Zalecenie 2014/118/UE w sprawie monitorowania śladów bromowanych opóźniaczy spalania w żywności

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 3 marca 2014 r.
w sprawie monitorowania śladów bromowanych opóźniaczy spalania w żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/118/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 marca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bromowane opóźniacze spalania są związkami bromoorganicznymi stosowanymi w produktach w celu uniemożliwienia lub spowolnienia zapłonu substancji palnych w przypadku pożaru. Stosuje się je powszechnie w szerokiej gamie dóbr konsumpcyjnych, np. w artykułach elektronicznych, samochodach, meblach i materiałach budowlanych, w celu ograniczenia palności produktu. Bromowane opóźniacze spalania mogą wyciec lub wyparować z produktów, w których je zastosowano. Ponieważ dobra konsumpcyjne są wyrzucane po zakończeniu ich używania, substancje te z upływem czasu zanieczyściły środowisko i łańcuch żywnościowy.

(2) Wiele bromowanych opóźniaczy spalania to substancje trwałe, wykazujące zdolność do bioakumulacji i toksyczne dla ludzi i środowiska. Podejrzewa się je o powodowanie skutków neurobehawioralnych i powodowanie zaburzeń endokrynologicznych; wykryto je w faunie i florze w środowisku.

(3) Z tego powodu Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) o przygotowanie opinii naukowej na temat zagrożeń dla zdrowia publicznego związanych z obecnością bromowanych opóźniaczy spalania w żywności.

(4) Panel EFSA ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym przyjął w okresie między wrześniem 2010 r. a wrześniem 2012 r. sześć opinii naukowych 1 dotyczących różnych klas bromowanych opóźniaczy spalania.

(5) W odniesieniu do szeregu tych klas EFSA zaleciła, by zgromadzono dalsze dane dotyczące poziomów w żywności i u ludzi.

(6) Poziomy bromowanych opóźniaczy spalania w żywności pochodzenia zwierzęcego mogą wiązać się z obecnością tych substancji w paszy; z tego powodu - w oparciu o pierwsze wyniki monitorowania żywności w 2014 r. - w 2015 r. może zostać wydane zalecenie dotyczące monitorowania paszy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie powinny w 2014 i 2015 r. prowadzić monitorowanie obecności bromowanych opóźniaczy spalania w żywności. Monitorowanie powinno obejmować różnorodne środki spożywcze, uwzględniając zwyczaje żywieniowe, aby umożliwić dokładne oszacowanie narażenia, a w odniesieniu do różnych klas bromowanych opóźniaczy spalania należy włączyć różne artykuły spożywcze.
2.
Państwa członkowskie powinny stosować procedury pobierania próbek określone w załączniku II rozporządzenia Komisji (UE) nr 252/2012 2 , aby zapewnić reprezentatywność próbek dla badanej partii.
3.
Państwa członkowskie powinny prowadzić analizy różnych klas bromowanych opóźniaczy spalania w celu wykrycia obecności następujących substancji w odpowiednich artykułach spożywczych:
a)
w odniesieniu do klasy polibromowanych difenyloeterów (PBDE): 2,2',4-tribromodifenyloeter (BDE-28, nr CAS 41318-75-6); 2,2',4,4'-tetrabromodifenyloeter (BDE-47, nr CAS 5436-43-1); 2,2',4,5'-tetrabromodifenyloeter (BDE-49, nr CAS 243982-82-3); 2,2',4,4',5-pentabromodifenyloeter (BDE-99, nr CAS 60348-60-9); 2,2',4,4',6-pentabromodifenyloeter (BDE-100, nr CAS 189084-64-8); 2,2',3,4,4',5'-heksabromodifenyloeter (BDE-138, nr CAS 67888-98-6); 2,2',4,4',5,5'-heksabromodifenyloeter (BDE-153, nr CAS 68631-49-2); 2,2',4,4',5,6'-heksabromodifenyloeter (BDE-154, nr CAS 207122-15-4); 2,2',3,4,4',5',6-heptabromodifenyloeter (BDE-183, nr CAS 207122-16-5) i 2,2',3,3',4,4',5,5',6,6'-dekabromodifenyloeter (BDE-209, nr CAS 1163-19-5) w jajach i produktach jajecznych, mleku i produktach mlecznych, mięsie i produktach mięsnych, tłuszczach i olejach roślinnych i zwierzęcych, rybach i owocach morza, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz w żywności dla niemowląt i małych dzieci, przy zastosowaniu metod analitycznych o granicy oznaczalności 0,01 ng/g masy mokrej lub niższej;
b)
w odniesieniu do klasy heksabromocyklododekanów (HBCDD): (+/-)-α-HBCD (1,2,5,6,9,10-heksabromo-(1R,2R,5S,6R,9R,10S)-relcyklododekan; nr CAS 134237-50-6), (+/-)-β-HBCD (1,2,5,6,9,10-heksabromo-(1R,2S,5R,6R,9R,10S)-relcyklododekan; nr CAS 134237-51-7) i (+/-)-γ-HBCD (1,2,5,6,9,10-heksabromo-(1R,2R,5R,6S,9S,10R)-relcyklododekan; nr CAS 134237-52-8) w rybach i owocach morza, mięsie i produktach mięsnych, mleku i produktach mlecznych, jajach i produktach jajecznych oraz w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt. Metody analityczne stosowane do oznaczania HBCDD obejmują oznaczanie stereoizomerów i powinny mieć granicę oznaczalności 0,01 ng/g masy mokrej lub niższą;
c)
w odniesieniu do klasy tetrabromobisfenolu A i jego pochodnych: tetrabromobisfenol A (TBBPA, nr CAS 79-94-7) i, o ile to możliwe, eter bismetylowy TBBPA (TBBPA-bME, nr CAS 70156-79-5); eter bis(2-hydroksyetylo)TBBPA (TBBPA-bOHEE, nr CAS 4162-45-2); eter bisalliloTBBPA (TBBPA-bAE, nr CAS 25327-89-3); tetrabromobisfenol A bis(eter glycydylowy) (TBBPA-bGE, nr CAS 3072-84-2) i eter bis(2,3-dibromopropylowy) TBBPA (TBBPA-bDiBPrE, nr CAS 21850-44-2) w rybach i owocach morza, mięsie i produktach mięsnych, mleku i produktach mlecznych oraz jajach i produktach jajecznych. Metody analityczne stosowane do oznaczania tetrabromobisfenolu A i jego pochodnych powinny mieć granicę oznaczalności 0,1 ng/g masy mokrej lub niższą;
d)
w odniesieniu do klasy bromowanych fenoli i ich pochodnych: 2,4,6-tribromofenol (2,4,6-TBP, nr CAS 118-79-6); 2,4-dibromofenol (2,4-DBP, nr CAS 615-58-7); 4-bromofenol (4-BP, nr CAS 106-41-2); 2,6-dibromofenol (2,6-DBP, nr CAS 608-33-3); tetrabromobisfenol S (TBBPS, nr CAS 39635-79-5); eter bismetylowy tetrabromobisfenolu S (TBBPS-BME, nr CAS 70156-79-5) w rybach i owocach morza. Metody analityczne stosowane do bromowanych fenoli i ich pochodnych powinny mieć granicę oznaczalności 0,1 ng/g masy mokrej lub niższą;
e)
w odniesieniu do klasy nowo pojawiających się i nowych bromowanych opóźniaczy spalania w żywności: fosforan tris(2,3-dibromopropylu) (TDBPP, nr CAS 126-72-7); N,N'-etylenobis(tetrabromoftalimid) (EBTEBPI, nr CAS 32588-76-4); heksabromocyklodekan (HBCYD, nr CAS 25495-98-1); bis(2-etyloheksylo) tetrabromoftalan (BEH-TEBP, nr CAS 26040-51-7) i 2-etyloheksylo-2,3,4,5-tetrabromobenzoesan (EH-TBB, nr CAS 183658-27-7) i glikol dibromoneopentylowy (DBNPG, nr CAS 3296-90-0) w rybach i owocach morza, mięsie i produktach mięsnych (w tym w podrobach jadalnych), tłuszczach i olejach roślinnych i zwierzęcych, mleku i produktach mlecznych, jajach i produktach jajecznych oraz w żywności dla niemowląt i małych dzieci. Metody analityczne stosowane do nowo pojawiających się i nowych bromowanych opóźniaczy spalania powinny mieć granicę oznaczalności 1 ng/g masy mokrej lub niższą.
4.
Państwa członkowskie powinny przeprowadzać analizę bromowanych opóźniaczy spalania zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , wykorzystując metodę analizy, o której wiadomo, że daje wiarygodne wyniki.
5.
Państwa członkowskie powinny regularnie przekazywać EFSA dane z monitorowania wyrażone w przeliczeniu na masę całkowitą lub na zawartość tłuszczu, wraz z informacjami zgodnymi z wytycznymi EFSA do celów włączenia do bazy danych i w formacie sprawozdania elektronicznego zgodnym z tymi wytycznymi. W celu monitorowania tendencji na narażenie państwa członkowskie powinny przekazać także dostępne dane z poprzednich lat uzyskane przy wykorzystaniu metody analizy, o której wiadomo, że daje wiarygodne wyniki.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
Tonio BORG
Członek Komisji
1 Panel EFSA ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym (CONTAM); Opinia naukowa dotycząca polibromowanych bifenyli (PBB) w żywności. Dziennik EFSA 2010; 8(10):1789. [s. 151]. doi:10.2903/j.efsa.2010.1789. Opinia naukowa dotycząca polibromowanych difenyloeterów (PBDE) w żywności. Dziennik EFSA 2011; 9(5):2156. [s. 274]. doi:10.2903/ j.efsa.2011.2156.

Opinia naukowa dotycząca heksabromocyklododekanów (HBCDD) w żywności. Dziennik EFSA 2011; 9(7):2296. [s. 118]. doi:10.2903/ j.efsa.2011.2296.

Opinia naukowa dotycząca tetrabromobisfenolu A (TBBPA) i jego pochodnych w żywności. Dziennik EFSA 2011; 9(12):2477. [s. 61]. doi:10.2903/j.efsa.2011.2477.

Opinia naukowa dotycząca bromowanych opóźniaczy spalania w żywności: bromowanych fenoli i ich pochodnych. Dziennik EFSA 2012; 10(4):2634. [s. 42]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2634. Opinia naukowa dotycząca nowo pojawiających się i nowych bromowanych opóźniaczy spalania w żywności: Dziennik EFSA 2012; 10(10):2908. [s. 125]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2908.

2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 252/2012 z dnia 21 marca 2012 r. ustanawiające metody pobierania i analizy próbek do celów urzędowej kontroli poziomów dioksyn, dioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli i niedioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli w niektórych środkach spożywczych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1883/2006 (Dz.U L 84 z 23.3.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.65.39

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2014/118/UE w sprawie monitorowania śladów bromowanych opóźniaczy spalania w żywności
Data aktu: 03/03/2014
Data ogłoszenia: 05/03/2014
Data wejścia w życie: 03/03/2014