ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 214/2014
z dnia 25 lutego 2014 r.
zmieniające załączniki II, IV, XI, XII i XVIII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2007/46/WE ustanawia zharmonizowane ramy zawierające przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne dotyczące wszystkich nowych pojazdów. W szczególności dyrektywa ta zawiera wykaz aktów prawnych, w których określono wymagania techniczne, jakie pojazdy muszą spełniać, aby otrzymać homologację typu WE pojazdu. Ponadto dyrektywą 2007/46/WE ustanowiono w odniesieniu do pojazdów specjalnego przeznaczenia obowiązek uzyskania homologacji typu WE całego pojazdu zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku XIX.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 2 wprowadzono nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa pojazdów oraz przewidziano uchylenie szeregu dyrektyw i zastąpienie ich odpowiednimi regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ).
(3) Załącznik XI do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz aktów prawnych do celów homologacji typu WE pojazdów specjalnego przeznaczenia, jak również szczególne przepisy dotyczące takich pojazdów. Niezbędne jest dostosowanie załącznika XI do zmian wprowadzonych rozporządzeniem (WE) nr 661/2009. Obowiązuje przy tym termin rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(4) W celu ujednolicenia wymagań technicznych mających zastosowanie do homologacji typu WE całego pojazdu w odniesieniu do pojazdów specjalnego przeznaczenia konieczne jest wprowadzenie zmian w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE oraz ustanowienie bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących pojazdów sanitarnych i pojazdów przystosowanych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. W celu zapewnienia przemysłowi odpowiedniej ilości czasu na dostosowanie produkowanych pojazdów, wspomniane zaostrzone wymagania stosuje się wyłącznie do nowych typów pojazdów.
(5) Załącznik XVIII do dyrektywy 2007/46/WE był dotychczas stosowany w celu rejestracji pojazdów specjalnego przeznaczenia w oparciu o niekompletne pojazdy posiadające krajową homologację typu. Krajowe homologacje typu zostaną jednak zastąpione homologacjami typu WE zgodnie z harmonogramem ustalonym w załączniku XIX do dyrektywy 2007/46/WE, dlatego też należy skreślić załącznik XVIII po upływie okresu przejściowego przewidzianego w załączniku XIX do dyrektywy 2007/46/WE.
(6) Część II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz regulaminów EKG ONZ uznanych za alternatywne dla dyrektyw wymienionych w załączniku IV część I. W związku z uchyleniem większości tych dyrektyw rozporządzeniem (WE) nr 661/2009 od dnia 1 listopada 2014 r. i przyjęciem nowego regulaminu EKG ONZ w sprawie bezpieczeństwa pieszych należy zaktualizować odpowiednie pozycje w części II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE. Ponadto należy poprawić szereg błędów w załączniku IV do tej dyrektywy.
(7) Załącznik XII do dyrektywy 2007/46/WE został zmieniony w tym samym dniu rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1229/2012 3 oraz rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1230/2012 4 , co może prowadzić do niejasności w odniesieniu do liczby jednostek mogących posiadać homologację typu pojazdów produkowanych w małych seriach, ponieważ rozporządzenie (UE) nr 1229/2012 zostało sporządzone z zamiarem opublikowania go po rozporządzeniu (UE) nr 1230/2012. W celu usunięcia wspomnianych niejasności należy ponownie opublikować skonsolidowaną wersję załącznika XII uwzględniającą zmiany wprowadzone przez te dwa akty prawne.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |