uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 czerwca 2001 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,
(1) Dyrektywą Komisji 2012/9/UE 2 zastąpiono załącznik I do dyrektywy 2001/37/WE, wprowadzając nowe dodatkowe ostrzeżenia dotyczące zdrowia, które mają być umieszczane na jednostkowych opakowaniach wyrobów tytoniowych, jak określono w art. 5 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2001/37/WE.
(2) W dyrektywie 2012/9/UE określono, że ostatecznym terminem jej transpozycji przez państwa członkowskie jest dzień 28 marca 2014 r., a terminem zakończenia okresu przejściowego przewidzianego w art. 3 tej dyrektywy jest dzień 28 marca 2016 r.
(3) Decyzją Komisji 2003/641/WE 3 wprowadzono przepisy dotyczące stosowania na opakowaniach papierosów kolorowych fotografii lub innych ilustracji jako ostrzeżeń dotyczących zdrowia.
(4) Decyzją Komisji C(2005) 1452 z dnia 26 maja 2005 r. ustanowiono bibliotekę wybranych dokumentów źródłowych zawierającą kolorowe fotografie lub inne ilustracje dla każdego z dodatkowych ostrzeżeń dotyczących zdrowia wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2001/37/WE.
(5) Po przyjęciu dyrektywy 2012/9/UE Komisja rozpoczęła badania dotyczące tworzenia i testowania nowych kolorowych fotografii lub innych ilustracji dla każdego z dodatkowych ostrzeżeń dotyczących zdrowia określonych w załączniku do dyrektywy 2012/9/UE, zastępującym załącznik I do dyrektywy 2001/37/WE. Badania te jeszcze się nie zakończyły.
(6) Aby dokonać transpozycji dyrektywy 2012/9/UE, państwa członkowskie, które wprowadzają wymóg stosowania dodatkowych ostrzeżeń w formie kolorowych fotografii lub innych ilustracji, o których mowa w art. 5 ust. 3 dyrektywy 2001/37/WE, muszą mieć dostęp do wybranych dokumentów źródłowych z odpowiednim wyprzedzeniem.
(7) Ze względu na złożoność procesu uaktualniania biblioteki wybranych dokumentów źródłowych oraz fakt wprowadzenia zmian decyzją Komisji C(2005) 1452, istnieje ryzyko, że proces ten nie zostanie zakończony w terminie, który dałby państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na dotrzymanie terminu transpozycji dyrektywy 2012/9/UE.
(8) Aby zapewnić państwom członkowskim wystarczającą ilość czasu, należy przesunąć termin transpozycji dyrektywy 2012/9/UE oraz przewidzianą w tej dyrektywie datę zakończenia okresu przejściowego.
(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 10 ust. 1 dyrektywy 2001/37/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.73.3 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2014/39/UE zmieniająca dyrektywę 2012/9/UE w odniesieniu do terminu jej transpozycji i terminu zakończenia okresu przejściowego |
| Data aktu: | 12/03/2014 |
| Data ogłoszenia: | 13/03/2014 |
| Data wejścia w życie: | 02/04/2014 |