Zalecenie 2014/117/UE dotyczące ustanowienia i realizacji planów produkcji i wprowadzenia do obrotu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 3 marca 2014 r.
dotyczące ustanowienia i realizacji planów produkcji i wprowadzenia do obrotu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury

(2014/117/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 marca 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Organizacje producentów mają przedstawić właściwym władzom krajowym plany produkcji i wprowadzania do obrotu, o których mowa w art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 1 ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") w celu przyczynienia się do osiągnięcia celów wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury.

(2) Plany produkcji i wprowadzania do obrotu są instrumentem obowiązkowym dla organizacji producentów.

(3) Do wspierania jednorodnej realizacji planów produkcji i wprowadzania do obrotu niezbędne jest sformułowanie przez Komisję bardziej szczegółowych zaleceń dotyczących struktury, formatu i terminów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1418/2013 2 w sprawie zapewnienia jasnych i szczegółowych wytycznych dla państw członkowskich i organizacji producentów.

(4) Aby pomóc organizacjom producentów przyczynić się do osiągnięcia celów wspólnej organizacji rynku produktów rybołówstwa i akwakultury, Komisja powinna sformułować zalecenia dla organizacji producentów dotyczące sposobu przedstawienia ich zamierzonej strategii dostosowania produkcji do warunków rynkowych, w szczególności w odniesieniu do szczegółowego opisu programu produkcji oraz strategii marketingowej, które należy opracować.

(5) Komisja powinna również podać przykłady różnych środków, możliwych do zastosowania przez organizacje producentów, w celu zilustrowania, w jaki sposób mogą one wnieść konkretny wkład w realizację różnych celów organizacji producentów zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013, do których te plany produkcji i wprowadzania do obrotu będą się odnosić.

(6) W celu ułatwienia monitorowania planów produkcji i wprowadzania do obrotu przez organizacje producentów oraz umożliwienia właściwym organom krajowym oceny wkładu poszczególnych środków w ramach planów produkcji i wprowadzania do obrotu do celów wspólnej organizacji rynku, a także umożliwienia im sprawdzenia przestrzegania przez organizacje producentów obowiązków związanych z realizacją planów, należy zalecić stosowanie odpowiednich wskaźników.

(7) W celu ułatwienia oceny przez organizacje producentów i właściwe organy krajowe potrzeb finansowych wynikających z zastosowania tych środków włączonych do planów produkcji i wprowadzania do obrotu, należy zalecić umieszczenie harmonogramu finansowego w planie produkcji i wprowadzania do obrotu.

(8) Aby umożliwić właściwym organom krajowym ocenę realizacji planów produkcji i wprowadzania do obrotu przez organizacje producentów, Komisja powinna zalecić, aby sprawozdanie roczne przedstawiane przez organizacje producentów obejmowało odpowiednie wskaźniki oceny realizacji planowanych środków oraz ocenę ich wkładu w osiągnięcie celów organizacji producentów.

(9) Niniejsze zalecenie zostanie w razie potrzeby zmienione lub poddane przeglądowi oraz, w szczególności, w związku z przyjęciem przyszłych aktów prawnych Unii ustanawiających warunki dla wsparcia finansowego na rzecz polityki morskiej i rybołówstwa na lata 2014-2020,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

aby organizacje producentów i stowarzyszenia organizacji producentów przestrzegały:

a)
formatu i struktury określonej w części A niniejszego zalecenia dotyczącego planów produkcji i wprowadzania do obrotu, o których mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013 ("plany");
b)
ustaleń szczegółowych określonych w części B niniejszego zalecenia dotyczących terminów i procedury rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 28 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013 ("sprawozdanie roczne").

W przypadku gdy w niniejszym zaleceniu jest mowa o organizacji producentów, w zamyśle odnosi się to również do stowarzyszeń organizacji producentów.

CZĘŚĆ  A

FORMAT I STRUKTURA PLANÓW PRODUKCJI I OBROTU

Plany przedłożone władzom krajowym przez organizacje producentów sektora rybołówstwa i akwakultury powinny ujmować informacje szczegółowe w następujący sposób:
1.
Ogólne informacje na temat organizacji producentów

Nazwa

Pełna nazwa organizacji producentów.

Rodzaj

Organizacja producentów sektora akwakultury lub organizacja producentów sektora rybołówstwa.

Kod identyfikacyjny

Krajowy kod identyfikacyjny.

Siedziba

Miejsce, w którym dana organizacja producentów jest oficjalnie zarejestrowana (takie jak miasto lub port), a także obszar jej kompetencji, zgodnie z NUTS (Nomenklatura jednostek terytorialnych do celów statystycznych).

Liczba członków

Liczba producentów urzędowo zarejestrowanych w organizacji producentów.

Obrót (w podziale na gatunki)

Tabela wskazująca całkowity obrót danej organizacji producentów za ostatnie trzy lata z uwzględnieniem obrotów w rozbiciu na poszczególne gatunki.

Obroty należy obliczyć albo jako średnią roczną wartość produkcji sprzedanej przy pierwszej sprzedaży w ciągu ostatnich trzech lat, albo - dla nowo uznanych organizacji producentów - jako sumę produkcji każdego z członków organizacji producentów wprowadzonej na rynek przy pierwszej sprzedaży w tym samym okresie.

Wielkości połowów lub zbiorów (w podziale na gatunki)

Tabela z wyszczególnieniem dla każdego gatunku wielkości i wartości połowów lub zbiorów w ciągu ostatnich trzech lat, wyrażone w tonach/rok i euro/rok.

Określenie głównych dla danej organizacji producentów gatunków wprowadzonych do obrotu [ex 2.1]

Zaleca się używanie tabeli opisanej w poprzedniej podsekcji do identyfikacji głównych gatunków wprowadzanych do obrotu. Główne gatunki handlowe powinny stanowić zasadniczą część produkcji każdej organizacji producentów pod względem obrotów i wielkości połowów oraz obrotów i produkcji gatunków hodowanych lub chowanych. Zasady określone w art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2508/2000 3 powinny być wykorzystane jako punkt odniesienia.

2.
Program produkcji oraz strategia wprowadzania do obrotu
2.1.
Wprowadzenie

Organizacja producentów powinna objaśnić ogólną spójność środków, jakie zamierza zastosować, z celami planu.

W oparciu o ocenę aktywów organizacji producentów, szans, zagrożeń i słabych stron wprowadzeniem do planów powinno być przedstawienie strategii organizacji producentów w zakresie rozwijania i dostosowania produkcji do wymogów rynkowych, zgodnie z celami wyznaczonymi dla organizacji producentów w art. 3 i 7 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.

W tej prezentacji należy jasno wskazać związek między programem produkcji oraz strategią wprowadzania do obrotu, które organizacja producentów będzie realizować.

2.2.
Program produkcji

Program produkcji powinien składać się z szacunkowego harmonogramu dostaw w ciągu roku opartego na tendencjach sezonowych (cena, produkcja i popyt) na rynku. W szczególności należy wziąć pod uwagę następujące elementy:

2.2.1.
W przypadku wszystkich organizacji producentów
-
planowanie działalności produkcyjnej,
-
koordynacja działań z innymi producentami,

W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa:

-
zarządzanie prawami połowowymi oraz dostępem w gronie członków organizacji producentów, w zależności od planowania produkcji,
-
wdrożenie obowiązku wyładunku wszystkich połowów i zarządzanie tym obowiązkiem.
2.2.2.
W przypadku organizacji producentów z sektora akwakultury
-
rozwój zrównoważonych praktyk w zakresie akwakultury.
2.3.
Strategia wprowadzania do obrotu

W strategii wprowadzania do obrotu należy opisać, w jaki sposób organizacja producentów zamierza zapewnić zgodność podaży z wymogami rynku pod względem jakości, ilości i form prezentacji. W szczególności należy wziąć pod uwagę następujące elementy:

-
określenie wymogów rynku (ilość, jakość, prezentacja),
-
wskazanie nowych rynków zbytu i innych możliwości handlowych,
-
dialog i koordynację z innymi podmiotami uczestniczącymi w łańcuchu dostaw.
3.
Środki do osiągnięcia celów określonych w art. 7 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku
3.1.
W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa
3.1.1.
Wspieranie zrównoważonej działalności połowowej 4

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
zbiorowe zarządzanie prawami połowowymi oraz dostępem między członkami organizacji producentów, na podstawie zasad zarządzania obowiązujących w odniesieniu do różnych stad, rodzajów połowów oraz obszarów połowowych,
-
koordynacja dialogu i współpracy z odpowiednimi organizacjami naukowymi w zakresie rybołówstwa i współpraca w zakresie rozwoju doradztwa naukowego, wspierającego decyzje zarządcze odnośnie do zasobów rybołówstwa,
-
przygotowywanie i organizacja kampanii naukowych i technicznych mających na celu poprawę znajomości zasobów, wpływów na ekosystemy i rozwoju zrównoważonych technik połowowych,
-
przeprowadzenie badań wpływu dotyczących wprowadzania w życie nowych środków zarządzania,
-
identyfikacja i zbiorowe zapobieganie ryzyku związanemu z bezpieczeństwem w pracy i bezpieczeństwem na morzu,
-
udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie uregulowań prawnych dotyczących rybołówstwa, propagowania zrównoważonych praktyk połowowych lub bezpieczeństwa na pokładzie,
-
skuteczne uczestnictwo w różnych właściwych organach zarządzania rybołówstwem na szczeblu krajowym, regionalnym, europejskim i międzynarodowym,
-
koordynacja dialogu między organizacjami producentów, w tym z pochodzącymi z różnych państw członkowskich.
3.1.2.
Unikanie i ograniczanie przypadkowych połowów 5

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
określenie i propagowanie praktyk połowowych przyczyniających się do zapobiegania i ograniczania przypadkowych połowów,
-
tworzenie oraz wdrażanie planów i wspólnych działań w zakresie unikania i ograniczania przypadkowych połowów,
-
wskazanie najlepszych sposobów wykorzystania takich połowów 6 .
3.1.3.
Przyczynianie się do identyfikowalności produktów rybołówstwa oraz do dostępu konsumentów do jasnych i wyczerpujących informacji

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
ulepszanie technik zapewniania identyfikowalności,
-
ocena potrzeb komunikacyjnych i działań w zakresie informowania konsumentów,
-
poprawa etykietowania produktów, w tym w obrębie procesów certyfikacji w celu wspierania obowiązkowych i dodatkowych dobrowolnych informacji zgodnie z art. 38 i 39 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku,
-
przygotowywanie i wdrażanie działań w zakresie komunikacji i informacji dla konsumentów.
3.1.4.
Przyczynianie się do eliminowania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
szkolenia dla producentów i działania edukacyjne,
-
programy obserwacji i kontroli działalności członków organizacji producentów.
3.1.5.
Poprawa warunków wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa p rzez członków organizacji producentów

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
określenie rynków zbytu dla produkcji wprowadzanej do obrotu i ukierunkowanie dostaw członków danej organizacji,
-
opracowanie strategii w celu lepszego wprowadzania produkcji do obrotu, w tym certyfikacji produktów,
-
opracowanie procesów certyfikacyjnych, między innymi w dziedzinie wartości odżywczej i jakości,
-
wspieranie dodatkowych dobrowolnych informacji, zgodnie z art. 39 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku,
-
opracowywanie i rozwój nowych metod i narzędzi marketingowych,
-
udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie technik marketingowych,
-
uczestnictwo w targach handlowych na poziomie krajowym, europejskim i międzynarodowym w celu promowania produkcji członków organizacji producentów.
3.1.6.
Podniesienie rentowności

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
przygotowanie i monitorowanie kampanii naukowych i technicznych mających na celu ograniczenie kosztów operacyjnych,
-
udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem,
-
rozwój usług dla członków organizacji producentów w zakresie księgowania kosztów.
3.1.7.
Stabilizowanie rynków

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
przyczynianie się do lepszego rozpoznania rynku,
-
poprawa poziomu wiedzy członków organizacji producentów o głównych ekonomicznych mechanizmach napędowych wzdłuż całego łańcucha dostaw,
-
zapewnianie praktycznego wsparcia producentom w celu lepszej koordynacji wymiany informacji z klientami i innymi podmiotami (w szczególności przetwórcami, sprzedawcami detalicznymi i zarządcami aukcji rybnych).
3.1.8.
Przyczynianie się do zaopatrzenia w żywność i propagowanie wysokich norm jakości i bezpieczeństwa żywności, przy jednoczesnym udziale w tworzeniu miejsc pracy na obszarach przybrzeżnych i wiejskich

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
przygotowywanie i prowadzenie kampanii mających na celu wspieranie inicjatyw dotyczących norm handlowych (jakość, wielkość lub waga, pakowanie, prezentacja i etykietowanie),
-
przygotowywanie i prowadzenie kampanii mających na celu promowanie nowych gatunków, które mogą być eksploatowane w sposób zrównoważony,
-
przygotowywanie i prowadzenie kampanii mających na celu opracowanie nowych procesów i produktów,
-
przygotowywanie i prowadzenie kampanii promujących produkty rybołówstwa,
-
przygotowywanie i prowadzenie kampanii promujących zatrudnienie w sektorze rybołówstwa.
3.1.9.
Ograniczenie oddziaływania połowów na środowisko, w tym poprzez stosowanie środków służących poprawie selektywności narzędzi połowowych

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
przygotowanie i przeprowadzenie badań naukowych oraz programów eksperymentalnych w celu oceny oddziaływania rybołówstwa na środowisko i jego ograniczenia,
-
przygotowanie i prowadzenie programów eksperymentalnych w celu opracowania narzędzi połowowych, zmniejszających skutki dla środowiska,
-
oferowanie szkoleń i udzielanie pomocy członkom organizacji producentów w celu ułatwienia wprowadzania praktyk połowowych i narzędzi połowowych, które ograniczają wpływ na środowisko.
3.2.
W przypadku organizacji producentów z sektora akwakultury
3.2.1.
Promowanie podejmowania zrównoważonych działań w obszarze akwakultury 7

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
przygotowanie kampanii naukowych i technicznych oraz zarządzanie nimi, aby podnieść poziom wiedzy na temat gatunków, skutków działań w zakresie akwakultury na środowisko, a także wspierać rozwój zrównoważonych technik akwakultury,
-
koordynacja dialogu i współpracy z odpowiednimi organizacjami naukowymi w zakresie akwakultury i współpracę przy rozwijaniu doradztwa naukowego w celu wspierania decyzji zarządczych w dziedzinie akwakultury,
-
udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w celu propagowania zrównoważonych praktyk w zakresie akwakultury,
-
identyfikacja i zbiorowe zapobieganie ryzyku związanemu z bezpieczeństwem w pracy,
-
skuteczne uczestnictwo w różnych właściwych organach w odniesieniu do akwakultury na szczeblu krajowym, regionalnym, europejskim i międzynarodowym,
-
koordynacja dialogu między organizacjami producentów, w tym z pochodzącymi z różnych państw członkowskich.
3.2.2.
Zapewnienie zgodności działalności członków organizacji producentów z krajowymi planami strategicznymi 8

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
uczestnictwo w opracowywaniu krajowych planów strategicznych,
-
opracowanie systemów certyfikacji w zakresie zrównoważenia pasz.
3.2.3.
Dążenie do zapewnienia, aby produkty paszowe pochodzenia rybnego na potrzeby akwakultury pochodziły z łowisk zarządzanych w sposób zrównoważony

W tej pozycji plany te powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
uczestnictwo w tworzeniu procedur identyfikacji,
-
opracowanie systemów certyfikacji w zakresie zrównoważenia pasz.
3.2.4.
Poprawa warunków wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa członków organizacji producentów

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
określenie rynków zbytu dla produkcji wprowadzanej do obrotu lub ukierunkowanie produkcji członków organizacji,
-
opracowanie strategii w celu lepszego wprowadzania produkcji do obrotu, w tym certyfikacji produktów,
-
wspieranie dodatkowych dobrowolnych informacji, zgodnie z art. 39 rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku,
-
opracowanie procesów certyfikacyjnych, w tym w dziedzinie wartości odżywczych i jakości,
-
opracowywanie i rozwój nowych metod i narzędzi marketingowych,
-
udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów w zakresie technik marketingowych,
-
uczestnictwo w targach handlowych na poziomie krajowym, europejskim i międzynarodowym w celu promowania produkcji członków organizacji producentów.
3.2.5.
Podniesienie rentowności

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
przygotowanie i monitorowanie kampanii naukowych i technicznych mających na celu ograniczenie kosztów operacyjnych,
-
udzielanie pomocy i oferowanie szkoleń członkom organizacji producentów z sektora akwakultury w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem,
-
rozwój usług dla członków organizacji producentów w zakresie księgowania kosztów.
3.2.6.
Stabilizowanie rynków

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
koordynacja między różnymi organizacjami producentów w zakresie gromadzenia, przetwarzania, wymiany i wykorzystywania informacji ekonomicznych odnoszących się do produkcji członków organizacji producentów, w tym danych hodowlanych i cen pierwszej sprzedaży,
-
przyczynianie się do lepszego rozpoznania rynku,
-
podnoszenie poziomu wiedzy członków organizacji producentów o głównych ekonomicznych mechanizmach napędowych wzdłuż całego łańcucha dostaw,
-
zapewnienie praktycznego wsparcia producentom w celu lepszej koordynacji wymiany informacji z przetwórcami.
3.2.7.
Przyczynianie się do zaopatrzenia w żywność i propagowanie wysokich norm jakości i bezpieczeństwa żywności, przy jednoczesnym udziale w tworzeniu miejsc pracy na obszarach przybrzeżnych i wiejskich

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
przygotowanie i prowadzenie kampanii wdrażania inicjatyw w zakresie norm handlowych (jakość, wielkość lub waga, pakowanie, prezentacja i etykietowanie),
-
przygotowanie i prowadzenie kampanii mających na celu promowanie zatrudnienia w akwakulturze,
-
przygotowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych dla produktów akwakultury.
4.
Środki służące dostosowaniu podaży niektórych gatunków 9

W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
wskazanie produktów rybołówstwa sprawiających trudności zawiązane z wprowadzaniem do obrotu w niektórych okresach w ciągu roku,
-
opracowanie wydzielonych strategii i narzędzi produkcji oraz wprowadzania do obrotu.
5.
Kary i środki kontroli

Zgodnie z przepisami art. 8 ust. 1 lit. d) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku w tej pozycji należy opisać kary stosowane wobec członków organizacji producentów, którzy dopuszczają się naruszeń decyzji przyjętych w celu realizacji planów 10 oraz środki, które organizacja producentów wprowadzi w celu kontrolowania zgodności działalności swoich członków z ustalonymi zasadami 11 . W tej pozycji plany powinny obejmować jeden lub kilka spośród następujących środków:

-
opracowanie systemu sankcji proporcjonalnych do naruszeń popełnionych przez członków organizacji producentów,
-
opracowanie strategii i programów do egzekwowania zasad przyjętych przez organizację producentów,
-
dokonanie ocen ryzyka dotyczących wdrażania zasad przyjętych przez organizację producentów,
-
przygotowanie i prowadzenie działań kontrolnych odnośnie do egzekwowania zasad przyjętych przez organizację producentów,
-
szkolenie obserwatorów i kontrolerów,
-
tworzenie oraz rozpowszechnianie wytycznych dotyczących wdrażania:
a)
przepisów związanych ze wspólną polityką rybołówstwa;
b)
zasad i środków zarządzania przyjętych przez organizację producentów.
6.
Wydatki, które należy uwzględnić
6.1.
Plan finansowania

Zaleca się, aby organizacje producentów włączały do swoich planów plan finansowy określający szczegółowo - w odniesieniu do każdego środka, który zamierzają realizować - różne koszty, wydatki i spodziewane środki finansowe.

W planie finansowym należy wyodrębnić następujące dwa rodzaje działań:

a)
przygotowanie i monitorowanie działań odnoszących się do planowanych środków oraz sterowanie nimi ("działania właściciela projektu");
b)
działania związane z praktyczną realizacją każdego jednostkowego planowanego środka ("działania w zakresie zarządzania projektem").
6.2.
Działania właściciela projektu

Wydatki na działania właściciela projektu powinny obejmować w szczególności wydatki na badania rynku, analizy służące dokonywaniu oceny, opracowanie projektów, analizy ryzyka oraz wszelkie studia wykonalności sporządzone w ramach przygotowań do wdrożenia środka związanego z osiągnięciem jednego z celów planu. Wydatki te powinny również obejmować wydatki związane z monitorowaniem i działaniami kontrolnymi prowadzonymi przez organizację producentów w trakcie wdrażania konkretnego środka.

Odnośne wydatki mogą obejmować różne kategorie, takie jak koszty pracy, świadczenie usług lub dostawy.

6.3.
Działania w zakresie zarządzania projektem

Wydatki na działania w zakresie zarządzanie projektem powinny obejmować w szczególności wydatki na te elementy wdrażanych środków, które nie są odpowiednio związane z działaniami właściciela projektu, takie jak doświadczenia naukowe lub techniczne, kampanie reklamowe, zakup i stosowanie nowych urządzeń technicznych w celu zwiększenia selektywności, postęp w dziedzinie identyfikowalności lub promowanie zrównoważonych praktyk w obszarze akwakultury.

7.
Harmonogram wykonawczy

Plany te powinny zawierać harmonogram planowanych środków oraz związanych z nimi wydatków, w podziale na roczne transze w ramach planów wieloletnich.

Harmonogram powinien zawierać w odniesieniu do każdego środka odpowiednie wskaźniki produktu i rezultatu, zgodnie z zaleceniami zawartymi w części 8.

8.
Wskaźniki

Zgodnie z zaleceniami zawartymi w części 7 wskaźniki produktu i rezultatu należy podać w odniesieniu do każdego z planowanych działań, aby umożliwić kontrolę ich wdrażania przez organizacje producentów i właściwe organy krajowe. Wskaźniki te powinny być stosowane w corocznym sprawozdaniu, o którym mowa w art. 28 ust. 5 rozporządzenia o wspólnej organizacji rynku. Wskaźniki te powinny mieć na celu umożliwienie dokonania oceny osiągnięcia celów strategicznych planów w odniesieniu do początkowej sytuacji opisanej we wprowadzeniu do planu.

Zgodnie z ich adekwatnością w odniesieniu do różnych zaplanowanych środków należy zastosować następujące wskaźniki:

8.1.
Wskaźniki produktu dotyczące realizacji zaplanowanych środków
8.1.1.
W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny zgodności z:

-
planowaną aktywnością statków, wyrażoną m.in. za pomocą liczby dni na morzu, wielkości połowów gatunków docelowych,
-
wstępnym harmonogramem wprowadzania produktów do obrotu w podziale na gatunki i prezentację,
-
planem regularnych działań mających na celu określenie możliwości rynkowych,
-
planem regularnych działań w zakresie certyfikacji i oznakowań produktów,
-
prowizorycznym harmonogramem zarządzania nakładami połowowymi lub zdolnością połowową w rozbiciu na obszary połowowe,
-
planem regularnych środków mających na celu ograniczenie niepożądanych przyłowów,
-
harmonogramem szkoleń w zakresie zgodności i przepisów, świadomości i kontroli producentów.

W powyższych wskaźnikach produktu należy także uwzględnić:

-
określenie zakładanych cykli sprzedaży produktów,
-
zgodność średniego miesięcznego poziomu przychodów producentów ze spodziewanym wzrostem dochodów.
8.1.2.
W przypadku organizacji producentów sektora akwakultury

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny zgodności z:

-
planami hodowli i odłowu opracowanymi w odniesieniu do hodowanych gatunków,
-
wstępnym harmonogramem wprowadzania produktów do obrotu w podziale na gatunki i formy prezentacji,
-
planem regularnych działań mających na celu określenie możliwości rynkowych,
-
planem regularnych działań w zakresie certyfikacji i oznakowań produktów,
-
planem na rzecz zmniejszenia zanieczyszczenia ekosystemów związanych z działalnością w zakresie akwakultury,
-
planem wdrożenia zrównoważonego żywienia hodowanych gatunków,
-
harmonogramem szkoleń w zakresie zgodności i przepisów, świadomości i kontroli.

W powyższych wskaźnikach produktu należy także uwzględnić:

-
określenie zakładanych cykli sprzedaży produktów,
-
zgodność średniego miesięcznego poziomu przychodów producentów ze spodziewanym wzrostem dochodów.
8.2.
Wskaźniki rezultatu do oceny wkładu środków realizowanych w celu osiągnięcia celów planów produkcji i wprowadzania do obrotu
8.2.1.
W przypadku organizacji producentów z sektora rybołówstwa

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny:

-
masy lub wartości gatunków złowionych lub wprowadzonych do obrotu,
-
średniego rozmiaru gatunku złowionego lub wprowadzanego do obrotu,
-
wzrostu sprzedaży według gatunków lub produktu w porównaniu ze stanem ex ante,
-
liczby i masy lub wartości nowych produktów sprzedanych w porównaniu z poprzednim rokiem,
-
zmiany nakładów połowowych lub zdolności połowowej,
-
zmiany składu wyładunków lub objętości przypadkowych połowów,
-
zmiany per capita wyceny produkcji wyładowanej lub pozyskanej z hodowli,
-
zmiany kosztów produkcji na jednostkę produkcji,
-
zmiany kosztów sprzedaży na jednostkę produkcji,
-
zmiany średnich miesięcznych dochodów producentów,
-
zmian udziału niesprzedanych produktów w odniesieniu do sytuacji ex ante,
-
zmiany wartości produktów wrażliwych w odniesieniu do sytuacji ex ante,
-
liczby wypadków (powodujących urazy lub ze skutkiem śmiertelnym),
-
zmiany liczby odnotowanych naruszeń zasad działania organizacji producentów.
8.2.2.
W przypadku organizacji producentów z sektora akwakultury

W tej pozycji plany powinny zawierać wskaźniki wyników, za których pomocą dokonuje się oceny:

-
wielkości lub wartości gatunków odłowionych (zebranych) lub wprowadzonych do obrotu,
-
wzrostu sprzedaży według gatunków lub produktu w porównaniu ze stanem ex ante,
-
liczby i masy lub wartości nowych produktów sprzedanych w porównaniu z poprzednim rokiem,
-
zmiany per capita wyceny produkcji odłowionej (zebranej),
-
zmiany udziału pasz wykorzystywanych do żywienia hodowanych gatunków, które pochodzą z zasobów zrównoważonych lub odnawialnych,
-
zmiany ilości zanieczyszczonych produktów ubocznych hodowli,
-
zmiany kosztów produkcji na jednostkę produkcji,
-
zmiany kosztów sprzedaży na jednostkę produkcji,
-
zmiany średnich miesięcznych dochodów producentów,
-
zmiany udziału niesprzedanych produktów w odniesieniu do sytuacji ex ante,
-
zmiany wartości produktów wrażliwych w odniesieniu do sytuacji ex ante,
-
liczby wypadków (powodujących urazy lub ze skutkiem śmiertelnym),
-
zmiany liczby odnotowanych naruszeń zasad działania organizacji producentów.

CZĘŚĆ  B

PRZEDŁOŻENIE I TREŚĆ SPRAWOZDANIA ROCZNEGO

Organizacje producentów powinny składać roczne sprawozdanie po zakończeniu realizacji planów. W przypadku planu wieloletniego sprawozdania powinny być przedkładane w ujęciu rocznym.

Roczne sprawozdanie powinno zawierać wskaźniki produktu i rezultatu określone w harmonogramie realizacji planów przedstawionych do zatwierdzenia właściwym organom krajowym.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2014 r.

W imieniu Komisji
Maria DAMANAKI
Członek Komisji
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1418/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. dotyczące planów produkcji i obrotu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. L 353 z 28.12.2013, s. 40).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2508/2000 z dnia 15 listopada 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do programów operacyjnych w sektorze rybołówstwa (Dz.U. L 289 z 16.11.2000, s. 8).
4 Wspieranie zrównoważonej działalności połowowej członków organizacji producentów poprzez stwarzanie im możliwości rozwoju w pełnej zgodności z polityką ochrony, jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22) w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa ("rozporządzenie w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa") oraz w przepisach prawa dotyczących ochrony środowiska, przy jednoczesnym poszanowaniu polityki społecznej.
5 Unikanie i ograniczanie w jak największym stopniu przypadkowych połowów stad handlowych i, w razie konieczności, jak najlepsze wykorzystanie takich połowów bez tworzenia rynku dla połowów, które są poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, zgodnie z art. 15 rozporządzenia w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa.
6 Bez tworzenia rynku dla takich połowów, które są poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony.
7 Wspieranie zrównoważonej działalności członków organizacji producentów w zakresie akwakultury poprzez stwarzanie im możliwości rozwoju w pełnej zgodności z polityką ochrony, jak to określono w rozporządzeniu w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa oraz w przepisach prawa dotyczących ochrony środowiska, przy jednoczesnym poszanowaniu polityki społecznej.
8 O których mowa w art. 34 rozporządzenia w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa.
9 "Gatunków sprawiających zazwyczaj trudności związane z wprowadzaniem do obrotu w ciągu roku", o której mowa w art. 28 ust. 2 lit. d) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
10 Kary przewidziane w art. 28 ust. 2 lit. e) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.
11 Środki przewidziane w art. 8 ust. 1 lit. d) rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynku.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.65.31

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2014/117/UE dotyczące ustanowienia i realizacji planów produkcji i wprowadzenia do obrotu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury
Data aktu: 03/03/2014
Data ogłoszenia: 05/03/2014
Data wejścia w życie: 03/03/2014