania znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.

(12) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy konsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie przedstawiać zainteresowanym stronom informacje o tym, w jaki sposób i na jakiej podstawie obliczane są opłaty. Tego rodzaju informacje powinny dawać zainteresowanym stronom wyobrażenie o kosztach ponoszonych przez Agencję oraz o jej produktywności.

(13) Cenniki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być oparte na prognozach Agencji dotyczących nakładu pracy i związanych z nim kosztów. Weryfikacja cenników powinna odbywać się zgodnie procedurą umożliwiającą wprowadzenie zmian bez zbędnej zwłoki na podstawie doświadczeń Agencji wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia, ciągłego monitorowania zasobów i metod pracy oraz odpowiednich przyrostów wydajności, a także ciągłej oceny potrzeb finansowych. W tym kontekście należy zauważyć, że Agencja będzie zobowiązana, najpóźniej w styczniu 2016 r., do pokrywania - z dochodów pochodzących z opłat i honorariów - składek z tytułu programów emerytalnych jej pracowników finansowanych za pomocą opłat i honorariów Agencji. Opłaty i honoraria będą musiały zostać dostosowane w celu zaspokojenia tej potrzeby finansowej.

(14) Koszty związane z usługami świadczonymi przez Agencję w zakresie służb zarządzania ruchem lotniczym i żeglugi powietrznej (ATM/ANS) będą musiały stać się kosztami, które kwalifikują się do finansowania za pomocą honorariów wymaganych od użytkowników służb żeglugi powietrznej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013 4 .

(15) Zasadne jest, aby płatność pełnej kwoty honorariów z tytułu odwołania od decyzji Agencji była wstępnym warunkiem dopuszczenia odwołania.

(16) Umowy, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, powinny stanowić podstawę oceny rzeczywistego wkładu pracy w zakresie certyfikacji wyrobów państw trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez państwo trzecie, z którym Unia ma stosowną umowę, jest opisany w tych umowach i powinien powodować inny nakład pracy niż proces wymagany w przypadku działań certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 65 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

(18) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 593/2007,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa czynności, za które pobierane są opłaty i honoraria, ustanawia kwotę opłat i honorariów oraz sposób ich płatności.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

a)
"opłaty" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców z tytułu procedur certyfikacyjnych;
b)
"honoraria" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców z tytułu usług świadczonych przez Agencję innych niż certyfikacja lub, w przypadku odwołania, od osoby fizycznej lub prawnej wnoszącej odwołanie;
c)
"procedura certyfikacyjna" oznacza wszelkie działania realizowane przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydania, utrzymania lub wprowadzenia zmian do certyfikatów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008 i przepisach wykonawczych do niego;
d)
"usługa" oznacza wszelkie realizowane przez Agencję działania inne niż procedura certyfikacyjna, w tym dostawę towarów;
e)
"wnioskodawca" oznacza dowolną osobę fizyczną lub prawną zwracającą się o możliwość skorzystania z procedury certyfikacyjnej lub usługi świadczonej przez Agencję.
Artykuł  3

Ustalanie opłat i honorariów

1.
Opłaty i honoraria są wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
2.
Państwa członkowskie nie pobierają opłat za procedury certyfikacyjne, nawet jeśli wykonują je w imieniu Agencji. Agencja zwraca państwom członkowskim koszty poniesione w związku z procedurami certyfikacyjnymi, które wykonują w imieniu Agencji.
3.
Opłaty i honoraria są określane i pobierane w euro.
4.
Kwoty, o których mowa w częściach I i II załącznika, są corocznie indeksowane wskaźnikiem inflacji zgodnie z metodą określoną w części IV załącznika.
5.
W drodze odstępstwa od opłat, o których mowa w załączniku, opłaty za procedury certyfikacyjne realizowane w ramach umowy dwustronnej między Unią Europejską a państwem trzecim mogą podlegać specjalnym postanowieniom określonym w danej umowie dwustronnej.
Artykuł  4

Uiszczanie opłat i honorariów

1.
Agencja ustanawia zasady uiszczania opłat i honorariów, określając warunki, zgodnie z którymi Agencja nalicza kwoty z tytułu procedur certyfikacyjnych i usług. Agencja publikuje te zasady na swojej stronie internetowej.
2.
Wnioskodawca musi uiścić należną kwotę w całości, łącznie z ewentualnymi opłatami bankowymi związanymi z daną płatnością, w terminie 30 dni kalendarzowych od daty zgłoszenia faktury do wnioskodawcy.
3.
W przypadku gdy płatność z tytułu faktury nie została otrzymana przez Agencję z upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, Agencja może naliczać odsetki za każdy dzień kalendarzowy opóźnienia.
4.
Stopa oprocentowania równa jest stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego głównych operacji refinansowania, opublikowanej w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującej w pierwszym dniu kalendarzowym miesiąca, na który przypada termin płatności, powiększonej o osiem punktów procentowych.
5.
Jeżeli Agencja jest w posiadaniu dowodów potwierdzających, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest zagrożona, może ona odrzucić wniosek, chyba że wnioskodawca przedstawi gwarancję bankową lub wpłaci wadium.
6.
Agencja może odrzucić wniosek, jeżeli wnioskodawca zalega z płatnościami wynikającymi z procedur certyfikacyjnych lub usług zrealizowanych przez Agencję, chyba że wnioskodawca uiści należne niezapłacone kwoty za zrealizowane procedury certyfikacyjne lub usługi.
Artykuł  5

Koszty podróży

1.
W przypadku gdy procedura certyfikacyjna lub usługa, o których mowa w części I i części II pkt 1 załącznika, jest realizowana, w całości lub w części, poza terytorium państw członkowskich, wnioskodawca jest zobowiązany pokryć koszty podróży według wzoru:

d = v + a + h1 - e

2.
W przypadku usług, o których mowa w części II pkt 2, wnioskodawca uiszcza, niezależnie od położenia geograficznego miejsca realizacji usługi, koszty podróży według wzoru:

d = v + a + h2

3.
Na potrzeby wzorów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się następujące zasady:

d = należne koszty podróży,

v = koszty transportu,

a = określone oficjalnie przez Komisję standardowe stawki "diet" uwzględniających zakwaterowanie, posiłki, przejazdy lokalne w miejscu delegacji i wydatki różne 5 ,

h1 = czas podróży (godziny poświęcone przez ekspertów proporcjonalnie do danej podróży) fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika,

h2 = czas podróży (godziny poświęcone przez ekspertów proporcjonalnie do danej podróży) fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II pkt 2 załącznika,

e = średnie koszty podróży na terytorium państw członkowskich, obejmujące średnie koszty transportu i średni czas spędzony w środkach transportu na terytorium państw członkowskich, przemnożone przez stawkę godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika. Podlega corocznej weryfikacji i indeksacji.

Artykuł  6

Wycena finansowa

1.
Wnioskodawca może zwrócić się o kosztorys finansowy kwot, jakie mają zostać uiszczone.
2.
W przypadku gdy wnioskodawca zwraca się o kosztorys finansowy lub jego zmianę, działania zostają zawieszone do czasu przedstawienia stosownej prognozy przez Agencję i jej akceptacji przez wnioskodawcę.
3.
Kosztorys finansowy zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż było to przewidziane na początku, lub przeciwnie - gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.

ROZDZIAŁ  II

OPŁATY

Artykuł  7

Przepisy ogólne dotyczące uiszczania opłat

1.
Procedura certyfikacyjna jest uzależniona od uprzedniego uiszczenia całości należnej opłaty, chyba że Agencja postanowi inaczej po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego. Agencja może zafakturować opłatę jednorazowo po otrzymaniu wniosku lub w momencie rozpoczęcia się rocznego okresu bądź okresu nadzoru.
2.
Opłata za daną procedurę certyfikacyjną uiszczana przez wnioskodawcę obejmuje:
a)
opłatę zryczałtowaną określoną w części I załącznika; lub
b)
opłatę zmienną.
3.
Opłatę zmienną, o której mowa w ust. 2 lit. b), ustala się poprzez pomnożenie rzeczywistej liczby przepracowanych godzin przez stawkę godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika.
4.
Od momentu rozpoczęcia stosowania przyszłych rozporządzeń odnoszących się do procedur certyfikacyjnych przeprowadzanych przez Agencję zgodnie z odpowiednimi przepisami zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008, Agencja może pobierać opłaty według części II pkt 1 załącznika z tytułu procedur certyfikacyjnych innych niż te, o których mowa w załączniku, do czasu, gdy możliwe będzie włączenie przedmiotowych przepisów dotyczących odpowiednich opłat, jakie mają być pobierane przez Agencję, do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  8

Okresy płatności

1.
Opłaty, które określono w tabelach 1-4 w części I załącznika, są pobierane za wniosek i za okres 12 miesięcy. W odniesieniu do okresu po upływie pierwszych 12 miesięcy opłaty wynoszą 1/365 część odpowiedniej opłaty rocznej za kolejny dzień.
2.
Opłaty, które określono w tabeli 5 w części I załącznika, są pobierane za wniosek.
3.
Opłaty, które określono w tabeli 6 w części I załącznika, są pobierane za okres 12 miesięcy.
4.
Opłaty odnoszące się do organizacji, o których mowa w tabelach 7-11 w części I załącznika, są pobierane w następujący sposób:
a)
opłaty za zatwierdzenie pobiera się za wniosek;
b)
opłaty za sprawowanie nadzoru pobiera się za okres 12 miesięcy;
c)
wszelkie zmiany dotyczące organizacji, które mają wpływ na jej zatwierdzenie, skutkują ponownym wyliczeniem opłaty należnej za sprawowanie nadzoru w okresie kolejnych 12 miesięcy.
Artykuł  9

Zakończenie rozpatrywania wniosku

1.
Wniosek może zostać odrzucony, jeżeli opłaty należne za procedurę certyfikacyjną nie zostały otrzymane z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2 oraz po skonsultowaniu się przez Agencję z wnioskodawcą.
2.
Kwota stanowiąca saldo wszelkich należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości w momencie zaprzestania przez Agencję pracy nad procedurą certyfikacyjną, wraz z kosztami podróży i wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami, w następujących przypadkach:
a)
jeżeli Agencja odrzuca wniosek; lub
b)
procedura certyfikacyjna musi zostać zakończona przez Agencję, ponieważ wnioskodawca:
(i)
posiada niewystarczające zasoby;
(ii)
nie przestrzega stosownych wymagań; lub
(iii)
postanawia zrezygnować z wniosku lub odłożyć w czasie realizację projektu.
3.
Jeśli na prośbę wnioskodawcy Agencja ponownie wszczyna uprzednio wstrzymaną procedurę certyfikacyjną, pobiera ona nową opłatę, niezależnie od opłat uiszczonych już z tytułu wstrzymanych procedur.
Artykuł  10

Zawieszenie lub cofnięcie certyfikatu

1.
Jeżeli nieuregulowane opłaty nie zostały otrzymane z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2, Agencja może zawiesić lub cofnąć odpowiedni certyfikat po skonsultowaniu się z wnioskodawcą.
2.
Jeżeli Agencja zawiesza certyfikat z powodu nieuiszczenia opłaty rocznej lub opłaty za sprawowanie nadzoru bądź niespełnienia przez wnioskodawcę stosownych wymagań, odpowiedni okres rozliczeniowy kontynuuje swój bieg, a wnioskodawca musi zapłacić za okres zawieszenia.
3.
Jeśli Agencja cofa certyfikat, kwota stanowiąca saldo należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości wraz z wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami w danym momencie.
Artykuł  11

Zwrot lub przekazanie certyfikatów

Jeśli posiadacz certyfikatu zwraca lub przekazuje odpowiedni certyfikat, kwota stanowiąca saldo wszelkich należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości z dniem, w którym zwrot lub przekazanie staje się skuteczny(-e), wraz z kosztami podróży i wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami w danym momencie.

Artykuł  12

Procedura certyfikacyjna na zasadzie wyjątku

Opłata pobierana jest wyjątkowo w podwyższonej wysokości w celu pokrycia wszystkich kosztów poniesionych przez Agencję w związku ze szczególnym żądaniem wnioskodawcy, jeżeli ze względu na to żądanie procedurę certyfikacyjną przeprowadza się na zasadzie wyjątku w następujący sposób:

a)
przydziela się kategorie personelu, które nie byłyby normalnie przydzielone przez Agencję, gdyby postępowała ona według swoich standardowych procedur; lub
b)
przydziela się taką liczbę członków personelu, dzięki której procedura jest realizowana szybciej niż według standardowych procedur Agencji.

ROZDZIAŁ  III

HONORARIA

Artykuł  13

Honoraria

1.
Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję za usługi wymienione w wykazie w części II pkt 1 załącznika jest równa rzeczywistym kosztom świadczonych usług. W związku z tym czas poświęcony przez Agencję jest fakturowany według stawki godzinowej określonej w przedmiotowym wykazie.
2.
Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję za usługi inne niż wymienione w części II pkt 1 załącznika jest równa rzeczywistym kosztom świadczonych usług. W związku z tym czas poświęcony przez Agencję na świadczenie usługi jest fakturowany według stawki godzinowej określonej w części II pkt 2 załącznika.
3.
Koszty, jakie Agencja może ponieść w celu świadczenia określonych usług, które nie mogą być odpowiednio ustalone i naliczane według stawki godzinowej, oblicza się zgodnie z wewnętrznymi procedurami administracyjnymi.
Artykuł  14

Moment pobierania honorariów

O ile Agencja nie postanowi inaczej, po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego, honoraria są pobierane przed zrealizowaniem danej usługi.

ROZDZIAŁ  IV

ODWOŁANIA

Artykuł  15

Rozpatrywanie odwołań

1.
Za rozpatrzenie odwołania wniesionego zgodnie z art. 44 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 pobiera się honoraria. Kwoty honorariów wylicza się zgodnie z metodą określoną w części III załącznika. Odwołanie jest dopuszczalne wyłącznie, jeżeli honorarium z tytułu odwołania zostało uiszczone w terminie, o którym mowa w ust. 3.
2.
Osoba prawna wnosząca odwołanie przedkłada Agencji podpisane przez upoważnionego pracownika zaświadczenie określające obroty wnoszącego odwołanie. Zaświadczenie to składa się wraz z odwołaniem.
3.
Honoraria z tytułu odwołania są uiszczane zgodnie ze stosowną procedurą ustanowioną przez Agencję, w terminie 60 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożono odwołanie w Agencji.
4.
Jeżeli odwołanie rozstrzygane jest na korzyść wnoszącego odwołanie, honoraria uiszczone z tytułu odwołania zostają zwrócone przez Agencję.

ROZDZIAŁ  V

PROCEDURY AGENCJI

Artykuł  16

Przepisy ogólne

1.
Agencja dokonuje rozróżnienia przychodów i wydatków, które wynikają z realizowanych procedur certyfikacyjnych i usług.

W celu rozróżnienia przychodów i wydatków przewidzianych w akapicie pierwszym:

a)
opłaty i honoraria pobierane przez Agencję są lokowane na oddzielnym rachunku i stanowią przedmiot oddzielnej księgowości;
b)
Agencja ustala i stosuje księgowość analityczną przychodów i wydatków.
2.
Opłaty i honoraria są uwzględniane w całościowym tymczasowym preliminarzu, który sporządzany jest na początku każdego roku budżetowego. Preliminarz ten opracowuje się na podstawie wcześniejszych wyników finansowych Agencji, przewidywanego stanu wydatków i przychodów oraz prognozowanego planu pracy Agencji.
3.
Jeżeli na koniec roku budżetowego ogólne przychody z tytułu opłat, stanowiące dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 64 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, przekraczają całkowity koszt procedur certyfikacyjnych, nadwyżkę wykorzystuje się do finansowania procedur certyfikacyjnych zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia finansowego Agencji.
Artykuł  17

Ocena i rewizja

1.
Agencja przedstawia co roku Komisji, Zarządowi i organowi doradczemu złożonemu z zainteresowanych stron, ustanowionemu zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, informacje o składnikach będących podstawą do określania wysokości opłat. Informacje te powinny w szczególności obejmować podział kosztów w poprzednich i następnych latach.
2.
Załącznik do niniejszego rozporządzenia poddawany jest przez Agencję okresowym przeglądom, tak aby zapewnić należyte uwzględnienie istotnych informacji związanych z głównymi założeniami dotyczącymi prognozowanych przychodów i wydatków Agencji w kwotach opłat i honorariów pobieranych przez Agencję.

W razie konieczności niniejsze rozporządzenie może zostać zrewidowane, przy czym rewizja ma miejsce najpóźniej pięć lat po jego wejściu w życie. W razie konieczności wprowadza się zmiany w rozporządzeniu, biorąc pod uwagę w szczególności dochody Agencji i odpowiednie koszty.

3.
Agencja konsultuje się z organem doradczym złożonym z zainteresowanych stron, o których mowa w ust. 1, przed wydaniem opinii w sprawie jakichkolwiek proponowanych zmian w kwotach, o których mowa w załączniku. Podczas tych konsultacji Agencja przedstawia uzasadnienie proponowanych zmian.

ROZDZIAŁ  VI

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  18

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 593/2007 traci moc.

Artykuł  19

Przepisy przejściowe

1.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się w następujący sposób:
a)
opłaty za wniosek określone w częściach I i II załącznika mają zastosowanie do wszelkich wniosków, które zostały złożone po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia;
b)
opłata roczna oraz opłata za sprawowanie nadzoru, określone w tabelach 1-4 oraz tabelach 6-12 w części I załącznika, mają zastosowanie do wszelkich będących w toku procedur certyfikacyjnych, począwszy od kolejnej raty rocznej należnej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia;
c)
stawki godzinowe określone w części II załącznika mają zastosowanie od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do wszelkich będących w toku procedur wyliczanych według stawek godzinowych;
d)
indeksacji, o której mowa w art. 3 ust. 4, dokonuje się każdego roku w dniu 1 stycznia po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, począwszy od stycznia 2015 r.
2.
Niezależnie od przepisów art. 18, rozporządzenia wykonawcze (WE) nr 488/2005 6 oraz (WE) nr 593/2007 mają nadal zastosowanie do wszelkich opłat i honorariów, które nie wchodzą w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, jak opisano w art. 20.
Artykuł  20

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 7

SPIS TREŚCI

Część I: Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane

Część II: Procedury, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe

Część III: Honoraria z tytułu odwołań

Część IV: Roczny wskaźnik inflacji

Część V: Nota wyjaśniająca

CZĘŚĆ  I

Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane

Tabela 1

Certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu

(o których mowa w podczęściach B i O w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012) 8

Opłata zryczałtowana (EUR)
Stałopłaty
powyżej 150 000 kg 1 785 000
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg 1 530 000
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg 510 000
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) 382 500
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 263 800
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 13 940
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce 6 970
lekkie samoloty sportowe 5 230
Wiropłaty
duże 464 000
średnie 185 600
małe 23 240
bardzo lekkie wiropłaty 23 240
Inne
balony 6 970
sterowce duże 38 630
sterowce średnie 15 450
sterowce małe 7 730
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 395 000
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 263 300
silniki nieturbinowe 34 860
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 17 430
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 11 910
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 3 400
napęd śmigłowy klasy CS-22J 1 700
Części i akcesoria
wartość powyżej 20.000 EUR 8 780
wartość od 2.000 EUR do 20.000 EUR 5 020
wartość poniżej 2.000 EUR 2 910
pomocnicze źródło zasilania (APU) 208 800

Tabela 2

Pochodne - certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu

Opłata zryczałtowana(1)

(EUR)

Stałopłaty
powyżej 150 000 kg 614 100
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg 368 500
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg 245 600
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) 196 500
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 93 000
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 3 250
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce 2 790
lekkie samoloty sportowe 2 090
Wiropłaty
duże 185 600
średnie 116 000
małe 11 600
bardzo lekkie wiropłaty 6 970
Inne
balony 2 790
sterowce duże 23 200
sterowce średnie 9 280
sterowce małe 4 640
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 80 800
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 69 600
silniki nieturbinowe 11 620
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 5 810
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 2 910
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 890
napęd śmigłowy klasy CS-22J 450
Części i akcesoria
wartość powyżej 20.000 EUR
wartość od 2.000 EUR do 20.000 EUR
wartość poniżej 2.000 EUR
pomocnicze źródło zasilania (APU) 53 900
(1) W odniesieniu do pochodnych obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y) w projekcie typu, opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 3

Uzupełniające certyfikaty typu

(o których mowa w podczęści E w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana(1)

(EUR)

Skomplikowane Standardowe Proste
Stałopłaty
powyżej 150 000 kg 60 200 12 850 3 660
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg 36 130 10 280 2 880
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg 24 090 7 710 2 620
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) 14 450 5 140 2 620
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 4 420 2 030 1 020
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 1 860 1 160 580
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce 290 290 290
lekkie samoloty sportowe 220 220 220
Wiropłaty
duże 46 400 6 960 2 320
średnie 23 200 4 640 1 860
małe 9 280 3 480 1 160
bardzo lekkie wiropłaty 1 050 460 290
Inne
balony 990 460 290
sterowce duże 11 600 9 280 4 640
sterowce średnie 4 640 3 710 1 860
sterowce małe 2 320 1 860 930
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 11 600 6 960 4 640
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 6 960 5 460 3 640
silniki nieturbinowe 3 250 1 450 730
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 1 630 730 350
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 2 320 1 160 580
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 1 740 870 440
napęd śmigłowy klasy CS-22J 870 440 220
Części i akcesoria
wartość powyżej 20.000 EUR
wartość od 2.000 EUR do 20.000 EUR
wartość poniżej 2.000 EUR
pomocnicze źródło zasilania (APU) 6 960 4 640 2 320
(1) W odniesieniu do uzupełniających certyfikatów typu obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 4

Poważne zmiany i poważne naprawy

(o których mowa w podczęściach D i M w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (1)

(EUR)

Skomplikowane Standardowe Proste
Stałopłaty
powyżej 150 000 kg 50 800 9 330 3 330
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg 25 420 7 000 2 140
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg 20 340 4 670 1 670
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) 12 710 2 330 1 670
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 3 490 1 630 810
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 1 280 580 290
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce 290 290 290
lekkie samoloty sportowe 220 220 220
Wiropłaty
duże 34 800 6 960 2 320
średnie 18 560 4 640 1 620
małe 7 430 3 480 930
bardzo lekkie wiropłaty 990 460 290
Inne
balony 990 460 290
sterowce duże 9 280 6 960 4 640
sterowce średnie 3 710 2 780 1 860
sterowce małe 1 860 1 390 930
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 6 410 2 360 1 420
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 3 480 1 180 710
silniki nieturbinowe 1 510 700 350
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 700 350 290
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 1 250 290 290
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 940 290 290
napęd śmigłowy klasy CS-22J 470 150 150
Części i akcesoria
wartość powyżej 20.000 EUR
wartość od 2.000 EUR do 20.000 EUR
wartość poniżej 2.000 EUR
pomocnicze źródło zasilania (APU) 3 480 1 160 700
(1) W odniesieniu do poważnych zmian obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 5

Drobne zmiany i drobne naprawy

(o których mowa w podczęściach D i M w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana(1)

(EUR)

Stałopłaty
powyżej 150 000 kg 890
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg 890
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg 890
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) 890
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 290
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 290
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce 290
lekkie samoloty sportowe 220
Wiropłaty
duże 460
średnie 460
małe 460
bardzo lekkie wiropłaty 290
Inne
balony 290
sterowce duże 810
sterowce średnie 460
sterowce małe 460
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 600
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 600
silniki nieturbinowe 290
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 290
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 290
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 290
napęd śmigłowy klasy CS-22J 150
Części i akcesoria
wartość powyżej 20.000 EUR
wartość od 2.000 EUR do 20.000 EUR
wartość poniżej 2.000 EUR
pomocnicze źródło zasilania (APU) 460
(1) Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21.A.263 lit. c) ppkt 2 podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.

Tabela 6

Opłata roczna dla posiadaczy certyfikatów typu i ograniczonych certyfikatów typu EASA oraz innych certyfikatów typu akceptowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 216/2008

(o których mowa w podczęściach B i O w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana(1)(2)(3)

(EUR)

Konstrukcja z UE Konstrukcja spoza UE
Stałopłaty
powyżej 150 000 kg 1 078 000 385 400
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg 852 900 252 600
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg 257 000 96 300
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) 42 010 14 270
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 4 650 1 630
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) 2 320 780
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce 1 050 350
lekkie samoloty sportowe 780 260
Wiropłaty
duże 105 600 33 780
średnie 52 800 18 610
małe 20 880 7 710
bardzo lekkie wiropłaty 3 490 1 160
Inne
balony 1 050 350
sterowce duże 3 480 1 160
sterowce średnie 2 320 770
sterowce małe 1 860 620
Napęd
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW 107 100 31 870
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW 53 550 26 650
silniki nieturbinowe 1 160 410
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B 580 290
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg 870 290
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg 440 150
napęd śmigłowy klasy CS-22J 220 70
Części i akcesoria
wartość powyżej 20.000 EUR 4 500 1 500
wartość od 2.000 EUR do 20.000 EUR 2 250 750
wartość poniżej 2.000 EUR 1 130 540
pomocnicze źródło zasilania (APU) 85 000 26 000
(1) Dla transportowych wersji statków powietrznych posiadających własny certyfikat typu stosuje się współczynnik 0,85 wysokości opłaty należnej w odniesieniu do równoważnej wersji pasażerskiej.

(2) Dla posiadaczy wielu certyfikatów typu i/lub wielu ograniczonych certyfikatów typu istnieje zniżka opłaty rocznej, stosowana w ramach tej samej kategorii produktu dla drugiego i każdego następnego certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu, w tej samej kategorii określonej według maksymalnej masy startowej lub według wartości części i akcesoriów, zgodnie z poniższą tabelą:

Wyrób tej samej kategorii Rabat od opłaty zryczałtowanej
pierwszy 0 %
drugi 10 %
trzeci 20 %
czwarty 30 %
piąty 40 %
szósty 50 %
siódmy 60 %
ósmy 70 %
dziewiąty 80 %
dziesiąty 90 %
jedenasty i kolejne wyroby 100 %
(3) W przypadku gdy na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy danego statku powietrznego, kwoty z tytułu prowadzenia działań związanych z ciągłą zdatnością do lotu nalicza się według stawki godzinowej określonej w części II (1) załącznika I do poziomu opłaty pobieranej w przypadku odpowiedniej kategorii określonej według maksymalnej masy startowej lub według wartości części i akcesoriów. Roczna opłata zryczałtowana ma zastosowanie, chyba że posiadacz certyfikatu przedstawi dowody, że na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy. W przypadku wyrobów, części i akcesoriów niestanowiących statków powietrznych, ograniczenie dotyczy liczby statków powietrznych, na których pokładzie zainstalowane są odpowiednio: dany produkt, dana część lub dane akcesorium.

Tabela 7 A

Zatwierdzanie organizacji projektujących (DOA)

(o którym mowa w podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

(w EUR)
Opłata za zatwierdzenie
DOA 1A DOA 1B

DOA 2A

DOA 1C

DOA 2B

DOA 3A

DOA 2C

DOA 3B

DOA 3C
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 13 600 10 700 8 000 5 400 4 180
od 10 do 49 38 250 27 320 16 390 10 930
DOA 1A DOA 1B

DOA 2A

DOA 1C

DOA 2B

DOA 3A

DOA 2C

DOA 3B

DOA 3C
od 50 do 399 109 300 82 000 54 600 41 830
od 400 do 999 218 600 163 900 136 600 115 000
od 1 000 do 2 499 437 200
od 2 500 do 5 000 655 700
powyżej 5 000 3 643 000
Opłata za sprawowanie nadzoru
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 6 800 5 350 4 000 2 700 2 090
od 10 do 49 19 130 13 660 8 200 5 460
od 50 do 399 54 600 40 980 27 320 21 860
od 400 do 999 109 300 82 000 68 300 60 100
od 1 000 do 2 499 218 600
od 2 500 do 5 000 327 900
powyżej 5 000 1 822 000

Tabela 7 B

Alternatywne procedury zatwierdzania organizacji projektujących

(o których mowa w podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

(w EUR)
Kategoria Opis Alternatywna procedura zatwierdzania organizacji projektującej
1A Certyfikat typu 7 500
1B Certyfikacja typu - wyłącznie ciągła zdatność do lotu 3 000
2A Uzupełniające certyfikaty typu (STC) i/lub poważne naprawy 6 000
2B (STC) i/lub poważne naprawy - wyłącznie ciągła zdatność do lotu 2 500
3A ETSOA 6 000
3B ETSOA - wyłącznie ciągła zdatność do lotu 3 000

Tabela 8

Zatwierdzanie organizacji produkujących

(o którym mowa w podczęści G w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

(w EUR)
Opłata za zatwierdzenie Opłata za sprawowanie nadzoru
Obrót(1) poniżej 1 miliona euro 10 460 7 550
od 1 000 000 do 4 999 999 58 000 36 790
od 5 000 000 do 9 999 999 206 400 49 050
od 10 000 000 do 49 999 999 309 600 73 600
od 50 000 000 do 99 999 999 358 000 174 000
od 100 000 000 do 499 999 999 417 600 232 000
od 500 000 000 do 999 999 999 732 100 464 000
powyżej 999 999 999 2 784 000 2 207 000
(1) Obrót, który jest brany pod uwagę, stanowi obrót związany z działalnością wchodzącą w zakres umowy.

Tabela 9

Zatwierdzanie instytucji obsługi technicznej

(o którym mowa w załączniku I podsekcja F i załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003) 9

(w EUR)
Opłata za zatwierdzenie(1) Opłata za sprawowanie nadzoru(1)
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 3 490 2 670
od 5 do 9 5 810 4 650
od 10 do 49 15 000 12 000
od 50 do 99 24 000 24 000
od 100 do 499 32 080 32 080
od 500 do 999 44 300 44 300
powyżej 999 62 200 62 200
Ocena techniczna Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej(2) Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej(2)
A 1 12 780 12 780
A 2 2 910 2 910
A 3 5 810 5 810
A 4 580 580
B 1 5 810 5 810
B 2 2 910 2 910
B 3 580 580
C 580 580
(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana wynikająca z liczby zaangażowanych pracowników oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej.

(2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A i/lub B nalicza się jedynie opłatę najwyższą. W przypadku organizacji posiadających jedną lub kilka ocen C i/lub D dla każdej oceny nalicza się opłatę wynikającą z "oceny C".

Tabela 10

Zatwierdzanie organizacji szkolących w zakresie obsługi technicznej

(o którym mowa w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)

Opłata za zatwierdzenie (EUR) Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR)
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 3 490 2 670
od 5 do 9 9 880 7 670
od 10 do 49 21 260 19 660
od 50 do 99 41 310 32 730
powyżej 99 54 400 50 000
Opłata za drugi obiekt i kolejny dodatkowy obiekt 3 330 2 500
Opłata za drugi kurs szkoleniowy

i kolejny dodatkowy kurs szkoleniowy

3 330
Opłata za zatwierdzenie kursu szkoleniowego 3 330

Tabela 11

Zatwierdzanie organizacji zarządzających ciągłą zdatnością do lotu

(o którym mowa w części M podsekcja G załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)

Opłata zryczałtowana(1) (EUR)
Opłata za zatwierdzenie 50 000
Opłata za sprawowanie nadzoru 50 000
Ocena techniczna Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej(2) (EUR) - Pierwotne zatwierdzenie Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej(2) (EUR) - Nadzór
A1 = samoloty powyżej 5,7 tony 12 500 12 500
A2 = samoloty poniżej 5,7 tony 6 250 6 250
A3 = śmigłowce 6 250 6 250
A4: wszystkie pozostałe 6 250 6 250
(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej.

(2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A nalicza się jedynie opłatę najwyższą.

Tabela 12

Akceptowanie zatwierdzeń równoważnych zatwierdzeniom uzyskanym na mocy przepisów części 145 i części 147 zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi:

(w EUR)
Nowe zatwierdzenia, za wniosek oraz za okres pierwszych 12 miesięcy 1 700
Kontynuacja dotychczasowych zatwierdzeń, za okres 12 miesięcy 850

CZĘŚĆ  II

Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe

1.
Stawka godzinowa
Stosowana stawka godzinowa [w EUR/h] 233(*)
(*) W tym koszty podróży w państwach członkowskich.
Stawki godzinowe w zależności od danej procedury(1):
Produkcja bez zatwierdzenia rzeczywista liczba godzin
Alternatywne sposoby potwierdzania zgodności z dyrektywą dotyczącą zdatności do lotu rzeczywista liczba godzin
Pomoc w zatwierdzaniu (akceptowanie certyfikatów EASA przez organy zewnętrzne) rzeczywista liczba godzin
Zatwierdzanie sprawozdań rady kontroli obsługi technicznej (Maintenance Review Board) przez EASA rzeczywista liczba godzin
Przekazanie certyfikatów rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla centrum medycyny lotniczej rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla organizacji zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/służby żeglugi powietrznej (ANS) rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla organizacji szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego rzeczywista liczba godzin
Dane operacyjne dotyczące certyfikatu typu, zmiany w certyfikacie typu i uzupełniającym certyfikacie typu rzeczywista liczba godzin
Zatwierdzanie sprawozdań operacyjnej rady oceniającej (Maintenance Review Board) przez EASA rzeczywista liczba godzin
Certyfikat kwalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji Lotu rzeczywista liczba godzin
Zatwierdzenie warunków lotu do zezwolenia na lot 3 godziny
Ponowne wydanie dokumentu drogą administracyjną 1 godzina
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla statków powietrznych z grupy CS 25 6 godzin
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla pozostałych statków powietrznych 2 godziny
(1) Niniejszy wykaz procedur nie jest wyczerpujący. Wykaz procedur w niniejszej części podlega okresowej rewizji. Nieuwzględnienia danej procedury w niniejszej części nie należy automatycznie rozumieć jako wskazania, że nie może ona zostać zrealizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.
2.
Stawka godzinowa za usługi inne niż wymienione w pkt 1
Stosowana stawka godzinowa [w EUR/h] 221(*)
(*) Bez kosztów podróży.

CZĘŚĆ  III

Honoraria z tytułu odwołań

Honoraria z tytułu odwołań nalicza się w następujący sposób: stałą kwotę honorarium mnoży się przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju honorarium pobieranego od zainteresowanej osoby lub organizacji.
Stała kwota honorarium 10.000 EUR
Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych Współczynnik
0,1
Rodzaj honorarium pobieranego od osób prawnych, według obrotu finansowego wnoszącego odwołanie (w EUR) Współczynnik
poniżej 100 001 0,25
od 100 001 do 1 200 000 0,5
od 1 200 001 do 2 500 000 0,75
od 2 500 001 do 5 000 000 1
od 5 000 001 do 50 000 000 2,5
od 50 000 001 do 500 000 000 5
od 500 000 001 do 1 000 000 000 7,5
powyżej 1 000 000 000 10

CZĘŚĆ  IV

Roczny wskaźnik inflacji

Stosowany roczny wskaźnik inflacji: wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje) - 27 krajów UE (2005 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć: wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji

CZĘŚĆ  V

Nota wyjaśniająca

1)
"Specyfikacje certyfikacji (CS)" określone w niniejszym załączniku są warunkami przyjętymi zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 i ogłoszonymi w urzędowej publikacji Agencji zgodnie z decyzją EASA nr 2003/8 z dnia 30 października 2003 r. (www.easa.europa.eu).
2)
"Wiropłaty duże" odnoszą się do grupy CS 29 i CS 27 kat. A; "wiropłaty małe" odnoszą się do grupy statków powietrznych CS 27 o maksymalnej masie startowej poniżej 3 175 kg, w których miejsca ograniczają się do 4 siedzeń, włącznie z pilotem; "wiropłaty średnie" dotyczą pozostałych statków powietrznych z grupy CS 27.
3)
W tabelach 1, 2 i 6 części I wartości podane w sekcji "części i akcesoria" odnoszą się do odpowiednich cen z wykazu producenta.
4)
MTOW pierwotnych certyfikatów typu i następnie większości (ponad 50 %) powiązanych modeli objętych tym certyfikatem typu określa mającą zastosowanie kategorię MTOW.
5)
Statki powietrzne o wysokich osiągach w kategorii masy do 5 700 kg [12 500 lbs] to samoloty o Mmo powyżej 0,6 oraz/lub maksymalnej operacyjnej wysokości bezwzględnej powyżej 25 000 stóp (ft). Nalicza się im kwoty tak jak dla kategorii "powyżej 5 700 kg [12 500 lbs] do 22 000 kg".
6)
"Pochodne" oznaczają zmieniony certyfikat typu, który został określony przez posiadacza certyfikatu typu i o który posiadacz certyfikatu wnioskuje.
7)
W tabelach 3 i 4 w części I kolumny "proste", "standardowe", "skomplikowane" dotyczą następujących elementów:
Proste Standardowe Skomplikowane
Uzupełniający certyfikat typu (STC) EASA

Poważne zmiany projektowe EASA

Poważne naprawy EASA

STC, poważna zmiana projektowa lub naprawa, związana jedynie z obecnie stosowanymi i sprawdzonymi metodami uzasadnienia, w odniesieniu do których pełny zestaw danych (opis, lista kontrolna zgodności i dokumentacja zgodności) może zostać przekazany w momencie składania wniosku, w kontekście których wnioskodawca posiada udokumentowane doświadczenie i które kierownik odpowiedzialny za certyfikację projektu może ocenić samodzielnie lub przy ograniczonym wsparciu specjalisty z jednej dyscypliny Pozostałe STC, poważne zmiany projektowe lub naprawy Znaczący(*) STC lub poważna zmiana projektowa
STC zatwierdzony na podstawie umowy dwustronnej Podstawowe(**) Niepodstawowe(**) Niepodstawowe STC(**), gdy organ certyfikujący(**) sklasyfikował zmianę jako "znaczącą"(*)
Poważna zmiana projektowa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej Poważne zmiany projektowe na poziomie 2(**) w sytuacji, gdy nie są one zatwierdzane automatycznie(**) Poziom 1(**) Poważna zmiana projektowa na poziomie 1(**), gdy organ certyfikujący(**) sklasyfikował zmianę jako "znaczącą"(*)
Poważna naprawa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej Nie dotyczy

(automatycznie zatwierdzane)

Naprawy podzespołu o znaczeniu krytycznym(**) Nie dotyczy
(*) Termin "znaczące" zdefiniowano w części 21 A.101 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 (i podobnie - FAA 14CFR 21.101 lit. b)).

(**) Jeśli chodzi o definicje terminów "podstawowe", "niepodstawowe", "poziom 1", "poziom 2", "podzespół o znaczeniu krytycznym" oraz "organ certyfikujący", zob. stosowne umowy dwustronne, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania.

(***) Kryteria automatycznego zatwierdzania przez EASA poważnych zmian na poziomie 2 podano w stosownych umowach dwustronnych, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania.

8)
W tabeli 7 zawartej w części I wyróżniono następujące kategorie organizacji projektujących:
Zakres zatwierdzenia organizacji projektującej Grupa A Grupa B Grupa C
DOA 1

Posiadacze certyfikatów typu

Bardzo skomplikowane/ duże Skomplikowane/małe i średnie Mniej skomplikowane/ bardzo małe
DOA 2

STC/zmiany/naprawy

Bez ograniczeń Z ograniczeniami (dziedziny techniki) Z ograniczeniami

(wielkość statku powietrznego)

DOA 3

drobne zmiany/naprawy

9)
W tabelach 7, 9 i 10 w części I liczba pracowników brana pod uwagę jest liczbą pracowników zaangażowanych w działania wchodzące w zakres umowy.
10)
Należności za certyfikację wyrobów zgodnie z konkretnymi specyfikacjami zdatności do lotu, odpowiednie modyfikacje, naprawy oraz ich ciągłą zdatność do lotu nalicza się zgodnie z tabelami 1-6.
11)
Należności za odrębne przeglądy i/lub zmiany w instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego nalicza się jak za zmiany w odpowiednim wyrobie.
12)
"Sterowce małe" odnoszą się do:
-
wszystkich sterowców na ogrzane powietrze niezależnie od ich wielkości,
-
sterowców gazowych do objętości 2 000 m3;

"sterowce średnie" odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 2 000 m3 do 15 000 m3;

"sterowce duże" odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 15 000 m3.

1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3).
3 Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dla organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002, które ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 31).
5 Zob. "Aktualne dzienne stawki diet" podane na stronie internetowej Komisji: EuropeAid (http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/per_diems/index_en.htm), ostatnia aktualizacja: 5 lipca 2013 r.
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 488/2005 z dnia 21 marca 2005 r. dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz.U. L 81 z 30.3.2005, s. 7).
7 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 27 października 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.292.50).
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
9 Rozporządzenie (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024