Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE
budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014 *

(2014/67/UE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2014 r.)

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r. 3 ,

uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 5 ,

uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014, przedstawiony przez Komisję dnia 28 czerwca 2013 r.,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej, przyjęte przez Radę dnia 2 września 2013 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 12 września 2013 r.,

uwzględniając listy w sprawie poprawek nr 1/2014 i nr 2/2014 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014, przedstawione przez Komisję dnia 18 września 2013 r. i 16 października 2013 r.,

uwzględniając przyjętą przez Parlament w dniu 23 października 2013 r. rezolucję w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014, zmienionego przez Radę,

uwzględniając poprawki do projektu budżetu ogólnego przyjęte przez Parlament Europejski dnia 23 października 2013 r.,

uwzględniając pismo przewodniczącego z dnia 23 października 2013 r. zwołujące - w porozumieniu z przewodniczącym Rady - posiedzenie komitetu pojednawczego w dniu 4 listopada 2013 r.,

uwzględniając pismo wystosowane przez przewodniczącego Rady dnia 23 października 2013 r. informujące, że Rada nie mogła zatwierdzić wszystkich poprawek przyjętych przez Parlament,

uwzględniając fakt, że komitet pojednawczy osiągnął porozumienie w sprawie wspólnego projektu w terminie dwudziestu jeden dni, o którym mowa w art. 314 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając zatwierdzenie wspólnego projektu przez Radę dnia 19 listopada 2013 r.,

uwzględniając zatwierdzenie wspólnego projektu przez Parlament dnia 20 listopada 2013 r.,

uwzględniając art. 75b, 75d i 75e regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 20 listopada 2013 r.

M. SCHULZ

Przewodniczący

BUDŻET OGÓLNY UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2014

A.

 WPROWADZENIE I FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

WPROWADZENIE

Budżet ogólny Unii Europejskiej jest instrumentem, w którym dla każdego roku budżetowego określa się i zatwierdza łączne kwoty dochodów i wydatków uznanych za niezbędne dla Unii Europejskiej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

Budżet tworzy się i wykonuje zgodnie z zasadami jednolitości, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości.

- Zasady jednolitości oraz rzetelności budżetowej oznaczają, że całokształt dochodów oraz wydatków Unii pokrywanych z budżetu ujęty jest w jednym dokumencie.

- Zasada jednoroczności oznacza, że budżet jest przyjmowany każdorazowo na jeden rok budżetowy oraz że zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i na pokrycie płatności na dany rok budżetowy muszą być zasadniczo wykorzystane w trakcie tego roku.

- Zasada równowagi oznacza, że prognozy dochodów w danym roku budżetowym muszą być równe środkom na pokrycie płatności na ten rok: zaciąganie długu w celu pokrycia ewentualnego deficytu budżetowego jest niezgodne z systemem środków własnych i jest niedozwolone.

- Zgodnie z zasadą jednostki rozliczeniowej budżet sporządza się i wykonuje w euro; w euro przedstawia się również rozliczenia.

- Zasada uniwersalności oznacza, że łączna kwota dochodów musi pokryć łączne środki na pokrycie płatności, z wyjątkiem ograniczonej liczby pozycji dochodów, które są przeznaczone na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków. Wszystkie dochody i wydatki uwzględnia się w budżecie w pełnej wysokości, bez dokonywania jakichkolwiek korekt między nimi.

- Zasada specyfikacji oznacza, że każda pozycja środków musi mieć konkretne przeznaczenie i być przypisana do konkretnego celu, aby uniknąć ewentualnych pomyłek między różnymi środkami.

- Zasada należytego zarządzania finansami jest definiowana poprzez odwołanie do gospodarności, skuteczności i efektywności.

- Budżet ustanawia się zgodnie z zasadą przejrzystości, przy zapewnieniu rzetelnej informacji o jego wykonaniu i rozliczeniu.

Środki i zasoby są przedstawione w budżecie według ich przeznaczenia (budżet zadaniowy) w celu zwiększenia przejrzystości zarządzania budżetem w odniesieniu do celów należytego zarządzania finansami, w szczególności do efektywności i skuteczności.

Wydatki zatwierdzone w niniejszym budżecie obejmują środki na zobowiązania w kwocie 142.640.479.571 EUR oraz środki na płatności w wysokości 135.504.613.000, co stanowi różnice o odpowiednio - 6,21 i - 6,19 % w porównaniu z budżetem na 2013 r.

Dochody budżetowe wynoszą 135.504.613.000 EUR. Jednolita stawka poboru stosowana w odniesieniu do zasobów opartych na VAT wynosi 0,30 %, natomiast stawka poboru w odniesieniu do zasobów opartych na DNB wynosi 0,7390 %. Budżet na 2014 rok finansowany jest w 13,38 % z tradycyjnych zasobów własnych (cła i opłaty wyrównawcze od cukru), w 13,14 % z zasobów opartych na VAT i w 72,33 % z zasobów opartych na DNB. Inne dochody na ten rok budżetowy szacuje się na 1.544.428.277 EUR.

Kwota zasobów własnych niezbędna do sfinansowania budżetu na 2014 rok odpowiada 0,99 % łącznego DNB, czyli znajduje się poniżej pułapu 1,23 % DNB obliczonego według metody opisanej w art. 3 ust. 1 decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17).

Poniższe tabele przedstawiają krok po kroku metodę wykorzystaną do obliczenia kwot niezbędnych do sfinansowania budżetu na 2014 r.

grafika

B.

 OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

C.

 PLAN ZATRUDNIENIA PERSONELU  6

D.

 BUDYNKI

grafika

STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

SEKCJA  I

  7 PARLAMENT

SEKCJA  II

RADA EUROPEJSKA I RADA

SEKCJA  III

Komisja

TYTUŁ  4

DOCHODY POCHODZĄCE OD OSÓB PRACUJĄCYCH W INSTYTUCJACH I INNYCH ORGANACH

TYTUŁ  5

DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI

TYTUŁ  6

WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ POROZUMIEŃ I PROGRAMÓW UNIJNYCH

TYTUŁ  7

ODSETKI OD ZALEGŁYCH PŁATNOŚCI I GRZYWNY

TYTUŁ  8

OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK

TYTUŁ  9

DOCHODY RÓŻNE

TYTUŁ  XX

WYDATKI ADMINISTRACYJNE PRZYPISANE OBSZAROM POLITYKI

TYTUŁ  01

SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE

TYTUŁ  02

PRZEDSIĘBIORSTWA I PRZEMYSŁ

TYTUŁ  03

KONKURENCJA

TYTUŁ  04

ZATRUDNIENIE, SPRAWY SPOŁECZNE I WŁĄCZENIE SPOŁECZNE

TYTUŁ  05

ROLNICTWO I ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH

TYTUŁ  06

MOBILNOŚĆ I TRANSPORT

TYTUŁ  07

ŚRODOWISKO

TYTUŁ  08

BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE

TYTUŁ  09

SIECI KOMUNIKACYJNE, TREŚCI I TECHNOLOGIE

TYTUŁ  10

BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE

TYTUŁ  11

GOSPODARKA MORSKA I RYBOŁÓWSTWO

TYTUŁ  12

RYNEK WEWNĘTRZNY I USŁUGI

grafika

TYTUŁ  13

POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA

TYTUŁ  14

PODATKI I UNIA CELNA

TYTUŁ  15

EDUKACJA I KULTURA

TYTUŁ  16

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

TYTUŁ  17

ZDROWIE I OCHRONA KONSUMENTÓW

TYTUŁ  18

SPRAWY WEWNĘTRZNE

TYTUŁ  19

INSTRUMENTY POLITYKI ZAGRANICZNEJ

TYTUŁ  20

HANDEL

TYTUŁ  21

ROZWÓJ I WSPÓŁPRACA

TYTUŁ  22

ROZSZERZENIE

grafika

TYTUŁ  23

POMOC HUMANITARNA I OCHRONA LUDNOŚCI

TYTUŁ  24

ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH

grafika

TYTUŁ  25

KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE

TYTUŁ  26

ADMINISTRACJA KOMISJI

TYTUŁ  27

BUDŻET

TYTUŁ  28

KONTROLA

TYTUŁ  29

STATYSTYKA

TYTUŁ  30

EMERYTURY I WYDATKI POWIĄZANE

TYTUŁ  31

SŁUŻBY JĘZYKOWE

TYTUŁ  32

ENERGIA

TYTUŁ  33

SPRAWIEDLIWOŚĆ

TYTUŁ  34

DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU

TYTUŁ  40

REZERWY

grafika

ZAŁĄCZNIKI

EUROPEJSKI OBSZAR GOSPODARCZY

grafika

LISTA POZYCJI I ARTYKUŁÓW BUDŻETU OTWARTYCH DLA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH ORAZ W STOSOWNYCH PRZYPADKACH DLA POTENCJALNYCH KANDYDATÓW Z BAŁKANÓW ZACHODNICH

grafika

OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK - OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK GWARANTOWANYCH Z BUDŻETU UNII (ORIENTACYJNIE)

grafika

INFORMACJE NA TEMAT INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH ZGODNIE Z ART. 49 UST. 1 LIT. E) ROZPORZĄDZENIA FINANSOWEGO

grafika

URZĄD PUBLIKACJI

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DOBORU KADR

grafika

URZĄD ADMINISTRACJI I WYPŁACANIA NALEŻNOŚCI INDYWIDUALNYCH

grafika

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W BRUKSELI

grafika

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W LUKSEMBURGU

grafika

SEKCJA  IV

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ

SEKCJA  V

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

SEKCJA  VI

EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY

SEKCJA  VII

KOMITET REGIONÓW

SEKCJA  VIII

EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

SEKCJA  IX

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

SEKCJA  X

EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH

* Budżet ogólny:

- poprawiony z dniem 1 stycznia 2014 r. przez budżet korygujący nr 1 Unii Europejskiej na rok 2014, przyjęty dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.204.1).

- poprawiony z dniem 1 stycznia 2014 r. przez budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok 2014, przyjęty dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.73.1).

- poprawiony z dniem 1 stycznia 2014 r. przez budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok 2014, przyjęty dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.73.366).

- poprawiony z dniem 1 stycznia 2014 r. przez budżet korygujący nr 4 Unii Europejskiej na rok 2014, przyjęty dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.73.460).

- poprawiony z dniem 1 stycznia 2014 r. przez budżet korygujący nr 5 Unii Europejskiej na rok 2014, przyjęty dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.73.468).

- poprawiony z dniem 1 stycznia 2014 r. przez budżet korygujący nr 6 Unii Europejskiej na rok 2014, przyjęty dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.73.493).

- poprawiony z dniem 1 stycznia 2014 r. przez budżet korygujący nr 7 Unii Europejskiej na rok 2014, przyjęty dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.73.501).

1 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
2 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
5 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, p. 884.
6 Część C zmieniona przez sprostowanie z dnia 25 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.124.30). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
7 Sekcja I:

-zmieniona przez sprostowanie z dnia 15 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.111.96/2). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.322.1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024