uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 zdanie wprowadzające, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy i art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 2 , w szczególności jego art. 9 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 i art. 16 akapit drugi,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 ustanawia szczególne przepisy dotyczące higieny w dziedzinie produktów pochodzenia zwierzęcego obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze. Zgodnie z tym rozporządzeniem podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze produkujące mleko surowe, przetwory mleczne, siarę i produkty na bazie siary przeznaczone do spożycia przez ludzi muszą przestrzegać odpowiednich przepisów załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Ponadto rozporządzenie (WE) nr 853/2004 stanowi, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze sprowadzające produkty pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich zobowiązane są zapewnić, aby przywóz miał miejsce wyłącznie, jeśli państwo trzecie wysyłki znajduje się w wykazie sporządzonym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 854/2004, a produkty spełniają między innymi wymogi rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz warunki przywozu ustanowione zgodnie z prawodawstwem unijnym regulującym kontrole przywozowe produktów pochodzenia zwierzęcego.
(3) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 605/2010 4 ustanowiono warunki dotyczące zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt oraz wymogi wydawania świadectw weterynaryjnych przy wprowadzaniu do Unii przesyłek mleka surowego i przetworów mlecznych. Ustanawia się w nim także wykaz państw trzecich, z których wprowadzanie takich przesyłek do Unii jest dozwolone.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 605/2010 wprowadza różne warunki przywozu w zależności od statusu zdrowia zwierząt w państwie trzecim wywozu w odniesieniu do pryszczycy i księgosuszu. Państwa trzecie, które są wolne od pryszczycy bez szczepień i od księgosuszu w okresie przynajmniej 12 miesięcy przed przywozem, są wymienione w kolumnie A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 605/2010, a przywóz do Unii mleka surowego i przetworów mlecznych uzyskanych z mleka surowego niepoddanych specjalnej obróbce z tych państw trzecich jest dozwolony.
(5) Komisja otrzymała kilka wniosków ze strony niektórych państw członkowskich i partnerów handlowych o ustanowienie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt w odniesieniu do przywozu do Unii siary i produktów na bazie siary do spożycia przez ludzi.
(6) Rozporządzenie (UE) nr 605/2010 nie ma zastosowania do siary oraz produktów na bazie siary. Siara stanowi jednak w odniesieniu do pryszczycy takie samo zagrożenie dla zdrowia zwierząt jak mleko surowe. Siara w związku z tym może być bezpiecznie przywożona z państw, z których dozwolony jest przywóz mleka surowego i które są wymienione w kolumnie A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 605/2010.
(7) Z pasteryzowanej lub sterylizowanej siary jest produkowanych kilka produktów handlowych. Ponieważ jednak skutki pasteryzacji i sterylizacji nie zostały zwalidowane w odniesieniu do siary o wysokiej zawartości komórek, pasteryzowana lub sterylizowana siara i produkty na bazie siary powinny być przywożone wyłącznie z tych państw trzecich, które są wolne od pryszczycy bez szczepień, wymienionych w kolumnie A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 605/2010.
(8) Art. 11, 12 i 13 dyrektywy Rady 97/78/WE 5 określają zasady i warunki kontroli, które mają być stosowane do przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego przywożonych do Unii, ale przeznaczonych do państwa trzeciego w drodze bezpośredniego tranzytu lub po przechowywaniu w Unii.
(9) W celu umożliwienia wprowadzania siary i produktów na bazie siary do Unii w części 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 605/2010 należy dodać nowy wzór świadectwa zdrowia dla tych towarów, a wzór świadectwa zdrowia dla mleka surowego lub przetworów mlecznych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w odniesieniu do tranzytu przez Unię Europejską lub przechowywania w Unii Europejskiej, określony w części 3 załącznika II do tego rozporządzenia, należy zmienić w celu objęcia nim siary oraz produktów na bazie siary.
(10) W celu włączenia siary i produktów na bazie siary w zakres Wspólnotowego świadectwa weterynaryjnego dla wwozu i przewozu (CVED), o którym mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 136/2004 6 , we wzorze świadectwa zdrowia obejmującym tego rodzaju produkty należy podać odpowiedni kod wg systemu zharmonizowanego wymieniony w rozdziale 4 załącznika I do decyzji Komisji 2007/275/WE 7 .
(11) Aby uniknąć zakłóceń w handlu, w okresie przejściowym należy zezwolić na korzystanie ze świadectw zdrowia zwierząt dla mleka surowego i przetworów mlecznych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, przeznaczonych na tranzyt przez terytorium Unii lub przechowywanie w Unii, wydanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 605/2010.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 605/2010.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.66.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 209/2014 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 605/2010 w odniesieniu do warunków dotyczących zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz wydawania świadectw weterynaryjnych przy wprowadzaniu do Unii Europejskiej siary i produktów na bazie siary przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
| Data aktu: | 05/03/2014 |
| Data ogłoszenia: | 06/03/2014 |
| Data wejścia w życie: | 26/03/2014 |